مزیت رقابتی چیست ؟ مزیت رقابتی پایدار چگونه حاصل میشود ؟

تعریف مزیت رقابتی و مزیت رقابتی پایدار چیست ؟
مزیت رقابتی Competitive Advantage و مزیت رقابتی پایدار Sustained Competitive Advantage زمانی مورد بررسی قرار میگیرد که سازمان در به دنبال برنامه ریزی استراتژیک و یا حداقل تعیین جایگاه استراتژیک سازمان در میان رقبا است. اینجاست که مشاور مدیریت استراتژیک به سازمان در تعیین مزیت و تقویت آن کمک مینمایند. حال ببینیم که این واژه به چه معناست و چگونه شکل میگیرد.
مزیت رقابتی به چه معناست ؟ به گفته Investopedia، «مزیت رقابتی صرفاً به معنای عوامل منحصربه‌فردی است که به یک شرکت اجازه می‌دهد کالا یا خدمات را بهتر یا ارزان‌تر از رقبای خود تولید کند. توجه داشته باشید که این عوامل به واحد تولیدی این امکان را می‌دهد که در مقایسه با رقبای خود، فروش بیشتری یا حاشیه‌های برتر تولید کند.»
مزیت رقابتی پایدار چیست ؟ به زبان ساده، مزیت رقابتی پایدار به توانایی‌ها، دارایی‌ها یا ویژگی‌های منحصربه‌فرد یک شرکت اشاره می‌کند که بازسازی، تکرار، یا پیشی گرفتن از آنها برای دستیابی به موفقیت یا سهم گیری دشوار است. این مزایا دارایی‌ها، ویژگی‌ها یا توانایی‌های شرکت هستند ک..

0 0
Read Time:7 Minute, 57 Second

تعریف مزیت رقابتی و مزیت رقابتی پایدار چیست ؟

مزیت رقابتی Competitive Advantage و مزیت رقابتی پایدار Sustained Competitive Advantage زمانی مورد بررسی قرار میگیرد که سازمان در به دنبال برنامه ریزی استراتژیک و یا حداقل تعیین جایگاه استراتژیک سازمان در میان رقبا است. اینجاست که مشاور مدیریت استراتژیک به سازمان در تعیین مزیت و تقویت آن کمک مینمایند. حال ببینیم که این واژه به چه معناست و چگونه شکل میگیرد.

مزیت رقابتی به چه معناست ؟

به گفته Investopedia، «مزیت رقابتی صرفاً به معنای عوامل منحصربه‌فردی است که به یک شرکت اجازه می‌دهد کالا یا خدمات را بهتر یا ارزان‌تر از رقبای خود تولید کند. توجه داشته باشید که این عوامل به واحد تولیدی این امکان را می‌دهد که در مقایسه با رقبای خود، فروش بیشتری یا حاشیه‌های برتر تولید کند.»

مزیت رقابتی پایدار چیست ؟

به زبان ساده، مزیت رقابتی پایدار به توانایی‌ها، دارایی‌ها یا ویژگی‌های منحصربه‌فرد یک شرکت اشاره می‌کند که بازسازی، تکرار، یا پیشی گرفتن از آنها برای دستیابی به موفقیت یا سهم گیری دشوار است. این مزایا دارایی‌ها، ویژگی‌ها یا توانایی‌های شرکت هستند که کپی برداری یا بهتر از آن بودن دشوار است.

“مزیت رقابتی پایدار موقعیت برتر یا مطلوب در دراز مدت نسبت به رقبا ایجاد کند.”

Competitive Advantage مزیت رقابتی پایدار چیست ؟

مزیت رقابتی چگونه چه کاری میکند ؟

یک ویژگی منحصر به فرد یک شرکت که ممکن است به راحتی قابل بازسازی نباشد، همان مزیت رقابتی است. مزیت ویژگی‌ای است که یک کسب‌وکار در طول زمان پرورش می‌دهد.

سه عامل اصلی وجود دارد که می تواند در نحوه شکل گیری و توسعه مزیت یک کسب و کار نقش داشته باشد:

  1. درک کامل بازار هدف.
  2. اجرای استراتژی ها.
  3. نظارت بر پیشرفت و عملکرد.

چرا داشتن مزیت رقابتی مهم است ؟

  1. این به شما کمک می کند تا پیشرفت را با دقت و وضوح بیشتری اندازه گیری کنید.
  2. به سازمان شما کمک می کند تا با اطمینان کامل رشد کند.
  3. به شما اجازه می دهد منابع (زمان، استعداد و دارایی ملموس) خود را بر به دست آوردن حداکثر نرخ بازگشت سرمایه ROI متمرکز نمایید.
  4. ثبات و قابلیت پیش بینی را به جریان درآمدی شما القا می کند.
  5. به شما کمک می کند به حداکثر شتاب سازمانی برسید
  6. هزینه های بازاریابی غیر ضروری، جذب نیرو و جذب سرمایه را کاهش می دهد.

مزیت رقابتی در حوزه مدیریت استراتژیک چیست ؟

مزیت رقابتی در حوزه مدیریت استراتژیک کم و بیش هر چیزی است که یک شرکت در مقایسه با شرکت های رقیب به خوبی انجام می دهد. به خاطر داشته باشید که زمانی به شرکتی تعلق می گیرد که کاری را انجام دهد که رقبا نمی توانند انجام دهند یا مالک چیزی است که شرکت های رقیب می خواهند.

مزیت رقابتی چه تفاوتی با مزیت نسبی دارد؟

مزیت نسبی زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت یا کشور بتواند محصول یا خدماتی را با نرخ نسبتاً ارزان تری نسبت به رقبای خود یا سایر کشورها تولید کند.

در همین حال، مزیت زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت به دلیل توانایی تولید محصول یا ارائه خدمات با سود بالاتر نسبت به رقابت و با هزینه کمتر برای مصرف‌کنندگان، به عنوان یک شرکت پیشرو در بخش بازار خود ظاهر شود.

به خاطر داشته باشید که تفاوت اصلی این است که مزیت های رقابتی با سود بیشتر و هزینه های کمتر برای مصرف کنندگان تعیین می شود، در حالی که مزیت های نسبی با سهولت تولید تعیین می شود.

چند استراتژی رایج برای دستیابی به مزیت رقابتی چیست؟

  1. مزیت اطلاعات
  2. رهبری هزینه
  3. تمایز
  4. سازگاری
  5. نوآورانه
  6. اثربخشی عملیاتی
  7. استراتژی رقابتی مبتنی بر فناوری

چگونه می دانید که یک شرکت دارای مزیت رقابتی است؟

به خاطر داشته باشید که یک شرکت زمانی مزیت رقابتی دارد که بتواند سهم بازار خود را از طریق افزایش کارایی یا بهره وری نسبت به رقبای خود افزایش دهد.

چه زمانی یک شرکت به مزیت رقابتی پایدار دست می یابد؟

به گفته یک استاد بازرگانی در مدرسه بازرگانی هاروارد، یک شرکت زمانی به مزیت رقابتی پایدار دست می یابد که به یک (یا چند) از سه معیار زیر دست یابد:

  • رهبری هزینه

پیشنهاد ارزش بیشتر با نرخ پایین تر از رقبا

  • تمایز

پیشنهاد محصولات و خدمات بهتر (یا منحصر به فرد) نسبت به دیگران

  • تمرکز

تصدیق، درک و تعهد به بازار هدف به روشی که هیچ شرکت دیگری نمی تواند.

منبع مزیت رقابتی گوگل چیست؟

اگرچه گوگل به دلیل داشتن مزیت های رقابتی بسیار مشهور است، اما می توان مزیت گوگل را به سه دسته اصلی محدود کرد که عبارتند از:

  1. زیرساخت های فناوری
  2. خدمات نوآورانه
  3. سهم بازار

چگونه یک فرهنگ قوی و مثبت می تواند مزیت های یک شرکت را افزایش دهد؟

به گفته کارشناسان، فرهنگ شرکتی مثبت به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اثربخشی سازمانی بالاتری از جمله بهره‌وری بالا، مشارکت کارکنان، عملکرد مالی و رضایت مشتری را به دست آورند.

چرا شرکت های بزرگتر تمایل به مزایای رقابتی دارند؟

  • فرصت هایی برای صرفه جویی در مقیاس
  • بسته های جبرانی جذاب تر
  • روش های متنوع برای کسب درآمد
  • شناخت بیشتر برند
  • تکرار بیشتر معامله با شرکت
  • دسترسی بیشتر به منابع مالی

آیا حریم خصوصی منبع مزیت رقابتی است که Blackberry برای موفقیت به آن نیاز دارد؟

بله، هر شرکتی در حفظ و احترام به حریم خصوصی کارکنان و مشتریان خود منافع قابل توجهی دارد.

توجه داشته باشید که ناتوانی در ایمن سازی این نوع داده های مهم و شفاف بودن می تواند تهدیدی وجودی برای کسب و کار و شهرت برند ایجاد کند.

ساختن شهرت ممکن است سالها طول بکشد، اما فقط چند دقیقه طول می کشد تا از دست برود.

14 دلیل مزیت رقابتی پایدار

تحقیق و نوآوری قوی

صنعت فناوری یکی از صنایع پیشرو با توجه به تحقیقات و نوآوری قوی است. و وقتی نوبت به تنظیم سرعت با استفاده از نوآوری به عنوان اهرم می رسد.

اپل و تسلا دو شرکتی هستند که با استفاده از نوآوری به عنوان یک مزیت، جایگاه رهبری خود را حفظ کرده‌اند.

محبوبیت برند

شناخته شدن در سرتاسر جهان به عنوان یک برند معتبر یک مزیت رقابتی پایدار است که شرکت هایی مانند ویرجین، اپل و کوکا کولا سال ها از آن به عنوان اهرمی برای تسلط بر بازار استفاده کرده اند.

ویرجین شرکتی است که از نام تجاری خود به عنوان اهرمی برای ورود به بازارهای جدید در مناطق کاملاً جدید استفاده کرده است.

دارایی های استراتژیک

نگهداری دارایی های استراتژیک مانند پتنت ها منبع قوی مزیت رقابتی پایدار است و جنرال الکتریک به دلیل چندین اختراع ثبت شده امتحان خود را پس داده است.

توجه داشته باشید که داشتن این دارایی های استراتژیک جنرال الکتریک را به یکی از قدرتمندترین شرکت های جهان تبدیل کرده است.

تولید با حجم بالا

گروه شرکت‌های Dangote به دلیل توانایی آن در تولید کالاها در حجم بالا و تضمین قیمت یکنواخت در سراسر نیجریه به یکی از شرکت‌های پیشرو در آفریقا تبدیل شد.

دسترسی به سرمایه در گردش

به طور کلی، شرکت‌های با مسئولیت عمومی (شرکت‌های بورسی) به دلیل ظرفیت بی‌نهایت آنها برای جذب سرمایه از مردم، مزیت رقابتی پایداری نسبت به شرکت‌های خصوصی دارند.

نگاهی بیندازید که چگونه اوراکل 57 شرکت را در مدت پنج سال تصاحب کرد و شرکت Reliance Industries با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در یک نوبت یک فروشگاه زنجیره ای خرده فروشی را افتتاح کرد.

موانع ورود

موانع ورود به دلیل محدودیت ها و مقررات دولتی منبع مزیت رقابتی پایدار برای شرکت هایی مانند سایپا و ایرانخودرو بوده است.

محصول برتر یا پشتیبانی مشتری

IKEA به دلیل توانایی خود در ارائه محصول برتر با نرخ مقرون به صرفه به یک رهبر بازار در صنعت مبلمان تبدیل شده است. توسط یک سیستم پشتیبانی مشتری قوی حمایت می شود.

حقوق انحصاری فروش یا توزیع

گروه کوچاریس به دلیل داشتن توزیع انحصاری برند BMW در سراسر آفریقای غربی به یکی از خرده فروشان پیشرو خودرو در نیجریه و غرب آفریقا تبدیل شده است.

مالکیت تجهیزات سرمایه ای

مالکیت تجهیزات سرمایه ای می تواند منبع مزیت پایدار باشد و جولیوس برگر با تبدیل شدن به یک شرکت پیشرو در صنعت ساخت و ساز آن را ثابت کرده است.

انعطاف پذیری

توانایی تغییر سریع یک قدرت و منبع مزیت رقابتی پایدار است که مایکروسافت از آن برای تبدیل شدن به بزرگترین شرکت نرم افزاری در جهان استفاده کرد.

سرعت و زمان

روزگاری سرعت و زمان منبع نادیده گرفته شده مزیت رقابتی پایدار بود تا اینکه فدکس و دومینو پیتزا از آن به عنوان اهرمی برای تبدیل شدن به سرعت‌سنج‌های صنعتی استفاده کردند.

قیمت پایین

وال مارت در زمان نگارش این مقاله، پر سرمایه ترین شرکت جهان است. به لطف استراتژی قیمت پایین آن که منبع قوی مزیت آن شد.

مدیریت پایگاه داده و قابلیت های پردازش داده ها

GTBank، AT&T، گوگل، فیس بوک به دلیل برخورداری از مدیریت پایگاه داده و قابلیت های پردازش داده، رهبران بازار در جایگاه های مختلف خود شده اند.

به عنوان نکته پایانی، اینها منابع مزیت رقابتی پایدار و شرکت های مربوطه هستند که از چنین مزیتی استفاده کرده اند. پیامی که می‌خواهم از طریق این مقاله منتقل کنم این است که لازم نیست در هر سطحی برنده شوید. شما فقط باید در یک سطح برنده شوید. اگر نمی توانید با نوآوری ثابت یا قیمت پایین برنده شوید، می توانید با سرعت و انعطاف پذیری برنده شوید.

  • ماتریس بوستون BCG در دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال)
  • عامل کلیدی موفقیت سازمان KSF – عامل کلیدی موفقیت مدیر
  • کارت امتیازی متوازن BSC
  • استراتژی فروش Sales Strategy
  • 5 تکنیک بازاریابی حرفه‌ای موثر

مزیت رقابتی رقابتی پایدار چگونه حاصل میشود ؟

مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم بوده و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

مشاور برنامه ریزی استراتژیک

16 دی 1400

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سبد خرید شما اضافه شده است

مشاهده سبد خرید
X