یکی از صنایع پر طرفدار و محبوب در دنیا، صنعت مد و فشن است. هر روز برندها و شرکت‌های بزرگ در تلاش برای عرضه کردن محصولی جدید و متفاوت هستند تا بتوانند سبک خود را در بازار غالب کنند. ما در این مطلب با شما از مد و فشن در دنیای امروز و نکات مهم این صنعت جهانی صحبت می‌کنیم

مد و فشن چیست؟

مد یک سبک رایج در پوشیدن لباس، کفش، لوازم جانبی، آرایش و حتی چیدمان خانه است. با این حال اصطلاح مد و فشن بیشتر از همه برای عادتی منحصر به فرد در لباس پوشیدن اطلاق می‌شود. هر آنچه که امروز به عنوان مد شناخته می‌شود، معمولآ توسط شرکت‌ها، صنایع فشن و رسانه‌ها در دسترس مردم عادی قرار می‌گیرد. مد و فشن غالبآ در جنبه‌های مردانه و زنانه توصیف شده و در دوره‌ها و مکان‌های خاص به نوعی ابراز وجود و خودمختاری گفته می‌شود.

تاریخچه مد و فشن در جهان

اگر مد و فشن را به عنوان “هنر ایجاد و انتخاب پوشیدنی‌های منحصر به فرد” تعریف کنیم، باید برای تاریخچه آن به ۲۰۰ سال پیش برگردیم. گرچه با گذشت زمان، مفهوم مد به موارد دیگری مانند جواهرات، کیف، کفش و غیره گسترش یافته، با این حال نخستین منشأ طراحی مد از سال ۱۸۲۶ آغاز می‌شود. اعتقاد بر این است که “چارلز فردریک وورث Charles Frederick Worth” اولین طراح مد جهان بود که در سالهای ۱۸۲۶ تا ۱۸۹۵ فعالیت می‌کرد. در حقیقت چارلز از نخستین افرادی معرفی می‌شود که شیوه ایجاد “خانه‌های مد” را شروع کرد و به مشتریان خود می‌گفت چه نوع لباسی برای آن‌ها مناسب است.

در این زمان تعدادی از خانه‌های طراحی شروع به استخدام هنرمندان برای تهیه الگوهای لباس کردند. الگوها به مشتری‌ها ارائه می‌شدند و بر اساس علاقه مشتری، سفارش‌ها زیر چرخ خیاطی می‌رفتند.در این بازه زمانی بود که سنت ارائه الگو به مشتریان و کوک کردن آنها، به جای سیستم قبلی که لباس‌های کامل دوخته شده یا استفاده شده ارائه می شد، آغاز گردید. با شروع قرن بیستم، اولین تحولات جدید مد در پاریس اتفاق افتاد و از آنجا به سایر نقاط جهان گسترش یافت. طرح‌های جدید لباس‌ها قبل از اینکه به سایر نقاط دنیا راه پیدا کنند، در پاریس متولد می‌شدند. به عبارت دیگر پاریس به عنوان “پایتخت مد” شناخته شد. مد در این دوره با نام ” اوت کوتور Haute Couture” معرفی شده و منحصراً برای افراد خاص به طراحی می‌رسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید