برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید! [کل: ۱۳ میانگین: ۴.۴]

چگونه رستوران خود را تبلیغ کنیم؟ چه ایده هایی را برای افزایش جذب مشتری برای رستوران خود بکار ببریم؟ چطور رستوران خود را در مکان های مختلف معرفی کنیم؟ چه استراتژی هایی برای ایجاد تمایز با سایر رستوران ها لحاض کنیم؟ چکار کنیم که رستوران ما از نظر مشتریان یک رستوران نمونه باشد؟ جواب تمام این سوال ها و خیلی از سوالات دیگر را می توانید در این مقاله دنبال کنید.

شما اگر بهترین معمار شهر از نظر تجربه و تخصص باشید اما تبلیغ نکنید کم کم فراموش می شوید و دیگر کسی شما را نخواهد شناخت! در اکثر کسب و کارها این مثال صادق است. در این مدت از فعالیت تبلیغاتی و بازاریابی که داشته ایم مدیران و صاحبان رستوران ها و فست فود های زیادی با ما تماس گرفتند و بدنبال راهکارهایی برای افزایش مشتری و فروش بودند. با توجه به اینکه مکتب رستوران گردی در ایران بین افراد جامعه همه گیر شده تبلیغات در این زمینه می تواند به افزایش فروش و جذب مشتری کمک کند. اما فقط تبلیغات خالی نمی تواند راه گشا باشد. وجود انتخاب های گسترده پیش روی افراد به دلیل ترافیک بالای وجود رستوران و فست فود یکی از عوامل تاثیر گذار است. زیرا وجود هر رستوران یا فست فود اضافی در محله یا شهر سهم بازار را کاهش می دهد. با توجه به برنامه های متعددی که در زمینه رستوران به مشتریان خود داده ایم بر آن شدیم مقاله ای در خصوص راهکارهای بازاریابی و تبلیغات برای رستوران ها و فست فود ها ارائه دهیم. برای شروع در نظر می گیریم که رستوران یا فست فود شما در حال راه اندازی است و تا به الان کاری انجام نداده اید. اگر هم راه اندازی شده دیدن راهکارهای ابتدایی می تواند به شما کمک کند تا بدانید مسیر را درست طی کردید یا خیر.

برنامه تبلیغات و بازاریابی در رستوران ها

  1. ایجاد هویت بصری برای رستوران
  2. تهیه برند بوک به منظور ایجاد شخصیت و داستان برند
  3. تهیه و تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغات
  4. برنامه ریزی برای روزهای Soft Opening و افتتاحیه (رویداد یا ایونت مارکتینگ)
  5. برنامه ریزی برای جذب مخاطب با توجه به تجربه کاربری (User Experience)
  6. تولید محتوا با توجه به موارد ۲ و ۳
  7. تبلیغ در رسانه های منتخب با توجه به مورد ۳
  8. گزارش گیری و بهبود عملکرد
  9. راهکارهای تبلیغاتی رستوران
  10. راهکارهای زمان کرونا

راهکارهای پیش رو مسیری است که ما در اکثر برنامه های بازاریابی و تبلیغاتی خود برای رستوران ها در نظر می گیریم. این راهکارها با توجه به موقعیت فعلی برند و پتانسیل آن (مزیت های رقابتی) می تواند به شکل های مختلف ایجاد و اجرا گردد. توجه کنید که این مقاله صرفا به منظور آشنایی کامل با روند بازاریابی و تبلیغات رستوران هاست و نمی تواند نسخه ای اجرایی برای همه رستوران ها باشد. زیرا می بایست برنامه بازاریابی و تبلیغات هر رستوران با توجه به ویژگیهایش تدوین گردد. حالا برویم سراغ توضیح و چرایی استفاده از این راهکارها. با آژانس تبلیغاتی ایگان همراه باشید.

ایجاد هویت بصری برای رستوران

کمتر رستورانی را دیدم که به این موضوع اهمیت دهد! مثل بسیاری از کسب و کارهای سنتی در ایران صاحبان رستوران ها نیز فکر می کنند فقط با ایجاد و ارائه محصول می توانند مخاطبان را جذب کنند. در حالی که مهمترین بخش برای هر برندی داشتن یک لوگو و رنگ سازمانی و همچنین شعار مناسب است. موضوع به همین جا ختم نمی شود. داستان ایجاد هویت یک برند از لحظه ای که چشم و گوش مشتری به نام و لوگوی برند می افتد آغاز می شود و اگر خدمات یا محصولات به درستی به ایشان ارائه شوند می تواند تا بی نهایت ادامه داشته باشد.

تصویر ورودی رستوران ماژورل مهرشهر تصویر ورودی رستوران ماژورل مهرشهر طراحی هویت بصری رستوران ماژورل سربرگ اداری رستوران ماژورل در طراحی ست اداری رنگ سازمانی و لوگو ماژورل فیلتر رنگی برای عکس های رستوران ماژورل

همان طور که ما در بخش خدمات برندینگ اشاره کردیم شاخص های اصلی تعریف و ایجاد یک برند شامل مراحل زیر است:

  1. شناخت برند
  2. استراتژی برند
  3. معماری برند
  4. هویت برند
  5. تجربه برند

با مشاهده این مراحل در میابیم حضور به تنهایی نمی تواند کار برند را پیش ببرد. ایجاد استراتژی و معماری برند, تعریف درس از هویت برند و ایجاد تجربه لذت بخش از برند نیز لازم است. پس در کنار طراحی هویت بصری نیازمند تدوین استراتژی و معماری برند و در انتها و از همه مهمتر ایجاد تجربه ای دلنشین و جذاب برای مشتریان برند هستیم.

توجه داشته باشید که همه ی اینها در کنار هم می تواند باعث افزایش مشتری و فروش در رستوران شما شود.

ست گادین یکی از معروف ترین بازاریان جهان می گوید: مشتریان محصول شما را نمی خرند! آنها داستانی که برای برندتان ساخته اید را خریداری می کنند.

تهیه و تدوین برند بوک رستوران

با توجه به صحبت های گفته شده در این خصوص تهیه و تدوین برند بوک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طوری که تفاوت اصلی شما را با رقیبانتان مشخص می کند. وجود برندبوک به شما کمک خواهد کرد شخصیت برند خود را بسازید و داستان متفاوتی از حضور این شخصیت در بازار شرح دهید. این شخصیت و داستان اگر یونیک باشد برای مخاطبین شما در رسانه های مختلف جذاب خواهد بود. درست مثل اینفلوئنسری که با نمایش یک شخصیت متفاوت از خود مخاطب جذب می کند. اما اینجا تفاوت عمده ای بین یک اینفلوئنسر با یک برند وجود دارد و آن استراتژی و معماری و تجربه کاربری است.

در حال حاضر پیج ها و تبلیغات بسیاری از رستوران ها را می بینیم که شبیه به هم است و فقط عکس از غذا می گذارند. دوستان عزیز و عزیزان دل به این کار دیجیتال مارکتینگ و برند سازی نمی گویند. به اینکار هدر دادن پول و فراری دادن مخاطبین می گویند. یک برند سطحی از محتوا و تبلیغات برای خود ایجاد می کند که اولا مختص خود باشد و ثانیا منجر به افزایش مخاطب و وایرال شدن آن شود. وقتی تقویم محتوایی یک برند بدون هدف نوشته شود نتیجه همین می شود. متاسفانه برخی جاها اصلا نوشته نشود و هر چیزی که دم دست آمد برای تبلیغ و انتشار برند از آن استفاده شود.

چرا برندبوک مهم است؟

  1. برند بوک باعث ایجاد تمایز محتوای برند می شود.
  2. برند بوک باعث ایجاد ذهنیت متفاوت نزد مشتریان می شود.
  3. برند بوک باعث هماهنگی در تولید محتوای برند می شود.
  4. برند بوک باعث می شود مسیر مبدا و مقصد بهتر مشخص شود.
  5. برند بوک باعث می شود حرکت برند در راستای استراتژی ای رسیدن به هدف باشد.

برای انجام این خدمات می توانید به صفحه برندینگ ما مراجعه کنید.

برنامه بازاریابی و تبلیغاتی رستوران

می رسیم به جذاب ترین بخش کار و آن هم تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغات رستوران است. توجه به این نکته که بازاریابی و تبلیغات دو مقوله جدا از هم هستند و باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند بسیار اهمیت دارد. بطور کلی بازاریابی به مجموعه ای از کارهایی گفته می شود که منجر به جذب مخاطب هدف می شود. اما تبلیغات بخشی از بازاریابی است که در آن سعی می شود با محتوای تبلیغاتی مخاطب هدف جذب گردد. پس وقتی یک رستوران به دنبال تبلیغ و دیده شدن بیشتر است قبل از اینکه به سراغ رسانه های تبلیغاتی برود می بایست برنامه بازاریابی (Marketing) خود را آماده کند.

اگر با مارکتینگ آشنایی ندارید پیشنهاد می کنم برای درک بهتر این موضوع حتما مقاله مارکتینگ چیست را مطالعه فرمایید.

اصول طراحی برنامه بازاریابی (Marketing Plan)

  1. بررسی موقعیت فعلی برند
  2. تحلیل بازار و صنعت برند
  3. شناسایی مشتریان اصلی
  4. شناسایی رقیبان و فعالیت های مهم آنها
  5. تدوین استراتژی با توجه به داده های ۱ تا ۴
  6. انتخاب رسانه های تبلیغاتی با توجه به داده های ۱ تا ۴

چطور رستوارن خود را تبلیغ کنیم؟

تبلیغات باید هدفمند باشد. هدفمند بودن تبلیغات برمیگردد به برنامه بازاریابی. پس بدون تدوین برنامه بازاریابی انجام هر گونه تبلیغی توصیه نمی شود. اگر مقاله مارکتینگ چیست را مطالعه کنید متوجه می شوید که اکثر صاحبان کسب و کار این اشتباه را می کنند که قبل از بازاریابی به سراغ تبلیغات می روند.

شاید شما الان بی صبرانه منتظر جواب این سوال هستید که چطور تبلیغ کنیم؟ باید بگویم بدون برنامه بازاریابی شما قادر به ایجاد تبلیغ هدفمندی برای برند خود نیستید. اگر هم به موفقیتی برسید کاملا شانسی است. برای راهنمایی بیشتر پیشنهاد می کنم مقاله چطور تبلیغ کنیم را مشاهده کنید. اما حتما قبل از انتخاب رسانه برنامه بازاریابی خود را مشخص نمایید. نکته قابل تامل در این است که ما به شما نمی گوییم بیایید در اینستاگرام فعالیت کنید و یا در سطح اینترنت

ایونت مارکتینگ در رستوران ها

اگر هنوز رستوران خود را راه اندازی نکرده اید برنامه های سافت اوپنینگ و افتتاحیه از مهمترین برنامه های پیش رو رستوران شما به حساب می آید. در این رویدادها اکثر صاحبان رستوران قصد دعوت از افراد شاخص را دارند. توجه داشته باشید که این افراد می بایست با توجه به شخصیت و داستان برند شما انتخاب شوند. مثلا اگر شما رستوران لوکسی دارید نباید اینفلوئنسرهای فان یا گیمر را دعوت کنید.

اگر هم رستوران شما راه اندازی شده است می توانید برنامه های ویژه ای با توجه به مناسبت های موجود در سال ایجاد کنید. برنامه ریزی ایجاد رویداد یا Event Marketing کاری زمان بر است که معمولا ۳۰ تا ۴۵ روز بطول می انجامد. پس اگر به دنبال چنین برنامه ای برای رستوران خود هستید حتما این زمان بندی را در نظر داشته باشید.

چرا ایونت مارکتینگ؟

  1. رویداد ها به خبر سازی برند شم بسیار کمک خواهند کرد.
  2. با دعوت از افراد شاخص در رویدادهای مختلف می تواند محبوبیت برند خود را افزایش دهید.
  3. اگر رویداد موفقی برگزار کنید مخاطبین جدیدی از طریق مختلف به رسانه ها و مشتریان شما اضافه می شوند.

تجربه کاربری مناسب

فرض کنید شما بیشترین بیلبورد در شهر را دارید. در تمام پاساژ ها تبلیغ می شوید. در تلویزیون و رادیو حرف از شماست. در شبکه های اجتماعی هم که نگم همش عکس و فیلم رستوران شما شیر می شود. اگر همه اینها اتفاق بیافتد اما مخاطبینی که به رستوران شما می آیند تجربه ناخوشایندی داشته باشند چه می شود؟! مسلما همه ی هزینه های شما به هدر می رود. پس تجربه کاربری چه در رستوران چه در هر برند دیگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معمولا در رستوران ها چند عامل بر روی تجربه کاربری تاثیر گذار است:

  1. نمای اولیه رستوران : ذهنیت اولی که فرد با دیدن رستوران شما به آن می رسد.
  2. نحوه برخورد پرسنل : رفتار پرسنل بسیار در تجربه کاربری تاثیر گذار است.
  3. محیط و دکوراسیون رستوران : اینکه رستوران شما بتواند هر فردی با هر سلیقه ای را جذب کند (ایجاد چند فضا در رستوران)
  4. کیفیت خدمات و غذاها : کیفیت غذا, میزان گرمی آن, شکل طبخ آن و مزه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  5. برنامه هایی که برای بازگشت مشتریان و افزایش رضایت آنها دارید می تواند مشتریان وفادار زیادی برای شما ایجاد کند. (در خصوص این برنامه ها صحبت خواهیم کرد)

تولید محتوا

چه در دنیای واقعی و چه مجازی, این محتوای شماست که با مخاطبین حرف می زند. محتوا می تواند یک متن ساده, یک عکس, یک تصویر گرافیکی, یک لوگوموشن, یک کلیپ تبلیغاتی یا یک تیزر تبلیغاتی باشد. هر چیزی که با نام برند شما در این دو فضا بین مخاطبین دست به دست شود باعث افزایش آگاهی از برندتان می شود.

جالب است بدانید برخی از این محتواها را شما ایجاد نمی کنید بلکه مشتریان شما ایجاد و در اینترنت نشر می دهند. اینجاست که اهمیت تجربه کاربری خود را نشان می دهد. اگر شما تجربه مناسبی برای کاربرانتان ایجاد کنید محتوایی که از شما نشر می کنند محتوایی با تایید و تشویق به مصرف دیگران است. اما امان از آن موقع که مشتریان ناراضی داشته باشید. البته نترسید. مشتریان ناراضی بهترین ها هستند اگر به آنها گوش فرا دهید. هر کسب و کاری مشتریان ناراضی دارد. اگر به موقع به مشتریان ناراضی گوش دهید می توانید ضعف برند خودتان را دیده و نسبت به پوشش آن کوشا باشید. همچنین با برنامه ریزی برای مشتریان ناراضی و توجه به نکاتی که آنها می گویند می توانید خیلی سریع آنها را به چرخه مشتریان بالقوه خود برگردانید.

  • تولید محتوای خلاقانه برای رستوران ها در اینستاگرام توسط شایگان
  • محتوا سازی رستوران ها توسط آژانس تبلیغاتی شایگان
  • اینستاگرام مارکتینگ رستوران رسپی توسط شایگان
  • تولید محتوای اینستاگرامی توسط آژانس تبلیغاتی شایگان - رستوران رسپی مهرشهر
  • سرآشپز پاشا در رستوران رسپی - تولید محتوا اینستاگرام از شایگان
  • تولید محتوای حرفه ای اینستاگرام برای رستوران ها
  • تولید محتوا اینستاگرام پیج رستوران رسپی مهرشهر

قبلیبعدی۱۲۳۴۵۶۷

تولید محتوا در این مسیر بسیار اهمیت دارد. اینکه شما بتوانید رضایت مشتریانتان را نمایش دهید. اینکه بتوانید تغییراتی که در نتیجه اعتراض مشتریان بوده است را به تصویر بکشید. اینکه تغییر در جهت بهتر شدن را الگوی خود و سازمان رستورانتان قرار دهید.

تولید محتوا همان غول چراغ جادوی شماست که می تواند مخاطب را جذب کند و البته اگر به آن توجه نشود برعکس عمل می کند. همانطور که در بالا هم بدان اشاره کردیم منظور از تولید محتوا گرفتن چند عکس خوب از غذاهای شما نیست. منظور ایجاد داستانی است که در غالب آن برند و شخصیت برندتان برای مخاطبین تعریف شود. بدون داستان محتوا بی هویت است و هیچ کس یک برند بی هویت را دوست ندارد. بطور کلی اگر داستانی نباشد شنونده ای هم نیست! تولید محتوا با توجه به شخصیت و داستان برند می تواند معجزه کند و به تنهایی بی هویت است.

وقتی در بخش برندینگ صحبت از هویت می کردیم منظور اینجا بود. این محتواست که می تواند برگ برنده شما در بخش تبلیغات باشد.

تبلیغ در رسانه ها

تبلیغات برای رستوران ها باید هدفمند باشد. برای هدفمند سازی تبلیغاتی می بایست در برنامه بازاریابی شناسایی مخاطبین هدف به بهترین شکل انجام شود. اگر بخواهیم بخش شناسایی مخاطبین در برنامه بازاریابی باز کنیم باید بفهمیم مشتریان اصلی یک برند چه کسانی هستند؟ کجاها حضور دارند؟ اکثریت جنسیت آنها چیست؟ به چه مواردی علاقه مندند؟ و… این موارد کمک می کند تا شما رسانه هایی را انتخاب کنید که بیشترین مخاطبان شما در آن حضور دارند. همچنین داشتن این اطلاعات می تواند کمک کند تا بدانید بهترین زمان ها برای تبلیغ برندتان کی است؟

تیم های تبلیغاتی با اتکا به اطلاعات بازار و مشتریان و در آخر بودجه کارفرما اقدام به تدوین برنامه تبلیغاتی می کنند. برنامه های تبلیغاتی می توانند بسیار کوچک, یک هفته ای, یک یا چند ماهه باشد. همچنین برنامه های تبلیغاتی می توانند در غالب کمپین اجرا شود. این موضوع بر می گردد به هدف گذاری و تدوین استراتژی برند که در چه مدت زمانی قصد دارد مخاطبین هدفش را جلب کند. هر چقدر رسیدن به هدف در بازه کمتری معین شود هزینه های تبلیغاتی بیشتر خواهند شد.

هزینه های تبلیغاتی با توجه به پتانسیل رستوران, رقیبان و میزان جذب مشتریان هدفش مشخص می شود. چیزی که تجربه به ما می گوید هر چقدر هزینه بیشتری در ابتدای کار انجام شود موفقیت رستوران در ادامه بیشتر خواهد بود. در بخش راهکارها حتما به مواردی کاربردی اشاره می کنیم.

گزارش و نتیجه

هر چقدر هم برنامه بازاریابی و تبلیغات دقیق و هدفمند چیده شوند احتمال خطا و مشکل در هدف گیری وجود دارد. برای این منظور می بایست روشها و برنامه های تبلیغاتی و بازاریابی مورد ارزیابی قرار گیرند. این ارزیابی کمک می کند شاخص هایی بدست آید که توسط آن می توان عملکرد سیستم بازاریابی و تبلیغات را سنجید. به این شاخص های عملکرد اصطلاحا KPI گفته می شود. KPI ها برای بدست آوردن نتایجی بهتر در آینده مورد بررسی قرار می گیرند. بدون بررسی بازخورد از روشهای بازاریابی و تبلیغاتی نمی توان درک درستی از انجام صحیح آنها داشت. برای بررسی، نقاط ضعف و قوت برنامه بازاریابی و تبلیغاتی مشخص شده و اصلاحات لازم روی آن انجام می گیرد تا در ادامه روند تبلیغاتی بتوان نتیجه بهتری بدست آورد. این گزارش ها بسته به برنامه تبلیغاتی یک ماهه یا سه ماهه ارائه می شوند تا هم کارفرما در چند و چون کار قرار بگیرد و هم تیم اجرایی بتواند بهتر به مسیر ادامه دهد.

راهکارهای بازاریابی و تبلیغاتی برای رستوران ها

همان طور که قبلا هم اشاره شده بود نمی توان یک نسخه را برای اکثر رستوران ها پیچید! اما راهکارهایی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم می توانند در برخی مواقع مشکل گشای شما باشند:

  1. تخفیف در ساعت هایی که رستوران خلوت است و افراد کمی در آن حضور دارند می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
  2. رستورانها می تونند غذاهای پرطرفدار خود را به صورت نیم پز در فروشگاه های اطراف بصورت یک محصول بفروشند.
  3. جوایز ویژه : مثلا برای مشتریانی که اولین بار به رستوران شما می آیند یک پاکت بدهید که داخل آن جایزه ای نوشته شده است اما در پاکت را موقعی باید باز کنند که سری بعد به رستوران می آیند. جایزه می تواند دسر، درصدی تخفیف، یا وجه نقد باشد.
  4. در ادامه گزینه سوم هر ابتکاری که منجر به بازگردانی مشتریان قبلی شود می تواند موثر باشد اعم از ایجاد CRM مشتریان، ارسال پیامک یا ایمیل، دادن هدیه، ارائه تخفیف در مراجعه بعدی و …
  5. استفاده از افراد شاخص و مرتبط با صنعت و شخصیت برند شما جهت برند سازی و افزایش مخاطب تاثیر گذار است.
  6. تبلیغات بیلبوردی مخصوصا در محل رستوران و البته در مراکز پر ترافیک و پر تردد شهر در ابتدای شروع کار رستوران می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
  7. تبلیغات در پیج های با نام و موقعیت مکانی مثل سعادت آباد یا مهرشهر می تواند تاثیر گذار باشد.
  8. بسته به اینکه رستوران شما کجا قرار دارد جستجویی در گوگل انجام دهید: مثلا بهترین رستوران در سعادت آباد. سعی کنی در نتایج مقالاتی که در اینترنت ظاهر می شود باشید.
  9. در دایرکتوری ها و اپلیکیشن های غذا حضور پیدا کنید و سعی کنید تبلیغاتی در بستر آنها ارائه دهید. برای نمایش تمایز خود از دیگران تمهیدات ویژه ای در نظر بگیرید.
  10. با مدارس منطقه خود صحبت کنید. در جلسه اولیا و مربیان، در حیاط مدرسه و بین معلمان و مدیران آنجا کوپن تخفیف در نظر بگیرید.
  11. با شرکت های خصوصی و دولتی منطقه خود صحبت کنید تا جلسات کاری خود را در رستوران شما بر گزار کنند.
  12. تبلیغات رادیویی و تلویزیونی در منطقه می تواند تاثیر گذار باشد.
  13. برای افزایش تجربه کاربری می توانید در آخر برگه ای جهت ارزیابی به مشتریان ارائه دهید تا آنها با پر کردن آن بصورت رایگان به شما نقاط ضعف و قدرتتان را بگویند. همچنین در این برگه می توانید نحوه آشنایی آنها با رستورانتان را بپرسید تا متوجه شوید چه میزان از تبلیغات و چه میزان از تجربه کاربری مشتری دریافت کردید.
  14. تبلیغات در مراکز عمومی مصرف گرا مثل مراکز خرید، کارواش ها، سینماها تاثیر گذار است.
  15. بهتر زمان تبلیغات هنگامی است که حس نیاز بیشتر از همیشه دیده می شود. نزدیک به زمان ناهار و شام ارائه یک پیشنهاد به مشتریان سابق و دعوت از آنها می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
  16. اگر غذای بیرون بر ارائه می دهید توجه داشته باشید که پرسنل تحویل دهنده غذا در چشم مخاطبان از اهمیت ویژه ای برخوردارند. لباس تمیز، کاور رستوران، باکس مخصوص حمل غذا برای گرم رساندن غذا به مشتری، و به موقع رساندن آن بسیار تاثیر گذار است. پس اگر می خواهید وارد مقوله غذای بیرون بر شوید حتما برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.
  17. بر روی آموزش پرسنل خود در خصوص رفتار با مشتری جدیت لازم را ایجاد و هر از چند گاهی جلسات و حتی آموزشهایی در این خصوص برای آنها داشته باشید. سعی کنید شخصیت رستوران را به آنها توضیح دهید و از آنها بخواهید طوری رفتار کنند که این شخصیت را به مشتری القا کند. توجه داشته باشید در یک پذیرایی خوب باید همه چیز خوب باشد. اگر جایی مشکل داشته باشید مشتری آن را خواهد دید و روی انتخابش تاثیر خواهد گذاشت.
  18. سعی کنید محیط های مجزایی برای خانواده ها، افراد مجرد، زوج های عاشق و جوان، محیطی با امکان کشیدن سیگار و محیطی بدون سیگار تهیه کنید.
  19. اگر قصد دارید خانواده ها را جذب رستورانتان کنید فکر تمام اعضای خانواده را بکنید که چه می خورند و به چه چیزهایی نیاز دارند. توجه به این نکات ریز است که شما را متفاوت خواهد کرد.
  20. امکان رزرواسیون در وب سایت خود یا یک سایت جانبی را فراهم کنید. این امکان رزرو برای کسانی که در خارج از کشور تجربه رستوران گردی دارند متداول است.
  21. لیست خطاها و اشتباهات را آماده کنید. فکر هر اتفاق پیش بینی نشده ای را کنید و برای آن راهکاری در نظر بگیرید و آن را مانند کتیبه کوروش جزو قوانین رستوران خود کنید. در تدوین این قوانین اولویت ها را روی رضایت مشتری قرار دهید.
  22. کارت عضویت به مشتریانتان در نظر بگیرید.
  23. هر از چند گاهی به مشتریان ویژه و پر مصرف خود هدیه و کادو بدهید.
  24. برنامه ریزی برای ایونت های پیش رو را در نظر بگیرید. اگر امکان نصب پروژکتور دارید حتما مسابقات مهم فوتبالی را پوشش دهید. یا برای جشن هایی مثل یلدا، فطر و … برنامه های ویژه ای تدوین کنید، طوریکه همه بخواهند در برنامه شما حضور داشته باشند.
  25. برنامه هایی برای افزایش خرید مشتریان داشته باشید. مثلا برای افراد دو نفره اگر بالای ۳۵۰ هزار تومان خرید کنند یک قهوه مهمان رستوران هستند. یا برای کسانی که بالای ۱ میلیون تومان غذا سفارش دهند یک پیش غذا و یک غذای اصلی رایگان است.
  26. بیش فروشی به مشتریان را به پرسنل سفارش گیرنده خود آموزش دهید.
  27. همکاری در فروش با افراد، شرکتها و یا سازمان هایی که مشتریانی از جنس مشتریان شما دارند.

اینها بخشی از راهکارهای کوچک و بززگی بودند که می توانید با انجام آنها هم در بازاریابی و هم در تبلیغات رستوران خود موفق عمل کنید. توجه به این نکته که تمامی این راهکارها برای عملیاتی شدن نیاز به تیمی مجرب و با تجربه دارد. همانطور که شما برای راه اندازی رستوران خود به یک راه انداز و شف نیاز دارید، برای اجرای بخش های مختلف بازاریابی و تبلیغات رستورانتان نیازمند کارشناسان و مشاوران مربوطه هستید.

راهکارهای تبلیغاتی برای رستوران ها در زمان کرونا

متاسفانه ویروس کرونا دنیای کافه ها و رستوران ها را دچار اختلال کرده است. اما اگر به این اتفاق به شکل یک فرصت نگاه بیاندازیم خواهیم دید که می توان با ایجاد عملکردی بهینه تر افزایش در آمد و فروش نیز داشت. متاسفانه با وجود ویروس کرونا مردم کمتری برای خوردن وعده های غذایی حاضرند به رستوران ها بیایند. صاحبان رستوران ها معمولا هزینه های زیادی روی ظاهر و موقعیت رستوران می کنند. اما با وجود این ویروس باید به این فکر کنید که فروش محصول شماست که می تواند برایتان درآمد زا باشد نه بازدید از رستوران شما. پس غذاها را هر چه سریعتر با دسترسی آسان برای مخاطبانتان بفرستید.

در زیر به برخی از راهکارهایی بازاریابی و تبلیغات برای رستوران ها در زمان کرونا اشاره می کنیم. امیدوارم که به کار همه بیاید.

  1. افزایش منوی بیرون بر و کاهش قیمت غذای بیرون بر نسبت به منوی حضوری رستوران.
  2. ایجاد سامانه ای برای تشخیص مشتریان و میزان سفارش آنها و میزان علاقه مندیشان به غذای ارسال شده. به مشتریان قبلی حتما تخفیف ارائه دهید.
  3. نمایش مراحل ضدعفونی و آنتی باکتریال کردن ظروف و محیط رستوران در رسانه ها به مشتریان.
  4. ایجاد همدردی و همیاری در خصوص ویرویس کرونا با مشتریان فعلی در رسانه ها.
  5. سعی کنید راهکاری برای کمترین دخالت دست در تهیه غذاهای بیرون بر ایجاد کرده و آن را به تصویر کشیده و به مخاطبانتان نشان دهید. (مانند پیتزا ۳۶۰)
  6. ارائه غذاهای نیمه پخته که در بالا هم گفته شد می تواند برای رستوران شما درآمد زا باشد.
  7. فاصله گذاری اجتماعی از لحاظ چیدمان میزها را رعایت کنید و آن را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. خیلی از رستورانها را دیدم که فاصله میزهایشان با هم کم است.
  8. نحوه استریل بشقاب ها و چنگال ها را بازنگری کنید و طوری آنها را تمیز کنید که انگار خانواده و عزیزان شما قصد دارند در رستوران غذا میل کنند.
  9. نکته مهم بعدی اینکه بعد از استفاده هر فرد یا افرادی از میز قبل از نشستن فرد بعدی باید آن میز و صندلی ها مجدد استریل شوند. این نکته در اکثر رستورانها رعایت نمی شود. اگر رستوران شما شلوغ است در بخش فضای باز آن جایگاه انتظار با رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشید.
  10. در بخش ورودی از دستگاه های ضد عفونی کننده دست پدالی یا لیزری استفاده کنید. و البته روی تمام میزها ماده ضد عفونی کننده دست قرار دهید.
  11. می توانید با یک تب سنج تب کلیه کسانی که در رستوران حضور دارند را گرفته و بعد اقدام به حضور آنها کنید. شاید در ابتدا زننده باشد اما اینکه شما به جان و سلامت مشتریانتان اهمیت می دهید مهمتر از هر چیز دیگری است.
  12. سعی کنید از منوی یک بار مصرف استفاده کنید. حتی زیر بشقابی ها می توانند کاغذی باشند.
  13. رعایت نکات بهداشتی با جدیت تمام در پرسنل مخصوصا آنهایی که به مشتریان سرویس می دهند.
  14. ارائه ماسک رایگان به مشتریانی که بدون ماسک به رستوران تشریف می آورند می تواند فرهنگ سازی خوبی باشد.
  15. افزایش نیروی پرسنل تمیز کننده میز و صندلی و محیط رستوران در زمان شلوغی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این نکاتی بود که ما در چند نظر سنجی در رستوران های مختلف به آنها رسیدیم و مردم بیشتر دغدغه هایشان با انجام این کارها از بین می رود. امیدوارم که مقاله راهکارهای تبلیغاتی برای رستوران ها توانسته باشد شما را در مسیری درست قرار دهد. در انتها لازم به ذکر است عنوان داریم آژانس تبلیغاتی شایگان آماده همکاری و ارائه کلیه راهکارهای تبلیغاتی به رستوران های استان های تهران، البرز و قزوین می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

پیشنهاد ویژه ما‌: بازدید از صفحه خدمات اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید