تایید سلبریتی چیست؟
تایید سلبریتی ها که به نام برندسازی سلبریتی ها یا تبلیغات سلبریتی ها نیز شناخته می شود، یک استراتژی بازاریابی است که از شهرت و تصویر سلبریتی ها برای تبلیغ یک برند یا محصول استفاده می کند. موارد استفاده دیگر شامل سازمان‌های غیرانتفاعی است که از شهرت یک سلبریتی برای افزایش آگاهی یا تأمین بودجه در مورد یک هدف استفاده می‌کنند. یا بازاریابان رویداد از شهرت و محبوبیت یک سلبریتی برای ایجاد سر و صدا و اعتبار در اطراف رویداد مجازی یا ترکیبی خود استفاده می کنند.

نیازی نیست که سلبریتی انتخابی شما به خودی خود یک ستاره سینما باشد. برندها کمپین های برندسازی عالی با هنرمندان موسیقی، شخصیت های ورزشی، تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی یا حتی شخصیت های ساختگی مانند کارتون ها تولید کرده اند. دو شرط اساسی که انتخاب شما از سلبریتی را تعیین می کند، تصویر (آیا شخصیت مشهور ارزش های شما را نشان می دهد) و دنبال کردن (از طریق این سلبریتی چقدر مخاطب خواهید داشت).

چرا از سلبریتی ها برای تبلیغات استفاده کنیم؟
برندها به دلایل مختلفی با سلبریتی ها شریک می شوند. به گفته استیو اولنسکی ، یکی از همکاران فوربس، تایید سلبریتی ها به افزایش فروش در کوتاه مدت و آگاهی از برند در بلندمدت کمک می کند. بازاریابی سلبریتی ها همچنین برای نشان دادن یک تغییر عمده برای یک نام تجاری، مانند معرفی یک محصول جدید، گسترش بازار، یا تغییر موقعیت برند بسیار موثر است. نایک به طور سنتی عمدتاً از ورزشکاران تنیس و پیست حمایت مالی می کرد. زمانی که تصمیم گرفتند بازار خود را گسترش دهند، با مایکل جردن، ستاره NBA، برای ایجاد خط تولید جدید و انتشار یک سری تبلیغات که موفقیت فوق العاده ای به همراه داشت، شریک شدند. برندسازی سلبریتی ها همچنین می تواند یک استراتژی قدرتمند برای متمایز کردن خود از رقبای خود و به دست آوردن برتری در یک بازار بسیار رقابتی باشد.

خطرات تبلیغات سلبریتی ها چیست؟
برخی از خطرات در برندسازی سلبریتی ها وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. برخی از آنها را می توان با انتخاب یک سلبریتی مناسب برای نام تجاری خود اجتناب کرد، برخی دیگر فورس ماژور هستند و ممکن است شما را ملزم به شکستن شراکت کنند:

تحت الشعاع قرار دادن: اگر سلبریتی برای برند شما خیلی بزرگ باشد یا خط داستانی تبلیغات شما به جای محصول بر روی فرد مشهور تمرکز کند، کمپین شما موثر نخواهد بود. همیشه به یاد داشته باشید که برند شما ستاره است و سلبریتی شما مرکز توجه است.

• قرار گرفتن در معرض بیش از حد: برخی از سلبریتی ها طرفداران واقعی هستند و نام خود را به طور همزمان به مجموعه ای از برندهای مختلف متصل می کنند. این می تواند به اعتبار برند و شهرت در چشم مصرف کننده لطمه بزند. همچنین مهم است که تأیید کنید سلبریتی شما مارک های سازگار را تبلیغ می کند. شما هیچ رقیبی در میان آن برندها یا برندهایی که با ارزش های شرکت شما همسو نیستند، نمی خواهید.

همچنین بخوانید: تحلیل استراتژیک SWOT برای IKEA – موردکاوی

• خطر شهرت برند: همه ما مقصریم که هر از چند گاهی به روزنامه های تبلیغاتی نگاه می کنیم. مردم عاشق یک رسوایی سلبریتی خوب هستند. مارک ها این کار را نمی کنند. نه زمانی که نام و شهرت آنها با آن سلبریتی مرتبط است. رابطه جنسی، مواد مخدر یا رفتار بد می تواند بر تصویر برند شما تأثیر منفی بگذارد. پس زمینه را بررسی کنید تا ببینید آیا سلبریتی شما درگیر رسوایی بوده یا تمایل به رفتار غیرقابل قبول دارد. انواع دیگر تغییرات در تصویر و زندگی یک سلبریتی می تواند بر برند شما نیز تأثیر بگذارد، مانند کاهش محبوبیت یا دیده شدن.

انواع تاییدیه سلبریتی ها
چند راه وجود دارد که یک سلبریتی می تواند برند یا محصول شما را تایید کند.

• تبلیغات و تبلیغات سلبریتی ها: این تبلیغات می توانند به عنوان بنر و ویدیو برای کمپین های پولی، در رسانه های اجتماعی یا به عنوان بامپرهای ویدیویی در YouTube ظاهر شوند. همچنین می‌توانید از راه‌های کلاسیک‌تر استفاده کنید و اسلات‌های تجاری را در تلویزیون بخرید یا از سلبریتی ها بخواهید که به جای یک تبلیغ، یک آگهی تجاری میزبانی کنند.

• حضور سلبریتی ها در رویدادهای زنده: برندها اغلب از سلبریتی ها دعوت می کنند تا یک سخنرانی اصلی را ارائه دهند یا کل رویداد ترکیبی یا مجازی خود را میزبانی کنند .

• خطوط تولید امضای سلبریتی ها: برخی از برندها نام یا چهره سلبریتی ها را مستقیماً روی محصول خود قرار می دهند. این امر در صنایع خاصی مانند آلات موسیقی (مدل Fender Stratocaster Eric Clapton Signature)، پوشاک (نیک ایر جردنز فوق الذکر و افسانه ای نایک ایر جردن) یا محصولات دیگری مانند Vitaminwater که ۵۰ Cent صورت خود را به آن قرض داد، کاملاً رایج است.

• سخنگوی سلبریتی ها: تبلیغات سخنگوی سلبریتی ها در بخش و دلایل غیرانتفاعی رایج است. این سلبریتی در حالی که به نام سازمان در رویدادهای شخص ثالث و رسانه ها صحبت می کند توجه ها را به خود جلب می کند.

چگونه از یک سلبریتی برای رویداد مجازی یا ترکیبی خود استفاده کنید
یک راه قدرتمند برای افزایش شهرت و محبوبیت سلبریتی ها برای برندتان، حضور در رویداد مجازی یا ترکیبی شماست. این می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد. شما می توانید با سخنرانی افتتاحیه و معرفی سخنرانان، سلبریتی خود را میزبان رویداد خود کنید . می‌توانید یک سلبریتی را استخدام کنید تا بیاید و بهترین کاری را که انجام می‌دهد انجام دهد، مانند سرگرم کردن مخاطبانتان با یک کنسرت کوچک یا یک برنامه کمدی استندآپ. برخی از بازاریابان رویداد ایده فوق العاده ای داشتند که سرآشپزهای مشهور را برای یک کارگاه آشپزی رزرو کنند.

رویدادهای مجازی قالبی عالی برای حضور سلبریتی ها هستند، زیرا از نظر زمان بندی و مکان بسیار انعطاف پذیرتر هستند. سلبریتی ها می توانند قسمت های خود را در زمان و مکانی که برایشان مناسب تر است از قبل ضبط کنند. سپس این جلسه از پیش ضبط شده می تواند برنامه ریزی شود و مانند یک جلسه زنده (شبیه سازی) در رویداد شما پخش شود. پلتفرم رویدادهای Kaltura را برای تجربه‌های رویداد مجازی بر اساس تقاضا، زنده و شبیه‌سازی در هر نوع و اندازه بررسی کنید.

همچنین بخوانید: ساخت پلتفرم برند با موقعیت برند رقابتی

نکته: اگر رویداد شما با تور تبلیغاتی افراد مشهور شما (مثلاً برای آخرین آلبوم یا فیلم آنها) مصادف شد، می توانید سعی کنید با یک معامله بهتر مذاکره کنید تا ظاهر بخشی از تلاش های تبلیغاتی آنها باشد.

چگونه از یک سلبریتی بخواهیم برند شما را تبلیغ کند؟
سلبریتی ها توسط گروهی از مدیران، نمایندگان، تبلیغاتی ها و غیره مدیریت می شوند. برای یافتن اینکه چه کسی نماینده سلبریتی شماست و باید با چه کسی صحبت کنید، باید کمی تحقیق کنید. آنها معمولا یک وب سایت با فرم تماس یا ذکر آدرس ایمیل دارند. شما باید برند خود را به روشی درست ارائه دهید و پیشنهادی را فرموله کنید و توضیح دهد که چه انتظاراتی از سلبریتی ها دارید و چگونه او با برند شما ارتباط برقرار می کند. درک کنید که دغدغه اصلی آنها تصویر شخصیت مشهوری است که آنها را نمایندگی می کنند، بنابراین آن را بخشی از طرح خود قرار دهید. پیشنهاد شما همچنین باید شامل بودجه و الزامات شما (زمان، کجا، چه مدت، …) باشد تا تصویری کامل از پروژه ارائه دهید. موارد قابل تحویل را نیز ذکر کنید. چه فرمتی؟ چه مدت؟ کجا توزیع خواهید کرد و این کمپین تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

در مرحله بعد که مستقیماً با تیم مدیریت در تماس هستید، مشاوران حقوقی باید دور هم بنشینند و قراردادی را با جزئیات تمام نکات مندرج در پروپوزال تنظیم کنند.

نکته اصلی ما این است که تحقیقات خود را انجام دهید:
۱_ فهرست کوتاهی از سلبریتی ها بر اساس تصویر، محبوبیت، ارتباط و بودجه آنها ایجاد کنید.
۲_ مطمئن شوید که سلبریتی با فیلمنامه و پیام شما مناسب است. حتی می‌توانید گروه‌های تست کاربر را در GEOهای مربوطه خود انجام دهید تا بررسی کنید که با مخاطبان شما همخوانی دارند
۳_ قیمت ها و پیشنهادات را با هم مقایسه کنید (آیا آنها همه الزاماتی را که در پروپوزال خود مطرح کرده اید تایید می کنند).
احساس کنید که چقدر همکاری دارند.
۴_ قراردادهای سلبریتی ها معمولاً با تاریخ انقضا همراه می شوند و یک محدودیت زمانی مشخص تا زمانی که بتوانید کمپین سلبریتی ها خود را اجرا کنید تعیین می کند. این نکته مهمی است که باید در مذاکرات قرارداد به آن توجه کرد.

چگونه از تایید سلبریتی ها خود بیشترین بهره را ببرید؟
اکنون می دانیم که تناسب سلبریتی ها مناسب با محصول مناسب بسیار مهم است. سلبریتی همچنین باید با دقت با توجه به محبوبیت، تصویر مثبت، ارتباط، قیمت و سایر تاییدیه های فعلی انتخاب شود. علاوه بر این، ما در مورد اهمیت اینکه افراد مشهور در مرکز توجه محصول شما باشند و نه برعکس صحبت کردیم. ما می‌خواهیم فهرستی از بهترین شیوه‌ها را با ۶ دستورالعمل اضافی تکمیل کنیم تا از تأیید سلبریتی ها شما نهایت استفاده را ببریم:

همچنین بخوانید: انواع بازاریابی سلبریتی ها

۱_ آن را به یک تعهد بلند مدت تبدیل کنید
این تمرین خوبی است که تأیید سلبریتی ها را به عنوان یک استراتژی بلند مدت در نظر بگیرید. زمان می برد تا مخاطب، سلبریتی را با برند مرتبط کند و آنها را با یکدیگر شناسایی کند. به خصوص اگر از تایید سلبریتی ها به عنوان یک استراتژی برای جذب مخاطبان جدید یا تغییر موقعیت برند خود استفاده می کنید.

۲_ یک کمپین ۳۶۰ درجه حول سلبریتی ها خود بسازید.
بازاریابی سلبریتی ها یک تلاش پرهزینه است. شما می خواهید بیشتر از انتشار یک ویدیوی سریع برای یک کمپین پولی با آن کار کنید. آماده شوید تا تمام ماهیچه های بازاریابی خود را بچرخانید و سر و صدای زیادی ایجاد کنید:
• تبلیغات ویدیویی و بامپر برای یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های اجتماعی
• بنرهای کمپین های پولی در رسانه های اجتماعی و گوگل
• پست های BTS در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی (مقالات، عکس ها و فیلم ها)
• بنرهای ویدیویی و دارایی ها در وب سایت شرکت
• کمپین های داخلی برای کارمندان (حمایت از کارکنان، کالاها، رویدادها، …)
• کمپین های ایمیلی
• اعلامیه های مطبوعاتی

۳_ به قوانین قانونی توجه کنید
قوانین، برندسازی سلبریتی ها را بسیار متفاوت از هر نوع کمپین بازاریابی دیگری می کند. شما با قراردادها، نمایندگان و اتحادیه های پیچیده سر و کار خواهید داشت. مطمئن شوید که تیم حقوقی خود را در هیئت مدیره دارید، اما در نظر داشته باشید که مشاوران خارجی را که در پروژه های سلبریتی ها تجربه دارند، استخدام کنید.

۴_ روابط کاری را تقویت کنید
تایید سلبریتی ها ، همکاری شدید بین چند حزب است که همگی برنامه ها و الزامات خاص خود را دارند. و عوامل هالیوود به دلیل سخت کوکی بودن در مورد محافظت از چهره و حرفه سلبریتی ها بدنام هستند. وقت گذاشتن برای ایجاد اعتماد و ایجاد رابطه با همه طرف‌های درگیر کمک زیادی خواهد کرد.

۵_ سلبریتی خود را دنبال کنید
نیازی به تعقیب سلبریتی ها خود نیست، اما شما می خواهید رفتار و اقدامات آنها را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که آنها با ارزش های شرکت شما مطابقت دارند. شما باید یک بند در قرارداد خود بگنجانید که راه حلی برای این نوع موارد احتمالی ارائه دهد.

۶_ موفقیت خود را بسنجید
هیچ معیار ساده و واضحی برای عملکرد کمپین سلبریتی ها شما وجود ندارد، اما مهم است که تأثیر کمی و کیفی تأیید را بر برند، تولید سرنخ و فروش خود ارزیابی کنید. در صورت امکان، کمپین سلبریتی خود را همزمان با سایر کمپین های اصلی یا نوسانات عملکرد فصلی شناخته شده برنامه ریزی نکنید تا بتوانید عملکرد برند مشهور خود را ایزوله کنید و بازگشت سرمایه خود را بهتر محاسبه کنید.

انتهای مطلب/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید