یک رهبر موثر ، نمونه و خوب باید چه الگوی رفتاری داشته باشد ؟

مدل پنج بعدی رهبری موثر – پنج الگوی رهبری برای تبدیل شدن به رهبری مثال زدنی و عالی و موثر

Five Practices of Exemplary Leadership Model

رهبری در مورد خصوصیات شخصیتی نیست. بلکه در مورد رفتار است – رهبری مجموعه ای قابل مشاهده از مهارت ها و توانایی ها است.

مدل رهبری موثر The Leadership

جیم کوزز و بری پوسنر، برای اولین بار تصمیم گرفتند تا در خصوص ویژگیهای رهبری تحقیق نمایند تا دریابند که رهبران موثر در بهترین حالت خود چه می کنند، هزاران داستان از مردم عادی جمع آوری کردند.

علیرغم تفاوت در فرهنگ، جنسیت، سن و سایر متغیرها، این داستان ها، الگوهای رفتاری مشابهی را بین رهبران نشان دادند.

این دو محقق کشف کردند که وقتی رهبران را شایسته یا مثال زدنی مینمامیم، پنج شیوه یا الگوی اصلی را نشان می‌دهند:

این رهبران :

  1. راهی را ترسیم میکنند.
  2. چشم انداز مشترک را القا می‌کنند.
  3. فرآیندهای کنونی را به چالش می‌کشند.
  4. شرایط عمل دیگران را محیا میسازند تا عمل کنند.
  5. دیگران را تشویق می‌کنند.

جیم و بری این رفتارها را پنج شیوه رهبری مثال زدنی ( مدل پنج بعدی رهبری موثر ) نامیدند. ابعاد این مدل با هم، مبنایی را برای چالش رهبری فراهم می‌کنند.

مدل پنج بعدی رهبری موثر

رهبری موثر به دنبال ترسیم مسیر است:

رهبران، اصولی را در مورد نحوه برخورد با افراد (موکلین، همتایان، همکاران و مشتریان) و روشی که آنها باید اهداف را دنبال کنند، تعیین می کنند. رهبران استانداردهای برتری را تشریح می کنند و برای دیگران الگو قرار می دهند تا از آنها پیروی کنند. زمانی که مردم در مورد اینکه کجا بروند یا چگونه به آنجا برسند، آنها علائم راهنما نصب می کنند. رهبران فرصت هایی برای پیروزی ایجاد می کنند.

در کتاب پرفروش The Leadership Challenge®، جیمز کوزز و بری پوسنر به تشریح مدل پنج بعدی رهبری موثر و چگونگی ایجاد چارچوبی برای توسعه رهبری موثر می‌پردازند، که با مدل‌سازی راه، شروع می‌شود.

رهبران موثر با قدرت کلام خود آشنا هستند . نحوه صحبت شما در مورد افراد سازمان، پایگاه مشتریان یا مخاطبانتان می تواند به سرعت و به طور موثر تصویری از طرز فکر شما نسبت به جهان و موقعیت شما در آن ترسیم کند. نویسندگان می‌گویند: «کلماتی که مردم انتخاب می‌کنند استعاره‌هایی برای مفاهیمی هستند که نگرش‌ها، رفتارها، ساختار و سیستم‌ها را تعریف می‌کنند. کلمات خود را عاقلانه انتخاب کنید، دیگران نیز از آن پیروی خواهند کرد.

وقتی مسئولیت رهبری را با شفاف سازی ارزش های خود، همسویی با سازمان خود و الگوسازی برای ترسیم مسیر بر عهده می گیرید، در راه تبدیل شدن به یک رهبر موثر هستید.

رهبری موثر به دنبال نشان دادن چشم انداز مشترکی است:

رهبران معتقدند که می توانند متمایز ایجاد کنند. آنها آینده را تصور می کنند و تصویری ایده آل و منحصر به فرد از آنچه سازمان می تواند به آن تبدیل شود ایجاد می کنند. رهبران از طریق قدرت جاذبه و متقاعدسازی خود، دیگران را در رویاهای خود به خدمت می گیرند. آن‌ها به چشم‌اندازهای خود جان می‌بخشند و مردم را وادار می‌کنند که فرصت‌های هیجان‌انگیز آینده را ببینند.

رهبرانی که برای تجسم آینده وقت می گذارند و آن دیدگاه را با افراد خود به اشتراک می گذارند، تأثیر فوق العاده ای بر سطوح انگیزشی دیگران و همچنین بهره وری در محل کار دارند. یادگیری نحوه استفاده از این تمایل برای تصور احتمالات گام بزرگی در سفر به سوی رهبری موثر شما است.

وقتی به آینده ای که تصور کرده اید فکر می کنید، چه احساسی دارید؟

باید هیجان، انگیزه و اشتیاق ایجاد نماید. زمانی که نه تنها برای آینده‌ای که می‌خواهید رویاپردازی کنید، بلکه برای رسیدن به آن استراتژی نیز وقت بگذارید، از قبل شروع به ابراز اشتیاق خود برای آینده کرده‌اید. رهبرانی که اعتقاد و اشتیاق خود را نسبت به آینده، بدون توجه به نقش و عنوانشان ابراز می کنند، همواره مؤثرتر دیده می شوند. رهبرانی که از خواب بیدار می شوند و به سمت چشم انداز خود به زمین می خورند، رهبرانی هستند که مردم دوست دارند پشت سرشان جمع شوند.

چگونه رهبران می توانند هدف مشترکی با مردم خود پیدا کنند؟

هنگامی که دیدگاه خود را به اشتراک گذاشتید، از افراد خود بپرسید که چشم انداز آنها برای آینده سازمان شما چیست. هنگامی که آنها دیدگاه منحصر به فرد خود را به اشتراک می گذارند گوش دهید. ممکن است متوجه شوید که آنها یک روش فکری جایگزین ارائه می دهند که می تواند دیدگاه شما را به جلو سوق دهد یا چالش هایی را که قبلاً از آنها بی اطلاع بودید به بیان نماید.

رهبری موثر فرآیندهای کنونی را به چالش میکشد:

رهبرانی که «فرآیند را به چالش بکشند» به دنبال راه‌های نوآورانه برای تغییر، رشد و بهبود هستند. آنها با این پرسش که دائماً چگونه کارها در سازمانشان انجام می شود، «آزمایش و ریسک می کنند».

رهبران به دنبال فرصت هایی برای تغییر وضعیت موجود هستند. از آنجایی که تغییرات پیچیده تهدیدی برای غلبه بر مردم و خفه کردن اقدامات است، رهبران اهداف موقتی را تعیین می کنند تا افراد بتوانند در حین تلاش برای اهداف بزرگتر، به پیروزی های کوچکی دست یابند. رهبران مؤثر وقتی بوروکراسی را از بین می برند که مانع از عمل شود. و از آنجایی که رهبران می دانند که ریسک کردن مستلزم اشتباهات و شکست است، ناامیدی های گاه و بیگاه را به عنوان فرصتی برای یادگیری می پذیرند.

آیا تا به حال خود را در حال انجام اقدامی گیر انداخته اید و فقط به این فکر کرده اید که آیا ممکن است راه متفاوت و مؤثرتری برای انجام کاری که در طول این مدت انجام می دادید وجود داشته باشد؟

صرف زمان برای کشف ایده‌های نوآورانه و داشتن ذهنی باز برای آزمایش، بعد سوم از پنج بعد رهبری موثر، به چالش کشیدن فرآیند است. در نظر گرفتن راه‌های جدید برای نزدیک شدن به کارتان می‌تواند نه تنها برای سازمان، بلکه مسیر خودتان به سمت رهبری نمونه مفید باشد.

اغلب، فرآیندهای کاری آنقدر پیچیده هستند که ما نمی‌پرسیم که چرا آنها را انجام می‌دهیم. صرف نظر از اثربخشی آن‌ها، به راحتی می‌توان مغز را روی خلبان خودکار قرارداد و به این فکر نکرد که آیا راه بهتری وجود دارد یا خیر، به خصوص زمانی که سازمان در کل به تشویق وضعیت موجود ادامه می‌دهد و حفظ شرایط موجود را بهترین راه حل میداند.

به چالش کشیدن فرآیند به رهبران این امکان را می دهد که ارزیابی کنند که چه فرصتهایی برای رشد دارند و آیا میتوان کارها را به گونه ای متفاوت انجام دهند، در حالی که محیطی را در سازمان خود ایجاد می کنند که به چالش کشیدن هنجارها را تشویق میکند.

تشویق نوآوری

رهبری موثر مبتنی بر نوآوری است. صرف نظر از موقعیت یا عنوان خود، شما این قدرت را دارید که نوع کاری که انجام می دهید و سیستم هایی که معمولاً در آن کار می کنید را ارزیابی کنید تا خود را به چالش بکشید تا خارج از چارچوب فکر کنید.

“گاهی اوقات چالش ها رهبران را پیدا می کنند، و گاهی اوقات رهبران چالش هایی را پیدا می کنند. جیمز کوزز و بری پوسنر، نویسندگان چالش رهبری، می‌گویند که اغلب این مقدار کمی از هردو است. به طور معمول، زمانی که رهبران موثر در مورد زمان رشد و موفقیت فکر می‌کنند، لحظاتی را به یاد می‌آورند که بر چالش‌ها غلبه کردند یا برای غلبه بر ناملایمات ابتکار عمل را به دست گرفتند.

رهبری موثر به شرایط عمل دیگران توجه و آن را فراهم مینماید:

رهبران همکاری را تقویت می کنند و تیم های با روحیه ای را ایجاد می کنند. آنها به طور فعال دیگران را درگیر می کنند. رهبران درک می کنند که احترام متقابل تلاش های فوق العاده را حفظ می کند. آنها برای ایجاد فضای اعتماد و کرامت انسانی تلاش می کنند. آنها دیگران را تقویت می کنند و باعث می شوند هر فرد احساس توانایی و قدرت کند.

آیا می دانستید که یکی از مهمترین ویژگی های یک رهبر بزرگ توانایی آنها در ایجاد رهبران بزرگ است؟

یک دام رایج در بین رهبران بالقوه این تصور غلط است که آنها باید مسئول هر مرحله از پروژه باشند، خواه واقعاً ضروری باشد یا نباشد. این رفتار می تواند منجر به تاخیرهای طولانی در فرآیند، روحیه ضعیف و ناامیدی در سازمان شود. یا شاید، و این ممکن است به آسیب‌پذیری‌هایی نیاز داشته باشد، آیا ایجاد اعتماد در سازمان‌تان دشوار بوده است، بنابراین بر این ایده تکیه کرده‌اید که باید در هر تصمیم یا مرحله‌ای از یک پروژه، هر چند کوچک، مشارکت داشته باشید؟

در حالی که غیرمعمول نیست که رهبری را با مشارکت تاکتیکی در هر مرحله از یک فرآیند یکی بدانیم، این نوع رفتار رهبری می تواند به تعدادی از مشکلات کمک کند – نه تنها برای سازمان بلکه برای خود رهبر. رهبران موثر واقعاً همکاری را تقویت می کنند و دیگران را تقویت می کنند و محیطی گرم و مشارکتی ایجاد می کنند که در آن افراد اعتماد به نفس لازم برای انجام وظایف خود و تصمیم گیری مستقل را دارند. این رهبران از چهارمین روش از پنج روش رهبری نمونه استفاده می کنند: دیگران را قادر می سازد تا عمل کنند.

یادگیری نحوه فعال کردن دیگران برای فعالیت، خواه یک رهبر سنتی مردم باشید یا یک مشارکت کننده فردی، می تواند کل سازمان شما را ارتقا دهد. وقتی مردم احساس اعتماد و قدرت می کنند، اتفاقات خارق العاده ای رخ می دهد.

تسهیل روابط

همانطور که جیمز کوزز و بری پوسنر می گویند، “عملکرد فوق العاده ممکن نیست مگر اینکه احساس قوی از خلق مشترک و مسئولیت مشترک وجود داشته باشد.” افرادی که در مسیر رهبری نمونه قرار دارند، باید با ایجاد جو اعتماد و تسهیل روابط بین افراد درون سازمان، همکاری را تقویت کنند.

از آنجایی که محل کار به تکامل خود ادامه می دهد و تیم ها متنوع تر و پراکنده تر در سطح جهانی هستند، مهم است که رهبران در هر سطحی برای شناخت و درک افرادی که با آنها کار می کنند، کار کنند.

منابعی را که برای موفقیت به آن نیاز دارند در اختیار افراد قرار دهید

نکته مهم دیگری که باید در حین کسب مهارت برای فعال کردن دیگران در نظر بگیرید، این است که اطمینان حاصل کنید که همه منابع لازم برای موفقیت را دارند. اینها می توانند ملموس باشند، مانند دسترسی به تجهیزات، برنامه ها، و فناوری، ارتباط بین فردی، مانند نقاط تماس بیشتر (یا کمتر) در طول پروژه، فرصت هایی برای رهبری، یا دسترسی به فرصت های آموزشی.

مسلح کردن افراد خود به منابعی که برای موفقیت نیاز دارند، به جو اعتماد و توانمندی شما به عنوان یک رهبر نمونه کمک خواهد کرد.

رهبری موثر به دنبال تشویق دیگران است :

انجام کارهای خارق العاده در سازمان ها کار سختی است. برای زنده نگه داشتن امید و عزم، رهبران کمک های افراد را تشخیص می دهند. در هر تیم برنده، اعضا باید در پاداش تلاش های خود سهیم باشند، بنابراین رهبران دستاوردها را جشن می گیرند. آنها به مردم احساس قهرمان بودن می دهند.

آیا تا به حال روی پروژه ای کار کرده اید، به موفقیت یک ایده نوآوری کمک کرده اید، یا آن مشتری بزرگ را برای سازمان خود به ارمغان آورده اید و با … خوب، هیچ چیز؟ بدون جشن، یا حداقل قدردانی، کار سخت اغلب می تواند احساس ناسپاسی داشته باشد، و حفظ انگیزه و تعهد در حالی که احساس نادیده گرفته شده است، دشوار است.

برای بسیاری از افراد در دنیای تجارت، دانستن نحوه ایجاد روحیه جامعه و قدردانی به اندازه یادگیری نحوه رعایت ضرب الاجل ها و ایجاد نتایج طبیعی نیست. یادگیری نحوه ایجاد محیطی که در آن پیروزی‌ها جشن گرفته می‌شوند، مشارکت‌ها قدردانی می‌شوند و تلاش سخت به رسمیت شناخته می‌شود، آخرین مورد از پنج تمرین رهبری نمونه است: قلب را تشویق کنید.

چه یک رهبر سنتی مردم باشید، چه یک مشارکت کننده فردی، یادگیری نحوه تشویق قلب بخش مهمی از تبدیل شدن به یک رهبر نمونه است. وقت گذاشتن برای ارتباط، مشارکت و جشن گرفتن هنگام ایجاد روحیه ای از جامعه که نه تنها موفقیت و موفقیت را در نظر می گیرد، بلکه قلب را نیز در نظر می گیرد، ضروری است.

مشارکت ها را بشناسید

همانطور که جیمز کوزز و بری پوسنر در چالش رهبری می‌گویند، «باور به اینکه مردم می‌توانند موفق شوند، تنها بخشی از معادله است. اگر می‌خواهید مردم همه چیزشان را بدهند، قلب و ذهنشان را در کارشان بگذارند، باید مطمئن شوید که مردم می‌دانند قرار است چه کار کنند.»

تعیین انتظارات، اهداف و قوانین واضح، مسیر روشنی برای موفقیت فراهم می کند. جشن گرفتن برنده‌های افراد با عملکرد بالا به همه چیزهایی می‌دهد که در راستای آن تلاش کنند، اما تشویق مردم در این راه به همان اندازه مهم است.

شناسایی شخصی

یک رویکرد یک‌اندازه برای شناسایی ممکن است بهتر از هیچ‌کدام باشد، اما فقط اندکی، زیرا این نوع رویکرد می‌تواند اجباری و غیرصادقانه به نظر برسد. وقت گذاشتن برای شناخت افراد به شما کمک می کند تا بفهمید چه نوع شناختی برای آنها معنادار است. برخی افراد قدردانی عمومی را برای سخت کوشی خود دوست دارند و برخی دیگر یادداشت شخصی یا افزایش مسئولیت را ترجیح می دهند.

پیروزی ها را جشن بگیرید

بسیاری از سازمان ها اهمیت ارتباط اجتماعی را نادیده می گیرند. کوزس و پوزنر می گویند: «وقتی ارتباطات اجتماعی قوی و متعدد باشد، اعتماد، تعامل، جریان اطلاعات، اقدام جمعی و شادی بیشتر وجود دارد – و به هر حال، ثروت بیشتر». ایجاد حس ارتباط اجتماعی در بین همکاران می تواند به رفاه محیط کار، مسئولیت پذیری و تعهد به سازمان منجر شود.

وقت گذاشتن برای برقراری ارتباط با جشن‌های محل کار، گردهمایی‌های قدردانی، یا زمان صرفاً اجتماعی، چه به صورت مجازی یا حضوری، می‌تواند شادی و ارتباط را با محل کار به ارمغان بیاورد که به ایجاد روحیه اجتماعی کمک می‌کند که به رهبران کمک می‌کند قلب را تشویق کنند.

  • کارهایی که یک رهبر نباید انجام دهد – رهبر خوبی برای سازمانمان باشیم.
  • 9 عادت رهبران موفق – چگونه رهبری موفق شوید
  • 13 ویژگی مدیر فروش موفق – ( مهارت‌های مدیر فروش موفق )
  • انواع استراتژی بازاریابی چیست ؟

مشاوره منابع انسانی

مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم بوده و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

3 تیر 1401

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید