مقالات تبلیغات در گوگل | رضا سپهوندی | تاریخ بروزرسانی : ۶ فروردین ۱۴۰۱
بیایید با هم روراست باشیم، اصطلاحات گوگل ادز ممکن است در اولین برخورد ترسناک به نظر برسند؛ ولی این چیزی نیست که به خاطر آن قید این پلتفرم قدرتمند را بزنید. این پلتفرم تبلیغاتی به شما و سایر کسبوکارها اجازه میدهد تا تبلیغات خود را در اشکال مختلف به دست مخاطبان هدفتان برسانید.
در این مقاله قرار است ۲۲ اصطلاح پرکاربرد و مهم گوگل ادز را با شما در میان بگذاریم. دانستن این اصطلاحات در ابتدای کار ضروری است و به شما کمک میکند تا با این پلتفرم با زبان خودش حرف بزنید. در ادامه با یکتانت همراه شوید.
اصطلاحات گوگل ادز
گوگل ادز یکی از محبوبترین و موثرترین پلتفرمهای تبلیغاتی به حساب میآید؛ اما بخشها و اصطلاحات متنوع این پلتفرم میتوانند هر کسی را آشفته کنند. شما برای شروع باید زبان این پلتفرم را یاد بگیرید تا بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید. ما شما را در این بخش با مهمترین اصطلاحات گوگل ادز آشنا میکنیم.
۱. Campaign
کمپین به مجموعهای از گروههای تبلیغاتی (اد گروپ) با تنظیمات و بودجهٔ یکسان گفته میشود. شما میتوانید یکی از ۸ نوع کمپین گوگل ادز را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کنید. این پلتفرم همچنین به شما اجازه میدهد تا چند کمپین مختلف را در حسابتان اجرا و مدیریت کنید.
پیشنهاد میکنیم مقاله آشنایی با انواع کمپین های گوگل ادز از بلاگ یکتانت را مطالعه کنید تا متوجه شوید برای دستیابی به هدفتان به چه نوع کمپینی نیاز دارید. به کمپین به چشم پوشهای در کامپیوترتان نگاه کنید که با کمک آن میتوانید اهداف مختلف خود را دستهبندی کنید.
۲. Ad groups
یک گروه تبلیغاتی شامل یک یا چند کلمه کلیدی و تبلیغ مرتبط با یکدیگر است. شما باید از گروههای تبلیغاتی برای منظمکردن تبلیغات خود بر اساس یک موضوع مشترک استفاده کنید. به عبارت دیگر، سعی کنید گروههای تبلیغاتی را بر اساس انواع محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید، جدا کنید.
گروه تبلیغاتی را بشقاب غذایی در نظر بگیرید که قرار است به دست مخاطبِ هدفتان برسانید. شما نمیتوانید غذایی ارائه کنید که مخاطب سفارش نداده است. بهعنوان مثال، فرض کنید که میخواهید کمپینی با هدف فروش کفش زنانه اجرا کنید. کلمههای کلیدی «کفش زنانه»، «کفش پاشنهبلند» و «کفش زنانه مجلسی» را در یک بشقاب بگذارید. شما نمیتوانید «کفش مردانه» را در بشقاب خود به مخاطب ارائه کنید.
۳. Campaign Type
نوع کمپین محلی است که شما میخواهید تبلیغتان دیده شود. بهعنوان مثال، تبلیغات شما پس از انتخاب کمپین شبکهٔ سرچ (جستوجو) در صفحهٔ نتایج جستوجو نمایش داده میشوند. شما میتوانید یکی از ۸ کمپین زیر را بسته به هدفتان در گوگل ادز انتخاب کنید:
- شبکه سرچ (جستوجو): تبلیغ متنی در صفحهٔ نتایج جستوجو نمایش داده میشود.
- دیسپلی (نمایشی): تبلیغ در شبکهٔ نمایش گوگل نشان داده میشود.
- شاپینگ (فروش): تبلیغ در اسلایدر محصولات صفحهٔ نتایج جستوجو به مخاطب ارائه میشود.
- ویدیویی: تبلیغ قبل، حین یا بعد از ویدیوها در یوتیوب نمایش داده میشود.
- افزایش نصب اپلیکیشن: تبلیغ اپلیکیشن از کانالهای مختلف به دست مخاطب میرسد.
- هوشمند: برنامهریزی و اجرای این نوع کمپین بهعهدهٔ گوگل است.
- محلی: تبلیغ به مخاطبانی که در اطراف شما زندگی میکنند، نشان داده میشود.
- دیسکاوری: تبلیغ بر اساس رفتار کاربر در فید اپلیکیشن گوگل نمایش داده میشود.
۴. Keywords
کلمات کلیدی به کلمهها و عبارتهای مرتبط با محصول یا خدمت شما گفته میشود. به آنها به چشم ماشهٔ تفنگ نگاه کنید. تبلیغ شما وقتی نمایش داده میشود که کاربر عبارتی را جستوجو کند که با کلمههای کلیدی انتخاب شما مطابقت داشته باشد. در واقع، کاربر در این شرایط ماشه را میچکاند و تبلیغتان اجرا میشود.
شما در گوگل ادز تعیین میکنید که چگونه کلمههای کلیدی با سرچ ترم (عبارت جستوجو) کاربر مطابقت داده شود. برای آشنایی بیشتر با این موضوع میتوانید مقالهٔ راهنمای انتخاب انواع کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی را مطالعه کنید.
۵. Click Through Rate) CTR)
نرخ کلیک یکی از آن دسته از اصطلاحات گوگل ادز است که به شما کمک میکند تا متوجه شوید عملکردتان خوب بوده است یا یک جای کار میلنگد. نرخ کلیک به شما میگوید که چند نفر از افرادی که تبلیغ شما را دیدهاند، روی آن کلیک کردهاند؛ بنابراین شما متوجه میشوید که تبلیغتان چقدر باکیفیت، مرتبط و منطبق با نیت کاربر از جستوجو بوده است.
گوگل ادز از فرمول زیر برای محاسبهٔ نرخ کلیک استفاده میکند:
۶. Quality Score
امتیاز کیفیت یکی از مهمترین اصطلاحات گوگل ادز است که برای دستیابی به هدفتان باید معنی آن را بدانید. گوگل تلاش میکند بهترین تجربه را برای کاربران خود رقم بزند. به همین خاطر، کیفیت تبلیغ شما را بر اساس ۳ پارامتر زیر میسنجد و امتیازی از ۱ تا ۱۰ برای آن در نظر میگیرد:
- نرخ کلیک مورد انتظار: چند درصد از کاربران روی تبلیغ شما کلیک میکنند.
- مرتبط بودن تبلیغ: تبلیغ شما چقدر به نیت کاربر از جستوجو مرتبط است.
- میزان ارتباط صفحهٔ فرود و سرعت آن: صفحهٔ فرود شما چقدر برای افرادی که روی تبلیغ شما کلیک میکنند، مفید است.
گوگل تبلیغ شما را با سایر تبلیغهای مشابه در ۹۰ روز گذشته مقایسه میکند. سپس، وضعیت هر کدام از این پارامترها را به شما اعلام میکند. ۳ وضعیت زیر برای هر پارامتر در نظر گرفته میشود:
- بالاتر از حد میانگین
- در حد میانگین
- پایینتر از حد میانگین
شما با کمک این گزارش متوجه میشوید که کدامیک از پارامترها را باید بهبود ببخشید تا امتیاز کیفیت تبلیغتان افزایش پیدا کند. امتیاز کیفیت یکی از پارامترهایی است که گوگل با کمک آن رتبهٔ تبلیغ شما را مشخص میکند.
۷. Impressions
ایمپرشن به تعداد دفعاتی اشاره میکند که تبلیغ شما نمایش داده شده است. مهم نیست که کاربر تبلیغ شما را دیده باشد یا صفحهٔ نتایج جستوجو را قبل از دیدن آن ترک کرده باشد. به عبارتی، هر ایمپرشن به این معنا است که کاربر با سرچ ترم خود ماشه را چکانده است و تبلیغتان در صفحهٔ نتایج جستوجو ظاهر شده است.
۸. Maximum CPC bid
Maximum CPC bid یکی از پرکاربردترین اصطلاحات گوگل ادز است. این اصطلاح به بیشترین مبلغی اشاره میکند که شما حاضرید برای هر کلیک بپردازید. با این حال، اگر شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند، این مبلغ از حسابتان کم نمیشود. شما در واقع با مشخصکردن این مبلغ به گوگل ادز میگویید که بیشتر از این پیشنهاد برای هر کلیک هزینه نمیکنم. قیمت هر کلیک (مبلغی که از شما بابت هر کلیک کسر میشود) بر اساس امتیاز کیفیت تبلیغتان و رتبهٔ آگهی فردی که در ردهٔ پایینترِ شماست، مشخص میشود.
۹. Ad Rank
رتبهٔ تبلیغ شما مقداری است که از آن برای تعیین مکان و جایگاه نمایش در صفحهٔ نتایج استفاده میشود. مقدار رتبهٔ تبلیغ بر اساس فرمول زیر محاسبه میشود و سپس با رتبهٔ سایر تبلیغدهندگان مقایسه میشود:
به خاطر داشته باشید که رتبهٔ آگهی به معنای جایگاه شما در صفحهٔ نتایج جستوجو نیست. بهعنوان مثال، فرض کنید که رتبهٔ آگهی شما ۱ است. این بدان معنا نیست که تبلیغ شما بهطورقطع در بالای صفحه و بهعنوان رتبهٔ یک نمایش داده میشود. این رتبه نشان میدهد که تبلیغتان در بالا یا پایین صفحه چه وضعیتی نسبت به سایر تبلیغدهندگان خواهد داشت.
۱۰. Ad extensions
افزونههای تبلیغاتی (الحاقیه) به شما اجازه میدهند تا اطلاعات بیشتری در تبلیغ خود ارائه دهید. شما با کمک آنها میتوانید نهتنها تبلیغی جذابتر ارائه کنید، بلکه به نیت کاربر هم نزدیکتر شوید.
در تبلیغات چاپی سنتی برای ارائه اطلاعات اضافه باید مبلغ بیشتری میپرداختید. گوگل ادز با افزونههای تبلیغاتی این مشکل را حل کرده است؛ زیرا شما میتوانید اطلاعات ارزشمند بیشتری را رایگان ارائه کنید. افزونههای تبلیغاتی به شما کمک میکنند تا نرخ کلیک و امتیاز کیفیت خود را افزایش دهید.
امکان استفاده از تمام افزونهها متاسفانه بهدلیل تحریمها در ایران وجود ندارد. از مهمترین مواردی که در ایران قابل استفاده است، عبارتند از:
- Call: به مخاطب اجازه میدهد پس از دیدن تبلیغتان از همان صفحهٔ نتایج جستوجو با شما تماس بگیرد.
- Callout: با کمک این افزونه میتوانید به مخاطب نشان دهید که چه برتری و مزیتی نسبت به سایر کسبوکارها دارید. بهعنوان مثال، میتوانید از «ارسال رایگان» و «پشتیبانی ۲۴ ساعته» استفاده کنید.
- Sitelink: این افزونه به شما اجازه میدهد تا صفحههایی بهغیر از صفحهٔ فرود خود را در تبلیغتان نمایش دهید. برای مثال، میتوانید صفحهٔ «درباره ما» یا صفحهٔ «وبینارها» را به مخاطب ارائه کنید.
- Structure Snippet: شما میتوانید ویژگیهای مختلف محصول یا خدمت خود را با کمک این افزونه در تبلیغتان بگنجانید.
- Promotion: آیا تخفیف یا شرایط ویژهای برای محصول یا خدمت خود در نظر گرفتهاید؟ با کمک این افزونه میتوانید این موضوع را با مخاطبتان در میان بگذارید.
۱۱. Landing Page
صفحهٔ فرود به صفحهای در وبسایت شما گفته میشود که قرار است کاربر پس از کلیککردن روی تبلیغتان به آنجا منتقل شود. به عبارتی، کاربر پس از کلیک روی تبلیغتان روی این صفحه فرود میآید.
۱۲. Daily budget
بودجهٔ روزانه بیشترین مبلغی است که شما مایلید برای تبلیغات خود در طول یک روز خرج کنید. گوگل ادز ممکن است در برخی از روزها تا ۲۰۰ درصد بیشتر از بودجهٔ روزانه شما هزینه کند؛ ولی هزینهٔ کلی شما در یک ماه بیشتر از آن چیزی که تعیین کردید، نخواهد شد. گوگل ادز در واقع روزهای بعدی کمتر از سقف روزانه هزینه میکند تا مطمئن شود در انتهای ماه از سقفی که تعیین کردید، بیشتر خرج نشده باشد.
۱۳. Call-to-Action) CTA)
کال تو اکشن همان عملی است که شما میخواهید مخاطبتان انجام دهد. به عبارت دیگر، شما درخواست خود را با کمک برخی از عبارتهای واضح و شفاف با مخاطبتان در میان میگذارید. چنین عبارتهایی در بیشتر مواقع به واکنش مخاطب منجر میشوند. بهعنوان مثال، شما میتوانید از «همین حالا تماس بگیرید!»، «عضویت» یا «خرید» استفاده کنید.
۱۴. Cost-Per-Click) CPC)
CPC یکی از رایجترین و متداولترین اصطلاحات گوگل ادز است که برای اغلب تبلیغدهندگان اصطلاحی آشنا است. منظور از CPC هزینهای است که بهازای هر کلیک پرداخت میکنید. گوگل ادز برای محاسبهٔ هزینه هر کلیک از فرمول زیر استفاده میکند:
۱۵. Conversions
تبدیل در تبلیغات گوگل ادز زمانی اتفاق میافتد که کاربر پس از اینکه روی یکی از تبلیغات شما کلیک کرد، عمل خاصی را انجام دهد. بازدید از صفحه و اسکرول صفحه را میتوان تبدیل به حساب آورد؛ ولی این تبدیلها نمیتواند معیار خوبی برای سنجش میزان موفقیت باشند. شما باید روی اقدامات کلان مانند خرید محصول، دانلود اپلیکیشن، تعداد تماسها یا تکمیل فرم تمرکز کنید.
۱۶. Display URL
Display URL آدرسی است که شما به مخاطبتان در صفحهٔ نتایج جستوجو نمایش میدهید. به عبارتی، نیاز نیست که آدرس کامل صفحهٔ فرود خود را در تبلیغ متنی به کاربر نشان دهید. شما میتوانید از آدرسی تمیز و واضح در اینجا استفاده کنید تا از جذابیت تبلیغتان کاسته نشود.
۱۷. Final URL
Final URL آدرس صفحهٔ فرودی است که قرار است کاربر را به آنجا هدایت کنید. شما در واقع آدرس کامل صفحهٔ فرود خود را اینجا وارد میکنید تا کاربر پس از کلیککردن روی تبلیغتان به این صفحه منتقل شود. فراموش نکنید که شما باید برای هر تبلیغی که ایجاد میکنید، یک آدرس مشخص کنید.
توصیه میکنیم که مخاطب را به صفحهٔ اصلی سایتتان هدایت نکنید؛ زیرا کاربر باید چیزی را ببیند که نیاز دارد. چنین رویکردی باعث میشود که امتیاز کیفیت تبلیغتان کاهش پیدا کند.
۱۸. Google Display Network
شبکهٔ نمایش گوگل بیش از ۲ میلیون وبسایت و ۶۵۰ هزار اپلیکیشن موبایل را در خود جای داده است. این وبسایتها و اپلیکیشنها داراییهای ارزشمند گوگل به حساب میآیند؛ زیرا آنها به گوگل اجازه میدهند تا تبلیغ شما را در آنجا نمایش دهد.
۱۹. Headline
هدلاین همان عنوان تبلیغ متنی شما در صفحهٔ نتایج جستوجو است. وقتی تبلیغ شما در صفحهٔ نتایج ظاهر شود، هدلاین با رنگ آبی نمایش داده میشود تا از توضیحات تبلیغ متمایز شود؛ بنابراین بهتر است که وسواس بیشتری به خرج دهید تا بتوانید توجه مخاطبتان را جلب کنید.
۲ تا ۳ هدلاین به کاربر نمایش داده میشود و شما اجازه دارید از ۳۰ کاراکتر برای نوشتن هر هدلاین بهره ببرید. گوگل ادز هدلاینهای شما را با استفاده از «|» از یکدیگر جدا میکند.
۲۰. Bidding Strategies
تبلیغات شما در گوگل ادز قبل از اینکه نمایش داده شوند، از سیستم مزایده میگذرند. نتیجهٔ مزایده مشخص میکند که کدام تبلیغها در صفحهٔ نتایج نمایش داده شوند. شما در گوگل ادز میتوانید از دو استراتژی قیمتگذاری اتوماتیک (Automatic Bidding) و قیمتگذاری دستی (Manual Bidding) استفاده کنید.
شما قیمت تکتک کلمهها را در قیمتگذاری دستی خودتان مشخص میکنید. به عبارت دیگر، فرمان خودرو در دستان شما است و باید آن را تا مقصد بهدرستی هدایت کنید. فراموش نکنید که قیمت کلمههای کلیدی را مدام چک کنید تا بتوانید تبلیغ خود را با کمترین قیمت نمایش دهید. از طرفی، ممکن است قیمت پیشنهادی شما به حدی کم باشد که از میز مزایده کنار گذاشته شوید؛ بنابراین باید قیمت پیشنهادی خود را افزایش دهید.
گوگل در قیمتگذاری اتوماتیک، فرمان را از شما میگیرد و قیمت پیشنهادی را بهجای شما با استفاده از یادگیری ماشین و الگوریتمهای خود تعیین کند. شما در این حالت به گوگل میگویید که میخواهید به چه هدفی دست پیدا کنید. گوگل سپس سعی میکند تا بر اساس بودجهٔ شما بهترین نتیجه را رقم بزند.
بهعنوان مثال، ممکن است بهدنبال این باشید که کاربر عمل مشخصی را در صفحهٔ فرود شما انجام دهد. گوگل در این حالت سعی میکند به شکلی قیمتهای پیشنهادی را ارائه دهد که بیشترین تعداد کاربر بر اساس بودجهای که تعیین کردید، به مشتری تبدیل شود.
۲۱. Invalid Clicks
کلیکهای نامعتبر یکی دیگر از اصطلاحات گوگل ادز است که به کلیکهای دردسرساز اشاره میکند. گوگل سعی میکند تا حساب کلیکهای نامعتبر را از سایر کلیکها جدا کند تا شما ضرر نکنید. بهعنوان مثال، فرض کنید فردی رباتی طراحی کند که روی تبلیغهای صفحهٔ نتایج جستوجو کلیک کند. اگر این کلیکها شمرده شوند و هزینهٔ آنها از شما گرفته شود، خوشحال میشوید؟ بیشک، خیر!
۲۲. Lost Impression Share
تبلیغ شما ممکن است تمام شرایط لازم برای ظاهرشدن در صفحهٔ نتایج را داشته باشد؛ ولی به دلیل بودجهٔ کم یا رتبهٔ پایین نمایش داده نشود. Lost Impression Share به تعداد دفعاتی اشاره میکند که این اتفاق رخ داده است. شما میتوانید فرصتهایی را که از دست دادهاید، شناسایی کنید تا برای حل این مشکل چارهای بیابید.
زبان گوگل ادز را یاد بگیرید
ما در این مقاله برخی از مهمترین اصطلاحات گوگل ادز را با شما در میان گذاشتیم تا بتوانید با محیط این پلتفرم در مدتزمان کوتاهی اُنس بگیرید. عدم آشنایی با زبان این پلتفرم نباید باعث شود که از مزایای آن بیبهره بمانید؛ ولی اگر وقت کافی برای آشنایی با گوشه و کنار گوگل ادز ندارید، میتوانید اجرا و مدیریت کمپین خود را به دست کارشناسان ما در فرست ادز، آژانس تبلیغات در گوگل و زیرمجموعهٔ یکتانت، بسپارید.
آیا با اصطلاحی برخورد کردهاید که ما در این لیست به آن نپرداختهایم و میخواهید دربارهٔ آن بدانید؟ این اصطلاح را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
منابع:
LOVES DATA | AdNabu | flyte | wishpond | Google Help Center
4.7/5 – (21 امتیاز) رضا سپهوندی |
نه تنها به نوشتن بلکه به خواندن، شنیدن و دیدن هم علاقه دارم؛ معتقدم که انسان باید تشنه یادگیری باشد.
ارسال نظر کنسل کردن پاسخ
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
نام و نام خانوادگی* ایمیل* متن نظر
بدون دیدگاه