مقالات بازاریابی دیجیتال , مقالات تبلیغات در گوگل | رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

انواع کلمات کلیدی در گوگل ادزانواع کلمات کلیدی در گوگل ادز

اهمیت انتخاب صحیح کلمات کلیدی در گوگل ادز مانند اکسیژن برای حیات انسان است. شما باید هنگام سرمایه‌گذاری در گوگل ادز بدانید از چه کلماتی برای هدف گرفتن مخاطب خود استفاده کنید. در غیر این‌ صورت چیزی به غیر از هدر رفتن بودجه در انتظار شما نخواهد بود.

در گوگل ادز نمی‌توان با پول روی سبیل شاه نقاره زد! باید بدانید چه نوع کلمه کلیدی را به چه شکلی با بودجه خود هدف بگیرید. شما تعیین می‌کنید که تبلیغتان برای تعداد محدودی از مخاطبان به نمایش درآید یا به صورت گسترده نشان داده شود. در حقیقت، شما نه تنها باید مناسب‌ترین و بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنید بلکه باید مشخص کنید که گوگل چگونه آن را با عبارتی که کاربر استفاده کرده است، تطبیق دهد. از این رو، با ما در این مقاله همراه شوید تا انواع کلمات کلیدی در گوگل ادوردز و چگونگی انتخاب آن‌ها را بررسی کنیم.

معرفی انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز

منظور از انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز چیزی به غیر از چگونگی تطبیق آن با چیزی که کاربر جست‌وجو می‌کند، نیست. اجازه دهید تا با یک مثال این موضوع را شفاف‌تر بیان کنیم. فرض کنید که شما می‌خواهید برای فروش کاور گوشی آیفون از گوگل ادز کمک بگیرید. بدیهی است که کاربر عبارت‌های مختلفی مانند عبارت‌های زیر را برای پیدا کردن کاور جست‌وجو می‌کند:

  • کاور گوشی آیفون
  • خرید کاور گوشی آیفون
  • کاور سیلیکونی آیفون
  • کاور قرمز آیفون
  • خرید لوازم جانبی آیفون

حال شما باید تصمیم بگیرید که تبلیغ شما پس از جست‌وجوی کدام‌یک از این عبارت‌ها نمایش داده شود. شما نمی‌توانید بودجهٔ خود را صرف تمام عبارت‌ها کنید. از این رو، به گوگل ادز اجازه می‌دهید تا عبارت جست‌وجوی کاربر را با پیشنهادتان مقایسه کند و آن را در صورت مطابقت با خواستهٔ شما نمایش دهد.

گوگل ادز چهار نوع تطبیق برای هدف‌گیری در نظر گرفته است. در ادامه با جزئیات بیشتری آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. مطابقت کامل (Exact Match)

مطابقت کامل یا همان Exact Match را باید یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین انواع کلمه کلیدی در گوگل ادوردز دانست. همانطور که از نام آن مشخص است، تبلیغ شما زمانی که کاربری همان کلمه کلیدی هدفتان را جست‌وجو کند، نمایش داده می‌شود.

این نوع تطابق، سخت‌گیرانه‌ترین نوع هدف‌گیری در گوگل ادز به حساب می‌آید؛ زیرا عبارت جست‌وجو شده باید تطابق کامل با عبارت کلیدی هدف شما داشته باشد. هیچ اشتباه املایی یا فرم دیگری از جست‌وجو باعث نمی‌شود که تبلیغ شما نمایش داده شود.

ممکن است که کاربر از کلمه‌های کلیدی هدف شما استفاده کند؛ اما ترتیب آن‌ها را رعایت نکند. در این شرایط هم تبلیغ شما نمایش داده نمی‌شود.

۲. تطبیق عبارت (Phrase Match)

تطبیق عبارت به این معنا است که کاربر باید از عبارت کلیدی هدف استفاده کند؛ اما مشکلی نیست که کلمه‌های دیگری هم قبل یا بعد از آن به کار ببرد. به عنوان مثال، فرض کنید که «گلس آیفون» را هدف گرفته‌اید. تبلیغ شما حتی با جست‌وجوی عبارت‌های زیر هم نمایش داده می‌شود:

  • گلس آیفون ۱۳
  • خرید گلس آیفون
  • قیمت گلس آیفون ۱۳

لازم به ذکر است که اگر کلمه‌ای در وسط عبارت کلیدی قرار بگیرد، تبلیغ شما نمایش داده نمی‌شود. از تطبیق عبارت برای هدف‌گیری محدود استفاده می‌شود تا شانس تبدیل کاربر افزایش پیدا کند.

۳. تطبیق گسترده (Broad Match)

تطابق گسترده نقطهٔ مقابل مطابقت کامل به حساب می‌آید. در حقیقت، مهم نیست که کاربر عبارت کلیدی را به چه شکلی جست‌وجو کند؛ زیرا تبلیغ شما در هر شرایطی نمایش داده می‌شود.

شما با کمک تطابق گسترده می‌توانید تبلیغتان را به تعداد بیشتری از مخاطبان نشان دهید. با این حال، ممکن است شما همان چیزی را ارائه ندهید که مخاطب نیاز دارد. به طور کلی می‌توان گفت که چنین تطابقی برای کمپین‌های ایجاد و افزایش آگاهی از برند مناسب‌تر است.

به عنوان مثال، فرض کنید که عبارت کلیدی هدف شما «وکیل طلاق» باشد. اگر کاربری عبارت «راه‌های پیشگیری از طلاق» را هم جست‌وجو کند، تبلیغ شما را مشاهده می‌کند. آیا چنین فردی، همان مخاطبی است که می‌خواهید؟

فراموش نکنید که گوگل ادز به صورت پیش‌فرض از این نوع تطابق برای نمایش تبلیغ شما استفاده می‌کند. می‌خواهید زمین بازی را کوچک‌تر کنید؟ باید به سراغ سایر کلمات کلیدی در گوگل ادز بروید؛ همه چیز به هدف شما بستگی دارد.

۴. تطابق منفی (Negative Match)

گاهی اوقات نمایش تبلیغ برای برخی از عبارت‌ها به وجهه کسب‌وکار شما لطمه وارد می‌کند. از طرفی، ممکن است که کاربری چیزی را جست‌وجو کند که شما ارائه نمی‌کنید. برای رفع این مشکل می‌توانید با تطابق منفی به گوگل ادز بگویید که تبلیغ شما چه زمانی نمایش داده نشود.

برای درک اهمیت تطابق منفی فرض کنید که شما قرار است «طراحی لباس زنانه» را هدف قرار دهید. تبلیغ شما در صورت انتخاب تطبیق عبارت برای «آموزش طراحی لباس زنانه» هم اجرا می‌شود. با این حال، ممکن است شما هیچ آموزشی در این زمینه ارائه ندهید. به این ترتیب، کاربر نه تنها از سایت‌ شما خارج می‌شود بلکه نسبت به شما بدبین می‌شود.

از آن گذشته، آیا به نظر شما منطقی است که تبلیغ مشاور املاک برای «انواع کلاه‌برداری در خرید ملک» هم نشان داده شود؟ بی‌شک، خیر! شما می‌توانید از تطابق منفی در کنار سایر انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز استفاده کنید. با این حال، بهتر است که در انتخاب عبارت‌های کلیدی منفی کمی وسواس به خرج دهید.

شما تا اینجای مقاله تا حدودی متوجه اثر اشکال مختلف تطابق کلمات کلیدی در نتیجه نهایی و کیفیت کمپین گوگل ادز شده‌اید. در بخش بعدی با جزئیات بیشتری درباره این موضوع با شما صحبت خواهیم کرد.

چگونه کلمات کلیدی در گوگل ادز می‌توانند بر کیفیت تبلیغ اثر بگذارند؟

گوگل برای محاسبه امتیاز کیفیت تبلیغ از مطابقت کامل عبارت استفاده می‌کند. به همین خاطر، چگونگی تطبیق کلمات کلیدی در گوگل ادز باعث تغییر امتیاز کیفیت نمی‌شود. ممکن است که در ستون امتیاز کیفیت با «-» مواجه شوید. این بدان معناست که اطلاعات دقیقی از جست‌وجوهایی که با عبارت هدف شما تطابق کامل داشته باشند، وجود ندارد.

با این حال، تاثیر چگونگی تطابق کلمات کلیدی در عملکرد کمپین را نمی‌توان نادیده گرفت. شما با انتخاب درست کلمات کلیدی می‌توانید از هزینه‌های غیرضروری بابت کلیک‌های بی‌فایده و بی‌ربط دور بمانید. به عنوان مثال، مطابقت کامل عبارت کلیدی هدف شما با چیزی که کاربر جست‌وجو می‌کند راه خوبی برای افزایش آگاهی از برند نیست. شما در این شرایط به تعداد محدودی از مخاطبان دست پیدا می‌کنید. با این حال، شانس زیادی برای فروش بیشتر خواهید داشت.

شما می‌توانید از کیورد پلنر برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب و تصمیم‌گیری دربارهٔ چگونگی تطبیق آن‌ها استفاده کنید. در بخش بعدی نحوه استفاده از این ابزار را با شما در میان می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید: با شیوه صحیح محاسبه قیمت گوگل ادز آشنا شوید!

چگونه کلمات کلیدی در گوگل ادز را انتخاب کنیم؟

انتخاب درست کلمات کلیدی در گوگل ادز به معنای افزایش نرخ بازگشت سرمایه کمپین تبلیغاتی است. بدیهی است که برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی باید دربارهٔ آن‌ها تحقیق کنید. کیورد پلنر یکی از ابزارهای مفید برای انجام تحقیق کلمات کلیدی است.

discover new keywords در کیورد پلنر

discover new keywords در کیورد پلنر

برای شروع روی «Discover new keywords» کلیک کنید و سپس کلمات کلیدی مورد نظرتان را وارد کنید. پس از انتخاب «Persian» به عنوان زبان و «All locations» به عنوان موقعیت مکانی روی «Get Results» کلیک کنید.

انتخاب زبان و کشور در کیورد پلنر

انتخاب زبان و کشور در کیورد پلنر

شما همچنین می‌توانید با «start with a website» تحقیق خود را انجام دهید. گوگل ادز در این حالت کلمه‌های کلیدی پیشنهادی خود را بر اساس محتوای وب‌سایتتان ارائه می‌کند. از این فرصت برای بررسی رقبا استفاده کنید؛ کافی است که آدرس وب‌سایت آن‌ها را وارد کنید.

تحلیل سایت رقبا با کیورد پلنر

تحلیل سایت رقبا با کیورد پلنر

کیورد پلنر در مرحله‌ٔ بعد اطلاعات زیر را همراه با چند کلمه کلیدی پیشنهادی به شما ارائه می‌دهد.

  • Avg. monthly searches: عبارت کلیدی در ماه چند بار جست‌وجو می‌شود. بنابراین شما می‌دانید کدام کلمه کلیدی بازدید و به تبع آن ترافیک بیشتری به دنبال دارد.
  • Competition: میزان رقابت را نشان می‌دهد. بدیهی است که با افزایش رقابت شما باید بیشتر هزینه کنید.
  • Top of page bid – high range: بیشترین قیمت پیشنهادی تبلیغ‌دهندگان برای قرار گرفتن در بالای صفحه
  • Top of page bid – low range: کمترین قیمت پیشنهادی تبلیغ‌دهندگان برای قرار گرفتن در بالای صفحه

آنالیز اطلاعات کلمات کلیدی

آنالیز اطلاعات کلمات کلیدی

پس از انتخاب کلمات کلیدی مورد نظرتان روی «Forecasts» کلیک کنید. در این بخش می‌توانید تعداد کل کلیک‌ها و ایمپرشن احتمالی و همچنین قیمت هر کلیک کلمه‌های کلیدی منتخبتان و هزینه نهایی کمپین را مشاهده کنید.

پیش بینی هزینه تبلیغات در گوگل ادز

پیش بینی هزینه تبلیغات در گوگل ادز

سخن آخر

بی‌شک، شما انتظار دارید که از کمپین‌های تبلیغاتی خود بیشترین نفع را ببرید. به همین خاطر، انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز بسیار اهمیت دارد. شما بسته به هدفتان مشخص می‌کنید که گوگل چگونه عبارتی را که کاربر جست‌وجو می‌کند با کلمه کلیدی هدف شما تطبیق دهد. به عنوان مثال، برای افزایش آگاهی از برند می‌توانید از تطابق گسترده استفاده کنید تا تعداد بیشتری از مخاطبان تبلیغ شما را ببینند. با این حال، چنین تطابقی برای افزایش فروش محصولی خاص مناسب نیست.

کدام یک از انواع کلمات کلیدی می‌توانند شما را به هدفتان نزدیک کنند؟ چگونه می‌توانید هزینه‌های تبلیغات را با تطبیق صحیح کلمات کلیدی کاهش دهید؟ با ما در بخش نظرات به گفت‌وگو بنشینید.

منابع:

rockcontent | WordStream | MonsterInsights | Google Help Center

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ رضا سپه‌وندی | 

نه تنها به نوشتن بلکه به خواندن، شنیدن و دیدن هم علاقه دارم؛ معتقدم که انسان باید تشنه یادگیری باشد.

ارسال نظر کنسل کردن پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی* ایمیل* متن نظر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید