بازاریابی مد دیجیتال فرایند تبلیغ یک تجارت با استفاده از ترکیبی از کانال‌ها مانند ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌ها، ویدئو و وب‌سایت‌ها است. اینترنت خرید را متحول کرده است و به مشتریان امکان کنترل بیشتری بر روند خرید را می‌دهد. اینترنت موبایل به آنها امکان می‌دهد در هر زمان و از هر جای دیگر، در این کانال‌ها تحقیق و مقایسه کنند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. بازاریاب‌ها باید بتوانند هم‌زمان در کانال‌ها کار کند تا توجه مصرف‌کنندگان را جلب کنند و به نیازهای آنها پاسخ دهد. امروز همراه کسب‌وکار دماوند بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

در بسیاری از بخش‌ها کانال‌های سنتی بازاریابی مانند رادیو، پست، تبلیغات چاپی، کوپن و مواد تبلیغاتی چاپی موسوم به (وثیقه چاپی) کمتر موردتوجه قرارگرفته است، درحالی‌که تبلیغات تلفن همراه توجه مصرف‌کنندگان را به‌دوراز تبلیغات و بیلبوردهای تبلیغاتی جلب می‌کند.

در فروشگاه‌های خرده‌فروشی فیزیکی سنتی مشتریان قبل از خرید برچسب‌ها را اسکن می‌کنند، عکس می‌گیرند و قیمت‌ها را مقایسه می‌کنند.

مشتریان می‌توانند در طول تجربه خرید خود از چندین کانال از تعدادی از نقاط تعامل استفاده کنند. از منظر بازاریابی، بیشتر این کانال‌ها را می‌توان در سه نوع رسانه‌های اصلی طبقه‌بندی کرد: رسانه‌های پولی، رسانه‌های تحت مالکیت، رسانه‌های اکتسابی.

رسانه‌های پولی: رسانه پولی رسانه‌ای است که بازاریابان آنلاین موجود برای آن هزینه می‌کنند، مانند تبلیغات پولی فیس‌بوک و سرویس‌های مانند گوگل ادواردز.

رسانه تحت مالکیت: رسانه تحت مالکیت به رسانه گفته می‌شود که تجارت مد را در اختیار دارد؛ ازجمله جزئیات مشتریان و لیست‌های ایمیل، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها.

رسانه‌های اکتسابی: رسانه‌های اکتسابی رسانه‌هایی هستند که برای آنها هزینه پرداخت نمی‌شود و متعلق به کسی نیستند. این شامل حساب‌های شبکه‌های اجتماعی است که یک تجارت را تبلیغ می‌کنند، یا وبلاگ‌ها و مقالاتی که در آنها ذکرشده است.

همچنین بخوانید: ارتباطات یکپارچه بازاریابی ناین وست

کانال‌های بازاریابی

کانال‌های بازاریابی راهی است که کالاها و خدمات به مشتری عرضه می‌شود.

تک کاناله: بازاریابی تک کاناله از یک کانال مانند فروشگاه فیزیکی استفاده می‌کند.

چندکاناله: بازاریابی چندکاناله شامل چندین کانال یا کانال‌های بسیاری مانند فروشگاه‌های فیزیکی، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی است.

کانال همه‌جانبه: بازاریابی است که از بسیاری از کانال‌ها به روشی یکپارچه استفاده می‌کند. تجارب و تعاملات مشتری باید در تمام کانال‌ها، روش‌های تحویل و دستگاه‌های مورداستفاده سازگار باشد.

ما معتقدیم که یک استراتژی کانال همه‌جانبه برای رشد کاملاً ضروری است. در حقیقت، ما معتقدیم که برای بقا ضروری است. برند لارسون

تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

بازاریابان مد برای تمرکز در فعالیت‌های خود باید استراتژی داشته باشند. این کار با تهیه بیانیه مأموریت، اهداف و پیشنهاد ارزش شروع می‌شود.

بیانیه مأموریت خلاصه و چهارچوب آنچه کسب‌وکار امیدوار است به آن دست یابد را ارائه می‌دهد. می‌تواند به کوتاهی یک جمله باشد، اما باید زمینه را برای تدوین استراتژی فراهم کند.

مقصود اهداف تعیین‌شده مانند افزایش آگاهی از برند یا بهبود فروش در یک بازه زمانی مشخص هستند.

یک پیشنهاد ارزش بیان می‌کند که چرا مشتریان این شغل را نسبت به سایر رقبا انتخاب می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کند که تمام پیام‌هایی که شرکت مشتریان خود می‌رساند باارزش‌های آن سازگار است.

همچنین تلاش‌های بازاریابی یک شرکت تجاری باید شاخص‌های اصلی عملکرد یا KPI را داشته باشد. این‌ها باید به‌نوعی قابل‌اندازه‌گیری باشند؛ به‌عنوان‌مثال، تعداد افرادی که از یک وب‌سایت بازدید می‌کنند یا تعداد واحدی که در یک بازه زمانی مشخص به فروش رسیده است. KPI ها برای اندازه‌گیری تلاش‌های بازاریابی و نظارت بر عملکرد استفاده می‌شوند.

همچنین بخوانید: فروش محصولات در بازارهای جهانی

بازاریاب‌ها باید مواردموردنیازبرای رسانه‌های اینترنتی پولی، تحت مالکیت و اکتسابی را که در دسترس آن‌هاست شناسایی کنند و تصمیم بگیرند از کدام کانال‌ها استفاده کنند. این فرایندی است که باید به‌طور مداوم در کنار اهداف جدید، فناوری‌های جدید و مشتریان جدید هدف توسعه و بهبود یابد.

استفاده از فناوری دیجیتال در قالب بازاریابی آمیخته‌ مد یک تمرین جعبه نیست. اگر شرکت‌ها بخواهند از بازاریابی دیجیتال فقط به دلیل رقبای خود استفاده کنند یا اگر بخواهند از فناوری‌های دیجیتال بدون داشتن استراتژی استفاده کنند، احتمال موفقیت سرمایه‌گذاری آنها بسیار کاهش می‌یابد.

همانند بازاریابی سنتی، بازاریابان مد دیجیتال نیاز دارند که بدانند چطور باید دیده شوند، بازار خود را بشناسند، بدانند که مشتریان چطور از تکنولوژی‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، بدانند که از چه کانال‌های دیجیتالی باید استفاده کنند بر روی آنها سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای مطلب/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید