داده‌های نظرسنجی می‌تواند به شما کمک کند بهتر بفهمید چه کسی از محصولات و خدمات شما و چرا استفاده می‌کند. استفاده از این داده ها برای اطلاع رسانی بازاریابی می تواند بودجه شما را بسیار بیشتر کند. در اینجا نحوه انجام آن آمده است. وقتی صحبت از بازاریابی می شود، هیچ چیز مهم تر از نظرها نیست. به هر حال، بدون تایید و خرید عموم، به سختی می‌توان هر محصول یا مفهومی را از زمین خارج کرد.

اگرچه ممکن است نظرسنجی‌ها دیگر چندان به صورت چاپی دیده نشوند، اما برای همه انواع تحقیقات مهم هستند. داده‌های نظرسنجی و جمع‌آوری آنلاین زنده هستند و می‌توانند تفاوت زیادی در موفقیت یک برند ایجاد کنند. اگرچه برخی ممکن است نظرسنجی ها را خسته کننده و تجزیه و تحلیل داده ها از آن بسیار دشوار بدانند، تحقیقات نظرسنجی می تواند شرکت شما را با انبوهی از دانش آشنا کند که به شما در ایجاد یک محصول برنده کمک می کند. داده‌های نظرسنجی و جمع‌آوری نه تنها در دسترس است، بلکه می‌تواند در اطلاع‌رسانی یک استراتژی بازاریابی مستحکم بسیار ارزشمند باشد.

چرا نظرسنجی ها هنوز اهمیت دارند

در این دوره تجزیه و تحلیل با فناوری پیشرفته، ایده نظرسنجی رضایت مشتری تقریباً عجیب به نظر می رسد. حتی با وجود تمام فناوری‌هایی که به شرکت‌های بازاریابی و تحقیقاتی اجازه می‌دهد دقیقاً آنچه را که مصرف‌کنندگان می‌خواهند پیدا کنند و بازخورد بسیار خاص مشتری را دریافت کنند، گاهی اوقات بهتر است مستقیماً به سراغ جمعیت مورد نظر بروید و خودتان سؤال را بپرسید. اگر به دنبال بینش قوی‌تری هستید، می‌توانید داده‌های تحقیق نظرسنجی را به داده‌های رفتاری اضافه کنید تا دید کلی خوبی از نحوه فکر کردن مشتریان شما در مقابل نحوه عملکرد آنها را به آن اضافه کنید.

این فقط شرکت‌های کوچک نیستند که از داده‌های نظرسنجی برای بهبود پیشنهادات خود استفاده می‌کنند. اهمیت نظرسنجی ها در سازمان های بزرگ از بین نمی رود، زیرا اغلب از طریق نظرسنجی ها بازخورد جمع آوری می کنند تا محصولات خود را تنظیم کنند. اپل، ورایزون، نست و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری از تحقیقات بازار و نظرسنجی‌های رضایت مشتری استفاده می‌کنند تا بفهمند پایگاه مشتریانشان چه می‌خواهند.

انواع نظرسنجی

انواع مختلفی از نظرسنجی ها وجود دارد که برخی از آنها ممکن است برای کسب و کار شما بهتر از سایرین باشند. اینها چند نوع متداول برای استفاده مشاغل هستند:

  • نظرسنجی های بازخورد مشتری: با جمع آوری بازخورد مشتریان، می توانید کمپین های بازاریابی آینده، پیشنهادات محصول و خدمات خود را شکل دهید تا نیازهای پایه مصرف کننده خود را به بهترین شکل برآورده کنید.
  • نظرسنجی رضایت کارکنان: اگرچه کسب‌وکارها معمولاً از نظرسنجی‌ها برای اهداف خارجی استفاده می‌کنند، می‌توانید از یک نظرسنجی ناشناس در شرکت خود برای جمع‌آوری بازخورد کارکنان استفاده کنید. نظرسنجی های رضایت کارکنان می تواند به شما کمک کند تا شیوه های اداری خود را برای بهبود روحیه، بهره وری و البته رضایت کارکنان ساده کنید.
  • نظرسنجی‌های تحقیقات بازار: برای درک نیازهای پایه مصرف‌کننده‌تان و مکان‌ها و روش‌های خرید ترجیحی، بدون اشاره به جایگاه رقابتی کسب‌وکارتان در صنعت شما، یک نظرسنجی تحقیقات بازار ممکن است مفید باشد. سوال اصلی که باید با این نظرسنجی پاسخ داد این است که مصرف کنندگان در مورد محصولات یا خدمات خاص چه فکر می کنند. این بازخورد می تواند استراتژی های بازاریابی و توسعه محصول آینده شما را اطلاع دهد.
  • آگاهی از برند: نظرسنجی از مصرف کنندگان درباره میزان شناخت آنها از برند شما می تواند نشان دهنده میزان موفقیت کمپین های بازاریابی، تبلیغات و برندسازی شما باشد. نظرسنجی‌های آگاهی از برند می‌تواند به شما در زمینه‌های بهبود آینده اشاره کند و ارتباطات غیرمنتظره‌ای را که مشتریان با کسب ‌و کار شما ایجاد می‌کنند، آشکار کند.
  • نظرسنجی تولید سرنخ: یک نظرسنجی تولید سرنخ می تواند مستقیماً کسب و کار شما را با مشتریان بالقوه مرتبط کند و به شما این فرصت را بدهد که در مورد نیازها و خواسته های خاص آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید. از طریق نظرسنجی های تولید سرنخ، می توانید به سرعت با پایگاه مصرف کننده خود پیوند برقرار کنید و درآمد خود را افزایش دهید.

همچنین بخوانید: نقش استراتژی‌های مارکتینگ در کسب‌وکار

روش های برجسته نظرسنجی

همانطور که انواع مختلفی از نظرسنجی ها وجود دارد، روش های بسیاری برای اجرای نظرسنجی وجود دارد.

  • نظرسنجی آنلاین: پر کردن یک نظرسنجی آنلاین تنها در چند دقیقه از آسایش خانه راهی بدون دردسر برای مصرف کننده است تا داده ها و نظرات خود را ارائه دهد – و شما آنها را جمع آوری کنید.
  • نظرسنجی های ایمیلی: بسیاری از نظرسنجی های آنلاین ابتدا از طریق ایمیل انجام می شوند و دلیل خوبی هم دارند. ایمیلی که به‌جای یک فرم وب عمومی به یک مصرف‌کننده خاص ارسال می‌شود، ممکن است مشتریان را تشویق کند تا بازخورد صادقانه‌تری ارائه کنند، زیرا احساس می‌کند این تجربه به جای هدف قرار دادن مخاطبان زیاد و حاوی پیام‌های شخصی‌سازی شده، متناسب با آنها است.
  • نظرسنجی‌های ناشناس: همه نمی‌خواهند نظرات خود را به اشتراک بگذارند، و برخی از افرادی که می‌خواهند نظرات خود را به اشتراک بگذارند ترجیح می‌دهند افکارشان مستقیماً با آنها مرتبط نباشد. نظرسنجی‌های ناشناس می‌توانند به مصرف‌کنندگان یک سپر حفظ حریم خصوصی ارائه دهند که ممکن است مشارکت آنها را در چیزی تشویق کند که در غیر این صورت از آن اجتناب می‌کردند، به این معنی که شرکت شما به داده‌های بیشتری دسترسی پیدا می‌کند که در غیر این صورت ممکن است برای به دست آوردن آن مشکل داشته باشد.
  • نظرسنجی های کاغذی: سایر افرادی که نگران حریم خصوصی هستند ممکن است نگران باشند که نظرسنجی های آنلاین داده های آنها را ذخیره یا ردیابی کنند. نظرسنجی کاغذی داده‌های مصرف‌کننده را بین مشتری و کسب‌وکار شما حفظ می‌کند، بنابراین اگر سؤالات مربوط به موضوعات یا نظرات شخصی بیشتری است، از نظرسنجی کاغذی استفاده کنید – با وجود شیوع اینترنت.
  • گروه های کانونی: گروه های کانونی اساساً نظرسنجی هایی هستند که به مکالمات گروهی تبدیل می شوند. از طریق گروه‌های تمرکز، می‌توانید بازخورد ارزشمندی در مورد محصولات و خدمات خود دریافت کنید، بدون اینکه مصرف‌کننده‌ها هیچ گونه کاغذبازی یا مواد نظرسنجی سنتی را پر کنند.
  • نظرسنجی‌های تلفن همراه: با افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند، نظرسنجی‌هایی که از طریق برنامه‌های تلفن همراه یا از طریق تلفن هوشمند انجام می‌شوند ممکن است برای مخاطبان خاصی قابل دسترس‌تر باشند.
  • نظرسنجی های تلفنی: نظرسنجی های تلفنی مانند نظرسنجی های تلفن همراه، افراد دارای گوشی های هوشمند را هدف قرار می دهد. با این حال، اگر طرح بازاریابی شما شامل نمونه‌گیری از جمعیتی از کاربران مسن‌تر باشد، ممکن است نظرسنجی‌های تلفنی بهتر باشد، زیرا افراد مسن‌تر ممکن است به احتمال زیاد تلفن ثابت داشته باشند تا دستگاهی با قابلیت ارسال پیامک یا پیام.

همچنین بخوانید: آمیخته بازاریابی ایکیا

مهم نیست که از کدام یک از این روش های نظرسنجی استفاده می کنید، حتما نظرسنجی خود را به حجم نمونه مناسب ارسال کنید. اگر از یک جامعه خیلی کوچک نمونه برداری کنید، ممکن است داده های عددی دقیقی به دست ندهید.

چگونه داده های نظرسنجی به اطلاع رسانی استراتژی کمک می کند

بسیاری از مردم نظرسنجی ها را به عنوان یک ابزار ثانویه می بینند، یعنی نظرسنجی پس از انتشار یک محصول یا تکمیل یک کمپین انجام می شود. با این حال، داده‌های نظرسنجی می‌تواند به شما در ایجاد یک استراتژی بازاریابی کمک کند.

یکی از مهمترین گام‌های اولیه در راه‌اندازی هر محصول یا کمپین، تحقیقات جمعیت‌شناختی است و نظرسنجی باعث می‌شود سریع و آسان بفهمید بازار هدف شما چه کسی باید باشد. به جای اینکه با کمپین بازاریابی خود به شدت به درختان بپیچید، می توانید آن را بر اساس مکان مشتری، جنسیت و داده های بیشتری که از طریق یک نظرسنجی ساده پیدا می کنید، اصلاح و هدف قرار دهید.

نظرسنجی ها همچنین برای آزمایش مفهوم محصول جدید بسیار مفید هستند. تصور کنید که ایده ای برای محصولی دارید که هنوز به بازار نرفته است و نگران این هستید که بدون اینکه بدانید آیا مورد استقبال عموم قرار خواهد گرفت یا خیر. این زمان مناسبی برای ارسال نظرسنجی و جمع‌آوری داده‌ها، چه از طریق گروه‌های متمرکز، نظرسنجی‌های تلفن همراه یا نظرسنجی‌های تلفنی است. این روش های نظرسنجی می تواند به شما کمک کند تا مسائلی را که مورد توجه قرار نگرفته اند شناسایی کنید و مطمئن شوید که برند خود را به درستی هدف قرار داده اید.

نظرسنجی ها نیز باید آخرین لمس کمپین شما باشد. اهمیت نظرسنجی ها تا آخرین لحظات یک فشار بازاریابی گسترش می یابد، در این مرحله می توانید از آنها برای جمع آوری بازخورد از مصرف کنندگان و تجزیه و تحلیل درست یا نادرست استفاده کنید. شما می‌توانید این دانش را در کمپین‌های بعدی انتقال دهید یا از آن برای تقویت محصولات آینده خود استفاده کنید. بازخورد طیف عظیمی از مصرف کنندگان می تواند تصویر کاملی از محصول و تلاش های بازاریابی و مخاطبان به شما بدهد. به عنوان یک امتیاز، مشتریان وفادار شما احساس خواهند کرد که در رشد برند شما مشارکت دارند و شما به آنها گوش می دهید.

همچنین بخوانید: تضمین بقای برند

مزایای نظرسنجی برای کسب و کارها

نظرسنجی ها می توانند به کسب و کارها در موارد زیر کمک کنند:

  • استراتژی بازاریابی: کسب‌وکار شما می‌تواند از نظرسنجی‌ها برای جمع‌آوری نظرات یک جمعیت خاص در مورد محصولات، خدمات یا هر نیاز دیگری مرتبط با پیشنهادات شرکت شما استفاده کند. به عنوان مثال، اگر شرکت شما در زمینه دسترسی به اینترنت فعالیت می کند، می توانید نظرسنجی هایی را برای کاربران دارای معلولیت اینترنتی ارسال کنید تا شایع ترین شکایات مربوط به دسترسی را در میان جمعیت هدف خود تعیین کنید.
  • تحقیقات جمعیت شناختی: می توانید قبل از بازاریابی هدفمند بعدی خود نظرسنجی انجام دهید تا جنسیت، گروه های سنی و نژاد افرادی را که شرکت شما هدف آنها قرار می دهد، تعیین کنید. یک نظرسنجی ناشناس که از شرکت‌کنندگان در مورد محصولاتی مانند شما می‌پرسد، می‌تواند فرصت خوبی برای جمع‌آوری داده‌های جمعیتی برای بازار هدف شما باشد.
  • تست محصول: هنگامی که کسب و کار شما یک نمونه اولیه برای یک محصول ایجاد کرد، باید مطمئن شوید که در واقع قبل از عرضه آن برای خرید، به مصرف کنندگان علاقه مند می شود. گروه‌های کانونی می‌توانند راه بسیار قدرتمندی برای معرفی محصول شما به مردم و مشاهده واکنش‌های خود به خودی آن‌ها باشند یا آنها را با سؤالات خاص ترغیب کنند. همچنین می توانید محصولی را برای مشتریان قبلی خود ارسال کنید و از طریق نظرسنجی های تلفن همراه، نظرسنجی های تلفنی یا ایمیل یا نظرسنجی آنلاین، بازخورد آنها را دریافت کنید.
  • بازخورد مشتری: پس از عرضه محصول خود، می توانید از نظرسنجی ها برای جمع آوری بازخورد مشتریان در مورد کالای خود استفاده کنید. سپس می توانید از اطلاعات جمع آوری شده برای کمک به شکل دادن به محصولات آینده خود استفاده کنید و به مشتریان خود اطلاع دهید که تغییرات بر اساس نظرسنجی های رضایت مشتری بوده است.
  • وفاداری به برند: همانطور که بازخورد مشتری در شکل دادن به محصولات آینده مفید است، برای پرورش وفاداری به نام تجاری در میان پایگاه مصرف کننده شما نیز مفید است. از آنجایی که مشتریان شما می بینند که بازخوردشان را در محصولات و خدمات خود اعمال می کنید، با دانستن اینکه صدای آنها شنیده می شود، احساس ناچاری می کنند که از شما خرید کنند.
  • حفظ و رضایت کارکنان: هنگامی که تغییرات پیشنهاد شده در نظرسنجی های رضایت کارکنان خود را اجرا می کنید، ممکن است متوجه شوید که کارکنان شما انگیزه بیشتری برای ادامه کار برای شما دارند و در نتیجه نرخ حفظ کارکنان شما را افزایش می دهد.

جمع بندی

حتی با وجود تاکتیک‌های تحلیلی عمیق‌تر، گاهی اوقات یک نظرسنجی ساده بهترین راه برای دریافت تصویری واضح از آنچه مصرف‌کنندگان و مشتریان بالقوه به دنبال آن هستند، است. می‌توانید از نظرسنجی‌ها در هر مرحله از کمپین بازاریابی استفاده کنید. داده های نظرسنجی می تواند برای طول عمر یک محصول یا برند بسیار مهم باشد.

انتهای مطلب/ منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید