در جامعه ایتالیا معمولا انسجام و ملی‌گرایی بیشتری نسبت به سایر جوامعی که بیشتر از مهاجران استقبال می‌کنند دیده می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که این کشور کمتر خود را وابسته به جامعه مهاجران بداند. ایتالیایی‌ها بسیار به ملیت خود افتخار می‌کنند و تقریبا 90 درصد جمعیت را ایتالیایی‌تبارها تشکیل می‌دهند. آن‌ها بسیار برای جامعه و فرهنگ خود مسئولیت قائلند و بسیار سخت اجازه ورود خارجی‌تبارها به این جامعه را می‌دهند.

در عین حال که جامعه ایتالیا یکی از منسجم‌ترین جوامع اروپایی محسوب می‌شود، دارای یک پارادوکس زیبا می‌باشد؛ جامعه مهاجرین ایتالیا بسیار متنوع و گوناگون هستند، یعنی علاوه بر اینکه جامعه ایتالیا انسجام و وحدت درونی خود را حفظ کرده، در استقبال خود از مهاجران کمکاری نکرده و قومیت‌های بسیار گوناگونی را به خود جذب کرده است.

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی را دارند و به اخذ ویزای ایتالیا فکر می‌کنند، زمانی که به گزینه ایتالیا بر می‌خورند کمی سردرگمی را تجربه می‌کنند، زیرا این گزینه نسبت به سایر گزینه‌ها متفاوت است و اطلاعات عمومی بسیار کمتری درباره آن وجود دارد؛ برای مثال، اگر به گزینه‌ای مانند کانادا فکر کنیم، تقریبا 80 درصد مهاجران کاملا از شرایط این کشور برای تحصیل، کار و زندگی مطلع هستند؛ اما درباره ایتالیا اینطور صدق نمی‌کند؛ زیرا نرخ مهاجرت پذیری ایتالیا نسبت به سایر کشورهای عضو شینگن پائین‌تر است. در این مطلب قصد داریم به بررسی کشور ایتالیا بپردازیم و آن را از جنبه‌های مختلفی از جمله زندگی، کار و تحصیل بررسی کنیم.

ایتالیا از دیدگاه فرهنگی

تاریخ غنی و چندهزار ساله کشور ایتالیا یکی از اصلی‌ترین دلایل اتحاد و همبستگی مردم ایتالیا محسوب می‌شود و همچنین باعث شده که ایتالیا فرهنگی غنی و پربار داشته باشد. همانطور که می‌دانید، شهر رم ایتالیا مرکز امپراطوری بزرگ روم بوده و یکی از تاریخی‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود و همین مورد در شکلگیری فرهنگ ایتالیا نقشی اساسی داشته است.

فرهنگ ایتالیا را غذاهای متنوع و زیبا، جاذبه‌های تاریخی ارزشمند و آثار به جای مانده از آئین مسیحیت در این کشور تشکیل می‌دهد.

نقش خانواده در فرهنگ ایتالیا

گفتیم که جامعه ایتالیا از همبستگی و اتحاد درونی بسیار بالایی برخوردار است و تاریخ و فرهنگ غنی نقش اساسی در این ویژگی بازی می‌کند؛ اما چه چیز دیگری باعث می‌شود که یک جامعه تا این حد به ملیت خود افتخار کند و به یکپارچگی جامعه اهمیت دهد؟

فرهنگ غنی، آئین مسیحیت و تمدن چند هزار ساله باعث شده است که خانواده یکی از ستون‌های اصلی و بنیادین این جامعه محسوب شود و به آن بیش از هرچیز دیگری اهمیت داده شود. این ویژگی جامعه ایتالیا معمولا برخلاف فرهنگ بیشتر کشورهای غربی می‌باشد که چندان به خانواده اهمیتی نمی‌دهند. جامعه ایتالیا موفق شده است که در کنار استقبال از فرهنگ مدرن غرب و همچنین اندیشه آزادی و ضدنژاد پرستی، استقلال و ارزش خانواده را کاملا حفظ کند و آن را به نسل‌های آینده نیز منتقل کند.

فرزندان از همان بچگی یاد می‌گیرند که به خانواده در زندگی خود افتخار کنند و بیشترین اهمیت ممکن را به آن بدهند. نوجوانان و جوانان یاد می‌گیرند که بعد از ازدواج و تشکیل خانواده، همچنان این ارزش را به فرزندان خود منتقل کنند و همچنین احترام خاصی برای پدر و مادر خود قائل باشند. خانواده‌ها فرزندان خود را بسیار تشویق می‌کنند که هرچه سریع‌تر با دختر مورد علاقه خود تشکیل خانواده دهند و در این مورد علاوه بر حفظ آزادی جوانان، از ورود عضو جدید به خانواده کاملا استقبال می‌کنند. معمولا اهمیت دادن به خانواده بیشتر در جوامع تمدنی و جوامعی که قبلا زادگاه امپراطوری‌های بزرگ بوده‌اند دیده می‌شود.

ایتالیا برای تحصیل

ایتالیا یکی از کشورهای مهم برای دانشجویانی می‌باشد که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، زیرا دانشگاه‌های ایتالیا رتبه‌های علمی بالایی در سطح جهانی دارند و همچنین از اعتبار تاریخی چندهزار ساله برخوردار هستند؛ تا حدی که نام بعضی از دانشگاه‌های معروف در افسانه‌های مختلف به چشم می‌خورد.

علاوه بر موضوع اعتبار علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان فضای جذاب و شاد شهرهای ایتالیا را دوست دارند. شهرهای ایتالیا مملو از جاذبه‌های دیدنی می‌باشند که هر توریستی را به خود جذب می‌کنند و قدم زدن و بازدید از این جاذبه‌ها روزانه بعد از ساعت‌ها کلاس بسیار لذت بخش می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید