فشفشه یکی از ابزارها و وسایل آتش بازی و نورافشانی است که در جشن های تولد، چهارشنبه سوری و مراسمات کوچک مورد استفاده قرار می گیرد و دربین کودکان وبزرگسالان محبوب است. عمکرد فشفشه به این صورت است که هنگام سوختن و نورافشانی جرقه از خود نور زیبا می‌پراکند وصدای فش فش مانند می‌دهد؛ به همین دلیل فشفشه نام گذاری شده است. مواد آتش زای داخل آن نیترات باریم، پودر آهن، پودر منیزیم و چسب آن دکسترین می‌باشد.

لوازم آتش بازی ، نورافشانی و فشفشه‌ها جز محصولاتی هستند که در برندهای متفرقه و به صورت کارگاهی و دست ساز ساخته می‌شود و به دلیل رعایت نکردن موارد ایمنی خطرناک هستند. فشفشه‌ها انواع مختلفی دارند و به دو دسته زمینی و هوایی تقسیم می‌شوند. به تمام انواع و سایل آتش بازی که در آسمان ایجاد نور وصدا می‌کنند لوازم آتش بازی هوایی می‌گویند. این نوع آتش بازی حتما در فضای باز انجام شود؛ به دلیل اینکه مواد منفجره دارند و به نوعی شلیک می‌شوند.

آتش بازی هوایی

به انواع و اقسام لوازم آتش بازی که در آسمان ایجاد نور و روشنایی و صدا دارد، آتش بازی هوایی می‌گویند. آتش بازی هوایی شامل کهکشان، منور، چلچله، لانچر، موشک، پروانه و … می‌شود.

کهکشان ها

نوعی از آتش بازی و نورافشانی است که در آسمان ایجاد نور و صدا می‌کند و بسته به طرح و رنگی که دارد به شکل‌های گل زیبا در آسمان نمایان می‌شود. تفاوت کهکشان‌ها به تعداد شوت آن است. به هر پرتابی که به آسمان می‌رود یک شوت می‌گویند، مثلا کهکشان ۷ شوت و ۷ برتاب دارد و ۷ گل زیبا در آسمان نمایان می‌شود.

چلچله

چلچله‌ها هم مانند کهکشان از آتش بازی هوایی هستند که نسبت به کهکشان صدای کمتری دارند؛ همچنین بعد از شلیک یک خط نور همراه صدای سوت از خود تولید می‌کند.

منورها

منورها نوعی دیگری از آتش‌ بازی هوایی است صدا ندارد، تفاوت منورها به تعداد تیرهایی است که از آن شلیک می‌شود. منورها میله های بلند و باریک دارند که در دست گرفته می‌شود.

لوازم آتش بازی زمینی

لوازم آتش بازی و نورافشانی که روی زمین یا در دست قرار می‌گیرند را ما دراین دسته بندی قرار دادیم. انواع آبشارها که خودشان به دوسته آبشارهای گرم وسرد تقسیم می‌شوند. همچنین انواع ترقه ها، فرفره ها، فشفشه‌های دستی و آبشار روی کیک هم جز آتش بازی های زمینی هستند. فشفشه سرد یا آبشار سرد راشاید زیاد شنیده اید. یکی از جدیدترین آیتم‌های ترند شده در مراسم‌ها و جشن‌های مختلف همین آبشاری‌های سرد است که با جرقه و درخشش منحصر به فرد خود لحظه‌های به یاد ماندنی خاص به شما و مهمانانتان فراهم می‌کند. این فواره‌ها کاملا امن هستند وجرقه آتش زا و مشتعل ندارند. همچنین نسل جدیدی  از فشفشه های جدید است که جز آتش بازی‌های گرم به حساب نمی‌آید؛ همچنین این فشفشه ها مواد منفجره وسرصدا ندارند، میزان ارتفاع و شدت این فواره‌ها بسته به فضای اطراف و ارتفاع سقف تنظیم می‌شود مواد به کار رفته در دستگاه‌ها برای نورافشانی کاملا بی‌خطر است و از آتش بازی‌های سنتی و آتش بازی‌های گرم بسیار ایمن‌تر است.

دود رنگی ها

نوع دیگری از آتش بازی و نورافشانی دودرنگی‌ها هستند. همچنین دودرنگی‌ها بی‌خطرترین محصول در حوزه‌ محصولات آتش بازی و نورافشانی هستند. دودرنگی دستی همانند مشعل دستی است که بعد از روشن شدن می توان آن را در دست گرفت و با خود حمل کرد.

دودرنگی‌های ضامن دار هم مانند نارنجک عمل میکنند که بعد از کشیدن ضامن دودرنگی را به آرامی پرتاب می‌کنیم تا دود آن در محلی که مورد نظر ماست پخش شود. دودرنگی ها دارای تنوع رنگی بالا و میزان دود خروجی متنوع هستند انتخاب آن بستگی به سلیقه و نیاز شماست.

تمامی انواع وسایل آتش بازی توسط سازمان ملل براساس نوع وخطری که دارند دسته بندی شده‌اند و هر دسته را با دو عدد و یک حرف نامگذاری می‌کنند. برای هر وسیله آتش بازی و فشفشه‌ها حداقل ۲ یا ۳ متر و حتی بیشتر فاصله بگیرید، بارعایت نکات ایمنی هم ازجشن‌ها لذت ببرید و هم از خطرات احتمالی آن اجتناب کنید. از انداختن فشفشه، مواد منفجره و سایر مواد آتش سوزی روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید، از مواد محترقه و منفجره، ترقه و فشفشه دست ساز استفاده نکنید. ترقه ها وفشفشه ودیگر وسایل آتش بازی را از فروشنده های مجاز ومعتبر تهیه کنید و به برچسب تاریخ آنها توجه کنید. ترقه‌ها و فشفشه‌های عمل نکرده را مجددا روشن نکنید، هنگام استفاده از فشفشه دستتان را باز نگهدارید و از جلوی صورتتان دور نگهدارید تا دچار سوختگی نشوید، فشفشه‌ها و مواد منفجره را دور ازدسترس کودکان و در مکان خشک و خنک نگهداری کنید.

درصورت بروز هرگونه حریق یا حادثه ضمن حفظ خونسردی دراسرع وقت با شماره های ۱۲۵ و ۱۱۵ ستاد فرماندهی آتش‌نشانی و مرکز اوژانس تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید