کسب‌وکارهای کوچک چه به دنبال منابع مالی باشند و چه به دنبال فرصت‌های رشد جدید باشند، نیاز به یک طرح کسب‌وکار قوی دارند. یک الگوی طرح کسب‌وکار می‌تواند در اینجا مفید باشد و به کارآفرینان در برنامه‌ریزی کسب‌وکارشان کمک کند.

چه چیزی را باید در طرح کسب‌وکار خود بگنجانید؟

همه مشاغل زمان زیادی را برای ایجاد یک برنامه جامع در مرحله اولیه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؛ اما اکثر صاحبان کسب‌وکار برداشتن یک گام به عقب، تعریف ایده کسب‌وکار و بازار هدف، شناسایی نقطه تمایز خود و ارائه استراتژی موفقیت را مفید می‌دانند.

یک قالب طرح کسب‌وکار از عناصر مختلفی تشکیل‌شده است. چه یک طرح کسب‌وکار سالن باشد یا یک طرح تجاری مزرعه، پرداختن به این عناصر مختلف مهم است؛ و درحالی‌که گنجاندن همه عناصر ضروری نیست، برای ایجاد یک طرح کسب‌وکار موفق، دقیق بودن مفید است. بیایید همراه کسب‌وکار دماوند نگاهی دقیق‌تر به این بخش‌ها بیندازیم.

خلاصه اجرایی

یک خلاصه اجرایی پایه و اساس طرح کسب‌وکار شمارا تشکیل می‌دهد. این‌یک نمای کلی از کسب‌وکار، محصولات، تمایزات و پیش‌بینی‌های مالی شمارا ارائه می‌دهد. اکثر سرمایه‌گذاران حداکثر زمان را صرف حفاری این بخش می‌کنند. چالش این است که پاسخ‌ها را بدون پرداختن به جزئیات زیاد ارائه کنید.

بررسی اجمالی و اهداف تجاری

در این بخش، طرح کسب‌وکار شما توضیح می‌دهد که شما چه کسی هستید و قصد دارید با کسب‌وکار خود چه‌کاری انجام دهید. یک مرور کلی کسب‌وکار به توضیح اینکه چه چیزی شمارا متفاوت می‌کند کمک می‌کند. این بخش همچنین برای ارائه نمای کلی شرکت شما مفید است. اعضای کلیدی تیم شما چه کسانی هستند؟ چه ارزشی اضافه می‌کنند؟ این‌ها سؤالاتی است که در این بخش به آنها پاسخ داده خواهد شد.

توضیحات شرکت

این بخش ارزش‌هایی را که کسب‌وکار شمارا هدایت می‌کند، شرح می‌دهد. این شامل بیانیه مأموریتی است که دلیل وجود شرکت شمارا مشخص می‌کند. این بیانیه باید یک جمله کوتاه باشد که به‌اندازه کافی اصل اساسی کسب‌وکار شمارا بیان کند. برای مثال، بیانیه مأموریت لینکدین این است که متخصصان جهان را به هم متصل کنید تا آنها را سازنده‌تر و موفق‌تر کنید.

همچنین بخوانید: متریک AAU در مارکتینگ چیست؟

بازارهای هدف

موفقیت شرکت شما به توانایی شما در درک بازار بستگی دارد. بازار هدف شما کجاست؟ دغدغه‌های اصلی آنها چیست؟ چه چیزی آنها را ترغیب می‌کند که از شما خرید کنند؟ این‌ها برخی از سؤالات اساسی است که در این بخش به آنها پاسخ داده خواهد شد.

سازمان و مدیریت

در این بخش اطلاعاتی در مورد ساختار سازمانی شرکت شما ارائه می‌شود. ازنقطه‌نظر عملیاتی، داشتن ساختار قانونی که بتواند در آینده به شما کمک کند، مهم است. اطلاعاتی در مورد تیم خود و تیم مدیریت درج کنید.

محصولات و خدمات ارائه‌شده

اگرچه شما اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات خود را در خلاصه اجرایی قرار می‌دادید، این بخش به شما کمک می‌کند جزئیات بیشتری را اضافه کنید. اگر محصولات و خدمات زیادی ارائه می‌دهید، ممکن است اطلاعات کلی‌تری در مورد خطوط تولید خود ارائه دهید. اگر فقط چند محصول و خدمات ارائه می‌دهید، ارائه توضیحات مفصل ممکن است مفید باشد.

برنامه‌ی بازاریابی

برنامه بازاریابی و فروش شما برای بسیاری از ذینفعان: سرمایه‌گذاران، کارمندان و شرکا، برای نام بردن چند عنصر حیاتی است. این باید منعکس‌کننده استراتژی بازاریابی شما باشد تا کسب‌وکار شمارا ارتقا دهد و اطمینان حاصل کند که محصولات و خدمات شما به مخاطبان هدف شما می‌رسد. بر برجسته کردن تلاش‌های بازاریابی خود با تأکید بر چهارعنصر کلیدی بازاریابی: محصول، قیمت‌گذاری، تبلیغ و مکان تمرکز کنید.

تجزیه‌وتحلیل رقبا

مهم نیست که چقدر تحلیل بازار خود را با دقت انجام می‌دهید، نمی‌توانید موفق شوید مگر اینکه مراقب کسب‌وکارهای دیگر باشید. این مهم است، زیرا به شما کمک می‌کند تا عامل تمایز خود را شناسایی کرده و در درازمدت مزیت رقابتی کسب کنید. با توجه به اهمیت تجزیه‌وتحلیل رقابتی، ایده خوبی است که عمیق کاوش کنید و رهبری، تاریخچه و محصولات و خدمات رقبای خود را شناسایی کنید.

برنامه مالی

وقتی برای دریافت وام تجاری به هر سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنید، آن‌ها به دنبال طرح کسب‌وکار مالی شما خواهند بود تا بفهمند که در آینده چقدر می‌توانند درآمد کسب کنند. بخش طرح مالی کسب‌وکار یک نمای کلی از تمام امور مالی درگیر در اداره شرکت شما ارائه می‌دهد. سه جزء اصلی وجود دارد که باید در این بخش گنجانده شود: صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد.

همچنین بخوانید: واقعیت افزوده آینده امور مالی جهان را شکل می‌دهد

برنامه‌های تجاری آتی برای توسعه

درحالی‌که هنگام کار بر روی بخش‌هایی از یک طرح کسب‌وکار لازم است اهداف تجاری فعلی را در ذهن داشته باشید، به همان اندازه مهم است که آینده را نیز در نظر بگیرید. برنامه‌های کاری آینده شما چیست؟ دوست دارید شرکت خود را به کجا ببرید؟ چطور به آنجا خواهی رفت؟ این‌ها سؤالات مهمی هستند که باید سعی کنید به آنها پاسخ دهید تا بتوانید طرحی برای آینده کسب‌وکار خود ایجاد کنید.

خلاصه لجستیک و عملیات

رساندن محصولات و خدمات خود به خط پایان، کلید موفقیت شما است. برای رسیدن به این هدف، باید به سهامداران زیادی مانند تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان وابسته باشید. این بخش به شما کمک می‌کند تا شرکای کلیدی را که نقش مهمی در راه‌اندازی کسب‌وکار شما ایفا می‌کنند مشخص کنید. همچنین یک زنجیره تأمین مستحکم ایجاد می‌کند که می‌تواند زمانی که شما آماده فروش هستید به‌طور یکپارچه کار کند.

خلاصه مدیریت

در خلاصه مدیریت، نحوه ساختار کسب‌وکارتان، افراد درگیر و منابع خارجی ذکر می‌شود. ایده در اینجا نشان دادن تخصص تیم و شرکای تجاری خارجی شماست.

ضمیمه

ازآنجایی‌که قرار است طرح کسب‌وکار شما مختصر باشد، ممکن است گنجاندن اطلاعات اضافی برای شما دشوار باشد. اینجاست که گنجاندن ضمایم ممکن است مفید واقع شود. می‌توانید رزومه بازیکنان تیم خود، تحقیقات بازار، اسناد قانونی و اطلاعات محصول را در اینجا اضافه کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر یک طرح تجاری برای مهدکودک دارید، مطمئن شوید که گواهینامه‌ها و تجربه پزشکی را در آن لحاظ کنید.

طرح کسب‌وکار چیست؟

طرح کسب‌وکار سندی است که اهداف تجاری یک شرکت را توصیف می‌کند و استراتژی آن را برای دستیابی به اهداف برجسته می‌کند. این طرح فروش، مدل مالی و عملیاتی یک کسب‌وکار و سایر عناصر کلیدی ضروری برای موفقیت آن را تشریح می‌کند.

همچنین بخوانید: مدل ایبل برای افزایش دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی

نکاتی برای نوشتن یک طرح کسب‌وکار شگفت‌انگیز

برای ایجاد یک طرح تجاری خوب، ساختاردهی اطلاعات مهم است. در اینجا چند نکته وجود دارد که به کارتان می‌آید.

  • آن را مختصر نگه‌دارید: اگرچه اطلاعات زیادی وجود دارد که ممکن است فکر کنید مهم است، برنامه باید کوتاه و خوانا باشد، ترجیحاً بیش از ۲۰ صفحه نباشد.
  • مدارک پشتیبان ارائه دهید: اگر اسنادی دارید که می‌تواند طرح کسب‌وکار شمارا قانع‌کننده‌تر کند، آنها را به‌عنوان ضمیمه اضافه کنید.
  • ثابت بمانید: سند باید دارای لحن، پیام و سبک ثابتی باشد؛ بنابراین خوب است که قبل از نهایی کردن، آن را به‌درستی اثبات کنید.
  • اجتناب از اصطلاحات واژگان: اصطلاحات مخصوص صنعت را که سند را ناخوانا می‌کند، وارد نکنید. رک باشید و سعی کنید خود را به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح دهید.
  • در مورد هدف خود شفاف باشید: به نظر شما در کجا از این طرح استفاده می‌شود؟ آیا این چیزی است که می‌خواهید برای تیم خود ایجاد کنید یا قصد دارید آن را برای سرمایه‌گذاران بالقوه ببرید؟ بر اساس نیازهای خود، باید ساختاری ایجاد کنید که بیشترین ارزش را برای مخاطبان شما ایجاد کند.
  • تحقیق خود را انجام دهید: طرح کسب‌وکار شما باید زمان و تلاشی را که برای آن صرف کرده‌اید نشان دهد. این امر به‌ویژه زمانی مهم است که روی بخش‌های خاصی مانند تحلیل رقابتی و بازارهای هدف کار می‌کنید.
  • شفاف باشید: وقتی صحبت از سلامت مالی شرکت شما می‌شود، مشکلاتی را که ممکن است با آن روبرو شوید را پنهان نکنید. ارائه یک تصویر واضح به شما کمک می‌کند تا اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذار خود را به دست آورید.
  • آن را به‌روز کنید: یک طرح کسب‌وکار در یک دوره زمانی تکامل می‌یابد. ممکن است واقعیت‌های بازار شما تغییر کرده باشد یا رقابت جدیدی وارد صحنه شده باشد؛ بنابراین خوب است که سند را به‌روز نگه‌دارید تا تجارت فعلی شمارا منعکس کند.

انتهای مطلب/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید