اگر به تازگی وارد حوزه مهندسی برق شده‌اید و در این زمینه مطالعه می‌کنید، نحوه ساخت تابلو برق و مراحل آن بسیار شما را کنجکاو خواهد کرد و جالب خواهد بود. تابلو برق یک جعبه فلزی می‌باشد که قطعات الکتریکی خاصی برای یک هدف خاص در آن قرار می‌گیرند. هرگونه مجتمعی که بصورت نسبتا پیچیده از برق استفاده کند، نیاز به تابلو برق دارد تا بتواند به بهترین شکل برق را بین دستگاه‌های داخلی تقسیم و پخش کند. تابلوهای برق درواقع با کنترل انرژی الکتریکی به حفاظت از سایر دستگاه‌های برقی  و تجهیزاتی که از برق استفاده می‌کنند به ایمن سازی برق یک مجموعه کمک می‌کنند. این بطور کلی وظیفه اصلی یک تابلو برق می‌باشد. تولید تابلوهای برق نیاز به مهارت و توانایی‌های بالایی دارد که تنها یک فرد فعال در رشته مهندسی برق قادر به انجام آن‌ها خواهد بود. معمولا در کارگاه‌های تولید تابلو برق از چندین مهندس خبره بهره گرفته می‌شود. همچنین در مراحل پایانی، کارشناسان مخصوصی به منظور کنترل کیفیت حضور دارند. همگی این موارد نشان می‌دهند که ساخت یک تابلو برق تا چه حد ریزه‌کاری و نیاز به دقت دارد.

طراحی و نقشه کشی

زمانی که یک مجموعه سفارش تابلوی برق می‌دهد، ساخت تابلو برق کارشناس خود را برای بازدید از محل پروژه و واحد مورد نظر اعزام می‌کند. این کارشناس تمامی اطلاعات لازم و تاثیرگذار در روند ساخت تابلو را یادداشت نموده و سپس در اختیار شرکت قرار می‌دهد. شرکت در صورت توافق اقدام به عقد قرارداد می‌کند و سپس پروژه مورد نظر و اطلاعات مربوطه را در اختیار تیم مهندسی و طراحی قرار می‌دهد تا اقدام به نقشه‌کشی پروژه مورد نظر کنند.

طراحی و نقشه کشی از اصلی‌ترین مراحل تولید تابلو برق می‌باشد که اگر به درستی و با تخصص انجام نشود، می‌تواند بر تمام مراحل بعد تاثیر منفی بگذارد. وب سایت صنعت یار با بهره‌گیری از تیم مجرب از مهندسان خبره و با استعداد، به بهترین شیوه اقدام به طراحی و نقشه کشی تابلوهای برق می‌کند.

پس از اینکه نقشه طراحی شده توسط تیم مهندسی در اختیار تیم تولید قرار گرفت، تیم تولید اقدام به انجام موارد موردنظر برای تولید تابلو خواهد کرد. معمولا بدنه تابلو باید حتما از فولاد ضد زنگ ساخته شود. ابعاد و ضخامت فولاد به شرایط محل نصب پروژه و همچنین اطلاعاتی که کارشناس بازدید ارائه داده است بستگی دارد. این مرحله از مهم‌ترین مراحل تولید می‌باشد که نیاز  به بیشترین دقت و ظریف کاری دارد، زیرا بیشترین تاثیر را بر روی کیفیت تابلو برق خواهد گذاشت.

رنگ کاری بدنه تابلو برق

پس از انجام مراحل بالا، نوبت به رنگ‌کاری و کار بر روی پوشش و ظاهر تابلوی برق می‌رسد که به نوبه خود تاثیر فراوانی بر روی کیفیت تابلو از لحاظ ظاهر و پاکیزگی کار دارد. مراحلی که در این بخش به ترتیب طی می‌شوند، شامل چربی زدایی، زنگ زدایی، فسقاته کاری و عایق کاری می‌باشند.

مونتاژ اسکلت و بدنه

پس از اینکه بدنه تابلو پس از رنگ کاری خشک گردید، کارگران اقدام به اتصال بدنه و اسکلت اصلی تابلو برق می‌کنند و همچنین قطعات مختلف برای نگهداری از اسکلت را نصب می‌نمایند. در این مراحل قطعاتی همچون کنتاکتورها، رله ها، پریزها، کلید های قطع و وصل برق، نمایشگرها، چراغ‌ها و… بر روی تابلو نصب می‌شوند. همچنین سیم‌کشی و شینه کشی‌های پایانی برای اتمام تولید تابلو برق انجام می‌گردد.

کنترل کیفیت و آزمایش

این بخش به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکت‌های بزرگ و نامی تولید تابلو برق اقدام به کارشناسان مجرب و ریزبین برای کنترل کیفیت می‌کنند. در این بخش کارشناسان کنترل کیفیت اقدام به تست دستگاه می‌کنند تا ببینند با توجه به اطلاعات ارائه شده، تابلو برق از لحاظ مونتاژ، طراحی و کارایی از شرایط استانداردی برخوردار می‌باشد یا خیر.

چرا تولید تابلو برق به دقت بالایی نیاز دارد؟

همانطور که در مقدمه گفته شد، تابلو برق وظیفه مهمی بر عهده دارد و این وظیفه حفاظت از تمامی دستگاه‌های متصل به برق در محل در برابر جریان برق می‌باشد. تابلو برق باید بتواند به بهترین شکل اقدام به کنترل جریان برق کند تا کوچک‌ترین آسیبی به دستگاه‌های برقی موجود در محل وارد نشود. در صورت کوچک‌ترین اشتباه از طرف تیم تولید یا مهندسی، کارکرد تابلو برق دچار اختلال خواهد شد و همین مورد کوچک می‌تواند باعث ضررهای بسیاری به مجموعه شود. به هیمن دلیل معمولا عقد قرارداد و ذکر جزئیات کار در تولید تابلو برق‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد، زیرا در صورت اتصالی تابلو برق، شرکت تولید کننده ملزم به پرداخت خسارت می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید