مقالات دیجیتال مارکتینگ | رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

ویدیو مارکتینگ چیستویدیو مارکتینگ چیست

بازاریابی سنتی دیگر مانند گذشته اثرگذار نیست و امروزه، شما به چیزی فراتر از بیلبوردها و تبلیغات چند ثانیه‌ای تلویزیونی نیاز دارید. افزایش سرعت اینترنت و گسترش آن باعث شده است که تماشای ویدیوهای آنلاین به یکی از عادت‌های مصرف‌کنندگان تبدیل شود؛ بنابراین اگر تا به حال استراتژی ویدیو مارکتینگ خود را تدوین نکرده‌اید، باید کم‌کم نگران آیندهٔ کسب‌وکارتان شوید.

این روزها، تولید محتوای ویدیویی آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از گذشته است؛ شما می‌توانید با کمک یک گوشی هوشمند، ویدیویی باکیفیت و جذاب تهیه کنید و از آن برای دستیابی به اهدافتان بهره ببرید. به همین دلیل، شما دیگر نباید تعلل کنید و تدوین استراتژی بازاریابی ویدیویی خود را بیش از این به تعویق بیندازید.

ما قرار است در این مقاله به شما بگوییم ویدیو مارکتینگ چیست، چه کمکی به شما می‌کند و چرا باید از آن استفاده کرد؛ همچنین دربارهٔ مدل‌های مختلف آن با شما صحبت کنیم و در انتها، چند نمونه بازاریابی ویدیویی موفق را بررسی کنیم. در ادامه با یکتانت همراه شوید. (چنانچه قصد اجرای تبلیغات ویدیویی را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های یکتانت آگاهی یابید)

ویدیو مارکتینگ چیست؟

همان طور که از نام بازاریابی ویدیویی پیدا است، از ویدیو به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌شود. به عبارتی، ویدیو مارکتینگ به معنای تهیه ویدیو (تعیین بودجه، نوشتن فیلم‌نامه، تصویربرداری و تدوین)، تبلیغ آن (انتشار در کانال‌های مختلف از جمله شبکه‌های اجتماعی، یوتیوب و آپارات) و در آخر، تجزیه‌وتحلیل عملکرد ویدیو (بررسی معیارهای تعداد کل بازدیدها، نرخ کلیک و نرخ تبدیل) است.

شما می‌توانید با افزودن محتوای ویدیویی به استراتژی بازاریابی خود، شاهد افزایش تعداد مشتریان راغب (لید) و درآمدتان باشید. به‌عنوان مثال، می‌توانید ویدیوهای کوتاهی دربارهٔ کسب‌وکار خود منتشر کنید یا به‌سراغِ ساختن مستندهای طولانی دربارهٔ موضوع‌های داغ روز بروید؛ همه چیز به هدف و جیب شما گره خورده است!

بازاریابی ویدیویی به یکی از قطعه‌های مهم استراتژی بازاریابی کسب‌وکارها تبدیل شده است؛ بنابراین عدم توجه به آن می‌تواند دردسرساز شود و به شکست کسب‌وکارتان منجر شود. با این حال، چه چیزی باعث شده است که نقش و تاثیر ویدئو مارکتینگ به این اندازه پُررنگ شود؟ به این سوال در بخش بعدی پاسخ می‌دهیم.

دلیل اهمیت ویدیو مارکتینگ

از گذشته تا امروز، ویدیو در دنیای بازاریابی و تبلیغات حضور داشته است؛ ولی محبوبیت آن به حدی زیاد شده است که در سال‌های اخیر، به یکی از شاخه‌های اصلی بازاریابی تبدیل شده است و استراتژی کاملی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس گزارشی از HubSpot، بیش از ۵۰ درصد از کاربران به ویدیوهای برندها بیش از هر نوع محتوای دیگری علاقه دارند. از طرفی، آوردن کلمهٔ «ویدیو» در عنوان ایمیل، نرخ بازشدن آن را تا ۱۹ درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ۹۰ درصد از مشتریان اذعان داشته‌اند که ویدیو نقش زیادی در تصمیم‌گیری‌های آن‌ها برای خرید محصول دارد.

با این تفاصیل، می‌توان گفت که دلیل اهمیت ویدیو مارکتینگ، افزایش تقاضا برای این نوع محتوا است. تقاضای بالا برای محتواهای ویدیویی به معنای افزایش نرخ تبدیل و به‌تبع آن بازگشت هزینه‌ها است؛ زیرا شما چیزی را ارائه می‌دهید که مخاطبتان به آن علاقه دارد و از آن استقبال می‌کند.

سوالی که ممکن است اینجا مطرح شود این است که بازاریابی ویدیویی چه مزایایی به دنبال دارد؟ در بخش بعدی، با جزئیات بیشتری به این موضوع می‌پردازیم که این نوع بازاریابی چه سودی برای شما دارد.

مزایای ویدیو مارکتینگ

روزی روزگاری، تهیه ویدیو و انتشار آن بسیار گران تمام می‌شد؛ ولی امروزه، برای تولید محتوای ویدیویی نه به تجهیزات گران‌قیمت نیاز دارید و نه دیگر انتشار آن خرج زیادی روی دستتان می‌گذارد. گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و آپارات کار را برای شما راحت‌تر کرده‌اند. با این حال، همچنان این سوال در گوشهٔ ذهن شما باقی مانده است که بازاریابی ویدیویی چه سودی برای کسب‌وکارها دارد. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. ایجاد و افزایش آگاهی از برند

شواهد حاکی از آن است که کاربران و مخاطبانِ هدف شما بیش از پیش به ویدیو علاقه پیدا کرده‌اند. بر اساس آخرین آمار منتشرشده، کاربران به‌طور میانگین در هر هفته، ۱۹ ساعت ویدیو آنلاین تماشا می‌کنند. این میزان از علاقه به تماشای ویدیوی آنلاین زمانی اهمیت پیدا می‌کند که با سال‌های گذشته مقایسه شود؛ زیرا در سال ۲۰۲۲، کاربران نسبت به سال گذشته و ۴ سال پیش به‌ترتیب ۱ ساعت و ۸/۵ ساعت بیشتر ویدیو می‌بینند.

میزام تماشای ویدیو میان کاربرانمیزام تماشای ویدیو میان کاربران

طبق گزارش سالانه آپارات (از تیر ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰)، به اندازهٔ ۲۰ هزار سال، ویدیو در این پلتفرم دیده شده است که این آمار هم علاقهٔ فراوان کاربران به تماشای ویدیو را نشان می‌دهد. به دلیل تقاضای زیاد برای محتوای ویدیویی، ارائه ویدیوهای جذاب و مرتبط با نیاز مخاطبِ هدف در کانال‌های مختلف راهی عالی برای جلب توجه در میدان نبرد است.

وقتی ویدیوی شما در دنیای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، کاربران زیادی با برندتان آشنا می‌شوند و نام شما همراه با همان ویدیو بر سر زبان‌ها می‌افتد. کاربران نه‌تنها به دیدن ویدیوها علاقه دارند، بلکه آن را با سایر دوستان خود به اشتراک می‌گذارند. طبق آمار منتشرشده، بیش از ۵۵ درصد از مردم ویدیوهایی را که تماشا کرده‌اند، برای دوستان خود ارسال کرده‌اند.

از آن گذشته، محتواهای ویدیویی کامنت بیشتری می‌گیرند؛ بنابراین آن‌ها به شما کمک می‌کنند فضای خوبی برای گفت‌وگو و دیده‌شدن ایجاد کنید.

۲. جلب اعتماد مخاطبِ هدف

شما می‌توانید اطلاعات دست‌اول و مفیدی را با کمک ویدیو به دست مخاطبانِ هدف خود برسانید. آن‌ها دیگر نیاز نیست ساعت‌ها از زمان خود را صرف مطالعهٔ مقاله‌های بلند کنند و در کمتر از چند دقیقه، به آن چیزی که می‌خواهند، دست پیدا می‌کنند. به همین خاطر است که ویدیوها نقش زیادی در تصمیم‌گیری افراد پیدا کرده‌اند؛ زیرا آن‌ها به شما به چشم یک مرجع معتمد و موثق نگاه می‌کنند.

از طرفی، فرض کنید قصد دارید یک لپ‌تاپ بخرید. در چنین شرایطی، آیا دیدن یک ویدیو که لپ‌تاپ را بررسی کرده است، شما را به خرید نزدیک‌تر می‌کند یا خواندن یک مقالهٔ چند هزار کلمه‌ای؟ به عبارتی، ویدیوها باعث می‌شوند مخاطب نگران این موضوع نباشد که قرار است او را فریب دهید و به همین دلیل، به شما بیشتر اعتماد می‌کند.

۳. بهبود سئو

مزایای ویدئو مارکتینگ تنها به جلب توجه و اعتماد مخاطبانِ هدف ختم نمی‌شود. بازاریابی ویدیویی یار و یاور فعالیت‌های شما در زمینهٔ سئو است. ویدیوها به‌طور مستقیم نقشی در رتبه‌بندی ندارند؛ ولی باعث می شوند که یک بازدیدکننده زمان بیشتری در وب‌سایت شما بماند که این مسئله یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در رتبه‌بندی صفحه نتایج جست‌وجو است.

به گفتهٔ Moovly، وب‌سایت‌هایی که ویدیوهای خوبی در صفحه‌های وب‌سایت خود دارند، ۵۳ برابر بیشتر از سایر وب‌سایت‌ها در صفحهٔ اول ظاهر می‌شوند.

از طرفی، تعداد بک‌لینک از دیگر عوامل مهم در سئو به حساب می‌آید. محتواهای ویدیویی مانند یک آهن‌ربا عمل می‌کنند و لینک‌های زیادی را به خود جذب می‌کنند. شما نه‌تنها می‌توانید لینک‌های مختلفی از صفحه محصول یا بلاگ را در کپشن ویدیوهای خود بگنجانید، بلکه این شانس را خواهید داشت که نظر دیگر سایت‌ها و کاربران را به خود جلب کنید.

افزایش بک‌لینک‌ها و بهبود رتبه به معنای افزایش ترافیک وب‌سایت است؛ زیرا مردم محتوای ویدیویی را به محتوای متنی ترجیح می‌دهند و به احتمال زیاد، وب‌سایتی را انتخاب می‌کنند که از ویدیو بهره برده است. یافته‌های یک مطالعه حاکی از آن است که ترافیک ارگانیک در صورت وجود یک ویدیو تا ۱۵۷ درصد افزایش پیدا می‌کند.

۴. ترغیب افراد به انجام عملی مشخص

ویدیوها مردم را مجاب می‌کنند که دست به کار شوند! ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی اذعان داشته‌اند که با کمک محتواهای ویدیویی تصمیم گرفته‌اند چه چیزی بخرند. به عبارتی، شما می‌توانید با کمک ویدیو مارکتینگ، نرخ تبدیل و نرخ کلیک بیشتری را تجربه کنید.

مخاطبِ هدف شما به ویدیوهای آموزشی شما به چشم یک تبلیغ آزاردهنده نگاه نمی‌کند. از این رو به احتمال خیلی زیاد، به آن گوش می‌دهد و خواستهٔ شما را عملی می‌کند. به همین خاطر، مطمئن شوید که نیازهای آن‌ها را برآورده کنید. در واقع، محتوای ویدیویی زمانی به شما کمک می‌کند که پشت آن یک استراتژی قدرتمند و مدون باشد؛ بنابراین تنها با تدوین استراتژی می‌توانید انتظار داشته باشید که رشد چشمگیری در نرخ تبدیل و نرخ کلیک مشاهده کنید.

۵. بهینه‌سازی قیف بازاریابی

شما می‌توانید از بازاریابی ویدیویی در جای‌جای قیف خود و از بالا تا پایین آن بهره ببرید. تولید محتوای ویدیویی راهی عالی برای آموزش مشتریان بالقوه و جذب آن‌ها است. اغلب افراد قبل از اینکه دربارهٔ خرید محصولی تصمیم بگیرند، دربارهٔ آن تحقیق می‌کنند. تحقیق آن‌ها می‌تواند دربارهٔ موضوع‌های ساده مانند سایز مناسب یک محصول یا موضوع‌های پیچیده‌تری مانند مزیت‌ها و برتری‌های آن نسبت به محصول دیگری باشد.

از طرفی، ۷۴ درصد بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار ویدیوها را راه موثرتری برای جذب مشتریان راغب (لید) می‌دانند. شما با یک ویدیو از محصول یا خدمت خود می‌توانید مخاطبان خود را به‌سمت خرید سوق دهید؛ زیرا شواهد حاکی از آن است که مردم هنگام مشاهدهٔ ویدیو کمتر فکر می‌کنند و زودتر تصمیم می‌گیرند.

دربارهٔ نقش و تاثیر ویدئو مارکتینگ در جلب اعتماد کاربران و تبدیل آن‌ها به مشتری پیش از این صحبت کرده‌ایم. در اینجا، تنها به برخی از آمار و ارقام دربارهٔ این موضوع اشاره می‌کنیم:

  • نرخ کلیک ویدیوها ۲۷ درصد بیشتر از سایر محتواهاست؛
  • نرخ تبدیل کمپین‌های بازاریابی ویدیویی ۳۴ درصد بیشتر از سایر کمپین‌هاست؛
  • وجود ویدیو در صفحهٔ فرود به افزایش ۸۶ درصدی نرخ تبدیل منجر می‌شود.

از آن گذشته، بازاریابی ویدیویی باعث می‌شود که درآمد بیشتری کسب کنید. طبق آمار منتشرشده، ۸۱ درصد از مارکترها اذعان داشته‌اند که ویدیو به آن‌ها کمک کرده است که فروش بیشتری داشته باشند.

تا اینجای مقاله، شما متوجه شدید ویدیو مارکتینگ چیست، چرا به این حد اهمیت پیدا کرده است و چه مزایایی دارد؛ بنابراین شما دیگر آماده‌اید تا با اشکال مختلف بازاریابی ویدیویی و چگونگی تدوین استراتژی آشنا شوید.

مقاله پیشنهادی : استراتژی ویدیو مارکتینگ برای موفقیت کمپین ویدیویی

انواع بازاریابی ویدیویی

قبل از اینکه دوربین را در دست بگیرید و فعالیت‌های بازاریابی ویدیویی خود را شروع کنید، باید با انواع و اشکال مختلف این نوع بازاریابی آشنا شوید. ما و شما با ویدیوهای تبلیغاتی غریبه نیستیم؛ زیرا صاحبان کسب‌وکار همواره از این ابزار قدرتمند برای هدف‌گیری مخاطبان خود بهره می‌برند. به‌عنوان مثال، می‌توان به تبلیغات ویدیویی اشاره کرد که قبل از بازی‌های فوتبالِ مهم یا سریال‌های پربیننده پخش می‌شوند.

نمایش ویدیوهای تبلیغاتی در تلویزیون یا در سطح شهر گران تمام می‌شود؛ اما در سال‌های اخیر، زمین بازی تغییر کرده است و با ظهور شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی مانند آپارات و یوتیوب، ویدیو بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. از این رو، به مهم‌ترین اشکال جدید بازاریابی ویدیویی در این بخش می‌پردازیم.

۱. نسخه‌های نمایشی (دمو)

ویدیوهای دمو به مخاطب نشان می‌دهند که محصول شما چگونه کار می‌کند و چه نفعی برای آن‌ها دارد. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید نحوهٔ کار با پنل یا نرم‌افزار خود را از طریق این ویدیو به مخاطبانتان نشان دهید یا محصول خود را در ویدیو امتحان کنید و به آن‌ها ثابت کنید که دربارهٔ ویژگی‌های محصولتان اغراق نکرده‌اید.

نسخه های نمایشینسخه های نمایشی

۲. ویدیوهای مرتبط با برند

این ویدیوها به‌طور معمول بخشی از کمپین‌های تبلیغاتی بزرگ‌تر در نظر گرفته می‌شوند که چشم‌انداز، ماموریت، محصولات یا خدمات شرکت را به مخاطب نشان می‌دهند. هدف از ایجاد این ویدیوها، ایجاد آگاهی از برند و جذب مخاطبان بالقوه است.

ویدیوهای مرتبط با برندویدیوهای مرتبط با برند

۳. رویدادها

ایونت مارکتینگ یکی از شاخه‌های جدید بازاریابی به حساب می‌آید؛ بنابراین کسب‌وکارهای زیادی در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند با برگزاری رویدادهای مختلف در زمینهٔ کاری خود در این مسیر گام بردارند. اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید رویدادی برگزار کنید، می‌توانید ویدیوهای مختلفی از آن تهیه کنید و با کمک آن‌ها، مخاطبان جدیدی را جذب کنید.

ویدیو به شما اجازه می‌دهد پس از پایان رویداد، افراد زیادی دربارهٔ آن در کانال‌های مختلف صحبت کنند. به عبارتی، کار اصلی شما پس از پایان رویداد شروع می‌شود تا بتوانید با کمک بازاریابی ویدیویی، از هزینه‌ای که کرده‌اید، بهره ببرید. به‌عنوان مثال، بخش‌های مهم برخی از ارائه‌ها را در قالب ویدیو به دست مخاطبانی برسانید که در آن رویداد شرکت نکرده‌اند.

رویدادهارویدادها

۴. مصاحبه‌ها

در هر حوزه‌ٔ کاری، متخصصانی وجود دارند که مصاحبه با آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا اعتماد مخاطبان هدفتان را بیشتر جلب کنید. چنین ویدیوهایی تخصص و مهارت شما را نشان می‌دهند؛ زیرا یک بحث تخصصی دربارهٔ دغدغه‌ها و نیازهای مخاطبان هدف در این گفت‌وگو شکل می‌گیرد. بدیهی است که این مصاحبه‌ها از سایر ویدیوها طولانی‌تر می‌شوند؛ ولی تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری مخاطبان هدف و افزایش شهرت شما دارند.

به‌عنوان مثال، اگر در زمینهٔ مواد غذایی سالم فعالیت می‌کنید، می‌توانید با یک متخصص تغذیه گفت‌وگو کنید. نیاز نیست محصول خود را در ویدیو برجسته کنید و دربارهٔ آن صحبت کنید. سعی کنید نکات مهمی را دربارهٔ نقش مواد غذایی سالم در سلامت افراد، بیان کنید و بیشتر روی اعتبار و شهرتتان تمرکز کنید.

ویدیو مارکتینگ از طریق مصاحبه با افراد شناخته شدهویدیو مارکتینگ از طریق مصاحبه با افراد شناخته شده

۵. ویدیوهای آموزشی

از این نوع بازاریابی ویدیویی برای آموزش مخاطب هدف استفاده می‌شود تا به آن‌ها چیزی را که می‌خواهند بدانند، ارائه داده شود. اغلب برندها از این ویدیوها استفاده می‌کنند تا به مشتریان آموزش دهند که چگونه از محصول آن‌ها بیشترین بهره را ببرند یا یک رابطهٔ قابل‌اعتماد با مشتریان بالقوه ایجاد کنند. تیم فروش و خدمات مشتری هم از این ویدیوها برای جذب مشتریان بیشتر و حفظ مشتریان فعلی استفاده می‌کنند.

ویدیوی آموزشی جریان در اینستاگرام ویدیوی آموزشی جریان در اینستاگرام

۶. ویدیوهای توضیحی

از ویدیوهای توضیحی استفاده می‌شود تا به مخاطبان هدف بگوییم که چرا به محصول یا خدمت ما نیاز دارند و به چه دلیلی باید از راهکار ما استفاده کنند. در این ویدیو، سفر فرضی یکی از مشتری‌ها به نمایش گذاشته می‌شود تا مخاطبی که همان مشکل را دارد، متوجه شود چرا به شما نیاز دارد. به عبارتی، شما در ویدیوی خودتان، فردی را نشان می‌دهید که با مشکلی دست‌وپنجه نرم می‌کند و سپس با خرید محصولتان یا استفاده از خدمت شما، آن را رفع می‌کند.

ویدیوی توضیحی یک لینکویدیوی توضیحی یک لینک

۷. تستیمونیال

مشتریان بالقوه می‌خواهند مطمئن شوند که محصول شما می‌تواند مشکل آن‌ها را حل کند. آن‌ها بیشتر از اینکه روی حرف شما حساب کنند، به حرف‌های افرادی از جنس خودشان (مشتریان قبلی شما) توجه می‌کنند. شما می‌توانید نظر آن‌ها را در قالب ویدیو منتشر کنید و به مشتریان بالقوهٔ خود نشان دهید که آن‌ها چه مشکلات و دغدغه‌هایی داشته‌اند و شما چه کمکی به آن‌ها کرده‌اید.

تجربه مشتریتجربه مشتری

۸. ویدیوهای زنده (لایو)

پشت‌صحنهٔ کسب‌وکارتان را با ویدیوهای زنده (لایو) به مخاطبانتان نشان دهید. بد نیست بدانید نرخ تعامل ویدیوهای زنده بسیار بیشتر از سایر ویدیوها است و اغلب افراد زمان زیادی را برای دیدن آن صرف می‌کنند. مصاحبه‌ها و رویدادهای خود را به‌صورت زنده در اینستاگرام یا آپارات پخش کنید و به سوال‌های بینندگان پاسخ دهید تا سایر افراد را به مشارکت بیشتر ترغیب کنید.

ویدیوهای لایو در آپاراتویدیوهای لایو در آپارات

۹. انیمیشن

انیمیشن یک برتری نسبت به سایر ویدیوها دارد که راه برای خلاقیت باز است. به همین خاطر، هر زمان که پای یک موضوع دشوار در میان باشد، کسب‌وکارها به‌ سراغ ساختن انیمیشن می‌روند. برای مثال، وب‌سایت‌هایی که خدمات سئو ارائه می‌کنند، می‌توانند از این قالب برای معرفی خدمات خود استفاده کنند.

ویدیو مارکتینگ با کمک انیمیشنویدیو مارکتینگ با کمک انیمیشن

۱۰. ویدیوهای تبلیغاتی

ویدیوهای تبلیغاتی یکی از انواع بازاریابی ویدیویی است که اغلب افراد آن را می‌شناسند. این نوع ویدیو یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که با کمک آن می‌توانید مشتریان بیشتری را به‌سمتِ خود بکشانید. در این نوع ویدیو، همه چیز حول برند و محصول شما شکل می‌گیرد. به عبارتی، آن‌ها برای تبلیغ آشکارا و مستقیم محصول و فروش آن طراحی شده‌اند. به‌طور معمول، مدت‌زمان این نوع ویدیو کمتر از ۱ دقیقه است و به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که در ذهن مخاطبان باقی بمانند.

ویدیوی تبلیغاتی سامسونگویدیوی تبلیغاتی سامسونگ

۱۱. فرهنگ سازمانی

این ویدیوها برای دستیابی به دو هدف زیر تهیه و تولید می‌شوند:

  • نشان‌دادن فرهنگ سازمانی به مشتریان بالقوه و برندینگ؛
  • جذب نیروهای مستعد

در واقع، شما نمی‌توانید از این ویدیوها انتظار داشته باشید که محصولتان را بفروشند. این ویدیوها به شما کمک می‌کنند نام خود را به‌عنوان کسب‌وکاری که اصول اخلاقی را رعایت می‌کند و مسئولیت‌پذیر است، سر زبان‌ها بیندازید؛ همچنین به شما اجازه می‌دهد تا نیروهای تازه‌نفس را به رگ‌های کسب‌وکارتان تزریق کنید. همان طور که می‌دانید، یافتن نیروهای خلاق و زبده این روزها مانند پیداکردن سوزن در انبار کاه است.

چرا یکتانت؟چرا یکتانت؟

۱۲. ویدیوهای شخصی‌سازی‌شده

طبق آخرین آمار منتشرشده، ۸۰ درصد خریداران بیشتر از کسب‌وکارهایی خرید می‌کنند که تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهند. به عبارتی، اغلب افراد ترجیح می‌دهند پیامی یا ایمیلی را باز و دنبال کنند که برای آن‌ها نوشته شده باشد. چنین پیام یا ایمیلی افزایش نرخ کلیک و نرخ تعامل را به دنبال دارد و به شما اجازه می‌دهد به مخاطب بیش از پیش نزدیک‌تر شوید.

مهم نیست از چه قالبی برای ساختن این ویدیوها استفاده کنید، زیرا شما می‌توانید پیام متنی خود را با یک افکت ساده همراه کنید و آن را برای مخاطبتان ارسال کنید. شما تنها باید به این موضوع توجه کنید که در این ویدیو، باید از اطلاعات شخصی مخاطب مانند نام یا محصولی که خریده است، استفاده کنید.

شما می‌توانید ویدیوهای خود را بسته به مخاطب هدفتان در کانال‌های مختلف منتشر کنید. از آن گذشته، این امکان وجود دارد که از این ویدیوها در کنار هم استفاده کنید. برای مثال، برای افزایش اثربخشی فعالیت‌های بازاریابی ویدیویی خود، می‌توانید مصاحبه‌ها یا رویدادهای خود را در قالب ویدیوهای زنده (لایو) منتشر کنید. با ما در بخش بعدی همراه شوید تا نحوهٔ تدوین استراتژی و اجرای ویدیو مارکتینگ را با یکدیگر مرور کنیم.

مقاله پیشنهادی : آموزش روش های ساخت گیفویدیوی شخصی سازی شدهویدیوی شخصی سازی شده

بازاریابی ویدیویی را از کجا شروع کنیم؟

شما زمانی می‌توانید از ویدیو مارکتینگ برای رسیدن به اهدافتان بهره ببرید که طبق یک برنامه و استراتژی مشخص پیش بروید؛ بنابراین آستین‌های خود را بالا بزنید و برای تجربهٔ بیشترین بازدهی و بهترین نتایج، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. تعیین هدف

قبل از هر چیزی، شما باید تکلیف اهداف خود را مشخص کنید. به عبارتی، قرار است برای رسیدن به چه چیزی تلاش کنید؟ آیا می‌خواهید فروش خود را افزایش دهید یا دوست دارید نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازید؟ هر هدفی که دارید، روی کاغذ بیاورید؛ زیرا تمام مراحل بعدی به چیزی که در اینجا مشخص می‌کنید، بستگی دارند. در حقیقت، از محتوا گرفته تا عملی که انتظار دارید مخاطب بعد از دیدن ویدیو انجام دهد، به هدفی بستگی دارد که در این مرحله تعیین می‌کنید.

۲. انتخاب مخاطب هدف

در مرحلهٔ دوم، شما باید بدانید برای رسیدن به آنچه که در مرحلهٔ قبل مشخص کردید، چه افرادی را هدف بگیرید. لحن شما در ویدیو، قالب آن و پیامی که در آن می‌گنجانید باید با ویژگی‌ها و نیازهای مخاطبانِ هدفتان هم‌خوانی داشته باشند. در واقع، مخاطبِ هدف شما مشخص می‌کند که چه چیزی ارائه کنید.

به‌عنوان مثال، کسب‌وکاری را در نظر بگیرید که خدماتی در زمینهٔ سئو ارائه می‌دهد. این کسب‌وکار قبل از ساختن ویدیو، باید بداند که قرار است برای چه کسی ویدیو بسازد؟ افرادی که با سئو آشنایی دارند و به ابزاری برای پیداکردن کلمات کلیدی نیاز دارند یا افرادی که نمی‌دانند سئو چیست؛ ولی به یادگیری و کسب اطلاعات دربارهٔ آن علاقه دارند؟

با شناخت مخاطب هدف خود نه‌تنها می‌دانید چه چیزی در ویدیوهای خود بگویید، بلکه متوجه خواهید شد که باید ویدیوهای خودتان را در کدام کانال منتشر کنید؛ زیرا شما باید ویدیوهای خود را جایی ببرید که مخاطبتان حضور دارد.

۳. تعیین بودجه

بهتر است بودجهٔ خود را در همین مرحله و بر اساس هدفتان مشخص کنید؛ زیرا شما نباید میانهٔ راه متوجه شوید که آه در بساط ندارید. اگر پول کافی برای رسیدن به هدفتان ندارید، آن را تغییر دهید تا با مشکل مواجه نشوید. در واقع، شما باید با خودتان روراست باشید و محدودیت‌ها را در نظر بگیرید.

آیا می‌توانید فیلمبردار حرفه‌ای استخدام کنید؟ آیا پول کافی برای اجارهٔ استودیو یا خرید تجهیزات دارید؟ آیا می‌توانید از پس هزینه‌های تبلیغات و توزیع ویدیو بربیایید؟ آیا قصد دارید از گوشی هوشمند خود برای ساختن ویدیو استفاده کنید؟ به جیب و منابعی که دارید، نگاهی بیندازید و سپس به مرحلهٔ بعدی بروید.

۴. تعیین محل انتشار

شما باید بدانید ویدیوی خودتان را قرار است در کجا منتشر کنید؛ زیرا تنظیمات ویدیو مانند اندازهٔ آن باید با خواسته‌های محل انتشار مطابقت داشته باشد. به‌عنوان مثال، ویدیوهای لینکدین نمی‌توانند کمتر از ۳ ثانیه و بیشتر ۱۰ دقیقه باشند. از مهم‌ترین کانال‌های توزیع و انتشار ویدیو، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آپارات
  • یوتیوب
  • اینستاگرام
  • فیس‌بوک
  • لینکدین
  • توییتر
  • وب‌سایت
  • ویمو

انتشار ویدیو در آپاراتانتشار ویدیو در آپاراتبه این مسئله اشاره شد که انتخاب پلتفرم و محل توزیع ویدیو تا حد زیادی به مخاطبِ هدف و اهداف ویدیو مارکتینگ بستگی دارد. بهتر است همیشه یک کانال را در نظر بگیرید و در صورت نیاز ویدیوی خود را برای انتشار در سایر پلتفرم‌ها اصلاح کنید.

۵. تعیین معیار برای ارزیابی ویدیو

شما یک قدم تا ساختن ویدیو فاصله دارید! در این مرحله، شما باید بدانید چه چیزی را پیگیری و ارزیابی کنید تا مطمئن شوید در مسیر درست گام برمی‌دارید و ویدیویی که ساخته‌اید، به شما کمک می‌کند به هدفتان دست پیدا کنید. به‌عنوان مثال، فرض کنید هدفتان از ویدیو مارکتینگ، ایجاد و افزایش آگاهی از برند است. در چنین شرایطی، شما باید معیارهایی مانند تعداد بازدیدها، لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها را برای سنجش عملکرد خود در نظر بگیرید.

برای اینکه بدانید ویدیوی شما تا چه اندازه تاثیرگذار است، باید بدانید که مخاطبانتان چه میزان از ویدیو را مشاهده کرده‌اند. در واقع، در کدام نقطه و لحظه از ویدیو، آن را رها کرده‌اند. این معیار به شما کمک می‌کند نقاط ضعف ویدیوی خود را شناسایی کنید و در آینده، بهتر عمل کنید.

۶. نوشتن سناریو

تا این مرحله، همه چیز را از اهداف ویدیو مارکتینگ گرفته تا محل توزیع و چگونگی ارزیابی عملکرد ویدیوها مشخص کرده‌اید؛ بنابراین دیگر می‌توانید ساختن ویدیوی خود را آغاز کنید. برای شروع، به یک سناریو نیاز دارید!‌ برخی از ویدیوها مانند ویدیویی از یک گربهٔ بامزه به سناریو نیاز ندارند؛ ولی در بازاریابی ویدیویی، بدون داشتن سناریو راه به جایی نخواهید برد. اگر نوشتن سناریو را نادیده بگیرید، ضبط و تدوین ویدیو بیشتر از آنچه که باید طول می‌کشد.

آیا بدون اینکه ساختار پست بلاگ خود را مشخص کنید، دست به قلم می‌شوید؟ ساختن ویدیو هم از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین یک طرح کلی از ویدیو خود آماده کنید و تمام نکات و ایده‌ها را در آن بیاورید. پیش‌نویس خود را در جایی ذخیره کنید که سایر اعضای تیم به آن دسترسی داشته باشند.

شما می‌توانید سناریوی خود را به دو بخش متن و تصویر تقسیم کنید تا بدانید چه چیزی بگویید و چه چیزی را به تصویر بکشید. به این نکته توجه کنید که شما باید بدانید در هر مرحله، چه چیزی ارائه کنید و طبق یک ساختار مشخص و منظم پیش بروید.

سناریوی ویدیوسناریوی ویدیو

فراموش نکنید که شما باید چیزی روی قلاب خود بگذارید تا بتوانید مخاطبتان را شکار کنید؛ بنابراین در همان ابتدای ویدیو، هدفتان از ساختن آن را با مخاطبان در میان بگذارید. در واقع، شما نباید بیننده را بلاتکلیف رها کنید و در همان ابتدای کار، باید با او دربارهٔ چیزی که خواهد دید، صحبت کنید.

زبان ویدیو باید محاوره‌ای، ساده، قابل‌فهم و خودمانی باشد؛ بنابراین دور استفاده از ساختارهای پیچیده را خط بکشید و هر آنچه را که نیاز است، در قالب چند جملهٔ ساده با مخاطب در میان بگذارید. خودتان را جای بیننده بگذارید و از اعضای تیم خود بخواهید که سناریو را با صدای بلند بخوانند تا بتوانید ایرادها و نقاط ضعف آن را پیدا کنید.

۷. ساختن ویدیو

در بخش‌های قبلی مشاهده کردید که ما می‌توانیم از ویدیو در اشکال مختلف بهره ببریم. با در نظر گرفتن هدفتان، یکی یا ترکیبی از این ویدیوها را انتخاب کنید و سپس ضبط و ساختن آن را شروع کنید. ایستادن جلوی دوربین ترسناک است؛ ولی با کمی تمرین می‌توان از این مشکل عبور کرد.

در این مرحله، شما باید چند موضوع را در نظر بگیرید:

  • قرار است چه نوع ویدیویی بسازید؟
  • می‌خواهید از چه ابزاری برای ساختن آن استفاده کنید؟
  • به چه چیزهایی نیاز دارید؟
  • می‌خواهید چند نفر در ویدیوی شما حضور داشته باشند؟

تکلیف تمام این موضوع‌ها را مشخص کنید و سپس به‌ سراغ ساختن ویدیو بروید. به‌عنوان مثال، اگر از گوشی هوشمند استفاده می‌کنید، از سه‌پایه استفاده کنید تا از لرزش دست در امان بمانید. از آن گذشته، شما باید به نور، زاویهٔ دوربین و کادربندی هنگام ضبط ویدیوهای خود توجه کنید. در ضبط ویدیو، خلاقیت حرف اول را می‌زند؛ بنابراین سعی کنید به‌جای تهیهٔ ویدیویی خشک و بی‌روح، از قوهٔ تخیل خود بهره ببرید و هوشمندانه عمل کنید.

نورپردازی سه نقطه اینورپردازی سه نقطه ای

۸. تدوین فیلم

کم‌کم به آخر مسیر تدوین استراتژی بازاریابی ویدیویی نزدیک می‌شویم! ویدیوی شما آماده است و در این مرحله، باید روی سر و روی آن دستی بکشید. اگر خودتان می‌خواهید ویدیوهایتان را ویرایش کنید، می‌توانید از برنامه‌های رایگانی مانند Movie Creator و Adobe Premiere استفاده کنید یا از اپلیکیشن‌های ویرایش فیلم مانند iMovie و Quik در گوشی هوشمند خود بهره ببرید.

تدوین فیلم با کمک adobe premiere در ویدیو مارکتینگتدوین فیلم با کمک adobe premiere در ویدیو مارکتینگ

هنگام تدوین ویدیوهایتان به یک نکتهٔ مهم توجه کنید؛ قرار است چیزهای اضافی را در این مرحله حذف کنید. اگر متوجه شدید بخشی از ویدیو چیز اضافه یا ارزشمندی ارائه نمی‌کند، آن را حذف کنید. از طرفی، به آهنگی که انتخاب کرده‌اید و میزان صدای آن دقت کنید؛ زیرا آهنگ پس‌زمینه نباید آنقدر بلند باشد که صدای راوی شنیده نشود.

۹. انتشار ویدیو

همه چیز برای انتشار ویدیو آماده است و شما می‌توانید در این مرحله، ویدیویی را که آماده کردید، روانهٔ پلتفرم مورد نظرتان کنید. با این حال، اگر هشتگ‌ها، عنوان، کلمات کلیدی و توضیحات ویدیوی خود را بهینه نکنید، در معرض دید مخاطبانتان قرار نخواهید گرفت؛ بنابراین سعی کنید اصول سئو را هنگام انتشار در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و آپارات و همچنین اصول بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را هنگام انتشار در این پلتفرم‌ها در نظر بگیرید.

عنوانی چشمگیر برای ویدیوی خود انتخاب کنید، از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید و در توضیحات خود، از کلمات کلیدی استفاده کنید و سپس ویدیو را در بهترین زمان منتشر کنید. منظور از بهترین زمان، زمانی است که مخاطبانتان بیشترین فعالیت را دارند. برای شناسایی این زمان، آمار وب‌سایتتان و همچنین اکانتتان در یوتیوب، آپارات و شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید.

تجزیه و تحلیل فعالیت کاربران در اینستاگرامتجزیه و تحلیل فعالیت کاربران در اینستاگرام

۱۰. تبلیغات

پس از انتشار ویدیو، شما باید آن را در تمام کانال‌ها تبلیغ کنید تا مخاطب بیشتری را به‌سمتِ آن بکشانید؛ همچنین باید به نظرات بینندگان خیلی سریع پاسخ دهید و آن‌ها را به لایک‌کردن و اشتراک‌گذاری ویدیو تشویق کنید. در واقع، شما نباید ویدیوی خود را در میدان نبرد تنها بگذارید؛ بنابراین باید از روش‌های مختلف استفاده کنید تا نه‌تنها بیشتر دیده شود، بلکه مخاطب را به تعامل بیشتر ترغیب کنید.

شما دیگر برای شروع ویدیو مارکتینگ آماده‌اید و همین حالا، می‌توانید کار خود را شروع کنید؛ ولی قبل از آن، بهتر است که با چالش‌هایی که ممکن است با آن‌ها هنگام اجرای استراتژی بازاریابی ویدیویی مواجه شوید، آشنا باشید. از طرفی، تعیین هدف نقش زیادی در موفقیت شما دارد؛ بنابراین ما در بخش‌های بعدی، به این دو موضوع مهم می‌پردازیم.

چالش‌های اجرای بازاریابی ویدیویی

هنگام اجرای ویدیو مارکتینگ، ممکن است با مشکلات و چالش‌های مختلفی روبرو شوید که موفقیت شما را تحت‌الشعاع قرار دهند. از مهم‌ترین مشکلات صاحبان کسب‌وکار ایرانی می‌توان به عدم دسترسی کاربران به پلتفرم‌های جذابی مانند یوتیوب و فیس‌بوک اشاره کرد. این شبکه‌ها بنا به دلایلی در ایران فیلتر شده‌اند و کسب‌وکارهای ایرانی نمی‌توانند از‌ آن‌ها آن‌طور که باید، بهره ببرند.

سرعت پایین اینترنت یکی دیگر از چالش‌هایی است که کسب‌وکارهای ایرانی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این موضوع باعث شده است که اغلب کسب‌وکارها قید مزایای بی‌شمار بازاریابی ویدیویی را بزنند. از طرفی، اینترنت در ایران خرج زیادی روی دست کاربران می‌گذارد؛ بنابراین اغلب افراد سعی می‌کنند از بسته‌های اینترنت خود بهینه استفاده کنند و ممکن است تصمیم بگیرند ویدیوهای کمتری ببینند.

فرهنگ و قوانین، دست صاحبان کسب‌وکار ایرانی را بسته است و آن‌ها نمی‌توانند مانند همتایان خود در دیگر کشورها خلاق باشند. از طرفی، آن‌ها نمی‌توانند به‌خوبیِ آن‌ها، ویدیوهایشان را تبلیغ کنند یا از مزایای تبلیغات ویدیویی بهره ببرند؛ زیرا به پلتفرم‌های تبلیغاتی محبوبی مانند گوگل ادز دسترسی ندارند.

با این حال، این موضوع نباید شما را مایوس و ناامید کند؛ زیرا شما می‌توانید با استفاده از سرویس تبلیغات ویدیویی یکتانت برای ایجاد و افزایش آگاهی از برند یا فروش بیشتر، میلیون‌ها کاربر را هدف بگیرید. از طرفی، گزارش لحظه‌ای کمپین در اختیار شما گذاشته می‌شود تا بتوانید با تجزیه‌وتحلیل‌های معیارهایی که تعیین کرده‌اید، عملکردتان را بسنجید.

اهداف اصلی استفاده از ویدیو مارکتینگ

در بخش قبلی، به این موضوع اشاره کردیم که تعیین هدف در موفقیت فعالیت‌های بازاریابی تا چه اندازه اهمیت دارد. بدون شک، شما نمی‌توانید بدون هدف مشخصی در این مسیر گام بردارید و دیر یا زود با شکست مواجه می‌شوید.

با این حال، سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود این است که با کمک ویدیو مارکتینگ، می‌توانیم به چه اهدافی دست پیدا کنیم؟ شما می‌توانید با استفاده از این نوع بازاریابی، آگاهی از برند، نرخ تعامل و فروش خود را افزایش دهید؛ همچنین از آن برای جذب ترافیک بیشتر و آموزش مخاطبان خود بهره ببرید.

۱. افزایش فروش

شما می‌توانید فروش خود یا میانگین ارزش هر سفارش (Average Order Value) را با کمک ویدیوهایی مانند ویدیوهای پیش‌نمایش، تستیمونیال و ویدیوهای توضیحی افزایش دهید. طبق آخرین آمار منتشرشده، میانگین ارزش هر سفارش (AOV) فروشگاه‌هایی که ویدیویی در اکثر صفحه‌های محصول خود گنجانده‌اند، ۶۸ درصد بیشتر از فروشگاه‌هایی است که از ویدیو تنها در چند صفحه استفاده کرده‌اند.

۲. آموزش مشتریان

یکی دیگر از اهدافی که می‌توانید در بازاریابی ویدیویی دنبال کنید، آموزش بهتر مشتریان است. ویدیوها ابزاری عالی برای آموزش نحوهٔ استفاده از محصول یا خدمت است؛ همچنین می‌توانید به پرسش‌های متداول مشتریان خود در قالب یک ویدیو پاسخ دهید و آن را در خبرنامه‌های ایمیلی خود بگنجانید.

۳. افزایش آگاهی از برند

ویدیو می‌تواند به سلاح قدرتمندی برای اطلاع‌رسانی دربارهٔ مزیت‌های کسب‌وکار و محصول شما تبدیل شود. شما قرار نیست در ویدیو برند یا محصولتان را تبلیغ کنید، بلکه باید دربارهٔ برند و محصولتان داستان بگویید. به عبارتی، ویدیوهای شما قرار است تصویر مناسبی از برندتان در ذهن مخاطب ثبت کند.

تعیین چنین هدفی به این معنا است که ویدیوی شما باید این خاصیت را داشته باشید که بارها و توسط افراد زیادی دیده شود. ویژگی‌ها و مشخصات بینندگان در اینجا اهمیت ندارد و تنها قرار است نام شما به‌عنوان یک کسب‌وکار که در حوزهٔ خود تخصص دارد، بر سر زبان‌ها بیفتد. می‌توانید ترفندهای جالبی را در قالب ویدیو با مخاطبانتان در میان بگذارید، دربارهٔ موضوع‌های مهم در حوزهٔ فعالیتتان صحبت کنید یا با افراد شناخته‌شده در حوزهٔ کاری خود مصاحبه کنید.

۴. تعامل بیشتر

مشارکت و تعامل کاربران در دنیای آنلاین بسیار اهمیت دارد؛ زیرا به‌نوعی بازاریابی دهان‌به‌دهان به حساب می‌آید. فردی محتوای شما را لایک می‌کند، نظر خود را ثبت می‌کند یا آن را برای دوستی می‌فرستد. تعامل این فرد و برقراری ارتباط او با شما باعث می‌شود که شما خواسته یا ناخواسته به اطرافیان او معرفی شوید.

هرقدر تعامل مشتریانتان بیشتر باشد، شانس بیشتری برای جذب افراد جدید خواهید داشت؛ زیرا آن‌ها به شما به چشم یک کسب‌وکار قابل‌اعتماد و معتمد نگاه می‌کنند. شواهد حاکی از آن است که ویدیو ابزاری عالی برای افزایش نرخ تعامل است؛ زیرا اغلب افراد آن را دوست دارند. به‌عنوان مثال، ویدیوهای آموزشی و مصاحبه‌ها به شما اجازه می‌دهند تا مخاطبانتان را به مشارکت بیشتر وادار کنید.

۵. افزایش ترافیک سایت

یکی از دم‌دست‌ترین اهداف بازاریابی ویدیویی، افزایش ترافیک وب‌سایت است؛ زیرا گوگل به لینک‌هایی که ویدیو در آن‌ها کار شده است، بیشتر بها می‌دهد. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید از ویدیوهای مرتبط با برند یا محصول خود و همچنین نظرات مشتریان فعلی در صفحه‌های وب‌سایتتان استفاده کنید.

در بازاریابی ویدیویی، دستیابی به چند هدف مختلف امکان پذیر است؛ همه چیز به منابع، بودجه و خواستهٔ شما بستگی دارد. برای شروع، می‌توانید چند ویدیو در بلاگ‌های خود قرار دهید تا ترافیک وب‌سایتتان را افزایش دهید یا در شبکه‌های اجتماعی، بیش از پیش از ویدیوها بهره ببرید. در بخش‌ بعدی، ۴ کسب‌وکار مختلف را بررسی می‌کنیم تا از آن‌ها برای تعیین هدف و تدوین استراتژی الهام بگیرید.

۴ نمونه موفق ویدیو مارکتینگ

در بخش پایانی این مقاله، می‌خواهیم چند نمونه از تلاش‌ها و فعالیت‌های کسب‌وکارهای مختلف در زمینهٔ بازاریابی ویدیویی را با یکدیگر بررسی کنیم. این نمونه‌ها را بررسی کنید تا متوجه شوید چگونه می‌توانید از ویدیو برای دستیابی به اهداف کسب‌وکارتان بهره ببرید.

بهش بگو: تو زیبایی

در روز مادر سال ۱۳۹۴، داو ویدیویی تاثیرگذار منتشر کرد که در مدت‌زمان کوتاهی، در تمام شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد. در این ویدیو، از مادران خواسته شده بود که دربارهٔ ظاهر خود صحبت کنند؛ ولی آن‌ها اطلاع نداشتند که قرار است دخترانشان هم ظاهر آن‌ها را توصیف کنند.

نقطهٔ عطف این ویدیو لحظه‌ای است که صحبت‌های دختران برای مادرانشان پخش شد. این ویدیو بار عاطفی بسیار زیادی داشت و افراد زیادی با آن ارتباط برقرار کردند. طبق آمار منتشرشده، این ویدیو ۲ میلیون بار طی چهار روز دیده شد و در هر یک دقیقه، بیش از ۱۰۰۰ نفر آن را دیدند. به جرئت می‌توان گفت که این ویدیو نقش زیادی در ماندگاری نام داو در ذهن مخاطب ایفا کرد.

نظر شرکت‌کنندگان دوره تئوری تا تجربه دیجیتال مارکتینگ آکادمی نووا

ویدیوهای پیش‌نمایش محصول و همچنین ویدیوهای توضیحی به شما این امکان را می‌دهند که مزیت‌ها و ویژگی‌های آنچه را که عرضه می‌کنید، به مخاطبانتان نشان دهید. با این حال، توصیه مشتریان فعلی به شما اجازه می‌دهد تا اعتماد مشتریان بالقوه و راغب را جلب کنید.

در چنین ویدیوهایی، شما نظر مشتریان قدیمی خود را می‌پرسید و از آن‌ها می‌خواهید که به دیگران بگویند که محصول یا خدمت شما چه تاثیری در زندگی آن‌ها داشته است. به همین دلیل است که آکادمی نووا نظر شرکت‌کنندگان قبلی را در لندینگ دورهٔ خود گنجانده است تا هرگونه شک و تردید را از بین ببرد.

مدرسه تابستانی شهرداری تهران

ویروس کرونا سبک زندگی تمام مردم را تغییر داد و برای مدت خیلی زیادی، ما را خانه‌نشین کرد. شهرداری تهران برای کمک به خانواده‌ها در سراسر کشور، کلاس‌های آنلاین رایگانی در زمینه‌های مختلفی مانند طنز، داستان‌نویسی، فیلم‌سازی، گویندگی و اجرا، بازیگری تئاتر و خاطره‌نویسی در تابستان سال ۱۳۹۹ برگزار کرد.

با توجه به حضور افراد شناخته‌شده‌ای مانند سروش صحت، منصور ضابطیان و محمد رحمانیان، افراد زیادی از ویدیوهای آموزشی شهرداری تهران استقبال کردند. این دوره پنج هفته طول کشید و ۶۰ جلسهٔ ویدیوی آموزشی در اختیار کاربران گذاشته شد.

دیجی‌کالا

دیجی‌کالا در زمینهٔ ویدیو مارکتینگ در ایران سرآمد است؛ زیرا از این نوع بازاریابی در اشکال مختلف برای معرفی محصول، نشان‌دادن مسئولیت اجتماعی، آموزش و جذب مخاطب، تبلیغات و افزایش فروش و حک‌کردن نام خود در ذهن مردم بهره می‌برد. اگر به صفحهٔ دیجی‌کالا در آپارات سر بزنید، با تعداد زیادی از ویدیوهای متنوع مانند مصاحبه‌ها، ویدیوهای آموزشی، پرسش‌وپاسخ‌ها و رویدادها روبرو می‌شوید.

حضور فعال دیجی‌کالا در آپارات حاکی از آن است که آن‌ها به تاثیر ویدئو مارکتینگ به‌خوبی پی برده‌اند و روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. آن‌ها سعی می‌کنند از اینفلوئنسرها در ویدیوهای خود بهره ببرند تا تاثیرگذاری آن‌ها را بیشتر کنند و مخاطب بیشتری را به‌سمتِ خود بکشانند.

به‌عنوان مثال، ابوطالب حسینی در این ویدیو، در نقش میزبان و نماینده مشتریان ظاهر شده است و با نشاندن امیرحسن موسوی، مدیر ارشد ارتباطات دیجی‌کالا روی صندلی داغ، سعی می‌کند به نگرانی‌های کاربران دربارهٔ نحوهٔ قیمت‌گذاری در دیجی‌کالا پایان دهد. این ویدیو به دیجی‌کالا کمک می‌کند تا نارضایتی کاربران را رفع کند و اعتماد آن‌ها را دوباره جلب کند.

قله‌های موفقیت را با ویدیو مارکتینگ فتح کنید

ویدیو مارکتینگ می‌تواند در ابتدای کار، کمی دلهره‌آور و ترسناک به نظر برسد؛ ولی با کمی تمرین و حوصله می‌توانید به‌راحتی محتوایی باکیفیت و منحصربه‌فرد آماده کنید. با توجه به اینکه مردم علاقهٔ بیشتری به دیدن ویدیوهای آنلاین پیدا کرده‌اند، اگر کسب‌وکاری بازاریابی ویدیویی را جدی نگیرد، تنها به خودش آسیب می‌زند و مشتریانش را دودستی به رقبای خود تقدیم می‌کند. برای شروع، می‌توانید مقاله‌های آموزشی خود را به ویدیو تبدیل کنید و کم‌کم وارد این مسیر جذاب شوید.

در این مقاله، به شما نشان دادیم ویدیو مارکتینگ چیست، چرا باید از آن استفاده کرد و چه مزایایی دارد؛ همچنین انواع و اشکال مختلف آن را همراه با نحوهٔ تدوین استراتژی و اجرای این نوع بازاریابی را با شما در میان گذاشتیم. علاوه بر تمام این موارد، دربارهٔ چالش‌های اجرای ویدیو مارکتینگ و اهداف اصلی استفاده از آن هم با شما صحبت کردیم و در انتها، چند نمونهٔ موفق را بررسی کردیم. آیا چیزی از قلم افتاده است؟ سوال‌ها و دغدغه‌های خودتان را در بخش نظرات بنویسید تا در اولین فرصت، به آن‌ها پاسخ دهیم.

منابع:

HubSpot | Oberlo | NEAL SCHAFFER | WebFX | wyzowl | ANIMOTO

5/5 – (4 امتیاز) رضا سپه‌وندی | 

نه تنها به نوشتن بلکه به خواندن، شنیدن و دیدن هم علاقه دارم؛ معتقدم که انسان باید تشنه یادگیری باشد.

ارسال نظر کنسل کردن پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی* ایمیل* متن نظر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید