چگونه بازده فروش را اندازه گیری نماییم ؟
زمانیکه صحبت از فروش پبش می آید همه بازاریابی ، میزان درآمد و توزیع محصول یا ارائه خدمات می اندیشمند . اما مدیر یک سازمان به چیزهای بیشتر باید فکر نمایند. از جمله اینکه :
- آیا حاشیه سود مناسبی دارد ؟
- آیا فروش مناسبی در مقایسه با رقبای خود دارد ؟
- چگونه میشود فروش خود را افزایش دهد ؟
- چگونه میتواند میزان هزینه ها را کاهش دهد ؟
یکی از نسبت هایی که میتواند با در نظر داشتن تمام سوالات فوق به مدیرعامل یا مدیر فروش اطلاعاتی مناسبی دهد ، بازده فروش است.
بازده فروش چیست ؟
بازده فروش Return On Sales = ROS، درآمد عملیاتی کسب و کار (درآمد قبل از کسر بهره و مالیات) که به عنوان درصدی از درآمد (درآمد ناخالص) بیان می شود.
این معیاری برای اندازه گیری میزان درآمد واقعی یک کسب و کار از طریق فروش خود است. با تقسیم درآمد عملیاتی بر درآمد محاسبه می شود.
فرمول بازده فروش به شرح زیر است:
درآمد نیز در صورت سود و زیان یافت می شود. ممکن است فروش یا گردش مالی نامیده شود.
چگونه بازده فروش را محاسبه می کنید؟
درآمد ( درآمد ناخالص) | 440,000 |
هزینه فروش | 176,000 |
سود ناخالص | 264,000 |
هزینه های سربار | 200,000 |
درآمد عملیاتی | 64,000 |
بهره | 20,000 |
مالیات | 9,000 |
درآمد خالص | 35,000 |
در مثال بالا درآمد عملیاتی 64،000 و درآمد 440،000 است.
بازده فروش = درآمد عملیاتی / درآمد
64،000 / 440،000 = 14.55٪
بازده فروش نشان چیست ؟
بازده فروش نشان می دهد که پس از کسر هزینه فروش و هزینه های اضافی عملیاتی و استهلاک ، چه میزان از درآمد باقی مانده است.
بازده فروش توانایی یک شرکت را برای مدیریت کارآمد هزینه ها و سربار خود و مقاومت در برابر شرایط نامساعد تجاری اندازه گیری می کند.
نکات مفیدی در مورد بازده فروش
بازده فروش خالص از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت خواهد بود ، بنابراین مهم است اعداد کسب و کار خود را با مشاغل مشابه در بازار خود مقایسه نمایید. اگر بازده فروش شما با سایر مشاغل موجود در بخش شما متفاوت باشد ، برای بررسی دلیل این امر نیاز به تحقیق دارد.
- بازده کم فروش ممکن است نشان دهد که قیمت فروش شما بسیار پایین است یا هزینه های شما در مقایسه با رقبا بسیار زیاد است.
- بازده بسیار بالای فروش نسبت به رقبا ممکن است نشانگر این باشد که شما هزینه های خود را کاملاً درک نکرده اید و موارد حذف شده است.
هدف این است که بازده فروش خالص را تا آنجا که ممکن است بیشتر کنید. اگر بازار اجازه دهد ، می توان با کاهش هزینه های محصول با طراحی یا بهره وری تولید ، با کاهش هزینه های اضافی یا با افزایش قیمت فروش و حجم فروش ، به این مهم دست یافت.
موارد اول باید از درآمد و درآمد عملیاتی حذف شود ، زیرا بازده فروش معیار عملکرد عملیاتی کسب و کار است.
- نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI چیست ؟
- 7 راه افزایش بهره وری فروش
- محاسبه ارزش برند
- 14 شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد فروش Sales KPI
- هزینه حفظ مشتری در مقابل هزینه جذب مشتری جدید
مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.
بازاریابی
13 آبان 1400
بدون دیدگاه