ایران به موشک هایپرسونیک دست یافته است.» این خبری بود که سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه صبح روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد.

حاجی‌زاده درباره این موشک گفته است: «این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد. این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری‌ای پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند. این موشک سامانه‌های ضدموشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.»

این فرمانده عالی‌رتبه سپاه روز گذشته (جمعه) نیز در گفتگو با تسنیم ضمن تاکید بر آنکه «آزمایش‌های این موشک انجام شده است.» اعلام کرد: «در آینده و در یک فرصت مناسب این موشک هایپرسونیک رونمایی خواهد شد.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه سال گذشته در جریان رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۷ به تمرکز ایران بر عبور از سامانه‌های ضدموشکی از طریق مانورپذیر ساختن موشک‌ها اشاره کرده بود.

وی در آن برهه اعلام کرد ایران موفق شده تا با مانورپذیر کردن موشک‌های بالستیک و قابلیت تغییر جهت آن‌ها پس از شلیک، سامانه‌های پدافند موشکی دشمن را بی‌اثر سازد. با این‌حال منظور از شیوه‌ای که ایران در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ به کار گرفته بود به‌طور دقیق مشخص نشد؛ هرچند این شیوه‌ها تنها در دو مورد قابل محدود ساختن بودند.

در نخستین شیوه، موشک بالستیک پس از شلیک در مسیر ابتدایی خود که همان اوج‌گیری است از طریق «موتور‌های دارای توانایی تغییربردار رانش» یا «بالک‌های موجود در بدنه موشک» دست به مانور می‌زد تا مسیر خود را تغییر دهد.

در دومین شیوه نیز کلاهک هدایت شونده‌ای مانند آنچه در موشک‌های هایپرسونیک وجود دارد، بر موشک‌ها سوار می‌شدند تا بتوانند در مسیر میانی و پایانی دست به مانور بزنند. در شیوه نخست به نظر نمی‌رسد اقدام مورد نظر از لحاظ عملی موثر باشد. موشک دارای سه مرحله تا رسیدن به هدف است. در مرحله ابتدایی اوج می‌گیرد، در مرحله دوم از نقطه اوج‌گیری تا نقطه شیرجه را طی می‌کند و در مرحله سوم روی هدف شیرجه می‌زند. براساس آنچه درباره شیوه نخست گفته شد، موشک بالستیک باید در مرحله ابتدایی که مرحله اوج‌گیری است دست به مانور بزند که روی سامانه‌های پدافند هوایی اثر قاطعی ندارد. از سوی دیگر مانور در مرحله اوج‌گیری ضمن کاستن از شتاب موشک بر سرعت اصابت کلاهک به هدف نیز تاثیری منفی می‌گذارد. در شیوه دوم، اما استفاده از کلاهک پروازی به جای کلاهک پرتابی، سلاح را قادر می‌سازد در مسیر میانی و نهایی با دست زدن به مانور، دشواری بزرگی برای سامانه پدافند هوایی بیافریند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید