تبلیغات متقاعدکننده در یک بازار شلوغ برجسته میشوند. اثربخشی و متقاعدکننده بودن تبلیغات ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. درحالیکه شما اغلب اهداف متفاوتی از تبلیغات دارید، هدف کلی هرکدام این است که مشتریان را متقاعد کنید که به روشی خاص نسبت به برند شما فکر، احساس یا عمل کنند. با درنظرگرفتن این موضوع، تبلیغات موثر و متقاعدکننده چندین ویژگی مشترک دارند.
توسل به احساسات
متقاعدسازی معمولاً مستلزم این است که در موقعیت خرید باانگیزههای منطقی یا احساسی یک نفر ارتباط برقرار کنید. در بسیاری از موارد، استفاده از جذابیتهای عاطفی تأثیر بیشتری دارد. تبلیغات موثر معمولاً بر تحقیقات بازار قوی تکیه میکنند تا بفهمند چه چیزی باعث میشود مشتریان هدف تیک بزنند، یا چه مزایا و محتوای پیامی موردنظر آنها است. تأکید بر مزایایی که بیشتر برای مخاطب هدف جذاب است، بهنحویکه تأثیر احساسی داشته باشد، یک عنصر کلیدی است. بهعنوانمثال، مرتبط ساختن یک عطر با یک احساس خاص میتواند برای یک مشتری بالقوه جذاب باشد.
استفاده از ظرافت
بهیادماندنیترین و پرطنینترین تبلیغات معمولاً مرز باریکی بین وضوح و ظرافت را طی میکنند. شما میخواهید مشتریان پیام شما را “دریافت” کنند، اما همچنین میخواهید که آنها کمی فکر کنند تا بتوانید مقداری باقیمانده شناختی یا تأثیر ماندگار ایجاد کنید. اینجاست که نقش خلاقیت مهم میشود. شرکتها اغلب از استعارهها برای نشاندادن مزایای نام تجاری خود در یک موقعیت پیام کمی منحصربهفرد یا متفاوت استفاده میکنند. این امر مشتریان را مجبور میکند تا نقاط را به نقطهای که شما میزنید متصل کنند، بدون اینکه کاملاً آنها را در مورد برند شما گیج کنند. برای مثال، تبلیغ تلویزیونی یک سازنده آدامس ممکن است طعم نعناع خنک را با یک روز زمستانی سرد مرتبط کند و با انتشار آگهی نشان دهد که فردی آدامس را در دهانش میریزد و سپس یک جلوه صوتی زمستانی- دوردست را در پسزمینه پخش میشود.
گفتن یک داستان
تبلیغات موثر میتوانند داستانهایی را برای ارتباط با مشتریان تعریف کنند، اغلب تنظیماتی را باشخصیتهایی ایجاد میکنند که باعث میشود بیننده یا شنونده با وضعیت اسفناک یک شخصیت در تبلیغ آشنا شود. بهعنوانمثال، آگهی بیمه خودرو ممکن است رانندهای را به تصویر بکشد که وارد گلگیر شده و از نداشتن پوشش کافی خودرو احساس ناامیدی میکند. مشتریان بالقوه ممکن است با هم ارتباط برقرار کنند، یا به این دلیل که در این وضعیت قرار داشتهاند یا میتوانند استرسی را که اگر بودند، احساس کنند.
رسانه و پیام
تبلیغات موثر و متقاعدکننده به روشی درست از طریق رسانه مناسب ارائه میشود. در یک تبلیغ تلویزیونی، تنظیمات، نور، صدا، بیان شخصیتها و دیالوگها همه به حال و هوای پیام کمک میکنند. در تبلیغات چاپی، طراحی، استفاده از رنگ و لحن تأثیر کپی. در رادیو، ترکیب صدا و کپی آهنگ را تنظیم میکند. رسانه و پیام باید برای وضوح و تأثیرگذاری با هم کار کنند. آگهیهای بازرگانی ادکلن یا عطر اغلب از موسیقی حسی، نور و حرکات شخصیتی برای انتقال پیامهایی استفاده میکنند که برند بوی جذاب و جذابی ارائه میدهد.
همچنین بخوانید: تصویرسازی ذهنی از برند
آیا تبلیغات بر مدیریت برند تأثیر میگذارد؟
مؤلفه تبلیغاتی بازاریابی شامل تلاشهای شما برای انتقال ارزش برندتان به مشتریان هدف است. ازآنجاییکه بیشتر بودجه بازاریابی یک شرکت معمولی صرف تبلیغات میشود، بهویژه مهم است که ارزش شرکت، محصولات و خدمات خود را از طریق تبلیغات به نمایش بگذارید. برنامهریزی استراتژیک موثر و تاکتیکهای پیام بسیار مهم هستند.
آن را با محصول خود ثابت کنید
شما هیچ ابزاری بهتر از خود محصول برای نشاندادن ارزش در اختیار ندارید، با این فرض که کیفیت برای برند شما اولویت مرکزی است. در تبلیغات تلویزیونی، نمایش محصول راهی عالی برای نشاندادن ارزش است. بهعنوانمثال، برای پاککننده خانگی، میتوانید کسی را نشان دهید که از محصول استفاده میکند تا بر سهولت استفاده و نتایج باکیفیت تأکید کنید. با یک راهحل مبتنی بر خدمات، میتوانید به کسی نشان دهید که خدمات را به مشتریان ارائه میدهد و از نظرات مثبت مشتری استفاده میکند.
تأثیرگذاری تصاویر
تصاویر و عکسها یکی از دو عنصر اصلی یک تبلیغ را تشکیل میدهند. تصاویر شما برای جلبتوجه مشتری، ارائه یک تصویر و انتقال ارزش خدمت میکنند. یک طرح رنگ خاص به مصرفکنندگان کمک میکند تا بهراحتی برند شما و معنای آن را تشخیص دهند. نمادهای دیگر مانند خرسهای قطبی کوکاکولا نیز به یادآوری برند کمک میکنند. تأثیرگذاری تصاویر محصولات شما در یک آگهی چاپی همچنین میتواند ویژگیهای متمایز محصول را نشان دهد که بر مزایای دریافتی مشتری تأثیر میگذارد.
تخفیفها و تبلیغات
ارزش دارای اجزایی است – مزایا و قیمت. درحالیکه طراحی تبلیغات و پیامهای شما بر جنبههای مزیت معادله ارزش تمرکز دارد، میتوانید تخفیفها و نسخهای از پاسخ مستقیم را برای انتقال ارزش در قالب قیمت کاهشیافته نیز معرفی کنید. بهعنوانمثال، “با این کوپن تا ۳۰ شهریور ۱۰۰ تومان پسانداز کنید”، ممکن است خریداران را در حصار درحالیکه معامله معتبر است ترغیب کند تا خرید کنند.
تکنیکهای تبلیغات تجاری
تبلیغات ایجاد ارتباطات متقاعدکنندهای است که توسط شرکتهایی که سعی در فروش محصولات یا خدمات به مشتریان دارند ارسال میشود. بااینحال، تبلیغکنندگان از همان ابتدا در یک نقطهضعف قرار دارند. شرکت گزارش میدهد که ۹۶ درصد از مصرفکنندگان به تبلیغات اعتماد ندارند، و میزان تصاعدی تبلیغاتی که مصرفکنندگان هر روز میبینند، آنها را تهدید میکند که بهطورکلی تبلیغات را تحریم کنند.
برای تبلیغ کسبوکار کوچک خود، باید پیام برند خود را بهوضوح درک کنید و استراتژی ای طراحی کنید که روشهای ارتباط مستقیم و غیرمستقیم را متعادل کند.
پیام تبلیغات چیست؟
همه تبلیغها سعی میکنند یک پیام اساسی را منتقل کنند: محصول ما را بخرید. اما بیشتر مصرفکنندگان قبل از جداشدن از پولی که بهسختی به دست آوردهاند، به کمی متقاعدکردن نیاز دارند، بنابراین پیام اینگونه میشود: «محصول ما را بخرید؛ زیرا به شما احساس خوبی میدهد».
برخی از تبلیغات مستقیماً این را میگویند، درحالیکه برخی دیگر با برانگیختن احساسات مثبت در مخاطبان خود بر رویکرد روانشناختی بیشتری تمرکز میکنند که میتواند به وفاداری به برند منجر شود. هنگامی که این کار بهخوبی انجام شود، بینندگان هر بار که تبلیغات تجاری را میبینند (و بنابراین هر بار که برند را نیز میبینند) احساس خوشحالی میکنند. وقتی این کار ضعیف انجام میشود، بینندگان سر خود را می خارانند و به این فکر میکنند که چگونه نقطهها را بین برند شما و چیزی که اخیراً دیدهاند وصل کنند.
همچنین بخوانید: برترین مشاوره روابط عمومی
ارتباط مستقیم همیشه کار نمیکند
قبل از اینکه مصرفکنندگان هر روز کاملاً با تبلیغات بمباران شوند (پدیدهای که بهعنوان “بههمریختگی تبلیغات” شناخته میشود)، رویکرد “ارتباط مستقیم” کمی بهتر از اکنون کار میکرد. تبلیغکنندگان میتوانستند بهصراحت بگویند: «محصول ما را بخرید؛ زیرا احساس خوبی به شما میدهد» و مصرفکنندگان دلیل زیادی برای شک به آنها نداشتند.
برای مثال، Business Insider آگهیهای تنباکوی قدیمی را گردآوری کرد که از این ادعا که سیگارشان چگونه میتواند زندگی را تغییر دهد، خجالتی نباشد. در یکی از تبلیغات سیگارهای Lucky Strike از شعار “شادباش، خوششانس باش! ” استفاده شد، البته برندهای دیگر رویکرد کمی ظریفتر را در پیش گرفتند تا بدانید که کشیدن سیگار شما را جذابتر یا پرانرژیتر میکند.
شاید همین توانایی تبلیغکنندگان برای متقاعدکردن مردم برای خرید یک محصول وحشتناک ناسالم بود که منجر به بیاعتمادی امروزی بیشتر مردم نسبت به تبلیغات شد. در حال حاضر، بازاریابان بهشدت به روشهای ارتباط ضمنی یا غیرمستقیم برای فراخوانی احساسات خاص در بینندگان در حین ارائه اطلاعات در مورد برند خود متکی هستند.
ارتباط ضمنی یا غیرمستقیم در تبلیغات
برخی از روشهای ارتباط ضمنی یا غیرمستقیم مورد استفاده در تبلیغات شامل عناصری هستند که احتمالاً متوجه آنها نمیشوید، اما با این وجود پیامهایی را به مغز شما ارسال میکنند. برای مثال، برندها با دقت طرحهای رنگی خود را بر اساس انواع احساسات یا حالتهایی که میخواهند با آنها مرتبط باشند، انتخاب میکنند. Color Matters اشاره میکند که رنگ نارنجی با انرژی بالا مرتبط است، که به شرکتهایی مانند FedEx کمک میکند تا احساس خدمات سریع را منتقل کنند. موسیقی به همین صورت عمل میکند، با تمپوها یا ملودی های مختلف انرژی، شادی، مدرنیته یا آرامش را منتقل میکند.
همچنین ممکن است متوجه شده باشید که اکثر تبلیغات افراد شادی را نشان میدهند، معمولاً لبخند میزنند، میخندند، میرقصند، وقت خود را با خانواده میگذرانند یا بهطورکلی به نظر میرسند که بهترین زندگی خود را دارند.
در نهایت، تبلیغات همین پیامهای ظریف را از طریق استفاده از طنز منتقل میکنند. آگهیهای تبلیغاتی خندهدار بهسهولت ضربه میزنند: آنها بهیادماندنی هستند، به مصرفکنندگان کمک میکنند تا ارتباط مثبتی با برند ایجاد کنند و با به اشتراک گذاشتن تبلیغ یا صحبت در مورد آن با دوستان، مردم را وادار میکنند تا با نام تجاری درگیر شوند.
چگونه از طریق تبلیغات با مشتری خود رابطه برقرار کنم؟
همچنین بخوانید: برنامه ریزی رسانه تبلیغاتی
اگر فقط یک بو کافیست تا مردانی را که برای خرید ادکلن شرکت شما به قفسههای فروشگاهها هجوم میآورند، بیاورید. اما با وجود بسیاری از انواع ادکلنهای موجود، بوی واقعی یک ادکلن تنها یکی از جنبههای اجرای استراتژیهای تبلیغاتی است که به افزایش فروش کمک میکند. امروزه بازاریابی ادکلن بهندرت بر روی یک رایحه غیرمعمول یا استفاده از مواد جالب تمرکز میکند. در عوض، برای فروش عطر بهعنوان لوازم جانبی بر تبلیغات متکی است.
خریداران را شناسایی کنید
کشف بهترین استراتژیهای تبلیغاتی برای ادکلن شما مستلزم دانستن همه چیز ممکن در مورد بازار هدف شما است، چه مردان جوان در دهه ۲۰ سالگی یا مردان مسنتر با پول. ترجیح جنسی نیز ممکن است در نوع تبلیغی که ایجاد میکنید نقش داشته باشد. ممکن است نیاز باشد که ادکلن شما به بازار هدف دیگری غیر از بازاری که در نهایت آن را میپوشد – زنانه جذب کند. ازآنجاییکه زنان اغلب ادکلنی را میخرند که مردانشان استفاده میکنند، تبلیغات شما باید توجه آنها را جلب کند و آنها را وادار کند که آن را برای مرد زندگی خود بخرند.
پیامها
پیامی که ایجاد میکنید به بازار هدف شما بستگی دارد. بهعنوانمثال، اگر قصد دارید برای مردان جوان جذاب باشید، احتمالاً میخواهید روی پیامها و تصاویری تمرکز کنید که جذابیت جنسی را نشان میدهد. اگر ادکلن شما بیشتر بوی تمیز و تازهای دارد، پیام شما باید برای علاقهمندان به ورزش و مردان خانواده جذاب باشد. پیامهای پیچیدهتر برای مردانی ارسال میشود که موفق هستند و پول خرید هر ادکلنی را که ترجیح میدهند، صرفنظر از قیمت، دارند.
تعیین سطح
ایمنسازی فضای تبلیغاتی در نشریات لوکس، مانند گزارش راب یاکابویهاا و هندیها، یا استفاده از تبلیغات تلویزیونی در کانال Wealth به شما کمک میکند تا برای افرادی که مایلاند هر مبلغی را برای خرید ادکلن خود خرج کنند، جذاب باشید. تبلیغاتی را اجرا کنید که عطرهای تمیز و تازه را در نشریات ورزشی، مجلات مردانه و در طول برنامههای ورزشی تبلیغ میکنند. مجلات مد زنانه و برنامههای تلویزیونی برای بازارهایی که خریداران زن تمایل دارند دوست دختر یا همسر آن مرد باشند، یا زمانی که تعطیلات عاشقانه در راه است، مانند روز ولنتاین یا شب کریسمس، بهخوبی کار میکنند.
نمونههای پیشنهادی
تشویق مردان به امتحان ادکلن شما ممکن است نیاز به ارائه نمونه داشته باشد. نشریات اغلب اجازه میدهند درجهای ویژهای حاوی نمونههای عطر تعبیهشده باشد که خریداران بالقوه میتوانند آن را استشمام کنند یا روی پوست خود بمالند تا عطر را آزمایش کنند. همچنین میتوانید ترتیبی دهید که بستههای نمونه در مراکز خرید و مغازهها به همراه کوپن تخفیف تحویل داده شود تا مردم را تشویق به خرید کنید. فروشگاههای آنلاین عطر، مانند My Perfume Samples، نمونههایی را برای فروش آنلاین میپذیرند. این میتواند راه دیگری را برای آگاهی بیشتر مردان از برند خود به شما بدهد.
انتهای مطلب/
بدون دیدگاه