راهنمای مطالعه
- چگونه جلوی این اتفاق را بگیریم؟
- برند بوک چیست؟
- برند بوک شامل چه مواردیست؟
- ساختار تبلیغات محیطی
- ساختار بستهبندی محصولات
- ساختار نقاط فروش
- بهترین زمان برای نوشتن برند بوک
- برند بوک، قابل تغییر است!
- بدانید کتابچه برند را برای چه مخاطبی طراحی میکنید
- برند شما قبلا کجا استفاده شده است؟
- برند بوک،؛ مانعی برای اتلاف هزینه
- کتابچه برند بهتر است چند صفحه باشد؟
- برند بوک را خلاقانه بسازید!
قبل از شرح مفهوم کاربرد برند بوک یا دفترچه برند؛ تصور کنید که شخصی به شما یک کارت ویزیت بسیار شیک و شکیل را میدهد و از شما میخواهد که به همکاری با او فکر کنید. شما هم کارتش را میگیرید و وبسایت، بروشورها، تصاویر و… را بررسی میکنید؛ اما…! بعد از این گشت و گذار، حس فردی را داریم که انگار به او آدرس اشتباهی دادهاند! انگار به ما دروغ گفتهاند؛ انگار صاحب کارت یک شخص بوده و صاحب وبسایت، فردی دیگر! حس میکنیم همان کیفیتی را که از کارت ویزیتش میبینیم، در وبسایتش نمیبینیم و…
چگونه جلوی این اتفاق را بگیریم؟
برای از بین بردن این احساس، ما نیاز داریم که همه چیز را یکپارچه کنیم، گویی که همهی آنها به یک زبان صحبت میکنند؛ انگار که همهی آنها از یک خانواده و از یک مجموعه هستند. مواردی مثل:
- وبسایت
- عکسها
- لوگوها و آرمها
- رنگبندیها
- فعالیتهای بازاریابی
- شعارها و ادعاهای برندتان
- نوع برخورد شما با مشتری
- لحن نوشتههایتان
و…
باید به صورت یکپارچه و در یک راستا باشد؛ در غیر این صورت شما نمیتوانید ادعا کنید که یک برند دارید. پیش از این در مقاله «برند چیست؟» و «برندینگ چیست؟» در مورد کلیت مفهوم نام تجاری و برندسازی صحبت کرده بودیم. در سری مقالات برندینگ نیز سعی کردهایم تا در مورد جنبههای مختلف برندینگ، ترفندها و مبانی آن صحبت کنیم. اما امروز قصد داریم تا در Modir TV، شما را با بخشی از برندینگ آشنا کنیم به نام «برند بوک (Brand Book) یا کتابچه برند» پس تا انتها همراه ما باشید!
برند بوک چیست؟
برند بوک (Brand Book) یا کتابچه برند، مجموعهای گردآوری شده از یک سری اصول و قوانین است که به این سوال پاسخ میدهد: «برند شما چگونه نمایش داده شود؟» یا «برند شما چطور و چه کار میکند؟».
برند بوک شامل چه مواردیست؟
کتابچه برند (Brand Book) شامل موارد زیر است:
- نگاه کلی به تاریخچه شخصیت و اهداف برندتان
- واژه شناسی برند (Brand Terminology)
- لوگو، آرم و شعار ثابت تبلیغاتی (به همراه توضیح آن، که چرا این لوگو؟ چرا این شعار؟)
- مثالهایی از حالت صحیح و نادرست لوگوی شما (تصویر زیر را ببینید.)
- رنگ برند شما
- فونت اختصاصی برند
- کارت ویزیت، روش طراحی آن و مفاهیم درون آن
اگر به تازگی برندتان را راهاندازی کردهاید، همین المانها میتواند شاکله کلی برندتان را معین کند؛ اما جزییات بیشتری مانند گزینههای زیر نیز در کتابچه برند، قرار میگیرد:
ساختار تبلیغات محیطی
که متشکل بوده از:
- ساختار تابلوهای اصلی و نمایندگیها
- تابلوهای راهنمای ورودیها
- معماری داخلی
- ساختار برگزاری همایشها، سمینارها و…
- پرچمها
- ساین بردها
- استندها و بنرهای تبلیغاتی
- ساختار تبلیغات ویدیویی
- ساختار عکسها در متریالهای تبلیغاتی
- نحوه استفاده از لوگو به عنوان زیرمجموعه و Co-Branding
- ساختار زیرنویس تلوزیونی
- ساختار ایمیل
- سبک نوشتن متنهای تبلیغاتی و کپیرایتها
- و…
- ساین بردهای همراه اول
ساختار بستهبندی محصولات
همانند نمونههای زیر:
- بستهبندی کالا
- ساختار ساکهای دستی
- وسایل نقلیه حمل و نقلی
ساختار نقاط فروش
از مثالهای ساختار نقاط فروش نیز موارد زیر را میتوان نام برد:
- ساختار استندهای نمایشگاهی
- ساختار غرفههای نمایشگاهی
- لباس فرم کارکنان
- تیپ هدایا
همچنین سبک عکس برداری، ساختارهای کلی وبسایت و راهنمای ویرایشگران، گرافیستها و کپی رایترها نیز از موارد دیگری بوده که در برند بوک قرار میگیرند.
این قوانین و قواعد که برای برندتان طراحی کردهاید باید به گونهای باشد که ویرایشگران، کپی رایترها، گرافیستها، عکاسان و… دستشان برای خلاقیت باز باشد، اما یکی سری چارچوببندیهای ثابت، آنها را به نحوی یکپارچهسازی و هدایت کند که تداعی کننده برند شما باشد.
بهترین زمان برای نوشتن برند بوک
بهترین زمان برای طراحی و نوشتن کتابچه برند، زمانیست که توسط یک آژانس برندینگ، همزمان با آغاز فعالیتهای آژانس بازاریابی (که با آن کار میکنید) و همزمان با طراحی لوگوی شما نوشته شود. به این صورت فعالیتهای شما یکپارچگی بیشتری خواهند داشت.
برند بوک، قابل تغییر است!
پس از نوشتن برند بوک، ایرادی ندارد که بعدا بازهم روی آن کار کنید. به طور مثال برای بهبود و توسعه برندتان، میتوانید یک گرافیست را (ترجیحا گرافیستی که کار طراحی کتابچه برند شما را انجام داده) به کار بگیرید و اگر لازم شد، تغییراتی را در آن اعمال کنید. همواره راه را برای بهتر شدن خودتان و برندتان باز نگه دارید. (بهتر است همه این مراحل را به یک آژانس برندینگ بسپارید.)
بدانید کتابچه برند را برای چه مخاطبی طراحی میکنید
قبل از طراحی برند بوک، باید به این نکته توجه کنیم که قرار است چه کسانی کتابچه برند ما را دریافت، مطالعه و استفاده کنند. شناختن مخاطبین در طراحی کتابچه برند به شما کمک میکند تا چهارچوبهای تصور از برند را به شکل قابل درکتری عرضه کنید. برای مثال اگر قرار است برند بوک شما برای افرادی خارج از شرکت شما فرستاده شود، باید توجه کنید از هیچ لغت نامفهوم، درون سازمانی یا موارد فنی که فهم آنها توسط افراد دیگر سخت است، استفاده نکنید. در عوض لحن در آن باید دوستانه باشد تا علاوه بر فهم آسان به تعامل افراد با آن منجر شود.
برند شما قبلا کجا استفاده شده است؟
اگر در کتابچه برند لوگو ، فونت یا رنگها و … را تغییر دادهاید، لازم است نگاهی به سوابق تبلیغاتی و فعالیتهای برند بیاندازید و تمامی فضاهایی که برند حضور داشته را در لیستی گردآوری کنید (توجه کنید که کوچکترین و جزییترین فضاها نیز حائز اهمیت هستند.) سپس به اعمال تغییرات در تمامی موارد لیست بپردازید.
برند بوک،؛ مانعی برای اتلاف هزینه
برای بازاریابی، تبلیغات، برندینگ و تقریبا همه فعالیتهای ترویجیتان، شما به سوم شخصهایی مانند گرافیستها، کپی رایترها، تبلیغات چیها و… نیاز خواهید داشت.
احتمال بسیار زیادی وجود دارد که اگر خودشان بخواهند برای شما به صورت سرخود، یک بنر، شعار، بیلبورد، لیوان و… طراحی کنند، مفهوم اصلی برند شما را متوجه نشوند؛ طرحهایی را بسازند که همسویی با برند شما ندارد یا حتی گاهی در خلاف جهت اهداف اصلی برند شماست!
با استفاده از کتابچه برند، از برخی اشتباهات رایج آنها و در نتیجه هدر رفت هزینه و زمان خودتان جلوگیری میکنید.
کتابچه برند بهتر است چند صفحه باشد؟
برند بوکها میتوانند از یک صفحه تا صدها صفحه گرد آوری شوند، این بستگی به پیچیدگی برند، المانهای تصویری و متریال بازاریابی تولید شده توسط شما دارد.
برای مثال یک وبسایت با لوگو، تایپوگرافی و رنگها، بدون فعالیتی در فضای آفلاین میتواند فقط یک صفحه کتابچه برند داشته باشد. اما یک کمپانی با ابعاد مختلفی از فعالیتها، اقدامات بازاریابی و تبلیغاتی برای شفاف سازی استانداردهای تعیین شده احتیاج به برند بوک مفصل و طولانیتری دارد.
به هر حال کتابچه برند شما نباید از آنچه لازم است، طولانیتر باشد. از طرفی باید به قدری مفصل باشد تا اهمیت اطلاعات پیرامون برند شما را به خوبی نشان دهد.
برند بوک را خلاقانه بسازید!
برند بوکها میزان خلاقیت برند شما را نمایش میدهند؛ برای به وجود آوردن کتابچه برند، قانون خاصی وجود ندارد. از این مسئله استفاد کنید و خلاقیت به خرج دهید تا در نتیجه “آگاهی از برند” بیشتری به وجود بیاورید. بطور مسلم هیچ قانونی وجود ندارد که برند بوک شما حتما با فرمت پی دی اف باشد، میتوانید همه چیز را در بستر وب و به صورت آنلاین نگه دارید تا از تمامی المانها خلاقانه مورد نظرتان به راحتی استفاده کنید. فقط در نظر داشته باشید که آن را پیچیده نکنید و همواره به حفظ سادگی و رسانایی مطلب اهمیت بدهید.
سخن پایانی
زمانی که برند بوک منحصر به فرد خود را داشته باشید، مشتریان برند شما را به خوبی میشناسند. کتابچه برند، برای متمایز نگه داشتن هویت برند شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع، این کتابچه تضمین میکند که برند شما با وفادار ماندن به رنگها، لوگو و سایر عناصر که کسب و کار شما را تشکیل میدهد، در ذهن مخاطب باقی خواهید ماند و این یک تجربه قابل اعتماد برای تمامی افراد است.
در نهایت نظرات و تجربیات خود را لطفا با ما به اشتراک بگذارید!
بدون دیدگاه