بازاریابی عملکرد و بازاریابی دیجیتال دو رقیب برتر هستند. اما دقیقاً بازاریابی عملکرد در مقابل بازاریابی دیجیتال چیست و مهمتر از آن وقتی تفاوت بین این دو گزینه بازاریابی را بدانید، چگونه تصمیم می گیرید که از کدام استفاده کنید؟
بازاریابی عملکردی چیست؟
بازاریابی عملکرد به بازاریابی اشاره دارد که بر بازگشت سرمایه تیم شما متمرکز است . استراتژیهای بازاریابی مانند تبلیغات پرداخت به ازای کلییک، تبلیغات هزینه به ازای هر هزار (CPM) و تبلیغات هزینه به ازای هر اقدام (CPA) همگی در دستهبندی بازاریابی عملکرد قرار میگیرند.
بازاریابی عملکرد یک استراتژی بازاریابی کلیدی برای بسیاری از برندها است. این به ویژه برای کسانی که بودجه بازاریابی محدودی دارند جذاب است زیرا آنها دقیقاً می دانند هنگام راه اندازی یک کمپین جدید چه چیزی از بودجه خود دریافت می کنند. به عنوان مثال، اگر در یک کمپین تبلیغاتی PPC به ازای هر کلیک یک دلار می پردازید و ۱۰۰ دلار برای کمپین هزینه می کنید، می دانید که ۱۰۰ کلیک از آن کمپین تبلیغاتی دریافت می کنید.
البته، استراتژی های بازاریابی عملکردی نیز دارای نکات منفی هستند. در حالی که میتوانید از تجزیه و تحلیل دادهها برای محدود کردن تلاشهای بازاریابی خود استفاده کنید، تلاشهای بازاریابی عملکرد اولیه معمولاً با سکتههای گسترده انجام میشود. و، هیچ تضمینی وجود ندارد که سرنخهایی که تولید میکنید، از انواع سرنخهایی هستند که میتوانید در آینده به مشتریان پولی تبدیل کنید.
چرا بازاریابی عملکردی مهم است؟
اگر به دنبال تولید سرنخ های جدید هستید، بازاریابی عملکرد یک استراتژی مهم است ، به خصوص اگر نیاز به تولید سریع آن سرنخ ها دارید. از آنجایی که دقیقاً میدانید چه تعداد کلیک یا اقداماتی از تلاشهای بازاریابی عملکرد دریافت میکنید، اساساً برای جلب توجه به کسبوکارتان هزینه میکنید. این میتواند راهی هوشمندانه برای ایجاد شناخت برند باشد .
همچنین بخوانید: اصول موفقیت در برپایی جلسه طوفان ذهنی
بازاریابی عملکرد و بازاریابی عملکرد B2B همچنین می تواند به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی کم خطر برای برندهایی باشد که با بودجه بازاریابی بسیار فشرده کار می کنند. نتایج حاصل از کمپین های بازاریابی عملکرد قابل پیش بینی تر از نتایج سایر انواع کمپین های بازاریابی است. این ممکن است برای برندهایی که در تلاش برای کنار گذاشتن پول برای تلاش های بازاریابی هستند، آرامش بخش باشد.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بازاریابی دیجیتال به هرگونه تلاش بازاریابی که به صورت آنلاین انجام می شود اشاره دارد. این یک مقوله گسترده است که ممکن است شامل بازاریابی عملکرد باشد، اما می تواند شامل بازاریابی رشد و سایر استراتژی ها نیز باشد. ایده پشت بازاریابی دیجیتال این است که بیشتر بر جایی که در حال تبلیغ هستید تمرکز کنید تا اینکه چگونه تبلیغ می کنید. تیم های بازاریابی دیجیتال ممکن است تلاش های بازاریابی خود را در چندین کانال بازاریابی گسترش دهند، از جمله:
- رسانه های اجتماعی
- پست الکترونیک
- پیامک
- ویدئو
- محتوا
- وابسته
- اینفلوئنسر
چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟
بازاریابی دیجیتال مشتریان را در مکانی ملاقات می کند که بیشتر وقت خود را در آن سپری می کنند. کارشناسان بازاریابی دیجیتال با تمرکز بر کانالهای مختلف، هم میتوانند سرنخهای جدید ایجاد کنند و هم سرنخهای موجود را پرورش دهند. تعامل با مشتری Omnichannel یکی از مستاجران بازاریابی دیجیتال موفق است. تیم های بازاریابی متمرکز بر تعامل همه کاناله می توانند داستان برند خود را در کانال های بازاریابی مختلف بیان کنند.
بنابراین، مشتریان می توانند چه در تعامل با برند شما در رسانه های اجتماعی، چه از طریق ایمیل یا به صورت متنی، همان تجربه برند را داشته باشند. مطالعات نشان می دهد ارزش در این; شرکتهایی که استراتژیهای بازاریابی همهکانالی بالایی دارند، به طور متوسط ۸۹ درصد از مشتریان خود را حفظ میکنند.
همچنین بخوانید: نحوه ی ایجاد یک برنامه بازاریابی خدمات مالی
بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی عملکردی
هنگامی که بدانید بازاریابی عملکرد و بازاریابی دیجیتال چیست، واضح است که این دو استراتژی بازاریابی در رقابت مستقیم با یکدیگر نیستند . درک هر دو دیجیتال و عملکرد به شما تصویر کامل تری از تلاش های بازاریابی شما می دهد تا اینکه فقط یکی یا دیگری را درک کنید.
شباهت ها:
همه مستطیل ها مربع نیستند، اما همه مربع ها مستطیل هستند. به همین ترتیب، تمام بازاریابی دیجیتال بازاریابی عملکردی نیست، اما اکثریت قریب به اتفاق بازاریابی عملکرد ماهیت دیجیتالی دارد. در نتیجه، بزرگترین شباهت بین این دو تکنیک بازاریابی فقط در این است: هر دو در محیط های دیجیتال رخ می دهند.
تفاوت:
تفاوت اصلی بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی عملکرد، ویژگی این اصطلاح است. بازاریابی عملکردی یک استراتژی بازاریابی خاص است که بیش از همه نگرانیهای دیگر بر بازگشت سرمایه تیم شما متمرکز است. در نتیجه، معیارها و KPIهای منحصربهفردی برای سنجش موفقیت تلاشهای بازاریابی عملکردی وجود دارد.
این معیارها متفاوت از معیارهایی هستند که برای اندازهگیری تلاشهای بازاریابی دیجیتال بهعنوان یک کل استفاده میکنید. از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال یک استراتژی گسترده تر است که تمام جنبه های بازاریابی دیجیتال را در بر می گیرد. ایجاد چشم انداز منسجم برای برند در چندین کانال دیجیتال، تمرکز اصلی بازاریابی دیجیتال است.
ترکیب بازاریابی دیجیتال و عملکرد
هنگامی که به ترکیب بازاریابی دیجیتال و بازاریابی عملکرد فکر می کنید، هدف اصلی این است که استراتژی های عملکرد را در استراتژی دیجیتالی گسترده تر و کلی خود قرار دهید. تیم بازاریابی شما باید بپرسد: “بازاریابی عملکرد چگونه می تواند از تلاش های کلی بازاریابی دیجیتال من حمایت کند؟”
همچنین بخوانید: مدیریت دارایی بازاریابی چیست؟
جمع بندی
دیجیتال مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی گسترده است که بر تعامل مشتری همهکانالی تمرکز دارد. در حالی که دیجیتال همیشه جنبه مهمی از بازاریابی کسب و کار شما خواهد بود. اگر تنها بر این موضوع تمرکز کنید، در خطر از دست دادن قدرت بازاریابی عملکردی هستید. تنها زمانی که بازاریابی دیجیتال و عملکرد را درک کنید، میتوانید یاد بگیرید که این استراتژیها را با هم ترکیب کنید تا یک برنامه بازاریابی قوی برای حمایت از کسبوکار خود ایجاد کنید.
انتهای مطلب/ منبع
بدون دیدگاه