فناوری Metaverse – متاورژن Meta Version و پیامدهای آن برای رهبران تجاری
متاورژن چیست؟
متاورس Metaverse / Meta Version اصطلاح رایجی است که برای توصیف آنچه بسیاری انتظار دارند الگوی مهم بعدی برای نحوه استفاده ما از فناوریها و شبکههای دیجیتال برای تعامل و همکاری با دیگران و داشتن انواع تجربیات مجازی باشد، استفاده میشود. این یک فناوری یا دستگاه واحد نیست و خدمات هیچ شرکتی نیست. این همگرایی چندین فناوری جداگانه است که همه آنها به سرعت برای استفاده اصلی در حال بلوغ هستند. این فناوریها با هم میتوانند تجربه یک محیط سهبعدی و غوطهور را ایجاد کنند که در آن کاربران با محیط اطراف خود و سایر کاربران به گونهای در تعامل هستند که گویی در یک فضای مشترک هستند.
اما یک متاورس کاملاً توسعه یافته بیش از یک فضای مجازی صرف است. همچنین دارای حداقل دو ویژگی مهم دیگر است که پتانسیل آن را به عنوان یک پلت فرم جدید با کاربردهای متنوع افزایش می دهد.
- اول، احتمالاً هم دنیای فیزیکی و هم دنیای دیجیتال/مجازی را در تجربه کاربر شامل می شود.
- دوم، انتظار می رود متاورس دارای اقتصاد بومی باشد، از جمله دارایی های بومی دیجیتال و تجارت. در حالی که اینترنت امروز رابطه مهمی با اقتصاد دارد، متاورس می تواند اقتصاد خاص خود را داشته باشد.
عوامل موثر بر آینده متاورس
تکامل متاورس به واکنش مصرف کننده و همچنین نتیجه حداقل چهار ناشناخته کلیدی بستگی دارد:
استاندارد سازی
- استانداردها و پروتکل ها تا چه حد با هم همگرا هستند؟
- سطح قابلیت همکاری بین پلتفرم های مختلف چقدر است؟
- آیا یک اقتصاد واحد در سراسر پلتفرم ها وجود دارد؟
- آیا کالاهای دیجیتال خریداری شده در یک متاورژن در دیگری در دسترس خواهند بود؟
- آیا هویت ها در سراسر پلتفرم ها پایدار هستند؟
- آیا استانداردهای طراحی و برنامه ریزی منسجم وجود دارد؟
بخش بندی بازار
- چه تعداد از رهبران بازار ظهور می کنند و به چه موارد مصرف کننده و تجاری خدمت می کنند؟
- چقدر رقابت در بازار وجود دارد و این چه تاثیری بر نوآوری دارد؟
- چه مقدار M&A / ادغام بازار شاهد خواهیم بود (یا مجاز خواهد بود)؟
- آیا پلتفرم های مختلف موارد استفاده متفاوتی را ارائه می دهند؟ (به عنوان مثال، یک پلت فرم مصرف کننده غالب و یک پلت فرم سازمانی غالب)
رابط کاربری
- تا چه حد رابط کاربری بصری می شود و به طور یکپارچه در زندگی روزمره ادغام می شود؟
- رابط کاربری غالب چقدر کاربر پسند و موبایل خواهد بود؟
- آیا این رابط امکان سوئیچینگ یکپارچه بین دنیای فیزیکی و دیجیتال را فراهم می کند؟
دولت
- محتوا و رفتار چقدر به طور مؤثر و مداوم تنظیم می شوند؟
- آیا IP و دارایی های دیجیتال به طور قابل اعتماد محافظت می شوند؟
- آیا مقررات دولتی قوی وجود دارد یا پلتفرمها عمدتاً بر خودگردانی متکی هستند؟
- تعاملات و تراکنش ها تا چه حد ایمن و قابل اعتماد هستند؟
- آیا فرآیند مؤثری بر حوزه های قضایی مالیاتی و نگرانی های مربوط به مسئولیت قانونی حاکم است؟
آینده متاورژن (متاورس)
سه سناریوی بالقوه برای آینده متاورژن تا اوایل دهه 2030
مدار پایین | دو ستاره | مهبانگ |
متاورس برای برخی چیزها خوب است اما برای یک پلتفرم همه منظوره نیست | تنها یک متاورس وجود ندارد، بلکه تعداد انگشت شماری از بازیگران مهم برای کسب سهمی از یک بازار پویا با هم رقابت می کنند. | یک متاورس باز و قابل تعامل تبدیل به رابط غالبی می شود که از طریق آن بیشتر فعالیت های روزانه خود را انجام می دهیم |
|
|
|
نکته پایانی:
یک بازار تخصصی برای کاربردهای خاص که مکمل فناوریهای دیگر است، اما جایگزین آن نمیشود |
نتیجه نهایی:
یک بازار جریان اصلی برای بسیاری از برنامه ها، اما بین نسل بعدی رهبران فناوری تقسیم شده است |
نکته پایانی:
مهاجرت کامل اینترنت امروزی و بیشتر به دنیایی همه جانبه که در آن اکثر مشاغل و مصرف کنندگان در آن فعالیت می کنند. |
تصمیم مدیران اجرایی و متاورژن
در حالی که آینده متاورس هنوز ناشناخته است، اقدامات اجرایی متعددی در حال حاضر وجود دارد:
- پتانسیل را دست کم نگیرید: یک استراتژی متاورز را تدوین کنید اما آن را به اندازه کافی انعطاف پذیر نگه دارید تا با تغییرات در فناوری و ترجیحات مصرف کننده سازگار شود. رویکرد “آزمایش و یادگیری” را برای عملکردهای مواجهه با مصرف کننده و سازمانی اتخاذ کنید.
- نگاه بلند مدت: با توجه به جریان اصلی متاواژه و تولید درآمد مربوطه احتمالاً چندین سال بعد، شرکتها باید دیدگاه بلندمدتی در مورد سرمایهگذاری داشته باشند و KPIها را علاوه بر ROI، حول تعامل مصرفکننده و کارمند در نظر بگیرند. سرمایهگذاریها را در چارچوب برنامههای تحول دیجیتال گستردهتر در نظر بگیرید.
- تمرکز بر تقاضا و انگیزههای کاربران: سازمانها باید بر چگونگی ایجاد محتوای جذاب و تجربیات جذاب (مانند مشارکتهای انحصاری، ابزارهای محتوای تولید شده توسط کاربر، دادهها و جمعآوری اطلاعات قوی) تمرکز کنند تا بتوانند به اشتراک بگذارند و رقابتی باقی بمانند.
- متعهد به یک متاوره مسئول: سازمان ها باید طیف وسیعی از پیچیدگی ها و خطرات را در متاورس مدیریت کنند (به عنوان مثال، حریم خصوصی/امنیت، دسترسی، مصرف انرژی پایدار) و اطمینان حاصل کنند که به طور فعالانه یک متاورز مسئول ایجاد می کنند و به طور موثر از مصرف کننده و کارمند نگهداری می کنند.
- بازاریابی متاورس (متاورس مارکتینگ) چیست ؟ Metaverse Marketing
- برند و برندینگ در متاورس
- نحوه ساخت ویدئو مارکتینگ Video Marketing – شاهکار ویدیویی
- مشاور دیجیتال مارکتینگ [وظایف، مسئولیت و مهارت]
- دیجیتال مارکتینگ چیست؟ 20 استراتژِی بازاریابی دیجیتال Digital Marketing
16 بهمن 1401
بدون دیدگاه