برج ایفل، به عنوان اصلی‌ترین نماد شهر پاریس در کشور فرانسه، از شاهکارهای معماری نوین می‌باشد که در زمان افتتاح خود توانست فرانسه را تبدیل به مهد معماری نوین سازد. متاسفانه اکثر کسانی که برای گردش به فرانسه می‌روند و از برج ایفل در پاریس دیدن می‌کنند، درباره داستان ساخت و تاریخچه این برج باشکوه چیزی نمی‌دانند، به همین دلیل قصد داریم برای افرادی که بزودی به پاریس سفر می‌کنند، اطلاعات جالب و خیره کننده‌ای را از ایفل و داستان ساخت آن بازگو کنیم.

اگر هنوز برای خرید ویزای توریستی فرانسه اقدام نکرده‌اید، می‌توانید از تنوع قیمتی تورهای فرانسه آژانس مسافرتی سیمرغ تراول بهره‌مند شوید و به وسیله خدمات ویژه و همچنین تجارب ارزشمند کارشناسان، سفری با کیفیت و به صرفه را برای خود رقم بزنید.

انتقادات گسترده علیه ساخت برج ایفل

هرچند که امروز نماد برج ایفل افتخار هر فردی است که در پاریس زندگی می‌کند، اما در اوایل ساخت این برج اینگونه نبود. از آن‌جا که سرمایه و مقدار آهن بسیار زیادی صرف ساخت می‌شد، بسیاری از بزرگان ادبیات فرانسه، هنرمندان و همچنین سیاستمدارانی که دشمن گستاو ایفل محسوب می‌شدند، ساخت این برج را به گونه‌ای مورد انتقاد قرار دادند که کسی باور نمی‌کرد شرکت گستاو ایفل قادر به ادامه پروژه باشد؛ اما در کمال ناباوری، گستاو ایفل و تیم مجربش، در برابر تمامی چالش‌ها مقاومت کردند و نهایتا در نمایش بزرگ اکسپو و همزمان با صدمین سالگرد انقلاب فرانسه، این برج را به تمامی مردم معرفی کردند. پس از اینکه دشمنان ایفل موفقیت و دستاورد عظیم این برج را برای کشور فرانسه مشاهده کردند، همگی تک به تک از تیم گستاو ایفل معذرت خواهی کردند و این موفقیت را تبریک گفتند. با این برج، فرانسه تبدیل به مهد و نماد معماری نوین با استفاده از آهن شد، زیرا تا قبل از آن هیچ‌کدام از مردم سابقه ساخت سازه‌ها و خانه‌ها را با آهن نداشتند.

داستان ساخت برج ایفل

اولین موردی که درباره ساخت برج ایفل همه را خصوصا تاریخ‌نگاران را شگفت‌زده کرد، ساخت این برج بزرگ در دو سال دو ماه و پنج روز بود. برج ایفل در آن زمان به عنوان یک شاهکار فنی جهانی افتتاح شد. در آن زمان فرانسه به عنوان یک کشور صنعتی قدرتمند شناخته می‌شد و به ذخایر آهن زیادی دسترسی داشت و برج ایفل نماد صنعتی کشور فرانسه شد.

سالگرد انقلاب کبیر فرانسه از اهمیت بسیار بالایی برای فرانسوی‌ها برخوردار بود و این برج برای دو سال آینده مصادف با صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شده بود.

ساخت یک برج 300 متری در پارک شان دو مارس تنها کار خود گوستاو ایفل نبود، بلکه گوستاو ایفل نبود. هرچند که گوستاو ایفل خود یک معمار صاحب‌نام و پرآوازه بود، اما بیشتر به عنوان کارآفرین و مدیر کل پروژه از او یاد می‌شود که توانست مجوزهای لازم و همچنین سرمایه‌های کلان را فراهم سازد. امیل نوگویر و کوریس کوچوین معماران اصلی پروژه بودند که ایده ساخت برج را از قبل در نظر دشتند؛ اما آن‌ها نفوذ و قدرت کافی را برای اجرای همچین پروژه‌ای نداشتند. از آن‌جا که گوستاو ایفل ایده مشابهی در سر داشت، به آن‌ها اعلام کرد که موفق به ثبت اختراع جدیدی برای ساخت یک برج 300 متری شده است و در نهایت تیم گوستاو ایفل تشکیل شد.

استفان ساوستر معمار دیگری بود که وظیفه طراحی ظاهر برج ایفل را برعهده داشت. تیم گوستاو از او شدیدا درخواست کردند که بهترین ظاهر ممکن را برای برج ایفل طراحی کند، چرا که در آن زمان افکار عمومی نسبت به این برج بسیار منفی بود؛ هنرمندان به این برج دودکش سیاه غول‌پیکر می‌گفتند. سرانجام این طراح با تجربه، یک ظاهر نسبتا ساده اما بسیار زیبا و دل‌انگیز را برای این برج تاریخی برگزید.

جالب اینجاست که تیم گوستاو ایفل تمامی قطعات لازم را در حومه پاریس در کارخانه‌ای جداگانه طراحی کردند و تا سال‌ها بعد از هیچ قطعه تولید شده خارجی در ترمیم این برج استفاده نشد و این مورد حمایت ملی تولید کنندگان را به نمایش می‌گذارد. در ساخت این برج از 150 تا 300 کارگر مشغول به کار بودند. گوستاو ایفل همچنین تیمی مجرب و با تجربه از افرادی که سال‌ها روی ساخت پل‌های آهنین بزرگ کار کرده بودند تشکیل داد تا نظارت بر این کارگران را برعهده بگیرند.

بخش‌هایی از قطعات برج ایفل در همان مکان توسط کارگران نصب گردید و بخش‌های دیگر که کار سخت‌تری نیاز داشتند، جداگانه در کارخانه‌ها و محوطه‌های بزرگ تنظیم می‌شدند و بعد با جرثقیل به بالای برج انتقال میافتند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید