مقالات دیجیتال مارکتینگ | رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۳۱ فروردین ۱۴۰۱

ساخت فروشگاه اینستاگرامساخت فروشگاه اینستاگرام

راه‌اندازی فروشگاه در اینستاگرام به تجربه‌ای شیرین و راحت برای مخاطبان هدفتان ختم می‌شود؛ زیرا آن‌ها می‌توانند محصول مورد نیاز خود را بدون خروج از این پلتفرم تهیه کنند. فروشگاه‌های اینستاگرامی به کاربران اجازه می‌دهند کاتالوگ محصولات کسب‌وکارها را بررسی کنند، قیمت‌ها را با سایر فروشگاه‌ها مقایسه کنند و سپس خرید خود را نهایی کنند.

پیاده‌سازی استراتژی‌ اینستاگرام مارکتینگ بدون توجه به ابزارهایی مانند فروشگاه و اینسایت امکان‌پذیر نیست. به نظر شما آیا می‌توان خانه را بدون قلم‌مو رنگ کرد؟ شما باید با ابزارهایی که اینستاگرام در اختیارتان گذاشته است، آشنا باشید تا بتوانید به اهدافتان نزدیک شوید.

در این مقاله ابتدا مزایای داشتن فروشگاه در اینستاگرام را مرور می‌کنیم و سپس تمام مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی را با شما در میان می‌گذاریم. در ادامه با یکتانت همراه شوید. (چنانچه قصد اجرای تبلیغات در اینستاگرام را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه های یکتانت اطلاع کسب کنید)

فروشگاه اینستاگرام چیست؟

این روزها، افراد مختلفی، به خصوص در ایران، سعی می‌کنند محصولات خود را با راه‌اندازی پیج فروش در اینستاگرام بفروشند. در گذشته، راهی به غیر از لینک در بیو و ارجاع کاربران به وب‌سایت فروشگاه وجود نداشت. اینستاگرام برای تسهیل فرآیند خرید، قابلیتی به نام فروشگاه طراحی کرد تا مخاطب با کمک آن به محصول مورد نیاز خود سریع‌تر برسد و صاحبان کسب‌وکارها محصولاتشان را سریع‌تر بفروشند.

فروشگاه اینستاگرام مانند یک فروشگاه اینترنتی است که مشتریان شما می‌توانند محصول‌هایتان را در آنجا مشاهده، بررسی و خریداری کنند. به عبارت دیگر، با راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی به آن‌ها اجازه می‌دهید صفر تا صد خرید خود (از مشاهده تا پرداخت) را در همین پلتفرم دنبال کنند.

فروشگاه در اینستاگرام چیست

فروشگاه در اینستاگرام چیست

همان طور که مشاهده می‌کنید، دکمه‌ای پس از راه‌اندازی فروشگاه در اینستاگرام به اکانت کسب‌وکارها اضافه می‌شود. پس از اینکه کاربر روی این دکمه کلیک کند، با کاتالوگی از محصولات شما مواجه می‌شود. با این حال، این تنها راه دسترسی مشتریانتان به فروشگاه شما نیست؛ زیرا می‌توانید محصول خود را با کمک این قابلیت در قالب پست یا استوری هم به مخاطبان هدفتان معرفی کنید. از این رو، محصولات و فروشگاه شما این شانس را خواهند داشت که در اکسپلور هم دیده شوند.

فروشگاه اینستاگرام در اکسپلور

فروشگاه اینستاگرام در اکسپلور

اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد محصولات مختلف خود را در یک پست تگ کنید. سپس آیکونی (کیف کوچک) به پستتان اضافه می‌شود تا مخاطب هدفتان متوجه شود با یکی از محصول‌های شما طرف است. نام و قیمت هر محصول به کاربران نشان داده می‌شود و آن‌ها می‌توانند روی محصول مورد نظر کلیک کنند و جزئیات آن را بررسی کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با کلیک روی «View Shop»، از فروشگاه شما دیدن کنند.

پیج فروش در اینستاگرام

پیج فروش در اینستاگرام

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، شما می‌توانید عکس‌های محصولتان را در حالت‌های مختلف به مخاطب هدفتان نشان دهید. از آن گذشته، سایر محصول‌های فروشگاه شما هم در این صفحه در اختیار بازدیدکنندگان گذاشته می‌شود تا شانس شما برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری، بیشتر از قبل شود.

به‌طور کلی، موارد زیر در صفحهٔ هر محصول به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود:

  • نام محصول
  • عکس محصول
  • توضیحات
  • قیمت محصول
  • لینکی برای مشاهدهٔ محصول در وب‌سایت شما
  • محصولات مرتبط

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه در اینستاگرام فروشگاه بسازیم؟ در بخش بعدی خواهید دید که باید چه مراحلی را برای راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی طی کنید.

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی اینستاگرام

قبل از ساختن فروشگاه در اینستاگرام، بهتر است بدانید که این پلتفرم به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد فروشگاه خود را با هر تعداد فالووری بسازند؛ ولی به این شرط که وب‌سایتی فعال برای فروش محصولات خود داشته باشند.

اگر می‌خواهید فروشگاه خود را راه‌اندازی کنید، مراحل زیر را به‌ترتیب طی کنید:

۱. تبدیل اکانت شخصی به اکانت بیزینسی

به احتمال زیاد شما اکانت خودتان را تا قبل از خواندن این مقاله به اکانت بیزینسی تبدیل کرده‌اید. با این حال، اگر این کار را هنوز انجام نداده‌اید، مسیر زیر را طی کنید:

  • روی «Settings» کلیک کنید؛
  • گزینهٔ «Account» را انتخاب کنید؛
  • روی «Switch to Professional Account» در انتهای صفحه کلیک کنید و سپس با کلیک‌کردن روی «Continue» به مرحلهٔ بعد بروید؛
  • موضوع کسب‌وکارتان را مشخص و روی «Done» کلیک کنید؛
  • گزینهٔ «Business» را انتخاب و روی «Next» کلیک کنید؛
  • در مرحلهٔ آخر، اطلاعات حسابتان را بررسی کنید.

تبدیل اکانت شخصی به اکانت بیزینسیتبدیل اکانت شخصی به اکانت بیزینسی

(برای دیدن تصویر در سایز بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

۲. اتصال اکانت اینستاگرام به فیسبوک

اینستاگرام اطلاعات محصولات را از پایگاه دادهٔ فیس‌بوک استخراج می‌کند. به همین خاطر، مهم نیست که شما در فیس‌بوک فعالیت نمی‌کنید؛ زیرا شما برای راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی باید اکانت اینستاگرام خود را به یک صفحه در فیس‌بوک متصل کنید.

برای شروع به پروفایلتان بروید و روی گزینهٔ «Edit Profile» کلیک کنید. در مرحلهٔ بعدی، شما باید روی گزینهٔ «page» در بخش «Public Business Information» کلیک کنید تا بتوانید صفحه‌ای در فیس‌بوک را به حسابتان وصل کنید. اگر صفحه‌ای در فیس‌بوک نساخته‌اید، گزینهٔ «Create Facebook page» را انتخاب کنید و در غیر این صورت با انتخاب «Connect existing page» به مرحلهٔ بعدی بروید.

اتصال اکانت اینستاگرام به فیسبوکاتصال اکانت اینستاگرام به فیسبوک

پس از انتخاب گزینهٔ اول، باید مشخصات اکانت خودتان را در فیس‌بوک وارد کنید و سپس روی «Continue» کلیک کنید. در این مرحله، شما باید گزینهٔ «Yes, finish setup» را انتخاب کنید و چند لحظه صبر کنید تا اکانتتان در اینستاگرام به اکانت فیس‌بوک شما وصل شود.

مراحل اتصال اکانت اینستاگرام به فیسبوکمراحل اتصال اکانت اینستاگرام به فیسبوک

۳. بارگذاری کاتالوگ محصولات در فیسبوک

شما باید این مرحله را در اکانت فیس‌بوک خود دنبال کنید. ابتدا به «Commerce Manager» بروید و سپس روی گزینهٔ «Get started» کلیک کنید.

بارگذاری کاتالوگ محصولات در فیسبوکبارگذاری کاتالوگ محصولات در فیسبوک

در مرحلهٔ بعدی، شما باید گزینهٔ «Create a catalog» را انتخاب کنید و روی گزینهٔ «Get started» دوباره کلیک کنید.

ساخت کاتالوگ محصولات در فیسبوکساخت کاتالوگ محصولات در فیسبوک

پس از چند ثانیه، با صفحهٔ زیر روبرو می‌شوید که باید ابتدا گزینهٔ «Ecommerce» را انتخاب کنید.

تهیه کاتالوگ محصولات در فیسبوکتهیه کاتالوگ محصولات در فیسبوک

در این مرحله، گزینهٔ «Upload product info» را انتخاب کنید و سپس اکانت اینستاگرام خود را به‌عنوان مالک در بخش «Catalog owner» انتخاب کنید. شما همچنین باید نام کاتالوگ خود را در بخش «Catalog name» مشخص کنید و سپس با کلیک‌کردن روی «create» به مرحلهٔ بعد بروید.

تنظیمات کاتالوگ محصولات در فیسبوکتنظیمات کاتالوگ محصولات در فیسبوک

فیس‌بوک به شما در این مرحله اطلاع می‌دهد که کاتالوگ شما ساخته شده است. روی «View Catalog» کلیک کنید تا کاتالوگ خود را سروسامان دهید.

مشاهده کاتالوگ محصولات در فیسبوکمشاهده کاتالوگ محصولات در فیسبوک

در این مرحله، شما باید روی گزینهٔ «Add items» کلیک کنید تا بتوانید محصولات خودتان را وارد کنید.

اضافه‌کردن محصول به کاتالوگاضافه‌کردن محصول به کاتالوگ

همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، فیس‌بوک راه‌های زیادی برای اضافه‌کردن محصولات در نظر گرفته است. شما می‌توانید جزئیات هر محصول را با انتخاب گزینهٔ «Manual» خودتان وارد کنید.

بارگذاری کاتالوگ محصولاتبارگذاری کاتالوگ محصولات

شما باید عکس (Images)، توضیحات (Description)، عنوان (Title)، لینک مرتبط با محصول (Website link) و قیمت (Price) را در این مرحله وارد کنید. پس از اینکه اطلاعات هر محصول را وارد کردید، روی گزینهٔ «New item» کلیک کنید تا بتوانید سایر محصولات را هم به‌ترتیب اضافه کنید. وقتی تمام اطلاعات محصولات خود را وارد کردید، روی گزینهٔ «Upload items» در پایین صفحه کلیک کنید.

واردکردن اطلاعات محصولاتواردکردن اطلاعات محصولات

۴. ارسال صفحهٔ فیسبوک برای بررسی و تایید

به اکانت اینستاگرام خود برگردید تا آخرین مرحلهٔ راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی را انجام دهید. دوباره به صفحهٔ تنظیمات (Settings) برگردید و گزینهٔ «Bussiness» و سپس گزینهٔ «Shopping» را انتخاب کنید. در این مرحله، شما باید کاتالوگی را که ساخته‌اید، انتخاب کنید و روی «Done» کلیک کنید.

شما تمام مراحل راه‌اندازی فروشگاه در اینستاگرام را پشت سر گذاشتید و باید منتظر تایید اینستاگرام بمانید. با این حال، کسب‌وکارهای ایرانی نمی‌توانند در حال حاضر از این قابلیت اینستاگرام بهره ببرند. حتی اگر شما موفق شوید فروشگاه اینستاگرامی خود را فعال کنید، باز هم نمی‌توانید از آن استفاده کنید؛ زیرا کاربر ایرانی به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند محصول شما را با کارت اعتباری خود بخرد.

شما می‌توانید برای حل این مشکل از «پست‌لینک» (یکی از محصول‌های یک‌لینک) استفاده کنید. پست‌لینک به شما کمک می‌کند پست‌ معرفی محصول را که در اینستاگرام منتشر کرده‌اید، به محصول مرتبط در فروشگاه آنلاین خود متصل کنید.

پست‌لینکپست‌لینک

از طرفی، یک‌لینک این امکان را فراهم کرده است که برخی از محصولات خود را با استفاده از تگ‌ها متمایز کنید. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید محصولات پرفروش یا تخفیف‌دار خود را با کمک تگ‌ها برجسته کنید. نیاز نیست برای استفاده از این محصول هزینه‌ای پرداخت کنید؛ کافی است یک اکانت در یک‌لینک بسازید و حساب اینستاگرام خود را به آن وصل کنید.

استفاده از تگ در پست لینکاستفاده از تگ در پست لینک

حال که نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام را با یکدیگر مرور کردیم، اجازه دهید به مزایای ساختن فروشگاه در اینستاگرام نگاهی بیندازیم:

مزایای راه اندازی فروشگاه اینستاگرامی

اینستاگرام از یک پلتفرم سرگرم‌کننده به یک زمین حاصلخیز برای کسب‌وکارها تبدیل شده است. قابلیت‌های مختلفی مانند اینسایت، استوری‌، لایو و فروشگاه در اینستاگرام به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند مخاطب بیشتری را به‌سمت خود بکشانند. شواهد حاکی از آن است که فروشگاه‌های اینستاگرامی به شما اجازه می‌دهند ترافیک و درآمد بیشتری کسب کنید. ۳ مزیت اصلی آن‌ها عبارتند از:

۱. فروشگاه‌های اینستاگرامی مسیر خرید را کوتاه می‌کنند

این روزها، رقابت شدیدی میان کسب‌وکارها شکل گرفته است؛ بنابراین دیگر نمی‌توان توجه مخاطبان را به‌راحتی جلب کرد و آن‌ها را به انجام عملی در خارج از اینستاگرام ترغیب کرد. در چنین شرایطی، بهتر است به‌جای اینکه آن‌ها را به‌سمت فروشگاه خود هدایت کنید، فروشگاه را پیش آن‌ها بیاورید.

مخاطبِ هدف شما می‌تواند کاتالوگ محصولات شما را در فروشگاه اینستاگرامی خیلی راحت ارزیابی کند و اطلاعات بیشتری دربارهٔ آن‌ها کسب کند. از این رو، مسیر خرید او کوتاه‌تر می‌شود و احتمال فروش محصول افزایش پیدا می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند محصول شما را ذخیره کنند تا با حوصله و دقت بیشتری در آینده آن را بررسی کند.

ویژگی‌های محصول در فروشگاه اینستاگرامیویژگی‌های محصول در فروشگاه اینستاگرامی

خریداران دیگر نیاز نیست برای پرداخت هزینه از اینستاگرام خارج شوند. اطلاعات آن‌ها مانند نام، آدرس و ایمیل پس از اولین ثبت خرید در پایگاه دادهٔ فیس‌بوک ذخیره می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید تمام مراحل آماده‌سازی و ارسال محصول را به آن‌ها اطلاع دهید.

۲. محصول خود را به طور مستقیم تبلیغ کنید

اینستاگرام محل مناسبی برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی است. این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد به مشتریان خود بیش از پیش نزدیک شوید و درآمد بیشتری کسب کنید؛ ولی شما نمی‌توانید لینکی در کپشن‌های خود قرار دهید و مخاطب را به صفحهٔ محصول هدایت کنید.

این مشکل تبلیغ محصول و فروش آن را دشوار می‌کند. شما محصول خود را در قالب یک پست معرفی می‌کنید و از آن‌ها در کپشن می‌خواهید که روی لینکی در بیو پروفایلتان کلیک کنند. این موضوع به نرخ تبدیل شما آسیب می‌زند؛ زیرا آمارها و ارقام نشان می‌دهند که اغلب افراد مسیرهای طولانی را طی نمی‌کنند و در میانهٔ راه از مسیر خرید خارج می‌شوند.

شما می‌توانید با راه‌اندازی فروشگاه در اینستاگرام از این سد بلند عبور کنید. در واقع، دیگر خبری از آزار و اذیت مخاطب نیست و نیاز نیست که مخاطب را ترغیب کنید روی لینکی در بیو کلیک کند؛ زیرا شما می‌توانید محصولتان را در پست یا استوری تگ کنید تا مخاطب آن را پس از بررسی و ارزیابی بخرد.

۳. محصولات خود را در معرض دید افرادی بگذارید که برای خرید آن آماده‌اند

وقتی محصول خود را در پستی تگ می‌کنید، این محصول در اکسپلور به مخاطبان نمایش داده می‌شود. بر اساس الگوریتم اینستاگرام، پستی در اکسپلور دیده می‌شود که کاربر به آن علاقه دارد. در واقع، اینستاگرام با تجزیه‌وتحلیل رفتار و فعالیت کاربر به علایق و نیازهای او پی می‌برد.

افرادی که قصد خرید دارند، سعی می‌کنند وقت خود را صرف مرور محصول‌های فروشگاه‌های اینستاگرامی کنند؛ بنابراین اینستاگرام متوجه می‌شود چه چیزی را به آن‌ها در اکسپلور نشان دهد. در حقیقت، اینستاگرام با کمک الگوریتم خود تشخیص می‌دهد آن‌ها برای دیدن تصاویر و ویدیوهای سرگرم‌کننده نیامده‌اند.

فرض کنید که قرار است عصر امروز برای خرید لباس به فروشگاه‌های اطراف محل کارتان مراجعه کنید. چند درصد احتمال دارد که شما با دست خالی به خانه برگردید؟ در واقع، احتمال فروش محصول به کسی که قصد خرید دارد، بسیار زیاد است. به این ترتیب، اگر محصول شما به فردی نمایش داده شود که در حال خرید است، شانس بیشتری خواهید داشت.

با ایجاد فروشگاه در اینستاگرام بیشتر بفروشید

راه‌اندازی فروشگاه در اینستاگرام ممکن است کمی زمان ببرد؛ ولی به سختی‌هایش می‌ارزد. اتصال اکانت اینستاگرام و فروشگاه آنلاین یکی از راه‌هایی است که می‌توانید فروش خود را افزایش دهید؛ زیرا مسیر خرید را برای مخاطبان هدفتان هموار می‌کنید و محصول را به دست کسی می‌رسانید که با خرید محصولتان تنها چند قدم فاصله دارد.

استفاده از این قابلیت اینستاگرام برای کاربران ایرانی میسر نیست؛ ولی این بدان معنا نیست که شما باید دست روی دست بگذارید و از خیر فروش در این پلتفرم بگذرید. پلتفرم یک‌لینک با طراحی «پست‌لینک» شرایطی را فراهم کرده است که فروشگاه خود را به اکانتتان در اینستاگرام متصل کنید.

مراحل ساختن فروشگاه در اینستاگرام را همراه با مزایای داشتن فروشگاه اینستاگرامی با شما در میان گذاشتیم. آیا چیزی از قلم افتاده است؟ سوال‌ها و مشکلات خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

منابع:

SocialMediaExaminer | OBERLO | Ripl | sproutsocial

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ رضا سپه‌وندی | 

نه تنها به نوشتن بلکه به خواندن، شنیدن و دیدن هم علاقه دارم؛ معتقدم که انسان باید تشنه یادگیری باشد.

ارسال نظر کنسل کردن پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی* ایمیل* متن نظر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید