برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید! [کل: 1 میانگین: 5]

افزایش سهم بازار برای شرکت ها و واحدهای صنعتی چطور امکان پذیر می شود؟ با افزایش استفاده از فضای دیجیتال، به منظور افزایش آگاهی از برند و محصول، واحدهای صنعتی برای بهره مندی از این بازار می بایست فعالیت های جدی تری را آغاز کنند. این یک امر حیاتی برای هر واحد صنعتی است که رویکرد بازاریابی و فروش خود را به سمت دیجیتالی شدن تغییر دهد.

در سال های اخیر شاهد شکست بسیاری از واحد های تولیدی به دلیل از دست رفتن سهم بازار در کمتر از چند سال بوده ایم. همچنین واحد های صنعتی دیده شده اند که در کمترین زمان ممکن سهم زیادی از بازار را برای خود ایجاد کرده اند. اما سوال اینجاست که چطور این اتفاق افتاده است؟

در اکثر صنایع، حضور موثر و قوی در برند سازی و فضای دیجیتال به صورت جدی مورد استفاده قرار نگرفته است. اکثر کارخانجات و واحد های تولیدی یا دارای بستر های مناسب (مانند سایت و شبکه های اجتماعی پویا) نیستند و یا در صورت دارا بودن این بسترها، از استانداردهای لازم برای نمایش صحیح پتانسیل های برند برخوردار نیستند. برخی صاحبان صنایع فکر می کنند انجام فعل حضور می تواند منجر به افزایش و نگهداری سهم بازار شود، اما این اشتباهی است که متاسفانه فقط هنگام از دست رفتن سهم بازار به نتیجه اش پی می برند. جالب اینجاست که اغلب آنها مشکل را بی فایده دانستن این فعالیت ها می دانند در حالی که این بخش در قرن جدید مهمترین عامل پیروزی یک واحد صنعتی به شمار می رود.

ما در این مطلب سعی داریم رویکردهای مناسبی برای حضور در فضای دیجیتال و برندسازی به شما ارائه دهیم. شاید اولین سوال از نظر خواننده این مطلب این باشد که آیا افزایش سهم بازار با برند سازی و شکل فعالیت در فضای دیجیتال مرتبط است؟ در انتهای مطلب حتما به جواب این سوال هم اشاره می کنیم.

برای صاحبان صنایع دو حالت وجود دارد:

  1. یا یک واحد صنعتی دارید که قصد اصلاح سهم بازار و برند سازی آن را کرده اید.
  2. یا در حال ایجاد یک برند جدید در بخش صنعت هستید.

در ادامه مطلب رویکردها و راهکارهای کلیدی برای هر دو حالت بالا را عنوان می کنیم. بررسی می کنیم که چطور می توانیم سهم بازار واحد های صنعتی را افزایش دهیم و مهمتر از افزایش، آن را نگه داریم.

راهکارهای افزایش برندسازی و سهم بازار برای واحد های صنعتی حاضر

بیایید به گذشته سری بزنیم و ببینیم چطور بازار بی رقیب یک غول بزرگ توسط یک بچه غول بلعیده شد! اگر یادتان باشد تا مدتها سیم کارت های همراه اول بدون رقیب بودند و این برند در خصوص برند سازی، تبلیغ و برنامه ریزی برای نگهداری مخاطبین فعلی با کمترین کاری پیش می رفت، چون مدیران اصلی بر این باور بودند که بازار بکر و بی رقیب تبلیغ نمی خواهد. اما چه شد؟ شرکتی با نام ایرانسل در کمتر از چند سال نزدیک به ۵۰ درصد سهم بازار را برای خود کرد. چطور به این کار موفق شد؟ جوابش دو چیز است:

  1. عدم برنامه ریزی در بخش تبلیغات و برند سازی همراه اول
  2. تبلیغات و برند سازی ایرانسل در تمام فضاهای موجود و ایجاد مزیت های رقابتی فوق العاده نسبت به همراه اول

ما تجربه دیگران را می شنویم که درس عبرتی برایمان باشد، تا اشتباهات آنان را تکرار نکنیم. اما متاسفانه حتی با دیدن و لمس کردن این موارد افکار و شناخت غلطی نسبت به برند سازی و تبلیغات داریم. اگر با فرض بر اینکه رقیبی نداریم ادامه دهیم و یا بازار ما سنتی است و مشتریان ما حوصله و وقت رفتن به اینترنت را ندارند جلو رویم اتفاق بالا برای کسب و کار ما هم می افتد.

با توجه به مثال بالا، بهترین زمان برای افزایش سهم بازار با برندسازی و تبلیغات زمانی است که واحد صنعتی در اوج فروش و شکوفایی باشد. آن زمان است که می توان با به تصویر کشیدن رویدادها و پتانسیل های برند و انتشار آن در فضاهای موجود از جمله نمایشگاه ها، همایش ها، سایت های اشتراک گذاری ویدیو و همچنین سایت و شبکه های اجتماعی خود برند، جایگاه محکمی ساخت. اگر در حال حاضر در این زمان هستید به شما تبریک می گویم. زیرا با راهکارهایی که در ادامه بدان اشاره می کنیم می توانید جایگاه برند خود را حفظ کرده و همچنین افزایش سهم بیشتری از بازار را در ادامه به همراه آورید.

شرایط برای همه یکسان نیست! متاسفانه بیشتر مدیران و صاحبان کسب و کار در هنگام وجود مشکل به دنبال راهکار هستند. البته که برای این دسته نیز، راهکارهای افزایش آگاهی از برند و محصول وجود دارد، اما زمان نتیجه گیری در این بخش بسیار مهم تلقی می شود. زیرا اغلب واحدهای صنعتی بدون نگاه به آینده و چالش های آن پیش می روند و بیشترین تمرکز را بر روی تولید و فروش بصورت سنتی دارند و در هنگامی که به مشکلی برمی خورند زمان کمی برای حل آن دارند.

مثلا فرض کنید نمایشگاه صنعت شما ۳ ماه دیگر است و برند شما قصد شرکت در آن را دارد. اگر برنامه ریزی های حضور در این نمایشگاه را از همان روزهای ابتدایی شروع کنید، می توانید چند هفته قبل از شروع نمایشگاه تمامی وسایل مورد نیاز اعم از (کاتالوگ، کارت ویزیت، فیلم صنعتی، دکور و …) را آماده داشته باشید. اما اغلب واحد های صنعتی این موضوع را به یک ماه مانده به شروع نمایشگاه می اندازند و این باعث ایجاد هرج و مرج، هدر رفتن بودجه های تبلیغاتی، پایین آمدن کیفیت هویت های بصری برند در نمایشگاه می شود.

برنامه ریزی و انتخاب زمان درست برای انجام کارها یکی از راهکارهای مهم برای رسیدن به اهداف برند است. در مرحله بعد باید به سراغ مواردی برویم که در دنیای امروز بیشتر به درد برندمان می خورد. در ادامه دو عامل مهم برای موفقیت برند را بررسی می کنیم.

  1. ایجاد هویت برند
  2. نمایش صحیح پتانسیل های برند

اگر واحد صنعتی شما در حال تاسیس و یا تازه تاسیس است به هر دو عنوان بالا برای برند سازی و افزایش سهم بازار نیاز جدی دارد. اگر واحد صنعتی در حال کار باشد گزینه دوم از اهمیت بالایی برخوردار است.

چطور هویت برند موجب به افزایش سهم بازار می شود؟

اول از همه این را بگوییم که اینجا منظور از هویت فقط لوگو و رنگ سازمانی و فونت برند نیست. منظور از هویت سازمانی شخصیت، لحن و صدای برند است که با مخاطبان ارتباط برقرار می کند. فرهنگ سازمانی حکمفرما در برند نیز بخشی از هویت آن به حساب می آید. نوع رفتار کارکنان برند، کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش هویت برند را می سازد.

متاسفانه در صنایع شاهد توجه کمی در بخش هویت سازی برند هستیم. امان از روزی که رقیبی برای برند پیدا شود که این هویت سازی را درست انجام دهد. خدمات متمایزی به مشتریانش دهد و محصولاتش را با کیفیت و شرایط بهتر روانه بازار کند. آن زمان است که حتی در صورت حرکت، نیاز به هزینه های چند برابری نسبت به زمانهای گذشته است.

نمایش صحیح پتانسیل های برند چه تاثیری در افزایش سهم بازار یک برند دارد؟

اعتبار یک برند و اهمیتی که برای مخاطبانش قائل است از محتوایی که ارائه می دهد مشخص می گردد. اگر مزیت رقابتی محصول کیفیت یا زیبا باشد، محتوای ارائه داده شده توسط برند نیز این کیفیت را می بایست القا کند. اگر ادعا می کنیم که فلان ترین شرکت یا سازمان در حوزه خودمان هستیم می بایست در محتوای خودمان نیز آن را ارائه دهیم. وگرنه تناقض به وجود آمده مخاطبان را از شما دور خواهد کرد.

نمایش پتانسیل های برند در قالب محتواهای تصویری، ویدیویی، کاتالوگ و … بهتر است القا کننده مزیت رقابتی برند و شامل پیام برند برای مخاطب باشد. این محتواها چگونه به وجود می آید؟ با هویت سازی و تولید محتوای حرفه ای برای برند.

منظور از برنامه تولید محتوا این نیست که فقط چند تصویر و عکس و ویدیو ساده از برند ایجاد کنیم. منظور این است که برنامه ریزی مناسبی برای به تصویر کشیدن پتانسیل ها و مزیت های رقابتی برند انجام شود بطوریکه بیشتر از آن چیزی که این دو مورد حتی بیشتر از چیزی که هست به چشم آید نه کمتر.

راهکارهای پیشنهادی:

یک واحد صنعتی در هر وسعتی نیازمند دو فاکتور برای ایجاد بسترهای مناسب دیجیتالی است تا به یک برند نام آشنا در سطح وب تبدیل شود:

  1. برنامه ریزی محتوایی به منظور نمایش حداکثری پتانسیل ها و مزیت های برند و محصول
  2. تولید انواع محتوا با توجه به رسانه هایی که مخاطبان برند در آن حضور دارند

برنامه های محتوایی می توانند نقش بازاریاب برند را بازی کنند. مثلا می توانید با تولید و انتشار محتوای متنی و تصویری در وب سایت، باعث بهتر شدن سئو سایت برند شوید و این امر بر روی میزان ورودی های برند در گوگل موثر خواهد بود.

اما بعد از هر عملیات تبلیغاتی و بازاریابی مخاطب به صفحات فرود (مثلا وب سایت یا پیج اینستاگرام) برند مراجعه می کند تا اطلاعات بیشتری در خصوص برند پیدا کند. حال اگر اینجا محتوای مناسبی به مخاطب ارائه داده نشود، نرخ تبدیل تبلیغ به شدت پایین آمده و هزینه های تبلیغاتی هدر می رود. برای افزایش نرخ تبدیل در تبلیغات و بازاریابی، بهترین و کمترین هزینه ایجاد ویترینی مناسب (محتوای هدفمند) جهت پرزنت مخاطب و تبدیل وی به علاقه مند و دنبال کننده برند است. همچنین با بروزرسانی و تکرار این محتواها می توان علاقه مندان را به مصرف کنندگان برند تبدیل کرد.

پس وقتی مسیر استاندارد این است، برنامه ریزی های صحیحی می بایست در این خصوص انجام شود. پیشنهاد می شود یا با برنامه ریزی به این مباحث وارد شوید یا اینکه از خدمات یک شرکت یا آژانس حرفه ای برای این منظور استفاده کنید. آژانس تبلیغاتی شایگان با ارائه پکیج های محتوایی برند برای شرکت ها و واحدهای صنعتی، بر ایجاد افزایش آگاهی از برند و محصول تمرکز دارد. از مهمترین دستاوردهای شایگان برای مشتریان صنعتی خود ایجاد صفحات فرود مناسب و درخور برند (وب سایت و شبکه های اجتماعی)، تولید محتوای معرف برند و محصول (ساخت فیلم صنعتی، عکاسی صنعتی، طراحی سایت و خدمات سئو و …) با هدف انتقال پیام برند به مخاطب و برنامه های متعدد برند در فصول و زمان های مختلف برای درگیری بیشتر مخاطبان با برند است. پیشنهاد می کنیم حتما از طریق لینک های بالا به سایت آژانس تبلیغاتی شایگان مراجعه کنید و از برنامه های این شرکت برای توسعه برند خود بهره ببرید.

نمونه کارهای صنعتی شایگان را مشاهده کنید:

تیزر صنعتی پرشین فولاد

فیلم صنعتی قطعه سازی آذرین البرز

فیلم صنعتی آرد صنعت مبتکران

ساخت پکیج های محتوایی مختص به واحدهای صنعتی

مشاهده سایر نمونه کارهای صنعتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید