مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۸ خرداد ۱۴۰۱

اکسپلور اینستاگرام چیستاکسپلور اینستاگرام چیست

امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، شما به شبکه‌های اجتماعی و قابلیت‌های مختلف آن‌ها مانند اکسپلور اینستاگرام نیاز دارید. نادیده‌گرفتن این ابزارها چیزی به غیر از شکست کسب‌وکار را به دنبال نخواهد داشت.

آیا یک نجار می‌تواند بدون اره، کاری از پیش ببرد یا یک مکانیک بدون آچار، قادر خواهد بود که ماشینی را تعمیر کند؟ شما هم از این قاعده مستثنی نیستید؛ بدون ابزار مناسب به اهدافتان نخواهید رسید.

در مقاله‌های قبلی، اینستاگرام مارکتینگ را بررسی کرده‌ایم؛ در این مقاله، قرار است به شما بگوییم معنی اکسپلور در اینستا چیست و سپس مزایای راهیابی به آن و چگونگی چینش پست‌ها را با شما در میان بگذاریم. در ادامه با یکتانت همراه شوید تا ببینید این قابلیت اینستاگرام چه سودی برای شما دارد.

اکسپلور اینستاگرام چیست؟

اکسپلور یا صفحهٔ کاوش، مجموعه‌ای از محتواها را بر اساس علایق فردی کاربر است؛ الگوریتم‌های اینستاگرام محتوا را بر اساس اکانت‌های مشابه با اکانت‌هایی که کاربر دنبال می‌کند یا محتوایی که او با آن‌ها بیشتر در تعامل است، مدیریت می‌کند.

باید گفت صفحهٔ کاوش هر کاربر شامل عکس‌ها، فیلم‌ها و حتی استوری‌هایی است که اینستا محتوای این صفحه را به سلیقهٔ آن‌ها مدیریت می‌کند؛ بنابراین، هیچ دو صفحه مشابه نیستند. به عبارت ساده‌تر، این بخش مجموعه‌ای از پست‌هایی است که اینستاگرام فکر می‌کند ممکن است از آن‌ها بیشتر لذت ببرید.

کاربران این برنامه با ضربه‌زدن روی نماد ذره‌بین در پایین منوی برنامه به اکسپلور دسترسی پیدا می‌کنند. از نوار جست‌وجوی بالای صفحه، می‌توانید از کلمات کلیدی برای یافتن محتوا، اکانت‌ها و هشتگ‌های محبوب و مرتبط با یک موضوع خاص استفاده کنید.

شما متوجه شدید منظور از اکسپلور در اینستاگرام چیست؛ ولی اجازه دهید ابتدا، نحوهٔ چینش پست‌ها در اکسپلور را با یکدیگر مرور کنیم و سپس به سراغ چگونگی راهیابی به آن برویم.

اکسپلور اینستاگرام

اکسپلور اینستاگرام

حال که متوجه شدید اکسپلور در اینستا چیست، وقت آن شده است که معیار چینش پست‌ها را در آن با شما در میان بگذاریم.

معیار چینش پست‌ها در اکسپلور اینستاگرام

اینستاگرام از سیستم رتبه‌بندی برای شخصی‌سازی فید و صفحهٔ کاوشِ هر کاربر استفاده می‌کند؛ الگوریتم این صفحه برای جمع‌آوری سیگنال‌های رتبه‌بندی و تصمیم‌گیری دربارهٔ نمایش‌دادن پست‌ها، به سیستم خاصی متکی است.

اکسپلور اینستا از یک «سیستم پیشنهاد‌دهی» استفاده می‌کند، که در آن پست‌ها، بر اساس فعالیت هر کاربر در اینستاگرام انتخاب می‌شوند؛ سپس الگوریتم اینستا این پست‌ها را بر اساس چندین فاکتور مختلف رتبه‌بندی می‌کند.

این عوامل شامل تعامل مخاطب، تازگی محتوا و منحصر‌به‌فرد بودن و کیفیت آن است. برای مثال، فرض کنید پیج‌های آشپزی زیادی را دنبال می‌کنید و با استوری‌‌های مرتبط با آن درگیر هستید؛ در این صورت، اینستا محتوای مرتبط با مواد غذایی را برای اکسپلور شما جمع‌آوری می‌کند. در فیدِ صفحهٔ اصلی، افراد فقط پست‌هایی از پیج‌های دنبال‌شدهٔ خود (following) را می‌بینند؛ اما در صفحهٔ اکسپلور، طبقه‌بندی پست‌ها متفاوت است.

به عبارت دیگر، انتخاب محتوا در این صفحه برای کاربر بر اساس موارد زیر است:

  • اطلاعات مربوط به پست: کپشن‌های مرتبط و تاثیرگذار، هشتگ‌ها‌ی کاربردی، موقعیت مکانی کاربر، لایک‌ها، نظرات؛
  • فعالیت کاربر در اینستا: صفحهٔ کاوش برای هر کاربر بر اساس آنچه در اینستاگرام با آن تعامل دارد، شخصی‌سازی می‌شود؛
  • سابقهٔ تعامل کاربر با اکانتی که محتوا را منتشر کرده است: اگر محتوا توسط اکانتی منتشر شده باشد که کاربر قبلا با آن تعامل داشته است، احتمال بیشتری دارد که در اکسپلور اینستاگرامش ظاهر شود؛
  • اطلاعات مربوط به فردی که محتوا را منتشر کرده است: شامل معیارهایی مانند محتوایی که منتشر می‌کنند، تعداد فالوورهایشان، نرخ تعامل پست‌هایشان و غیره است.

در حال حاضر، سیستم رتبه‌بندی بر اساس میزان تعامل کار می‌کند. وقتی که الگوریتم اینستاگرام متوجه شود پست شما معیارهای گفته شده را دارد، آن را در اکسپلور به نمایش می‌گذارد.

مقاله پیشنهادی : آموزش بازیابی رمز اینستاگرام با شماره موبایل

چگونه به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنیم؟

برای بیشتر کسب‌وکار‌ها، نمایش پست در اکسپلور به جذب مشتری بالقوه و به‌تبع آن، فروش بیشتر منجر می‌شود؛ بنابراین اهمیت دارد که بدانیم چگونه به اکسپلور اینستاگرام برویم. با بارگذاری میلیون‌ها پست جدید در هر روز، بازدید محتوا در اینستاگرام بسیار رقابتی است؛ همین امر، نمایش پست‌ها در صفحه کاوش را دشوار می‌کند.

در ادامه، بهترین روش‌ها را برای ورود پست شما به اکسپلور معرفی می کنیم:

۱. در زمان درست پست بگذارید

زمانی که صحبت از مشارکت در رسانه‌های اجتماعی به میان می‌آید، زمان‌بندی عامل مهمی است؛ با انتشار هزاران محتوای جدید در هر دقیقه، پست شما ممکن است در صورت عدم تعامل فوری در فید گم شود. کلید حل این مشکل این است که در زمان درست پست خود را به اشتراک بگذارید.

بهترین زمان برای آپلود پست بسته به مکان، صنعت و مخاطب شما می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین، به نحوهٔ رفتار فالوورهای خود در اینسایت نگاهی بیندازید تا بفهمید چه زمانی محتوای خود را منتشر کنید تا در اکسپلور نیز دیده شود.

بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرامبهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام

۲. مخاطب هدف خود را بشناسید

برای ورود به صفحهٔ کاوش، با شناسایی مخاطبان خود یک قدم جلوتر بروید؛ با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مخاطبان اینستاگرام خود آشنا شوید، مخاطبان هدفی را که می‌خواهید در اکسپلور به دست آورید، شناسایی کنید و بفهمید که این کاربران با چه محتوایی بیشتر درگیر هستند.

اکسپلور در اینستاگرام در اکانت کسب‌وکار شما، مکان خوبی برای شروع است؛ آمار و اطلاعات پست‌ها و خود را در اینسایت بررسی کنید و به تاکتیک‌های کاربردی برسید. برخی از سوالاتی که ممکن است در طول این تمرین، برایتان پیش بیاید، عبارتند از:

  • مخاطب من با چه لحنی بیشتر ارتباط برقرار می‌کند؟
  • آیا محتوای بصری خاصی وجود دارد که بهترین عملکرد را داشته باشد؟
  • چه نوع عنوانی بیشترین تعامل را به همراه دارد؟

شناخت مخاطب هدفشناخت مخاطب هدف

۳. از پست‌های دیگر در اکسپلور الهام بگیرید

یکی از ترفندهای کارساز این است که به پست‌هایی نگاه کنید که در صفحهٔ کاوش شما ظاهر می‌شوند؛ اگر با پست‌های مرتبط با صنعت خود تعامل دارید، اکسپلور اطلاعات زیادی دربارهٔ الگوریتم اینستاگرام به شما می‌دهد؛ اینکه مخاطبان بالقوهٔ شما به چه نوع محتوایی علاقه دارند.

اگر مطمئن نیستید که چگونه محتوای جذاب ایجاد کنید، به محتوایی نگاه کنید که معمولا به اکسپلور در اینستاگرام راه پیدا می‌کند. این کار می‌تواند شما را تشویق کند تا پست‌هایی متنوعی را منتشر کنید که مخاطبان هدف شما با آن‌ها درگیر هستند.

شاید مردم از ویدیوهای ساده لذت ببرند یا شاید به نظر برسد که با پست‌های چند اسلایدی تعامل بیشتری برقرار می‌کنند؛ این نکات می‌تواند به شما در داشتن استراتژی محتوای مفید برای پست‌هایتان کمک کند. در واقع، شما باید محتوایی تولید کنید که مخاطب هدفتان به آن علاقه یا نیاز دارد.

۴. محتوایی جذاب به اشتراک بگذارید

نرخ تعامل (Engagement Rate) یکی از معیار‌های اصلی رتبه‌بندی است که الگوریتم اکسپلور اینستاگرام به‌دنبالِ آن است؛ نگاهی به محتوای موجود و مخاطبان هدف خود بیندازید، در حالت ایدئال، محتوای شما باید دو ویژگی اصلی داشته باشد؛ مفید باشد و توجه مخاطب را جلب کند.

تصاویری با‌کیفیت را به اشتراک بگذارید تا مخاطبان را جذب کنید و چیزهای ارزشمندی مانند ترفندهای کاربردی ارائه کنید و از تکنیک‌های داستان‌سرایی برای بیان مطالب مربوط به برند خود بهره ببرید. به یاد داشته باشید، تعامل فراتر از لایک و کامنت است؛ بنابراین سعی کنید محتوایی ایجاد کنید که مردم بخواهند با دیگران به اشتراک بگذارند یا ذخیره کنند.

به اشتراک گذاشتن محتوای جذاببه اشتراک گذاشتن محتوای جذاب

۵. فرمت‌هایی مانند Reels یا IGTV را امتحان کنید

وقتی اینستاگرام ویژگی‌های جدیدی را معرفی می‌کند، تمایل دارد آن‌ها را بیشتر به نمایش بگذارد تا کاربران بیشتری با آن‌ها درگیر شوند. آیا از خودتان پرسیده‌اید که چرا Reels یک تب اختصاصی در برنامه اینستاگرام دارد؟ به این دلیل است که اینستاگرام می‌خواهد این قابلیت را برجسته کند.

توجه به این ویژگی‌ها شانس شما را برای ایجاد تعامل بیشتر، جذب مخاطب و ورود به اکسپلور اینستاگرام افزایش می‌دهد؛ همچنین می‌تواند به تنوع فید شما هم کمک کند و به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان خود را علاقه‌مند و درگیر نگه دارید.

فرمت‌های مختلف مانند ریلز یا IGTV را آزمایش کنید تا ببینید کدام‌یک از آن‌ها بیشتر در دسترس مخاطبان شما است. از به‌روزرسانی‌های اینستاگرام مطلع باشید تا بفهمید در هر لحظه، کدام قالب‌ها را در اولویت قرار دهید. در ادامه، مزایای اصلی ورود به اکسپلور را به شما معرفی می‌کنیم.

مزایای ورود به اکسپلور اینستاگرام برای کسب‌وکارها

برند شما باید به ورود پست‌های خود به اکسپلور اهمیت دهد؛ زیرا به این معنی است که افراد بیشتری ممکن است محتوای شما را ببینند. در حال حاضر، اصلی‌ترین مزیت ورود به اکسپلور این است که افراد بیشتری با محتوای شما تعامل برقرار می‌کنند.

با توجه به اینکه در هر روز، به تعداد کاربران اینستاگرام افزوده می‌شود، این افزایشِ بازدید چندین مزیت مرتبط دیگر هم به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • افزایش فالوور: طبق آخرین آمار منتشرشده، روزانه، بیش از ۲۰۰ میلیون اکانت از صفحهٔ کاوش اینستاگرام بازدید می‌کنند؛ در بین این کاربران، اینستاگرام محتوای شما را در مقابل کسانی که به احتمال زیاد به اکانت شما علاقه‌مند هستند، نمایش می‌دهد. این بدان معنی است که شما شانس خوبی برای تبدیل برخی از آن‌ها به دنبال‌کنندگان جدید دارید؛
  • افزایش تعامل: اگر کاربران محتوایی را که می‌بینند، دوست داشته باشند، احتمالا با لایک‌کردن، نظر دادن، ذخیره‌کردن یا حتی اشتراک‌گذاری با دوستان، با آن درگیر می‌شوند؛ بنابراین، وقتی محتوای شما در صفحهٔ کاوش دیده می‌شود، نرخ تعامل اکانت شما هم به احتمال زیاد افزایش پیدا می‌کند؛
  • افزایش فروش: اگر پیج فروشگاهی دارید، وقتی افراد بیشتری محتوای شما را از طریق اکسپلور در اینستاگرام مشاهده کنند، امکان فروشتان بیشتر می‌شود. علاوه بر این، پست‌های فروشگاه‌های اینستاگرام در اکسپلور نمایش داده می‌شوند؛ اما این ویژگی برای کاربران ایرانی در دسترس نیست.

همان طور که دیدید، ورود پست به اکسپلور اینستاگرام مزایای مفیدی برای اکثر کسب‌وکارها به‌ دنبال دارد که بی‌شک، باعث پیشرفتشان می‌شود.

مزایای ورود به اکسپلور اینستاگراممزایای ورود به اکسپلور اینستاگرام

چگونه اکسپلور اینستاگرام را به سلیقه خودمان تغییر دهیم؟

نمایش پست‌ها در اکسپلور شما، عمدتا تحت‌تاثیر افرادی است که دنبال می‌کنید. اگرچه برخی از پست‌ها توسط اینستاگرام پیشنهاد می‌شوند؛ اما محتوایی که می‌بینید بیش از هر چیز تحت‌تاثیر رفتار شما در اینستاگرام و میزان تعامل با محتواها و اکانت‌های خاص است.

بهترین راه برای تغییر محتوای اکسپلور در اینستاگرام، تغییر رفتار در دنبال‌کردن،‌ لایک و کامنت است. به عنوان مثال، اگر تعداد زیادی از بلاگرهای زیبایی را دنبال کنید، به احتمال زیاد، محتوای مرتبط با آن‌ها را بیشتر خواهید دید.

از آنجایی که در اینستاگرام گزینه‌ای وجود ندارد که فورا، صفحهٔ کاوش شما را تغییر دهد، دو راهکار مفید وجود دارد که می‌توانید برای تاثیرگذاری در آنچه در این صفحه از برنامه می‌بینید انجام دهید؛ این موارد را در زیر فهرست کرده‌ایم:

تاریخچهٔ جستجوی خود را پاک کنید

پاک‌کردن سابقهٔ جستجوی شما یک فرآیند بسیار ساده است؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا وارد برنامهٔ اینستاگرام شوید؛
  • روی نماد پروفایل خود در گوشهٔ سمت راست پایین ضربه بزنید؛
  • سپس روی نماد منوی همبرگری (آیکون سه خط) در بالا سمت راست کلیک کنید؛
  • روی گزینهٔ «Your activity» کلیک کنید؛
  • در این مرحله، گزینهٔ «Recent Searches» را انتخاب کنید؛
  • شما در این بخش، جست‌وجوهای اخیر خود را مشاهده می‌کنید. با انتخاب گزینهٔ «Clear All»، می‌توانید سابقهٔ جست‌وجوی خود را پاک کنید؛ همچنین می‌توانید با کلیک روی ضربدر، هر کدام از جست‌وجوها را جداگانه پاک کنید.

نحوه پاک کردن تاریخچه سرچ اینستاگرامنحوه پاک کردن تاریخچه سرچ اینستاگرام

تنظیمات را به‌صورت دستی تغییر دهید

شما می‌توانید با حذف جداگانهٔ پست‌هایی که دوست ندارید، اکسپلور خود را به‌صورت دستی تغییر دهید. با انتخاب جداگانهٔ این موارد، به اینستاگرام اجازه می‌دهید الگوریتم را تغییر دهد؛ زیرا اینستاگرام متوجه می‌شود که شما هیچ علاقه‌ای به این محتوا ندارید.

در اینجا، نحوهٔ تغییر دستی تنظیمات در این صفحه آمده است:

  • به اکسپلور خود در برنامهٔ اینستاگرام بروید؛
  • پستی را که دوست ندارید انتخاب کنید؛
  • پس از باز شدن پستی که دوست ندارید، روی نماد سه نقطه در بالای پست کلیک کنید؛
  • گزینهٔ «Not Interested» را انتخاب کنید و سپس پست از اکسپلور حذف خواهد شد.

نحوه مرتب‌کردن اکسپلور به صورت دستینحوه مرتب‌کردن اکسپلور به صورت دستی

اکسپلور اینستاگرام را جدی بگیرید!

ورود به اکسپلور در اینستاگرام مانند اجرای یک تبلیغ هدفمند برای جذب مخاطب هدف است؛ استفاده از ترکیب مناسبی از محتوای خوب، زمان‌بندی و قالب‌های محتوای تازه می‌تواند شما را جلوتر ببرد؛ اما برای تکمیل رویکرد خود، باید درک بهتری از آنچه مخاطبان بالقوه می‌خواهند از شما ببینند، داشته باشید.

در این مقاله، سعی داشتیم تمامی نکات کاربردی دربارهٔ اکسپلور اینستاگرام را به شما معرفی کنیم. شما برای رسیدن پست‌ها به اکسپلور، چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهید‌؟ (چنانچه قصد اجرای تبلیغات در اینستاگرام را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های یکتانت آگاهی یابید!)

منابع:

sproutsocia | zoho | hootsuite | SearchEngineJournal | makeuseof

4.6/5 – (18 امتیاز) تحریریه یکتانت

ارسال نظر کنسل کردن پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی* ایمیل* متن نظر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید