وسایل کم خطر، با وجود اینکه با توجه به نکات ایمنی طراحی شده اند ولی اگر در استفاده از آن ها نکاتی را رعایت نکنید، باعث آسیب ایجاد خطرات و مصدومیت هایی می‌شود. پس قبل از اینکه اتفاق خطرناکی بی‌افتد، با رعایت نکات ایمنی مانع ایجاد خطر شوید.

 

اگر ترقه ایی قبل استفاده شده و به دلایلی کار نکرده، هیچ وقت دوباره از آن استفاده نکنید.

از ترقه هایی که چندین سال از تولید آن گذشته است استفاده نکنید.

مواظب کودکان باشید که تنها دست به این وسایل نزنند.

اکر آتش روشن می‌کنید و در مکانی مانند جنگل و باغ و … هستید، حتما قبل از ترک آن مکان آتش را با آب خاموش کنید.

ترقه ها را از آتش دور نگهدارید

اگر قصد پرید از آتش را دارید، حتما حواستان باشد که شخص دیگری در نزدیکی آتش نباشد و یا در حال پریدن از آتش نباشد.

از اتداختن ترقه در آتش خوداریی فرمایید.

دود رنگی

نوع دیگری از لوازم آتش بازی و نور افشانی دود رنگی ها هستند . دود رنگی را می توان بی خطر ترین محصول در حوزه محصولات آتش بازی و نورافشانی دانست. دود رنگی ها را می توان به سه دسته عمده تقسیم کرد

 

دود رنگی زمینی  :

مانند آبشار روی زمین قرار داده می شود و بعد از روشن نمودن فیتیله ، از آن دود خارج می شود .

 

دود رنگی دستی :

دود رنگی دستی همانند مشعل دستی است و بعد از روشن نمودن می توان آن را در دست گرفت با خود حمل کرد.

 

دود رنگی ضامن دار :

دود رنگی ضامن دار هم مانند نارنجک عمل میکند به این صورت که بعد از کشیدن ضامن دود رنگی را به آرامی پرتاب می کنیم تا دود آن در محلی که مورد نظر ماست پخش شود.

آبشار ها جزء لوازم آتش بازی زمینی هستند و همونطور که از نام آن مشخص هست پس از روشن شدن نمایی مانند فواره دارند.

 

در انتخاب آبشار باید به مواردی مانند شکلی که ایجاد می کنند ، ارتفاع نور و آتش هر آبشار و همچنین مدت زمان تقریبی سوخت و گرم یا سرد بودن هر آبشار توجه کرد تمامی این موارد روی بسته بندی محصولات آبشار درج شده و می توانید با در نظر گرفتن آن ها انتخاب مناسبی داشته باشید.

 

ما آبشار ها را به سه نوع گرم و سرد و آبشار دستی تقسیم می کنیم تا مقایسه آن ها راحت تر انجام شود.

 

آبشار گرم :

همانطور که گفتیم آبشار ها به دو دسته کلی گرم و سرد تقسیم می شوند آبشار گرم از طربق احتراق مواد شیمیایی انرژی خود را تامین می کند و بعد از روشن کردن فتیله به به صورت یک فواره زیبا نمایان می شود.

 

از آبشار گرم عموما در محیط های باز مانند جشنواره ها ، حیاط تالار های عروسی، جشن های مردمی و خیابانی و غیره استفاده می کنند این نوع از آبشار ها یکی از پرکاربرد ترین نوع آبشار ها به شمار می آیند.

آبشار سرد :

به دلیل ایجاد گرما و امکان آسیب آبشار های گرم در فضاهای سرپوشیده و مکان هایی که فاصله افراد با لوازم آتش بازی کم است و فضای گسترده ای ندارند نوع دیگری از آبشارها اختراع شدند به نام آبشار سرد که انرژی لازم برای سوزش را از نیروی الکتریکی دریافت می کنند . منظور از سرد بودن کمتر بودن حرارت است که در اثر سورش ایجاد می کنند که باعث می شود به لباس و غیره آسیبی نزند.

 

این نوع آبشار ها برای فضاهای سرپوشیده مانند داخل سالن تالار ها جشن و عروسی یا جشنواره ها مناسب هستند . همچنین در انواع عکاسی ها به ویژه عکاسی عروس و داماد که نیاز است فاصله کم باشد آبشار سرد بهترین گزینه است.

لانچر :

لانچر نوع دیگری از آتش بازی هوایی است ، لانچر دارای یک استوانه و تعدادی توپ هست . توپ ها را داخل استوانه قرار می دهیم و بعد از روشن کردن به آسمان شلیک می شود .

استوانه را روی یک سطح صاف قرار دهید. برای تثبیت استوانه از آجر استفاده کنید. برای روشن کردن فیتیله از فندک تفنگی استفاده کنید تا فاصله ایمن تا دست های شما رعایت شود. برای ایمنی بیشتر می توانید از دستکش هم استفاده کنید.حدود یک دقیقه بعد از شلیک سراغ  استوانه رفته و لانچر را داخل سطل آب خالی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید