شواهد فیزیکی باقی مانده از اهمیت بالایی برخوردار است و عموماً تحت انواع مختلف تصویربرداری در محل قرار می گیرد، مانند عکاسی، اسکن لیزری ( LiDAR )، و تصویربرداری هوابرد یا ماهواره ای. این امر به ویژه در صورتی مهم است  بلیط هواپیما شیراز به تهران  که محل حادثه از راه دور یا پراکنده باشد، زیرا الگوی لاشه و نحوه توزیع آن به اندازه خود آوار مهم است. جزئیات جزئی مانند فرورفتگی ها و خراش های رنگ همگی جزئیاتی را در اختیار محققان قرار می دهند تا به رمزگشایی آخرین لحظات پرواز کمک کنند.
مکان و نحوه سقوط لاشه هواپیما به اندازه خود آوار مهم است. ایگور کووالنکو/EPA
جعبه های سیاه

علاوه بر شواهد فیزیکی، سابقه سیستم های هواپیما در حین پرواز وجود دارد – ” جعبه سیاه ” شامل ضبط کننده دیجیتال اطلاعات پرواز (DFDR) و ضبط کننده صدای کابین خلبان (CVR). این دستگاه‌های شگفت‌انگیز دو ساعت آخر صدا را روی عرشه پرواز و ساعت‌ها اطلاعات ضروری پرواز مانند ورودی‌های کنترل، مسیر حرکت، سرعت، ارتفاع و وضعیت سیستم‌هایی مانند موتورها و تامین هوای کابین را ضبط می‌کنند.

با این حال، آنها فقط به اندازه داده هایی هستند که آنها را تغذیه می کند و کسانی که آنها را تفسیر می کنند. اگر داده هایی که وارد می شوند زباله هستند، ضبط کننده کمکی نمی کند. همچنین مهم است که بدانیم آنها فقط اتفاقات رخ داده را ضبط می کنند، اما نه چرا – این به ویژه در هنگام تلاش برای درک عنصر انسانی تصادفات مهم است، برای مثال سقوط Germanwings در کوه های آلپ .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید