مدیریت موجودی انبار Inventory Management (انبارداری)
مدیریت موجودی انبار یکی از فرآیندهای کلیدی در یک شرکت تجارت الکترونیکی است که در آن بهروزرسانیهای موجودی محصولات باید بهطور مکرر بهروزرسانی شود تا یک جریان روان تحویل داده شود.
به منظور دستیابی به مدیریت کارآمد موجودی، استفاده از آخرین فناوری ها یک راه حل عالی است. استفاده از فناوری جدید مانند یک ابرقدرت است که توانایی های کسب و کار شما را افزایش می دهد.
با وجود دانستن این موضوع، بسیاری از شرکت ها در مدیریت موجودی انبار با چالش هایی روبرو هستند. بنابراین، در اینجا در این وبلاگ، برخی از چالش های مدیریت موجودی انبار را با راه حل هایی برای حل آنها نیز مورد بحث قرار می دهیم.
مدیریت موجودی انبار Inventory Management (انبارداری)
چالش های مدیریت موجودی انبار
1. ناتوانی در مکان یابی موجودی های موجودی انبار
یکی از بزرگترین مشکلات در انبار، ردیابی محصولات موجود در موجودی است که باید برای مشتریان ارسال یا حمل شوند.
اگر سهام در دسترس باشد چه اتفاقی می افتد؟ تحویل ها دیر به دست مشتریان می رسد که در نهایت ارزش برند را کاهش می دهد و رتبه های پایینی را در کانال های رسانه های اجتماعی به خود جلب می کند.
2. انتخاب یک فرآیند موجودی دستی
آیا میدانستید؟
43 درصد از مشاغل کوچک در ایالات متحده موجودی را ردیابی نمی کنند یا این کار را با استفاده از یک سیستم دستی انجام می دهند. ( منبع )
استفاده از فرآیندهای موجودی دستی برای ردیابی موجودی شما در نهایت با سردرگمی های زیادی همراه خواهد بود و به عنوان یکی از مسائل اصلی مدیریت موجودی انبار نیز دیده می شود.
عدم امکان ردیابی مکان دقیق موجودی محصول و عدم به روز رسانی در صورت تحویل یا عدم تحویل محصول منجر به ناتوانی مشتری در سفارش محصولات جدید با پیش بینی ناکارآمدی می شود.
این شکاف در بهروزرسانیها نیز عمدتاً به دلیل دخالت فرآیندهای سریع مانند ردیابی سفارشات متعدد و نیاز به جزئیات موجودی در زمان واقعی است.
3. محصولات قدیمی
به روز رسانی محصولات در طول زمان به ناچار برای تازه نگه داشتن محصولات و مرتبط ماندن با روندهای مطابق با انتظارات خریدار در بازار اتفاق می افتد.
بنابراین، در این فرآیند تمام محصولات قدیمی که فروخته نشده اند باید برای ترخیص آسان ثبت شوند و باید راه را برای محصولات جدید باز کنند.
باقی گذاشتن محصولات قدیمی در موجودی نیز می تواند منجر به ضررهای عمده شود و می تواند فضای بسیار مورد نیاز انبارها را اشغال کند.
4. تجزیه و تحلیل تقاضای بازار
نگاهی به بازار از نحوه عملکرد محصول بسیار مهم است زیرا تقاضا باعث تسریع تولید و به دنبال آن رشد موجودی موجودی می شود.
هیچ تحلیلی از مناطقی که بیشترین فروش یا تقاضا را دارند منجر به کمبود محصول در بازار نمی شود که منجر به رضایت کمتر مشتری و از دست دادن ارزش برند می شود.
5. مشکلات موجودی بیش از حد
وارد کردن سهام جدید بدون تخلیه سهام قدیمی تر، در نهایت منجر به زیان و کاهش حاشیه سود می شود.
اجتناب از چالشهای مدیریت موجودی انبار، مانند سوءمدیریت در خرید سهام جدید و بهروزرسانی دستی سفارش، اصلی است یا میتواند منجر به بهروزرسانی نشدن برخی محصولات و در نهایت سفارشدهی مجدد شود.
6. ناتوانی در مدیریت ضایعات و عیوب موجودی
مدیریت پسماند صنعت یکی از بزرگترین بیتوجهیهایی است که منجر به آسیب دیدن موجودی انبارها میشود.
با آن، ردیابی محصول معیوب باید به طور موثر انجام شود تا چرخه تحویل انبار و تحویل به موقع حفظ شود.
از طرفی هزینه هایی که به ضایعات و عیوب موجودی وارد می شود بیشتر است و در صورت عدم توجه به زیان های هنگفت صنعت منجر می شود.
7. عدم وجود یک مرکز موجودی متمرکز
تصور کنید چندین برگه را برای جزئیات سفارش مشتری تغییر دهید و دادههای آنی را ردیابی کنید. این منجر به ناامید شدن مدیران موجودی و ارائه کند نتایج می شود.
بدون داشبورد یکپارچه، همه مکالمات، اطلاعات سفارش و ردیابی عوامل تحویل در یک صندوق ورودی واحد جریان نمی یابد.
این امر مدیریت درخواست ها و ردیابی محصولات موجود در موجودی را برای مدیران موجودی دشوار می کند.
8. گسترش دامنه محصولات
رشد خط تولید و انبارهای تازه راه اندازی شده نیازمند مدیریت موثر موجودی انبار است.
بهروزرسانی دستی فهرست سهام و ردیابی سفارشها بدون دادههای لحظهای منجر به سوءمدیریت میشود.
همه مدیران موجودی باید سفارشات و جزئیات حمل و نقل را مشاهده کنند و موجودی انبار را برای تخصیص تحویل با بالاترین تقاضا پیگیری کنند.
9. مدیریت نادرست سفارش
مدیریت سفارشات مشتریان برای جلوگیری از گران فروشی و تمام شدن موجودی، یکی از سخت ترین کارها است.
تحویل به موقع سفارشها و رسیدگی به شکایات آنها در صورتی که سفارش دارای مشکلاتی باشد، نقش مهمی در بررسیها و رتبهبندیهای یک برند خواهد داشت.
همچنین، سادهسازی فرآیندهای سفارش، پیگیری تحویلها و بهروز نگهداشتن مشتری در طول سفر سفارشاش باید در اولویت قرار گیرد.
10. در رقابت بالا بروید
رقابت فزاینده باعث شده است تا کسب و کارهای کوچک امکانات انبار خود را گسترش دهند تا با تقاضاهای روزافزون همگام شوند.
این امر به نوبه خود باعث شده است تا مشاغل سیستم مدیریت موجودی انبار را در اولویت قرار دهند که مدیران را در مورد تمام جزئیات سفارشات به روز نگه می دارد.
همگامی با رقبا، حفظ موجودی محصول و پیگیری شکایات و درخواست های مشتریان در اولویت قرار دارد.
11. مسائل مربوط به زنجیره تامین
تغییرات مداوم در زنجیره تامین در سطح جهانی بر برنامه ریزی مدیریت موجودی انبار تاثیر می گذارد.
این عمدتاً به این دلیل است که تولید کنندگان و توزیع کنندگان عمده فروشی در مورد سفر موجودی شما در سراسر کشور تصمیم می گیرند و به انعطاف پذیری در منابع با ارائه زمان های طولانی نیاز دارند.
همچنین، از سوی دیگر، پیگیری دستی تمام موجودی تنها زمان تحویل را برای مشتریان شما افزایش می دهد.
12. عدم برنامه ریزی تولید
نرسیدن موجودی انبار به موقع برای مطابقت با چرخه عرضه و تقاضا می تواند بسیار خسته کننده باشد.
عوامل زیادی می توانند در این امر نقش داشته باشند، مانند تولید کند، عدم حمل و نقل یا تاخیر در زمان تحویل می تواند منجر به در دسترس نبودن موجودی شود.
این به نوبه خود منجر به تاخیر در سفارشات مشتریان و جلب رتبه پایین مشتری در کانال های رسانه های اجتماعی می شود.
13. سوء مدیریت در فرآیندها
اگر کسب و کار کوچک باشد و تعداد کمی از مشتریان را تامین کند، استفاده از فناوری پایه یا مدیریت دستی موجودی ها کار دشواری به نظر نمی رسد.
اما، وقتی اندازه آن بزرگ شد، تمام کارهایی که در ابتدا آسان بودند بسیار قابل انجام هستند و برای حفظ سفارشات مشتری به کمک نیاز دارند.
14. نداشتن نرم افزار مورد نیاز
در ابتدا، یک کسب و کار کوچک با تعداد محدودی از تحویل، نیازی به استفاده از پلت فرم مدیریت موجودی انبار نخواهد داشت.
بدون نرمافزار لازم، پیگیری موجودی، تولید گزارش و نگهداشتن برگهها در نمایندگیهای تحویل امکانپذیر نخواهد بود.
15. نگهداری یک انبار کارآمد
برای یک کسب و کار، فرآیندهای موجود در انبار برای نگهداری یا مدیریت موجودی انبار بسیار زیاد است و شامل مراحل زیادی است.
فرآیندهایی مانند تحویل گرفتن، بسته بندی، دریافت و بازگشت باید تا حد امکان کارآمد باشند تا فرآیندهای تحویل یکپارچه حفظ شود.
16. عدم دقت داده ها
هنگام استفاده از یک فرآیند دستی برای مدیریت انبار خود، تمام داده هایی که برای ردیابی و گزارش وضعیت موجودی نیاز دارید، کار بزرگی به نظر می رسد.
در این روزگار، ردیابی جزئیات سفارش شما باید با یک تکان انگشت انجام شود و نه از طریق تلفنی که لیست بلندبالایی از شماره ها برای تماس وجود دارد.
17. دید کمتر فرآیند
در نظر بگیرید سفارشی که شما ارسال کردهاید با سیستم ردیابی سفارش همراه نیست، مشتریان ناامید میشوند و به برندی روی میآورند که دید کامل را ارائه میدهد.
موجودیای که یافتن یا ردیابی آن در انبار سخت است منجر به تاخیر در تحویل سفارش میشود.
یافتن موجودی صحیح و حفظ زمان تحویل مشتری برای کسب و کارها و حفظ تاثیرات خوب بسیار مهم است.
18. سطوح موجودی مناسب را حفظ کنید
هماهنگی با سفارشات مشتری و حفظ موجودی انبار مطابق با خواسته ها در مدیریت موجودی انبار ضروری است.
محصولاتی که به راحتی فاسد می شوند و ذخایر شکستنی نیاز به کمک ویژه برای نگهداری دارند.
همچنین از سوی دیگر انتخاب تکنیک های مدیریت موجودی انبار مناسب برای سهام موجودی با ارزش بالا باعث افزایش رضایت مشتری می شود.
19. مدیریت فضای انبار
مدیریت فضاهای موجودی برای گنجاندن موجودی های جدید می تواند یک کار دلهره آور باشد.
استفاده از فرآیند دستی، ترسیم نقشه و تخصیص فضا برای موجودی ها زمان و منابع زیادی را می گیرد.
همچنین، این طرح باید با زمان رسیدن موجودی به انبار هماهنگ باشد. بنابراین، در نهایت بدون وجود یک سیستم موجودی خودکار، تسلط بر این نقش دشوار است.
20. صورتحساب و اسناد دستی
پیگیری دستی تمام گزارش های مدیریت موجودی انبار، سفارشات خرید و فاکتورها کار دشواری خواهد بود.
با این کار، زمان صرف شده برای پیش نویس صورتحساب ها و فاکتورها زیاد خواهد بود و می تواند منجر به از دست رفتن چندین مورد نیز شود.
راه حل هایی برای مشکلات موجود در مدیریت موجودی انبار
1. ارزیابی سهام
بررسی دقیق بهروزرسانیهای روزانه موجودی کالا، گزارشهای خطا، و اطلاعات بهروز اطلاعات موجودی، به برنامهریزی برای گزارشهای ماهانه و فصلی کمک میکند.
گزارش های حسابرسی خود را بر اساس دسته بندی ها و تعداد چرخه موجودی برای محاسبه امور مالی جدا کنید.
در یک پلت فرم مدیریت موجودی انبار، گزارش های حسابرسی را بر اساس مناطق و مناطقی که همچنین قادر به برنامه ریزی برای سال های مالی متوالی هستند، مشاهده کنید.
2. خودکارسازی سفارشات و کاهش خطاها
برای مدیریت سریعتر موجودی ها، خودکار کردن کل فرآیند تنظیم مجدد امتیازات بر اساس موجودی و در دسترس بودن موجودی، فرآیندها را کارآمد می کند.
یک پلت فرم مدیریت موجودی انبار این کار را با جلوگیری از تاخیر در سفارشات و افزایش نرخ رضایت مشتری انجام می دهد.
3. ذخیره سازی را افزایش دهید و ایمنی را تضمین کنید
برای مدیریت یک انبار، یک پلت فرم مدیریت موجودی انبار به تسویه سریع سهام و حذف محصولات قدیمی کمک می کند.
مرتبسازی ذخیرهسازی موجودی بر اساس محفظهها و خودکار کردن فرآیندهای سفارش مانند بستهبندی و حمل و نقل به مدیریت چالشهای مدیریت موجودی انبار که مدیران با آن مواجه هستند کمک میکند.
4. پیش بینی
یک پلت فرم مدیریت موجودی با پیش بینی تقاضا به شما امکان می دهد تقاضاها را تصور کنید و سفارشات را برنامه ریزی کنید.
با ادغام با حسابها و دادههای فروش، پیشبینی کسبوکارهای تجارت الکترونیک شما را میتوان به شدت تنظیم کرد.
زمانبندی سفارشهای موجودی بر اساس تغییر ترجیحات مشتری، در دسترس بودن سهام یا روند مشتری، برای یک برند سودآور خواهد بود.
5. اقدامات کنترلی
یک سیستم کنترل انبار که بخشی از پلتفرم مدیریت موجودی است به مدیریت موجودی که دارای محصولات فاسد شدنی، ظریف و متوقف شده است کمک می کند.
علاوه بر این، نگهداری دوره ای تجهیزاتی که برای ذخیره موجودی استفاده می شود یکی از وظایف مهم برای مدیریت موجودی در یک انبار برای جریان کارآمد فرآیندها است.
مزایایی مانند ردیابی محل مشکل سهام با هزینه و کمیت می تواند به ما کمک کند تا به مشکل دسترسی پیدا کرده و به مشتریان نیازمند کمک کند. همه اینها را می توان با کمک یک پلت فرم مدیریت موجودی انجام داد.
6. بسته بندی در حال تکامل
دسته بندی و تخصیص موجودی انبارها بر اساس استانداردهای بسته بندی از بستر مدیریت موجودی انبار.
این به کنترل هزینه های حمل و نقل با توجه به اندازه محصول کمک می کند و آنها را به مکان های ذخیره سازی هدایت می کند که به راحتی در دسترس هستند.
7. داشبورد یکپارچه
ارتقا یا تغییر به یک راه حل پلتفرم واحد برای مدیریت موجودی انبار و سهام شما یک تصمیم عالی برای تجارت شما خواهد بود.
ویژگی های ردیابی برای سفارش مجدد و خرید برای همه مدیران موجودی انبارها بسیار مفید خواهد بود.
با این کار، بهروزرسانیهای خودکار موجودیهای محصول، در دسترس بودن دادههای موجودی در زمان واقعی و ذخیرهسازی ابری گزارشها برای مدیریت سریعتر موجودیهای شما بسیار مفید خواهد بود.
8. پیگیری توسعه خطوط تولید
یک پلت فرم مدیریت موجودی را می توان برای نگه داشتن سابقه چندین محصول با مشاهده تاریخچه کامل موجودی استفاده کرد.
عوامل تحویل، محصولات فروخته نشده و محصولات موجود در انبار را با پلتفرم ردیابی کنید.
از تجزیه و تحلیل استفاده کنید تا با تخصیص خودکار موجودی ها برای آن منطقه، تقاضای خط تولید را در مکان های مختلف نیز مشاهده کنید.
9. افزودن ابزار بهره وری
ردیابی شخص تحویلدهنده، محمولهها، سهام و تعامل با مشتری با نسخه موبایل یا دسکتاپ به اطلاعات در هر زمان و هر مکان دسترسی میدهد.
تمام اطلاعات موجود بدون نیاز به چندین بار ذخیره بر روی یک ابر ذخیره می شود و به صورت خودکار انجام می شود.
این در دسترس بودن ابزارها، بهرهوری را افزایش میدهد و نرخ رضایت مشتری را با جریان سریعتر فرآیندها افزایش میدهد. عدم استفاده از ابزارهای بهره وری یکی از مسائل اصلی مدیریت موجودی انبار است که بسیاری از کسب و کارهای نوپا با آن مواجه هستند.
10. از زمان های پیش بینی استفاده کنید و خواسته ها را پیش بینی کنید
هنگام سفارش محصولات با تقاضای بالا، در نظر گرفتن زمان تحویل یک حرکت قطعی است.
محصولات با تقاضای بالا را می توان به راحتی از انبارها با استفاده از یک پلت فرم مدیریت موجودی انبار ردیابی و مدیریت کرد.
پلتفرم با استفاده از چرخههای سفارش مداوم، نقاط سفارش مجدد را با محاسبه میانگین زمان تحویل برای جلوگیری از ریزش خودکار، خودکار میکند.
یک سیستم مدیریت موجودی انبار نیز می تواند به پیش بینی تقاضاهای بالا و تخصیص سهام بر اساس آن کمک کند.
11. فرآیندهای سریعتر
پلتفرمهای مدیریت موجودی، فناوریهای پیشرفتهای مانند اسکن مکان محصول و فناوری بارکد را برای قابلیتهای ردیابی موجودی بهتر ارائه میکنند.
با آن، استفاده از پلتفرم در دستگاههای تلفن همراه مجهز به فضای ذخیرهسازی ابری میتواند مدیریت موجودی انبار را سادهتر کند و به مدیریت کارآمد موجودی انبار کمک کند.
12. گزارش های عملکرد را شفاف کنید
تمام داده های سفارش را پیگیری کنید، میزان رضایت مشتری و سایر اطلاعات مانند سرعت پردازش سفارش را اندازه گیری کنید تا به مشتریان خدمات بهتری ارائه دهید.
همچنین، برای بهبود تجربه مشتری، از مناطقی که بیشترین فروش، بخشهای مشتری و زمان تحویل را دارند، گزارشهایی دریافت کنید.
13. شامل تصاویر
در پایگاه داده موجودی، افزودن تصاویر جذابیت بیشتری برای خرید، بهبود فرآیندها و منجر به نتایج بهتر خواهد بود.
به عنوان مثال، افزودن تصویری از موجودی موجودی در پلتفرم مدیریت موجودی انبار به ما امکان میدهد تا موجودی را بر اساس درخواستها شناسایی، اولویتبندی و تفکیک کنیم.
همچنین افزودن تصاویری از محتویات موجودی کالا می تواند باعث افزایش فروش تایید کننده خرید عمده و ارسال کالا شود.
14. معاملات بدون کاغذ
مزیت بزرگ استفاده از پلتفرمهای مدیریت موجودی انبار فقط به تسهیل فرآیندها محدود نمیشود، بلکه کاهش مصرف کاغذ برای گزارشها و فاکتورها را نیز شامل میشود.
با در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی، بدون کاغذ رفتن یک حرکت عالی و مد روز برای شرکت ها است تا به ابزارهای عصر جدید روی بیاورند.
با این مزیت، بدون کاغذ بودن فرآیندهای حسابداری، ردیابی و گزارش دهی را بسیار سریعتر می کند.
15. فرآیندهای خدمات را پیگیری کنید
بزرگترین نکته مثبت سیستم مدیریت موجودی انبار، توانایی آن در ردیابی فرآیندهای خدماتی مانند خطاهای حمل و نقل، محصولات آسیب دیده یا معیوب و از دست دادن قرارهای تحویل است.
ویژگیهای اضافی مانند ارزیابی عملکرد تأمینکننده، رفع مشکلات زنجیره تأمین و به حداقل رساندن خطاها برای اطمینان از جریان روان فرآیندهای موجودی، روند کلی را بهتر میکند.
16. ردیابی چند مکان
مدیریت انبارها در مکانهای مختلف با ویژگیهای ردیابی چندمکانی مانند ردیابی موجودیها و اجرای اقداماتی برای ذخیره بیش از حد انبار.
مزایایی مانند زمانبندی اعلانها برای ردیابی خودکار موجودی و راهاندازی چندین برگه برای ردیابی فرآیندهای انبار و دسترسی به جزئیات مهم حمل و نقل، فرآیندها را تسریع میکند.
17. پشتیبانی فنی و به روز رسانی
هنگام مدیریت موجودی انبار، لیست ویژگی ها می تواند بسیار زیاد باشد و اغلب مدیران موجودی را گیج می کند.
برای این کار، پشتیبانی کارآموز آنلاین یا آفلاین برای کمک و آموزش محصول اختصاص داده می شود.
این می تواند روابط مشتری را تقویت کند و به درک بهتر محصول برای افزایش سطح بهره وری آنها کمک کند.
18. ارتباطات را بهبود بخشید
با یک پلت فرم مدیریت موجودی انبار، ارتباط با تامین کنندگان نیز می تواند بهبود یابد.
با یک داشبورد یکپارچه در محل، مدیران موجودی می توانند تمام داده های موجودی را در زمان واقعی با یک رابط کاربری ساده مشاهده کنند.
ابزارهای پیشرفته مانند Kapture پیام های ارتباطی خودکار را ارائه می دهند و به مدیریت عملیات حسابداری، فروش و انبار در یک پنجره کمک می کنند.
19. صورتحساب و گزارشات را به صورت خودکار انجام دهید
یک پلتفرم مدیریت موجودی انبار میتواند با خودکارسازی کامل فرآیند و ذخیرهسازی آن به کسبوکارها در صدور صورتحساب و گزارشها کمک کند.
تمام صورتحسابها، فاکتورها و گزارشهای مرتبط با موجودیهای موجودی طبق تاریخها ذخیره میشوند و میتوانند در هر زمان یا در هر دستگاهی مشاهده یا دانلود شوند.
20. مدیریت یکپارچه فضاهای انبار
یکی از بزرگترین مشکلات مدیریت موجودی انبار که می تواند توسط یک پلت فرم مدیریت کارآمد در محل مورد توجه قرار گیرد.
با استفاده از یک پلتفرم مدیریت موجودی انبار، لیست سهام را می توان با توجه به تقاضای بازار ردیابی و جابجا کرد.
موجودی محصول جدید فقط بر اساس تقاضا و فضای موجود در انبار قابل تهیه است.
- پیاده سازی برنامه بازاریابی موفق
- استخدام فروشنده جدید برای افزایش فروش | فروشنده کمتر ، زندگی بهتر ؟!
- مشاور رهبری فروش کیست؟ چرا باید یک مشاور فروش داشت؟
- فراری دادن مشتری – 10 روش برای افزایش تعداد مشتریان ناراضی
- از دست رفتن مشتری : 10 علت اصلی از دست رفتن مشتری
26 شهریور 1401
بدون دیدگاه