از زمانی که ایلان ماسک در اکتبر سال گذشته توییتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد، تقریباً ۸۰ درصد از کارکنانش را اخراج کرد و تغییرات بحث برانگیزی را در این پلتفرم ایجاد کرد که منجر به ناامیدی در بین کاربران شد. او محدودیتهایی را برای تعداد پستها و پیامهای ارسالی در این پلتفرم اعلام کرد، که عمدتاً کاربرانی را که علامت تأیید آبی رنگ ندارند، هدف قرار میدهد.
با این حال، این بار، پس از یک سری توییت های مرموز، ماسک در شبکه اجتماعی خود فاش کرد که توییتر در حال تغییر نام کسب و کار به “X” است. او سپس از لوگوی جدید رونمایی کرد که به جای پرنده آبی قدیمی، یک “X” سیاه و سفید را نشان داد.
دلایل و انگیزه های پشت سر برندسازی مجدد توییتر
ایلان ماسک مدتی است که در مورد قصد خود برای ایجاد چیزی که او آن را “اپلیکیشن همه چیز” می نامد صحبت کرده است. او چیزی شبیه به وی چت چینی را پیشنهاد می کرد که در آن کاربران نه تنها می توانند سرگرمی پیدا کنند، بلکه می توانند خرید کنند و سایر تراکنش های مالی را انجام دهند.
اما چرا باید نام برند را جایگزین کرد؟ چرا لوگوی پرنده را حذف کنید؟
ایزاکسون یادآور شد که در اوایل دهه ۲۰۰۰، ماسک قبلاً قصد داشت از نام X.com برای چیزی که بعداً به PayPal تبدیل شد، استفاده کند، اما در آن زمان نتوانست سرمایهگذاران خود را متقاعد کند. با این وجود، ماسک تمایل مرموز خود را برای استفاده از حرف X در یکی از برندهای خود تقویت کرد. او در سال ۲۰۰۲ شرکت هوافضای خود را SpaceX نامید. طبق معمول، ماسک این موضوع را برای کاربران توییتر که اکنون به نام X شناخته میشود توضیح داد:
همچنین بخوانید: تکنیک تمام کردن فروش
توییتر توسط X Corp هم برای تضمین آزادی بیان و هم به عنوان یک شتاب دهنده برای X، خریداری شد. این فقط یک شرکت نیست که نام خود را تغییر می دهد، بلکه همان کار را انجام می دهد. نام توییتر زمانی معنی پیدا کرد که فقط ۱۴۰ پیام نویسهای داشت که رفت و آمد میکردند، اما اکنون میتوانید تقریباً هر چیزی را پست کنید، از جمله چندین ساعت ویدیو.
کارشناسان درباره تغییر برند توییتر چه می گویند؟
از زمانی که ماسک این تغییر نام کسب و کار را اعلام کرد، بسیاری از کارشناسان بازاریابی از این تصمیم انتقاد کردند. برخی از آنها مصر هستند که این حرکت یک اشتباه بزرگ خواهد بود. بیایید به برخی از این نظرات نگاهی بیندازیم:
Becci Salmon، مدیر طراحی در آژانس تبلیغاتی میگوید: «در مورد ارزش ویژه برند حرفهای زیادی برای گفتن وجود دارد، شهرت و شناختهشدگی توییتر یک شبه ایجاد نشد». توییتر بخشی از زبان بومی است، آشنایی که بیش از ۱۷ سال ایجاد شده است. ماسک برندی را که سنگ بنای رسانههای اجتماعی بوده است، از بین میبرد.
Mike Proulx، مدیر تحقیقات و معاون Forrester: “در حالی که چشم انداز ماسک این است که “X” را به یک “اپلیکیشن همه چیز” تبدیل کند، این به زمان، پول و افراد نیاز دارد. سه چیز که شرکت دیگر ندارد.
ریچارد میچی، مدیر عامل و بنیانگذار The Marketing Optimist: میچی این تغییر نام کسب و کار را “خودکشی مطلق بازاریابی” نامید و گفت که ” ماسک در حال ارائه یک استاد کلاس در مورد چگونگی کشتن یک برند با مرگ با هزاران کاهش است.”
همچنین بخوانید: ده اشتباه در انتخاب نام برند
این تغییر نام کسب و کار چه معنایی برای بازاریابان و شرکت ها دارد؟
کمی بیش از دو هفته پیش، خود ماسک در توییتی نوشت: ما هنوز هم جریان نقدینگی منفی داریم، به دلیل کاهش ۵۰ درصدی درآمد تبلیغاتی به اضافه بار بدهی سنگین. نیاز به رسیدن به جریان نقدی مثبت قبل از داشتن هر چیز دیگری ، در پاسخ به پیشنهادات افزایش سرمایه کاربران.
اما واقعاً باید نگران چه چیزی باشیم؟
نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو، دادههایی را در مورد رفتار کاربران آمریکایی در این پلتفرم ارائه میکند که به متخصصان بازاریابی در مورد پتانسیل این پلت فرم مربوط میشود. شایان ذکر است که ایالات متحده از نظر تعداد کاربران در توییتر رتبه اول را دارد . نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو دو نکته اصلی را برجسته می کند:
- کسانی که در سال گذشته از توییتر استفاده کردند، گزارش دادند که در آن مدت از این پلتفرم فاصله گرفتند.
- یک چهارم میگویند که احتمالاً یک سال دیگر در توییتر حضور ندارند یا اصلاً وجود ندارند.
واقعیت این است که با توجه به ترک این پلتفرم، شرکت ها برای سرمایه گذاری در تبلیغات در توییتر مردد هستند. در تلاش برای رفع این مشکل، به نظر می رسد شبکه اجتماعی میلیاردر ماسک اقدامات سریعی انجام داده است. به عنوان مثال، اندکی قبل از اعلام تغییر نام برند، ماسک پست کرد که طرح درآمدزایی برای هر کسی که به حساب تایید شده بپیوندد در دسترس خواهد بود. این بدان معناست که کاربران تا زمانی که برای داشتن یک حساب تایید شده پرداخت کنند، شانس کسب درآمد از تبلیغات در پروفایل خود را خواهند داشت.
آینده نامشخص X.com
X.com هنوز در تلاش است تا “دو پرنده را در دست نگه دارد.” با این کار، این شرکت موقعیتی را به خود اختصاص می دهد که هم کاربران حساب های تأیید شده را جذب می کند، هم عضویت را جذاب تر می کند و هم در نتیجه سرمایه گذاری بیشتر توسط تبلیغ کنندگان در پلت فرم.
در میان همه اینها، شبکه های اجتماعی دیگر ممکن است از این لحظه بهره ببرند و توجه تبلیغ کنندگان را به خود جلب کنند، از جمله Threads که اخیراً راه اندازی شده است . پس از تجربه کاهش قابل توجه کاربران فعال اخیرا، برنامه رقیب ایجاد شده توسط متا و ادغام با اینستاگرام شانس زیادی برای رشد دوباره در میان بحران تجربه شده توسط آنچه اکنون به عنوان “X” شناخته می شود، دارد.
جمع بندی
راه پیش روی X همچنان نامشخص است. انتخابهایی که در ماههای آینده انجام میدهند، تصمیم میگیرند که آیا میتوانند جایگاه خود را در دنیای بینظیر رسانههای اجتماعی حفظ کنند یا اینکه رقبایشان از لحظه استفاده کرده و برتری پیدا کنند.
انتهای مطلب/ منبع
بدون دیدگاه