مقالات تبلیغات در گوگل | رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

محاسبه قیمت گوگل ادزمحاسبه قیمت گوگل ادز

هزینه جذب هر مشتری برای ارزیابی کمپین‌های تبلیغاتی و کنترل بودجه بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل، چگونگی محاسبه قیمت گوگل ادز یکی از موارد بسیار مهمی است که هر صاحب کسب‌وکاری باید بداند.

تبلیغات پولی و در صدر آن‌ها گوگل ادز به شما اجازه می‌دهند تا به مشتری بیشتری و به تبع آن درآمد بالاتری دست پیدا کنید. با این حال، جذب هر مشتری چقدر خرج روی دست شما می‌گذارد؟ کدام کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز با بودجه شما همخوانی بیشتری دارد؟

در این مقاله سعی می‌کنیم با بررسی چگونگی محاسبه هزینه کمپین‌های مخلتف گوگل ادز به این سوال پاسخ دهیم. سپس عوامل تاثیرگذار در هزینه تبلیغات و چگونگی پیش‌بینی هزینه‌ها با کمک کیورد پلنر را با شما در میان می‌گذاریم. در ادامه با یکتانت همراه شوید.

هزینه تبلیغات در گوگل ادز چقدر است؟

بر کسی پوشیده نیست که عادت خرید مصرف‌کنندگان تغییر کرده است. آن‌ها نه تنها بیش از پیش به خرید آنلاین روی آورده‌اند بلکه سعی می‌کنند قبل از خرید درباره گزینه‌های مختلف تحقیق آنلاین کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها به جای دوست و آشنا از موتورهای جست‌وجو کمک می‌گیرند.

کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک با در نظر گرفتن این موضوع سعی می‌کنند از گوگل ادز برای هدف‌گیری و جذب مخاطب بیشتر بهره ببرند. کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل ادز به آن‌ها کمک می‌کند تا جلوی چشم مخاطب هدفشان ظاهر شوند.

محاسبه قیمت گوگل ادز کار آسانی نیست؛ زیرا مبلغ مشخص و ثابتی برای هر کلمه کلیدی و جایگاه نمایش در نظر گرفته نشده است. گوگل ادز سیستم مزایده خود را بر مبنای کیفیت و مبلغ پیشنهادی طراحی کرده است. آن‌ها سعی کرده‌اند با طراحی این سیستم از نمایش تبلیغ‌های ضعیف و سوء‌‌استفاده احتمالی کسب‌وکارهای بزرگ جلوگیری کنند.

این بدان معنا است که قیمت‌گذاری در گوگل ادز بسته به پیشنهاد رقبا و کیفیت تبلیغ آن‌ها، جایگاه نمایش و مخاطب هدف متفاوت است. به عبارت دیگر ممکن است که تبلیغ در گوگل ادز از چند سنت تا چند صد دلار برای شما آب بخورد.

نرخ بازگشت سرمایه از هزینه‌ای که برای تبلیغات در گوگل ادز می‌کنید، مهم‌تر است. برای مثال، ممکن است قیمت هر کلیک در گوگل ادز برای برخی از حوزه‌ها مانند املاک ۵۰ دلار باشد؛ اما یک مشتری جدید می‌تواند ۲۰ تا ۴۰ برابر آن سود داشته باشد.

با این حال، شرایط برای کسب‌وکار فعال در حوزه سرگرمی متفاوت است. اگر چه هزینه هر کلیک کمتر است؛ اما به تعداد مشتری بیشتری برای کسب سود حاصل از جذب یک مشتری جدید در حوزه املاک نیاز دارد.

در بخش‌های بعدی با بررسی چگونگی محاسبه هزینه کمپین‌های تبلیغاتی به شما کمک می‌کنیم تا سیستم قیمت‌گذاری گوگل ادز را بهتر درک کنید.

۱. کمپین ویدیویی

گوگل ادز در کمپین‌های ویدیویی از مدل قیمت‌گذاری هزینه به‌ازای مشاهده و هزینه‌ به‌ازای تعامل استفاده می‌کند. در این مدل‌ها به‌ازای تماشای تبلیغ یا تعامل با آن مانند کلیک روی دکمه فراخوان عمل، مبلغی پرداخت می‌کنید. شما می‌توانید بسته به نوع تبلیغتان یکی از این دو مدل قیمت‌گذاری را انتخاب کنید.

تماشای تبلیغ زمانی شمرده می‌شود که کاربر ۳۰ ثانیه از تبلیغ شما را مشاهده کند. ناگفته نماند که هزینه ویدیوهای ۳۰ ثانیه‌ای یا کمتر زمانی از شما کسر می‌شود که کاربر تمام تبلیغ را ببیند.

هزینه شما در کمپین‌های ویدیویی به بودجه روزانه‌ای که برای هر کمپین تعیین می‌کنید بستگی دارد. سقفی مشخص برای بودجه روزانه خود تعیین کنید تا مطمئن شوید بیش از حد خرج نمی‌کنید. با ارزیابی عملکرد کمپینتان متوجه خواهید شد که چه مبلغی برای هر روز کنار بگذارید.

هزینه نهایی شما به کیفیت تبلیغ، مخاطب هدف و هدف کمپینتان بستگی دارد. به همین خاطر، تبلیغات ویدیویی در گوگل ادز می‌تواند از ۰/۰۱ تا ۰/۱ دلار برای شما تمام شود. برای مثال، ممکن است شما بخواهید مخاطب خاصی را بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی او هدف بگیرید. در این شرایط شما باید مبلغ بیشتری را برای تبلیغ خود کنار بگذارید.

پیشنهاد شما نقش زیادی در نمایش یا عدم نمایش تبلیغتان دارد. برای مثال، فرض کنید که حداکثر قیمت پیشنهادی شما ۳ دلار باشد. تبلیغ شما زمانی نمایش داده می‌شود که پیشنهاد رقیب شما کمتر از ۳ دلار باشد.

حداکثر قیمت پیشنهادی نزدیک‌ترین رقیب مبلغی است که از شما کسر می‌شود. اگر حداکثر پیشنهاد رقیبتان در مثال بالا ۲ دلار باشد، گوگل ادز برای هر نمایش از شما ۲/۰۱ دلار می‌گیرد.

۲. کمپین افزایش نصب اپلیکیشن

شما می‌توانید از گوگل ادز برای اجرای کمپین‌های افزایش نصب اپلیکیشن خود بهره ببرید. گوگل ادز برای محاسبه هزینه این کمپین‌ها از مدل هزینه‌ به‌ازای نصب استفاده می‌کنید. بدیهی است که شما باید در این نوع کمپین‌ها به دلیل تبدیل مستقیم مخاطب هدف بیشتر هزینه کنید.

از مهم‌ترین عوامل موثر در محاسبه قیمت گوگل ادز برای اجرای این نوع کمپین‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت مکانی هدف
  • شبکه تبلیغاتی (صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل، گوگل پلی، یوتیوب و شبکه نمایش گوگل)
  • پلتفرم (اندروید یا آی‌او‌اس)
  • دسته (برای مثال، درج تبلیغ در دسته‌بندی بازی‌های معمایی نسبت به ارائه آن در دسته‌بندی بازی‌های اکشن به مراتب هزینه بیشتری خواهد داشت.)

بدیهی است که شما دوست دارید بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را تجربه کنید. به همین خاطر، سعی کنید تبلیغی با کیفیت بالا و مرتبط با موضوع اپلیکیشن خود ارائه کنید.

۳. کمپین تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی در شبکه نمایش گوگل (Google Display Network) نمایش داده می‌شوند. شما می‌توانید تبلیغات خود را در قالب‌های مختلف از طریق این شبکه به دست مخاطب هدفتان برسانید. با این حال، بیشتر تبلیغ‌کنندگان از این شبکه برای نمایش تبلیغات بنری خود استفاده می‌کنند.

سه مدل قیمت‌گذاری برای تبلیغات نمایشی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای محاسبه قیمت گوگل ادز استفاده کرد:

  • CPC (هزینه به‌ازای کلیک)

شما باید مبلغی مشخص را پس از کلیک هر کاربر بپردازید. این مدل قیمت‌گذاری بهترین گزینه برای کمپین‌هایی است که با هدف افزایش ترافیک وب‌سایت اجرا می‌شوند.

  • CPM (هزینه به‌ازای هر ۱۰۰۰ نمایش)

در صورتی که تبلیغ شما هزار بار نمایش داده شود، هزینه آن کسر می‌شود. این مدل قیمت‌گذاری گزینه مناسبی برای کمپین‌های ایجاد و افزایش آگاهی از برند است. در حقیقت، اگر شما می‌خواهید تبلیغتان را تعداد زیادی از مخاطبان هدف ببینند، از این مدل استفاده کنید.

  • CPA (هزینه به‌ازای اکشن)

هزینه تبلیغ در این مدل به تحقق عمل مشخص‌شده از طرف شما بستگی دارد. به عبارت دیگر، نه تنها باید تبلیغ شما دیده شود بلکه باید به انجام عملی مشخص مانند خرید یا دانلود منجر شود.

۴. کمپین تبلیغات در نتایج جستجو

تبلیغات در نتایج جست‌وجو به تبلیغاتی اشاره می‌کند که در بالا و پایین صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل نمایش داده می‌شوند. این کمپین یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین کمپین‌های گوگل ادز به حساب می‌آید. سیستم مزایده پایه و اساس محاسبه قیمت گوگل ادز برای این کمپین است.

سیستم مزایده به شکلی طراحی شده است که قیمت هر کلیک در گوگل ادز پس از جست‌وجوی کاربر در لحظه تعیین شود. گوگل با کمک سیستم مزایده خود تبلیغی مناسب و مرتبط با نیت کاربر از جست‌وجو به او نشان می‌دهد.

قیمت تبلیغ شما در نتایج جست‌وجو بر اساس فرمول زیر به دست می‌آید:

«۰/۰۱ + (امتیاز کیفیت تبلیغ / رتبه تبلیغ قبل از شما) = قیمت تبلیغ شما»

  • امتیاز کیفیت (Quality Score): نمره‌ای بین ۱ تا ۱۰ است که بر اساس عملکرد گذشته شما در SERP (صفحه نتایج موتور جست‌وجو)، میزان ارتباط تبلیغ با کلمه کلیدی هدف و نرخ کلیک مورد انتظار مشخص می‌شود.
  • رتبه تبلیغ: مهم‌ترین معیاری است که گوگل بر اساس آن تصمیم می‌گیرد تبلیغ شما واجد شرایط نمایش در صفحه نتایج جست‌وجو است یا خیر. رتبه تبلیغ در همان زمان حراج بر اساس میزان رقابت و امتیاز کیفیت مشخص می‌شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید، امتیاز کیفیت تبلیغ شما در مخرج فرمول است. از این رو، شما به‌راحتی می‌توانید هزینه‌های خود را با افزایش کیفیت تبلیغتان و توجه به معیارهای گوگل کاهش دهید و به دنبال آن رتبه بهتری کسب کنید.

شما تا اینجای مقاله با برخی از عوامل تاثیرگذار در محاسبه قیمت گوگل ادز مانند کیفیت تبلیغ، حداکثر مبلغ پیشنهادی شما و رقبا و همچنین کیفیت تبلیغ رقبا آشنا شدید. بیایید در بخش‌های بعدی با یکدیگر نگاهی به سایر عوامل تاثیرگذار و نحوه پیش‌بینی هزینه تبلیغات در گوگل ادز بیندازیم.

بیشتر بخوانید: گوگل ادز چیست و چه کاربردی دارد؟

عوامل موثر در هزینه تبلیغات در گوگل ادز

مبلغی که برای تبلیغات در گوگل ادز باید خرج کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد. از دیگر عوامل موثر در هزینه تبلیغات در گوگل ادز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع کسب‌وکار
  • نوع کمپین
  • مدل قیمت‌گذاری
  • چرخه عمر مشتری
  • ترندها
  • بودجه
  • مبلغ پیشنهادی کلمه کلیدی
  • مدل هدف‌گیری
  • زمان نمایش تبلیغ
  • رتبه تبلیغ
  • امتیاز کیفیت

رتبه تبلیغ را می‌توان مهم‌ترین عامل تاثیرگذاری در محاسبه قیمت گوگل ادز دانست. گوگل تبلیغ شما را با استناد به آن به عنوان برنده مزایده به کاربر نمایش می‌دهد. علاوه بر این، در بخش قبلی به این موضوع اشاره شد که هزینه تبلیغ شما بر اساس این رتبه محاسبه می‌شود.

برای محاسبه رتبه تبلیغ خود باید حداکثر مبلغی را که پیشنهاد می‌دهید در امتیاز کیفیت تبلیغتان ضرب کنید. برای مثال، فرض کنید که حداکثر مبلغ پیشنهادی شما برای تبلیغات در نتایج جست‌وجو ۴ دلار و امتیاز کیفیت تبلیغتان ۷ است. رتبه تبلیغ شما در حراج ۲۸ در نظر گرفته می‌شود.

بدیهی است که کنترل برخی از این عوامل از دست شما خارج است. برای مثال، شما نمی‌توانید صنعت خود را برای کاهش هزینه‌های تبلیغات در گوگل تغییر دهید. با این حال، با کمک برخی از این عوامل می‌توانید بودجه خود را بهینه مصرف کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید صفحه فرود خود را بهبود بخشید تا امتیاز کیفیت را افزایش دهید.

از طرفی، علایق و عادت‌های خرید مصرف‌کنندگان مدام تغییر می‌کنند. شما باید برای کنترل بودجه خود با مواردی که در حوزه کاری با آنها مواجه می‌شوید، همراهی کنید.

نحوه محاسبه هزینه تبلیغات در گوگل ادز به کمک کیورد پلنر

همانطور که در بخش‌های قبل مشاهده کردید، محاسبه قیمت گوگل ادز امکان‌پذیر نیست. با این حال، شما می‌توانید با کمک کیورد پلنر هزینه‌ تبلیغات در گوگل ادز را پیش‌بینی کنید. پیش‌بینی هزینه‌ها به شما کمک می‌کند تا بودجه مناسبی برای تبلیغات در نظر بگیرید.

شما قبل از هر چیزی باید بدانید که مخاطب هدفتان از کدام کلمه کلیدی استفاده می‌کند. تحقیق کلمات کلیدی و یک جلسه طوفان فکری با اعضای تیمتان به شما کمک می‌کند تا لیستتان را پر کنید.

به عنوان مثال، یک فروشگاه آنلاین ساعت هوشمند را در نظر بگیرید. به احتمال زیاد مردم عبارت‌های «خرید ساعت هوشمند»، «قیمت ساعت هوشمند» و «خرید لوازم جانبی ساعت هوشمند» را جست‌وجو می‌کنند.

حال به سراغ کیورد پلنر بروید و در گام اول روی «Discover new keywords» کلیک کنید.

کیورد پلنر

کیورد پلنر

سپس کلمه کلیدی مورد نظر خود را در مرحله بعد مشخص کنید. قبل از اینکه روی «Get Result» کلیک کنید باید موقعیت مکانی و زبان خود را انتخاب کنید. گزینه «All location» را در بخش «Location» و گزینه «Persian» را در بخش «Language» انتخاب کنید.

وارد کردن کلمه کلیدی در کیورد پلنر

وارد کردن کلمه کلیدی در کیورد پلنر

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کیورد پلنر میانگین حجم جست‌وجو هر کلمه کلیدی و رنج قیمت هر کلیک در گوگل ادز را به شما نشان می‌دهد.

میانگین حجم سرچ هر کلمه در کیورد پلنر

میانگین حجم سرچ هر کلمه در کیورد پلنر

به بررسی اطلاعات ارائه‌شده بپردازید و چند کلمه کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان را انتخاب کنید. سپس روی دکمه «Add keywords» کلیک کنید. پس از آن، روی «Forecast» در نوار کناری کلیک کنید تا هزینه‌های تبلیغات در گوگل ادز را پیش‌بینی کنید.

هزینه تبلیغات در کیورد پلنر

هزینه تبلیغات در کیورد پلنر

چقدر برای تبلیغات در گوگل ادز هزینه کنیم؟

گوگل ادز قدرتمندترین پلتفرم تبلیغات پولی به حساب می‌آید که می‌توان از آن برای هر نوع کسب‌وکاری بهره برد. آشنایی با چگونگی محاسبه قیمت گوگل ادز به شما کمک می‌کند تا بودجه مناسبی برای کمپین خود در نظر بگیرید.

شما باید هدف مشخصی را برای کمپین‌های تبلیغاتی خود در گوگل ادز تعیین کنید. تا جایی که امکان دارد زمان زیادی را صرف تحقیق کلمات کلیدی، بازار هدف و رقبایتان کنید. با انجام این تحقیقات با دید بهتری بودجه تبلیغاتتان را مشخص می‌کنید.

شما همچنین باید برای مدیریت و کاهش هزینه‌های خود عوامل مختلفی مانند مدل قیمت‌گذاری، رتبه تبلیغ و امتیاز کیفیت را در نظر بگیرید. با پیروی از خواسته‌های گوگل می‌توانید با هزینه کمتری به آنچه که می‌خواهید برسید.

هزینه‌های تبلیغات در گوگل ادز را متاسفانه نمی‌توان به درستی محاسبه کرد. با این حال، شما می‌توانید هزینه‌های تبلیغات خود را با کمک کیورد پلنر تا حدودی پیش‌بینی کنید.

آیا نمی‌دانید تبلیغات در گوگل ادز را از کجا آغاز کنید؟ برای شروع می‌توانید با کارشناسان فرست ادز، که یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت است، تماس بگیرید.

منابع:

AdEspresso | Google Help Center | WordStream | WordStream | WebFX | WebFX | [code]fixer

شما قبل از هر چیزی باید بدانید که مخاطب هدفتان از کدام کلمه کلیدی استفاده می‌کند. تحقیق کلمات کلیدی و یک جلسه طوفان فکری با اعضای تیمتان به شما کمک می‌کند تا لیستتان را پر کنید." } }] }

4.1/5 – (18 امتیاز) رضا سپه‌وندی | 

نه تنها به نوشتن بلکه به خواندن، شنیدن و دیدن هم علاقه دارم؛ معتقدم که انسان باید تشنه یادگیری باشد.

ارسال نظر کنسل کردن پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی* ایمیل* متن نظر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید