ما برای اینکه بتوانیم انواع شیرفلکه سوزنی را در سایت صنعت پالایش آناهیتا به شما معرفی کنیم ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که شیرفلکه سوزنی چیست و ساختمان شیر فلکه سوزنی چگونه است.

شیر سوزنی چیست

شیرفلکه سوزنی یا needlevalves که اسم خود را از شکل دیسک و نشیمنگاه خود گرفته از لحاظ ساختمان و طرز کار جزو خانواده شیرهای کروی می باشد با این شیرها می توان کنترل دقیق جریان سیال را به خصوص در لوله های باریک و ظریف برقرار کرد. ساختمان شیر فلکه سوزنی طوری است که جریان به یک حفره کوچک هدایت می شود و پس از چرخش °90 به نوک یک مخروط هدایت می شود و همانگونه که از شکل پیداست جریان از بین این حفره و یک قطعه سوزنی شکل به خروجی راه می یابد.دیسک شیر فلکه سوزنی از میله مخروطی شکل نازکی تشکیل شده که از داخل سوراخ مدور صفحه عبور می کند و جریان حرکت سیال را محدود می سازد.

ساختمان شیر فلکه سوزنی بیشتر در کاربراتورها به کار می رود . شیر فلکه سوزنی از لحاظ ساختمان بسیار ظریف و تقریبا کوچک می باشد و به علت داشتن مکانیسم مورد اعتماد در عملیات حساس و دقیق به کار گرفته می شود . در آزمایشگاه های نفت یا پتروشیمی و وسائل ابزار دقیق کاربرد آن بسیار می باشد . قطر شیرهای فلکه سوزنی معمولا از 2 اینچ تجاوز نمی کند و شیر فلکه سوزنی را بیشتر در محل هایی به کار می برند که محدودیت لازم باشد و منظور از محدودیت یعنی تاخیر زمانی و تغییر آرام فشار است.

شیرفلکه سوزنی یک شیر با حرکت خطی است که معمولا برای کنترل جریان و قطع و وصل جریان به کار می رود. شیوه این شیر ساده است و با چرخاندن هندویل شیر، به آسانی می توان میزان جریان سیال عبوری را تنظیم کرد. عمل باز و بسته شدن شیر می تواند به صورت دستی یا خودکارانجام شود. این عملگر می‌تواند الکتریکی، پنوماتیک یا هیدرولیک باشد که بیشتر در استفاده های صنعتی از این عملگرها استفاده می شود. با این حال، به طور متداول، از عملگر دستی و از نوع هندویل برای باز و بسته کردن آن استفاده می شود.

مهم ترین ویژگی این نوع شیرآلات صنعتی ، موازی بودن آببند با جهت جریان سیال است که این ویژگی سبب می شود شیرفلکه سوزنی برای تنظیم جریان کارآمد باشد و فرسایش دیسک و آببند کاهش یابد؛ هرچند، همین ویژگی مقاومت بالایی در برابر جریان سیال و آشفتگی جریان در درون شیرفلکه سوزنی ایجاد می کند.

شیرفلکه سوزنی نسبت به سایر انواع شیرها نظیر شیر کشویی، شیر توپی فولادی ، شیر پروانه ای و … که مجرای مستقیم دارند، افت فشار بالایی ایجاد می کند؛ بنابراین، در سیستم هایی که افت فشار عامل کنترلی محسوب می شود و به زیان سیستم است، نباید از شیرفلکه سوزنی استفاده کرد.
علاوه بر این، نکته اساسی که در مورد شیرفلکه سوزنی وجود دارد این است که به دلیل این که تمام فشار سیال به صورت مستقیم به ساقه شیر (Stem) منتقل می شود سایز این نوع شیرآلات نهایتا به DN 300 می رسد. البته ممکن است به صورت استثناء، شیر فلکه سوزنی در سایزهای بزرگتر از 300 نیز تولید شود؛ در چنین حالتی، در تولید و کاربست آن باید از قوانین و اصول خاصی تبعیت کرد. به طور مثال، بال ولو تا سایز DN 1200 نیز تولید و استفاده شده است.

ساختمان شیر سوزنی

شیرهای فلکه سوزنی، همانند شیر فلکه های کشویی دارای دو نوع ساقه بالارونده و غیر بالا رونده هستند که در استفاده های صنعتی، نوع ساقه بالا رونده مرسوم تر است. از نظر اجزای شیر نیز، شیر سوزنی شباهت زیادی به شیر کشویی دارد به همین دلیل شاید عنوان شیر فلکه سوزنی را نیز شنیده باشید.
هرچند شیر فلکه کشویی و شیرفلکه سوزنی تفاوت هایی با یکدیگر دارند، برخی از برندها، به خصوص برندهای تولید کننده شیر سوزنی برنجی، آن را شیر فلکه کشویی نامیده اند که به نظر می رسد به دلیل هندویل فلکه ای شکل آن باشد، ما نیز به ناچار در بخش محصولات، از این عنوان استفاده کرده ایم. باید توجه داشت اگر کلمه فلکه به نوعی مربوط به خانواده گیت ولوها تلقی شود نمی تواند صحیح باشد. در انتهای این مطلب تفاوت این دو نوع شیر شرح داده شده است.
در این نوع شیر، آب‌بند موازی با خط جهت جریان قرار دارد، این امر به خصوص در حالتی که شیر بسته است، باعث وارد آمدن فشار سیال به دیسک می شود. شاید این مورد نکته منفی در مورد شیر فلکه سوزنی باشد، با این حال، از چند جبنه دیگر، دیسک موازی یک مزیت محسوب می شود. این دیسک موازی مقاومت مناسبی در برابر سایش دارد.
در زیر به چند نوع از انواع شیر فلکه سوزنی اشاره میکنیم تصویر آنها را در سایت صنعت پالایش آناهیتا با شما به اشتراک میگذاریم.

انواع شیر فلکه سوزنی

• شیر فلکه سوزنی فولادی
• شیرفلکه سوزنی چدنی
• شیر فلکه سوزنی برنجی
• شیر فلکه سوزنی بخار
• شیر فلکه سوزنی استیل

شیر فلکه سوزنی فولادی

شیر فلکه سوزنی چدنی

شیر فلکه سوزنی برنجی

شیر فلکه سوزنی بخار

فروشگاه صنعت پالایش آناهیتا با طراحی منحصر به فرد و قابلیت دسترسی آسان به اقلام و محتوای اجناس و انتخابی راحت در تهیه اجناس مورد نیاز پروژه های شما هموطنان گرامی در ضمینه انواع لوله، اتصالات، شیر آلات، فلنج ،انواع شیر فلکه سوزنی و … در شاخه صنعتی و ساختمانی با تضمین بهترین کیفیت و قیمت آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. بدیهی است با توجه به تنوع و گستردگی محصولات و برندهای مختلف در ضمینه صنعت آب، گاز، نفت و پتروشیمی تمام کالاهای مد نظر شما مشتریان گرامی در سایت فروشگاه صنعت پالایش آناهیتا وجود نداشته باشد. که شما می توانید از طریق تماس با ما سریع ترین دسترسی را با کارشناسان مجرب فروش صنعت پالایش آناهیتا داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید