استراتژی خرده فروشی، فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC)

فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC)

فروش مستقیم به مصرف کننده D2C یا Direct2Consumer نوعی استراتژی خرده فروشی از کسب و کار به مصرف کننده (B2C) است که در آن یک کسب و کار محصولی را مستقیماً به مشتری می سازد، بازاریابی می کند، می فروشد و ارسال می کند.

فروش D2C فرآیند توزیع را با اجتناب از هر گونه واسطه (مانند خرده فروشان شخص ثالث و شرکای توزیع) ساده می کند – به شرکت های D2C اجازه می دهد محصولات را با قیمت های پایین تر از برندهایی که از مدل های تجاری خرده فروشی سنتی استفاده می کنند ارائه دهند – و همچنین نگهداری از انتها به انتها کنترل عملیات تجاری با حذف توزیع کنندگان خرده فروشی سنتی، تبلیغات مستقیم به مصرف کننده، فعالیت های بازاریابی و فروش برای متمایز کردن برندها استفاده می شود.

فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC)

علاوه بر این، با کنار گذاشتن مدل‌های توزیع خرده‌فروشی سنتی، شرکت‌های D2C می‌توانند چندین کانال توزیع مختلف را آزمایش کنند – مانند تجارت الکترونیک فروش مستقیم، فروشگاه‌های پاپ آپ و مشارکت در رسانه‌های اجتماعی.

برندهای D2C با ارائه راحتی، کیفیت محصول و گزینه های حمل و نقل مقرون به صرفه برای مشتریان، به تصرف بیشتر بازار خرده فروشی آمریکا ادامه می دهند. شرکت‌هایی مانند Dollar Shave Club و Warby Parker – در میان سایر برندها – خود را تثبیت کرده‌اند و با استفاده از مدل‌های خرده‌فروشی D2C توانسته‌اند صنایع مربوطه خود را مختل کنند.

مزایا و معایب اجرای استراتژی D2C

مزایای استفاده از D2C عبارتند از:

  • کنترل سود بیشتر، بدون واسطه.
  • کنترل سرتاسر کسب و کار – به ویژه بر تجربه مشتری، تصویر برند و شهرت. خرده فروشان معمولاً یک برند را بر برندهای دیگر اولویت یا تمرکز نمی کنند، مگر اینکه مستقیماً به نفع آنها باشد.
  • فروش مستقیم یک کانال ارتباطی بین مشتری و برند ایجاد می کند. این به ایجاد وفاداری به برند، یادگیری ترجیحات مشتری، ایجاد خریدهای تکراری و توصیه شده کمک می کند.
  • جمع آوری داده های مشتری از فروشگاه های آنلاین – با داده هایی مانند جمعیت شناسی، رفتار خریدار، ترافیک وب، تبلیغات پولی و بازاریابی مجدد.

معایب استفاده از D2C:

  • رقابت با غول های خرده فروشی مانند آمازون و والمارت. زمانی که با حمل و نقل رایگان دو روزه آمازون رقابت می کنید، تحقق می تواند یک چالش باشد.
  • باید به طور موثر ارزش های برند را بدون حمایت فروشندگان بزرگ به اشتراک بگذارد.
  • افزایش مسئولیت های بازاریابی، فروش و خدمات مشتری.

نمونه هایی از کسب و کارهای موفق D2C

برخی از نمونه‌های کسب‌وکار محبوب D2C عبارتند از:

  • باشگاه اصلاح دلار. یک سرویس مبتنی بر اشتراک که لوازم اصلاح و نظافت مردانه را ارائه می‌کند.
  • نگه می دارد. یک سرویس پزشکی از راه دور که بدون نیاز به تعیین وقت پزشک، راه حل های سلامت مردان را به مشتریان ارائه می دهد.
  • کاسپر این شرکت تشک، تجربه خرید تشک را با ارائه مجموعه ای کوچک از محصولات مقرون به صرفه که طیف وسیعی از نیازهای مشتری را برآورده می کند، ساده می کند.
  • واربی ​​پارکر. فریم های نمونه را به صورت رایگان برای مشتریان می فرستد تا قبل از سفارش آنها را امتحان کنند تا انتخاب عینک در خانه راحت باشد.
  • پیش بند آبی. سرویسی که مواد آماده و اندازه‌گیری شده را برای غذاهای سالم در خانه فراهم می‌کند. روند خرید مواد تازه را حذف می کند.

مدل کسب و کار مستقیم به مصرف کننده (D2C) چیست؟

برندهای فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C) با فروش مستقیم یک محصول یا خدمات به مصرف کننده نهایی به جای مراجعه به یک تامین کننده یا خرده فروش عمده فروشی، واسطه را حذف می کنند.

تعدادی از برندهای مدرن کالاهای بسته بندی شده مصرفی، عینک، مبلمان و کالاهای خانگی را با کمک پلتفرم های تجارت الکترونیک، بازارهای دیجیتال و خدمات اشتراک به طور مستقیم به مصرف کنندگان می فروشند. با این حال، مارک های D2C ممکن است علاوه بر کانال های دیجیتال، فروشگاه های آجر و ملات را نیز راه اندازی کنند.

Business-to-Consumer در مقابل Direct-to-Consumer : تفاوت چیست؟

شرکتهای D2C و شرکتهای B2C هر دو مستقیماً محصولات را بین مشتریان نهایی توزیع می کنند. با این حال، برخلاف یک شرکت D2C که شامل یک برند است که محصولات یا خدمات خود را مستقیماً به کاربران نهایی می‌فروشد، یک شرکت B2C ممکن است بسیاری از برندها را مستقیماً به مصرف‌کنندگان بفروشد.

حتی اگر هر دو مدل کسب و کار بر فروش کالاها یا خدمات به طور مستقیم به مشتریان نهایی تمرکز دارند، برندهای D2C به جای دخالت دادن شخص ثالث، انجام و توزیع را خودشان مدیریت می کنند.

  1. تبلیغات چیست ؟
  2. تعریف بازاریابی Marketing
  3. دیکشنری مدیریت بازاریابی
  4. بیش فروشی – فروش مکمل
  5. اهمیت برند در ذهن مشتری

16 خرداد 1401

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید