توقف صدور ویزای شینگن برای اتباع ایرانی

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران از تعلیق و توقف موقتِ صدور ویزا از سوی برخی کشورهای اروپایی و حوزه شنگن، برای اتباع و مسافران ایرانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از ایسنا، در پی توقف فعالیت بخش کنسولی برخی از سفارتخانه های اروپایی در روزهای ناآرام اخیر، اخذ ویزای شینگن حرمت الله رفیعی تایید کرد که برخی سفارتخانه های اروپایی، به ویژه در حوزه شنگن، بدون اطلاع رسمی و در تصمیمی که بیشتر شکل غیررسمی دارد، رسیدگی به درخواست ویزا را فعلا متوقف کرده و صدور ویزای شنگن را به حالت تعلیق درآورده اند.

او اضافه کرد که روند صدور ویزا برای اتباع ایرانی از سوی سفارتخانه های سایر کشورهای خارجی، بدون مشکل و محدودیت و به روال همیشگی ادامه دارد.

رفیعی همچنین گفت: تورهای گردشگری حوزه اروپا و منطقه شنگن نیز درصورت داشتن ویزا، با محدودیتی در اجرا مواجه نشده اند و اگر مسافرانشان ویزا گرفته باشند، در موعد مقرر برگزار می شوند.

مرکز رسیدگی به درخواست ویزای فرانسه در تهران (VFS Global)، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲ برابر با هفتم مهرماه ۱۴۰۱ با انتشار اطلاعیه کوتاهی در وب سایت خود، اعلام کرده است: «با توجه به شرایط موجود در ایران، اینترنت با اختلال مواجه شده است و در نتیجه مرکز درخواست ویزای فرانسه در تهران امکان رسیدگی به درخواست ویزا را ندارد. این وضعیت خارج از کنترل VFS و سفارت فرانسه است.»

پیگیری ایسنا از آژانس هایی که در زمینه ویزا و اجرای تورهای گردشگری حوزه اروپا و منطقه شنگن فعالیت دارند نیز حاکی از این است که رسیدگی به پرونده های درخواست ویزا از سوی برخی دیگر از سفارتخانه های کشورهای اروپایی مستقر در تهران، فعلا متوقف شده است.

مسؤول بخش ویزا در یکی از این آژانس های تهران به ایسنا گفت که برخی از سفارتخانه های اروپایی و حوزه شنگن تا پایان ماه اکتبر ۲۰۲۲ نوبت های درخواست ویزا را کنسل کرده اند و مدارک یا پرونده جدیدی را نمی پذیرند؛ برخی همانند مرکز رسیدگی به درخواست ویزای فرانسه رسما اعلام کرده اند که امکان رسیدگی به درخواست های جدید را ندارند و بخش صدور ویزا را فعلا تعطیل کرده اند اما برخی دیگر از سفارتخانه های حوزه شنگن مستقر در تهران، وقت های ویزا را تا دو سه ماه آینده بسته یا از دسترس خارج کرده اند که با این شرایط، فعلا به هیچ وجه امکان گرفتن نوبت ویزای شنگن وجود ندارد.

علاوه بر اختلال اینترنت که گفته شده روند رسیدگی به پرونده های متقاضیان ویزای شنگن را در ایران دشوار کرده، این احتمال نیز مطرح شده که بالا رفتن طبیعی ریسک مهاجرت در شرایط اغتشاشاآمیز، عاملی تاثیرگذار بر توقف و تعلیق صدور ویزا از سوی کشورهای حوزه شنگن، بوده است.

ضمن آنکه سفارتخانه ها هم برای امور اداری افراد متقاضی صدور ویزای شنگن نیاز دارند که با نهادهایی در اتحادیه اروپا مکاتبه اینترنتی داشته باشند که در شرایط فعلی اینترنت کشور دشوار شده است.

شنگن، یک ویزای واحد است که با استفاده از آن تحت شرایط خاص و در مدت زمان مشخصی به حدود ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا بدون محدودیت مرزی می توان سفر کرد. برخی از این کشورها، با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی ایران در دهه های اخیر، شرایط بسیار سختی را برای اعطای ویزا به ایرانیان، وضع کرده اند.

تعلیق و توقف موقت صدور ویزای حوزه شنگن، درحالی صورت گرفته که همزمان با موج اعتراضات و ناآرامی ها در ایران، کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، اتریش، بلژیک، اسپانیا و ایتالیا نیز در بیانیه های جداگانه ای، ضمن آن که به اتباعشان توصیه کرده اند از سفر به ایران خودداری کنند، از شهروندان دوتابعیتی و گردشگران خود نیز خواسته اند از خاک ایران خارج شوند؛ اقدامی که در ایران تحلیل های پرسش برانگیزی از نقش برخی کشورها در شکل گیری و تداوم ناآرامی های کشور به وجود آورده است.

منبع:ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید