مقالات دیجیتال مارکتینگ | رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

کلیک فیک در گوگل ادزکلیک فیک در گوگل ادز

آشنایی با کلیک فیک در گوگل ادز بسیار اهمیت دارد؛ زیرا چنین کلیک‌هایی می‌توانند تمام تلاش‌هایتان را بر باد دهند. شما باید آگاه باشید که ممکن است برخی از بازیکن‌های زمین بازی از راه‌های غیرمعمول و ناجوانمردانه برای برنده‌شدن استفاده کنند. کلیک‌های جعلی یکی از این روش‌ها است که با کمک آن جیب رقبا را خالی می‌کنند.

فرض کنید کمپین بی‌نقصی طراحی و اجرا کرده‌اید؛ ولی پس از اجرای تبلیغات، متوجه شوید که کاربران بدون اینکه هیچ قصدی برای خرید داشته باشند، بارها و بارها روی تبلیغتان کلیک کرده‌اند. در چنین شرایطی، باید به خودتان بگویید که یک جای کار می‌لنگد و ممکن است یکی از رقبا می‌خواهد که من را از میدان به در کند.

در این مقاله، ابتدا نگاهی به انواع کلیک‌های جعلی و به‌درد نخور می‌اندازیم و سپس راه‌های شناسایی و جلوگیری از کلیک فیک در گوگل ادز را با شما در میان می‌گذاریم. در ادامه با یکتانت همراه شوید. (چنانچه تمایل به اجرای تبلیغات در صفحه اول گوگل دارید، می‌توانید از تعرفه‌ها و شرایط یکتانت اطلاع کسب کنید)

انواع کلیک‌های فیک در تبلیغات گوگل ادز

هزینه‌ها در تبلیغات گوگل به‌ازای هر کلیک محاسبه می‌شوند؛ بنابراین هر بار که شخصی روی تبلیغتان کلیک می‌کند، مبلغ مشخصی از بودجهٔ شما کسر می‌شود. اگر کار خود را به‌خوبی انجام داده باشید، باید انتظار داشته باشید که تعداد زیادی از این کلیک‌ها به فروش تبدیل شوند.

به‌عنوان مثال، طبق آمار و ارقام منتشرشده، میانگین نرخ تبدیل تبلیغات موبایلی گوگل ادز ۳/۴۸ درصد است. به عبارتی، حداقل ۳ کلیک از ۱۰ کلیک شما باید به فروش منجر شود. با این حال، ممکن است متوجه شوید که عده‌ای روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند و وب‌سایت شما را بدون انجام عمل خاصی ترک کرده‌اند. این همان چیزی است که به آن کلیک فیک در گوگل ادز گفته می‌شود. به عبارتی، شما بابت کلیکی پول می‌دهید که هیچ سودی برای شما ندارد.

کلیک فیک در تبلیغات گوگل به این معنا است که شخصی با این هدف روی تبلیغتان کلیک می‌کند که هزینه و خرج اضافی و بیخودی روی دست شما بگذارد. از مهم‌ترین انواع کلیک‌های جعلی در تبلیغات گوگل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کلیک فیک رقبا

آیا شما خوشحال نمی‌شوید که رقبایتان برای کمپینی هزینهٔ زیادی کنند و چیزی نصیبشان نشود؟ برخی از صاحبان‌ کسب‌وکار با هدف هزینه‌تراشی برای رقبای خود، دست به دامان روش‌های مختلفی از جمله کلیک فیک در تبلیغات گوگل می‌شوند. در چنین شرایطی، شما بابت کلیکی هزینه می‌پردازید که هیچ نفعی برایتان ندارد. از طرفی، بودجهٔ روزانهٔ شما خیلی سریع به پایان می‌رسد و رقیب شما تبلیغ خود را روز بعد که رقابت کمتری برای گرفتن جایگاه نمایش وجود دارد، اجرا می‌کند.

علاوه بر این، کلیک‌های فیک رقبای شما می‌توانند امتیاز تبلیغ شما را کاهش دهند. این بدان معناست که تبلیغ شما کمتر نشان داده می‌شود و به‌تبع آن هزینهٔ هر کلیک (CPC) افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی، شما نمی‌توانید از راه قانونی اقدام کنید و تنها می‌توانید IP آن‌ها را شناسایی کنید و سپس از گوگل بخواهید که تبلیغتان را به آن‌ها نمایش ندهد.

۲. کلیک فیک نمایش‌دهندگان

رقبای شما با کلیک‌های فیک به شما صدمه می‌زنند؛ ولی به‌غیر از شما و رقبایتان، بازیکن‌های دیگری به نام نمایش‌دهندگان در زمین بازی حضور دارند که از افزایش تعداد کلیک‌هایتان سود می‌برند. درصدی از مبلغی که به‌ازای هر کلیک در تبلیغات نمایشی می‌پردازید به ناشر داده می‌شود. هرقدر تعداد کلیک‌های شما افزایش پیدا کند، نمایش‌دهنده درآمد بیشتری کسب می‌کند.

ممکن است نمایش‌دهندگان به‌صورت دستی روی تبلیغ کلیک کنند یا از اسکریپت‌ها برای انجام این کار استفاده کنند. شاید این کار خسته‌کننده به نظر برسد؛ ولی اگر تبلیغ‌دهنده به آمار و ارقام کلیک‌های مشکوک دقت نکند، دردسرساز است. گاهی اوقات، آن‌ها در کنار تبلیغ می‌نویسند «با کلیک روی این تبلیغ، از ما حمایت کنید!» و کاربر ناخواسته عملی را انجام می‌دهد که به ضرر تبلیغ‌دهنده تمام می‌شود.

عده‌ای هم سعی می‌کنند با دادن پاداش یا کد تخفیف، بازدیدکننده را ترغیب کنند که روی تبلیغ شما کلیک کند؛ بنابراین شما با سیل عظیمی از کلیک‌ها روبرو می‌شوید که هیچ علاقه‌ای به پیشنهادتان ندارند و روی تبلیغتان تنها برای کسب منافع شخصی کلیک کرده‌اند.

با این تفاصیل، می‌توان گفت کلیک فیک در گوگل ادز به سه شکل زیر رخ می‌دهد:

  • کلیک‌های دستی
  • کلیک‌های اتوماتیک با کمک اسکریپت، ربات یا نرم‌افزار
  • کلیک‌های غیرعمدی و ناخواسته

گوگل همان طور که سعی می‌کند رضایت کاربران را جلب کند، دوست ندارد شما هم به‌عنوان تبلیغ‌دهنده ناراضی باشید؛ بنابراین سعی می‌کند کلیک‌های جعلی و فیک را به طرق مختلف شناسایی کند که در بخش بعدی به این موضوع نگاهی می‌اندازیم.

گوگل چگونه کلیک‌های فیک را تشخیص می‌دهد؟

در بخش قبلی مشاهده کردید که ممکن است رقبای شما یا تبلیغ‌دهندگان شیطنت کنند و خرج الکی برای شما بتراشند. تبلیغات بزرگ‌ترین منبع درآمد گوگل به حساب می‌آید؛ بنابراین سعی می‌کند تا اعتماد تبلیغ‌دهندگان را جلب کند.

گوگل وب‌سایتی را برای نمایش انتخاب می‌کند که محتوای کافی در آن باشد. همچنین کاربر بتواند مطالب را به راحتی مطالعه کند و سریع بارگذاری شود. سایت‌ها به‌صورت دستی تایید می‌شوند و قانون سفت و سختی در این زمینه وجود ندارد. با این حال، گوگل به تبلیغ‌دهندگان اجازه می‌دهد مشخص کنند به چه کسی تبلیغاتشان را نمایش دهد تا از مشکلات احتمالی مانند کلیک فیک جلوگیری کنند.

از طرفی، اگر گوگل متوجه شود نمایش‌دهنده‌ای به منبع تعداد زیادی از کلیک‌های جعلی و تقلبی تبدیل شده است، با آن برخورد می‌کند. با این حال، راه برای فرار هم وجود دارد؛ زیرا ناشر می‌توانند مدعی شود که وب‌سایت او هم قربانی اهداف رقبا شده است. به همین خاطر، گوگل به آن‌ها فرصت کافی می‌دهد تا مشکل را حل کنند.

گوگل همچنین الگوریتم خاصی برای شناسایی کلیک‌های جعلی و ناخواسته طراحی کرده است؛ ولی سازوکار آن را برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، با کسی در میان نگذاشته است. شواهد حاکی از آن است که گوگل بر اساس زمان خروج کاربر تشخیص می‌دهد که کلیک فیک و تصادفی بوده است یا واقعی. برای مثال، اگر کاربر سایت را قبل از بارگذاری یا در عرض چند ثانیه پس از بارگذاری ببندد، گوگل آن را کلیک تصادفی در نظر می‌گیرد و هزینه‌ای از شما نمی‌گیرد.

تشخیص کلیک فیک در گوگل ادزتشخیص کلیک فیک در گوگل ادز

طبق گفته‌های گوگل، یک تیم اختصاصی برای شناسایی کلیک فیک در گوگل ادز و افزایش کیفیت ترافیک تبلیغات گوگل در نظر گرفته شده است. آن‌ها علاوه بر تجزیه‌وتحلیل دستی، از ماشین لرنینگ و الگوریتم‌های مختلف هم برای شناسایی فعالیت‌های نامعتبر و مضر استفاده می‌کنند.

بدیهی است که جلوگیری از کلیک‌های جعلی و تقلبی کار آسانی نیست و گوگل نمی‌تواند تمام آن‌ها را شناسایی کند. شما می‌توانید IP کلیک‌کنندگان فیک را شناسایی کنید و آن‌ها را از دیدن تبلیغتان محروم کنید. راه‌های مختلفی برای شناسایی IP وجود دارد که در بخش بعدی با شما در میان می‌گذاریم.

راه‌های تشخیص IP کلیک‌کنندگان فیک

شما می‌توانید IP رقبای خود را شناسایی کنید و از گوگل بخواهید که تبلیغتان را به آن‌ها نشان ندهد؛ ولی پیداکردن IP رقبا و دیگر کلیک‌کنندگان فیک کار آسانی نیست و نمی‌توانید روی گوگل آنالیتیکس یا گوگل ادز در این زمینه حساب کنید. با این حال، شما می‌توانید IP رقبای خود را با کمک روش‌های زیر پیدا کنید:

۱. شناسایی IP وب‌سایت رقبا

شما می‌توانید IP وب‌سایت رقبای خود را با کمک دستور «ping www.x.com» در CMD پیدا کنید؛ ولی به خاطر داشته باشید که این IP در بیشتر مواقع به ۲ دلیل زیر دردی از شما دوا نمی‌کند:

  • رقیب شما از سروری در محلی به غیر از ساختمان خود استفاده می‌کند؛
  • رقیب شما از سرورهای اشتراکی استفاده می‌کند و بنابراین این احتمال وجود دارد که خودتان را از جلوی چشمان مشتریان هم محروم کنید.

به همین خاطر، توصیه می‌شود که از سایر روش‌ها برای تشخیص IP کلیک‌کنندگان فیک مانند استفاده از ابزارهای آمارگیر استفاده کنید.

۲. شناسایی IP با کمک ایمیل

شما می‌توانید IP رقبای خود را با کمک ایمیل پیدا کنید؛ ولی این بدان معنا نیست که از شر کلیک فیک در تبلیغات گوگل ادز رها می‌شوید. به عبارتی، شما با این روش می‌توانید تنها قسمتی از کلیک‌های فیک مرتبط با رقبا را از دور خارج کنید. اگر ایمیلی در گذشته از رقبای خود گرفته‌اید، آن را باز کنید و روی سه نقطه در سمت راست ایمیل کلیک کنید.

شناسایی IP کاربران با کمک ایمیلشناسایی IP کاربران با کمک ایمیل

در این مرحله، شما باید روی گزینهٔ «Show Original» کلیک کنید و IP رقیب خود را در میان اعداد و ارقامی که مشاهده می‌کنید، پیدا کنید. IP از چهار عدد که با نقطه از هم جدا شده‌اند، تشکیل شده است. اگر ایمیلی با یکدیگر تبادل نکرده‌اید، برای آن‌ها یک ایمیل بفرستید. لازم به ذکر است که متن ایمیل شما باید به شکلی باشد که آن‌ها مجبور شوند که به آن پاسخ دهند.

۳. استفاده از ابزارهای آمارگیر

شما می‌توانید از ابزارهای آمارگیر مختلف برای شناسایی IP افرادی که فعالیت مشکوک داشته‌اند استفاده کنید. این ابزارها برخلاف گوگل آنالیتیکس، IP بازدیدکنندگان را در اختیار شما می‌گذارند. شما می‌توانید تعداد بازدید هر IP را مشاهده کنید و فعالیت‌های آن را در نظر بگیرید و اگر به چیزی شک کردید، آن را در لیست فعالیت‌های مخرب خود قرار دهید و تبلیغتان را روی آن ببندید.

استفاده از ابزارهای آمارگیر مانند clickyاستفاده از ابزارهای آمارگیر مانند clicky

اگر از سیستم‌های محتوایی مانند وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه‌های آمارگیر آماده استفاده کنید. این افزونه‌ها بازدیدکنندگان را بر اساس تعداد بازدید مرتب می‌کنند و شما می‌توانید فعالیت‌های مضر را شناسایی و IP آن‌ها را در جایی یادداشت کنید.

wp statisticswp statistics

از طرفی، شما می‌توانید از ابزار تجزیه‌وتحلیل آمار در دایرکت ادمین (Webalizer و AWStats) برای شناسایی IP کلیک‌کنندگان فیک استفاده کنید. برای انجام این کار، کافی است روی گزینهٔ «Site Summary / Statistics / Logs» در دایرکت ادمین کلیک کنید و سپس آمار رفت‌وآمد بازدیدکنندگان را بررسی کنید.

دایرکت ادمیندایرکت ادمین

در تمامی این روش‌ها، مطمئن شوید که آی‌پی بازدیدکنندگان صفحه‌ای را بررسی می‌کنید که از طریق تبلیغ به سایت شما آمده‌اند. بستن تبلیغات روی آی‌پی‌های مشکوک یکی از راه‌های جلوگیری از کلیک فیک در تبلیغات گوگل ادز است.

awstatsawstats

در بخش بعدی، چگونگی انجام این کار را همراه با ۲ روش موثر جلوگیری از کلیک‌های تقلبی و به‌دردنخور مرور می‌کنیم.

چگونه از بروز کلیک‌های فیک روی تبلیغات گوگل ادز جلوگیری کنیم؟

هیچ راه تضمینی و مطمئنی برای حذف کلیک فیک در تبلیغات گوگل وجود ندارد؛ ولی شما می‌توانید اثر مخرب این کلیک‌ها را تا حدود زیادی کاهش دهید. گوگل سعی می‌کند کلیک‌های فیک را شناسایی کند و هزینهٔ آن‌ها را به شما برگرداند. با این حال، شما باید خودتان هم آستین‌هایتان را بالا بزنید و مراحل زیر را طی کنید تا از شر چنین کلیک‌هایی در امان بمانید.

۱. آی‌پی‌های مشکوک را در گوگل ادز مسدود کنید

اگر داده‌ها و آمار خود را بررسی کردید و به این نتیجه رسیدید که آی‌پی‌های خاصی فعالیت مشکوک دارند، می‌توانید آن‌ها را از طریق داشبورد گوگل ادز مسدود کنید. این بدان معنا است که تبلیغ شما به این آی‌پی‌ها نشان داده نمی‌شود.

برای انجام این کار، ابتدا به داشبورد گوگل ادز بروید و روی «Settings» کلیک کنید و سپس کمپین مورد نظرتان را انتخاب کنید. در این مرحله، روی گزینهٔ «Additional settings» در پایین صفحه کلیک کنید.

مسدود کردن آی پی مشکوک را در گوگل ادزمسدود کردن آی پی مشکوک را در گوگل ادز

در آخر، گزینهٔ «IP exclusions» را انتخاب کنید و آدرس آی‌پی‌های مشکوک را در کادری که در تصویر مشخص شده است، وارد کنید.

مسدود کردن ip در گوگل ادزمسدود کردن ip در گوگل ادز

‌شناسایی تمام آی‌پی‌ها امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین شما نمی‌توانید تنها به مسدود‌کردن آی‌پی‌ها دل ببندید و باید دو کار دیگر هم انجام دهید تا تعداد کلیک‌های فیک را به حداقل برسانید.

۲. هدفمند عمل کنید

بازدهی کمپین‌های گوگل ادز به شما و تصمیم‌هایی که می‌گیرید، بستگی دارد. به‌عنوان مثال، شما به گوگل ادز می‌گویید که تبلیغتان را در کدام کشور و منطقه نشان ندهد یا تبلیغتان را به چه افرادی نشان دهد. با این حال، سعی کنید در هدف‌گیری مخاطبان خود دقت کافی به خرج دهید؛ زیرا هدف‌گیری اشتباه یکی از دلایل عدم نمایش تبلیغات گوگل ادز به حساب می‌آید.

سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود این است که امکان هدف‌گیری در گوگل ادز چه کمکی به ما در کاهش تعداد کلیک‌های فیک می‌کند؟ بسیاری از مزارع کلیک (کلیک فارم) در کشورهای خاصی (به‌طور معمول، کشورهایی با درآمد پایین مانند پاکستان) بنا شده‌اند؛ بنابراین می‌توانید تبلیغات خود را در این کشورها نمایش ندهید تا از بروز کلیک‌های فیک جلوگیری کنید.

مزرعه کلیک (کلیک فارم)مزرعه کلیک (کلیک فارم)

شما می‌خواهید تبلیغات خود را به افرادی نشان دهید که اقدام مشخصی را به احتمال زیاد انجام می‌دهند. از این رو، بهتر است تبلیغات را به‌سمت آن‌ها هدایت کنید تا نه‌تنها بازدهی کمپین خود را افزایش دهید، بلکه کار را برای متقلب‌ها و کلاه‌بردارها سخت کنید.

برای انجام این کار، ابتدا روی گزینهٔ «Settings» در سمت چپ داشبورد خود کلیک کنید و سپس کمپین‌ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تنظیمات گوگل ادزتنظیمات گوگل ادز

در این مرحله، روی گزینهٔ «Locations» کلیک کنید و گزینهٔ «Enter another location» را انتخاب کنید.

تنظیمات لوکیشن گوگل ادزتنظیمات لوکیشن گوگل ادز

نام کشورهای مورد نظر خود را در کادر مشخص‌شده وارد کنید و با انتخاب گزینهٔ «Exclude»، آن‌ها را از دیدن تبلیغتان محروم کنید.

exclude a locationexclude a location

۳. ناشران (نمایش‌دهندگان) را با وسواس بیشتری انتخاب کنید

طبقه گفته‌های PPC Protect، کلاه‌برداری و کلیک فیک در تبلیغات نمایشی بسیار بیشتر رخ می‌دهد. چنین چیزی دور از ذهن نیست؛ زیرا نه‌تنها رقبای شما، بلکه ناشران هم ممکن است برای کسب درآمد بیشتر شیطنت کنند. با این حال، شما می‌توانید با آن‌ها با تمرکز روی تبلیغات ریتارگتینگ مقابله کنید.

تبلیغات شما در ریتارگتینگ به افرادی نشان داده می‌شوند که به وب‌سایت‌ شما در گذشته مراجعه کرده‌اند و زمان مشخصی را در آنجا سپری کرده‌اند. به همین خاطر، تبلیغ شما دیگر به ناشران نمایش داده نمی‌شود که روی آن کلیک کنند. ریتارگتینگ نه‌تنها یکی از راه‌های جلوگیری از کلیک فیک در گوگل ادز است و کار را برای ناشران سخت می‌کند، بلکه به شما اجازه می‌دهد مشتریان خود را در مراحل مختلف سفرشان هدف بگیرید.

همان طور که گفته شد، شما نمی‌توانید تمام کلیک‌های فیک را از بین ببرید؛ ولی می‌توانید با انجام این ۳ مرحله تا حدود زیادی در امان بمانید. از طرفی، می‌توانید به‌جای تبلیغات نمایشی، از تبلیغات گسترده و بازدیدی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بهره ببرید که امکان تقلب در آن‌ها کمتر است. مقالهٔ « تبلیغات گسترده اینستاگرامی (بهترین شیوه اجرا و هزینه آن)» را مطالعه کنید تا با روش‌ اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در اینستاگرام بیشتر آشنا شوید.

شما می‌توانید از خدمات برخی سایت‌ها مانند clickcease هم استفاده کنید و مبارزه با کلیک فیک را به آن‌ها بسپارید. این ابزارها کمپین‌های تبلیغاتی شما را لحظه‌ای رصد می‌کنند تا از بروز کلیک جعلی و تقلبی جلوگیری کنند. با این حال، استفاده از این ابزارها رایگان نیست و پرداخت هزینه‌های آن‌ها برای کسب‌وکارهای ایرانی دشوار است.

جلوگیری از کلیک فیک در گوگل ادز با کمک clickceaseجلوگیری از کلیک فیک در گوگل ادز با کمک clickcease

هوشیار باشید

کلیک فیک در تبلیغات گوگل دردسرساز است؛ زیرا نه‌تنها بودجهٔ شما برای کلیک بیهوده خرج می‌شود، بلکه نرخ کلیک کاهش پیدا می‌کند و به‌تبع آن هزینهٔ هر کلیک افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر، بهتر است هوشیار باشید و با تجزیه‌وتحلیل عملکرد کمپینتان مطمئن شوید که همه چیز در امن و امان است.

گوگل تلاش می‌کند کلیک‌های جعلی و ناخواسته را شناسایی کنید و هزینهٔ آن‌ها را به شما برگرداند؛ ولی تشخیص تمام آن‌ها امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر، بهتر است رویکردی پیشگیرانه اتخاذ کنید تا بیشترین بهره را از تبلیغات خود ببرید.

ما با شما دربارهٔ کلیک فیک در گوگل ادز و چگونگی مقابله با آن در این مقاله صحبت کردیم. شما می‌توانید تعداد کلیک‌های فیک را با شناسایی آی‌پی‌های مشکوک، ریتارگتینگ و هدف‌گیری درست کاهش دهید. اگر وقت کافی ندارید، می‌توانید از خدمات فرست ادز (یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت که در زمینهٔ تبلیغات در گوگل فعالیت می‌کند.) بهره ببرید. (چنانچه قصد اجرای تبلیغات در گوگل را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های یکتانت آگاهی کسب نمائید)

منابع:

rotamaxima | WordStream | neilpatel | ClickCease | PracticalEcommerce | Google Help Center

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ رضا سپه‌وندی | 

نه تنها به نوشتن بلکه به خواندن، شنیدن و دیدن هم علاقه دارم؛ معتقدم که انسان باید تشنه یادگیری باشد.

ارسال نظر کنسل کردن پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی* ایمیل* متن نظر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید