مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲ خرداد ۱۴۰۱

لایو اینستاگرام چیستلایو اینستاگرام چیست

بعد از شیوع بیماری کرونا، لایو اینستاگرام اهمیت زیادی پیدا کرد. مردم در قرارهای آنلاین اینستاگرامی حضور پیدا می‌کنند، به صحبت‌ها گوش می‌دهند، لایو می‌گذارند و برنامهٔ تلویزیونی آنلاین برگزار می‌کنند؛ حتی بعضی از معلم‌ها و مربی‌ها در لایو، کلاس آموزشی خصوصی و عمومی برگزار می‌کنند. اگر تا الان در صفحه اینستاگرام لایو نگذاشته‌اید، در این مطلب از وبلاگ یکتانت می‌خواهیم دربارهٔ آموزش لایو در اینستاگرام صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه شوید. (چنانچه قصد اجرای تبلیغات در این شبکه اجتماعی را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه تبلیغات در اینستاگرام آگاهی یابید!)

لایو اینستاگرام چیست؟

لایو اینستاگرام یکی از امکانات فوق‌العاده این اپلیکیشن است و به شما اجازه می‌دهد که با مخاطبان خودتان ارتباط زنده برقرار کنید و در لحظه با آن‌ها باشید. با استفاده از لایو می‌توانید مستقیم با کاربرها صحبت کنید، آخرین اخبار را با آن‌ها به اشتراک بگذارید و برند خودتان را پررنگ‌تر کنید.

بسیاری از برنامه‌های زنده، کنسرت‌ها و سخنرانی‌ها در بستر لایو برگزار می‌شوند. طبق آمار اینستاگرام، ۸۰ درصد از مخاطبان ترجیح می‌دهند به جای خواندن یک مطلب، لایو شما را در اینستاگرام ببینند. ۸۲ درصد به‌جایِ دیدن یک پست در شبکه‌های اجتماعی، سراغ لایو می‌روند و ۶۷ درصد از مخاطبان هم بعد از دیدن لایو، محصول یا خدمات شما را خریداری می‌کنند.

لایو بین مخاطبان عادی اینستاگرام بسیار محبوب است. بسیاری از مردم دوست دارند در مکان‌های مختلف لایو بگذارند و به‌صورت زنده با دوستانشان در ارتباط باشند. شما با استفاده از لایو می‌توانید دربارهٔ محصولات و خدمات جدید توضیح دهید. اگر به نمایشگاه، سفر یا کنسرت می‌روید، می‌توانید مخاطب‌ها را در لایو با خودتان همراه کنید.

مسئلهٔ مهم نحوهٔ لایو گذاشتن در اینستاگرام است؛ اولین نکتهٔ آموزش لایو در اینستاگرام، توضیح ویژگی‌ها و امکانات آن است. این ابزار دقیقا مثل یک تلویزیون شخصی است؛ هر وقت بخواهید آن را روشن می‌کنید و با کلیک روی End Now به آن پایان می‌دهید.

چگونه در اینستاگرام لایو بگذاریم؟ (طریقه لایو گذاشتن در اینستاگرام)

در ابتدا، کیفیت اینترنت را بررسی کنید. برای برقراری ارتباط در لایو به اینترنت سرعت بالا احتیاج دارید. در مرحله‌ٔ اول، از قسمت فید به دوربین استوری بروید. روی گزینهٔ لایو کلیک کرده و بعد start live video را فعال کنید. حالا می‌توانید تا چند ساعت با فالوورهایتان صحبت کنید.

وقتی افراد جدید وارد لایو می‌شوند، یک نوتیفیکیشن برای شما ارسال می‌شود. هرقدر لایو شما طولانی‌تر باشد، احتمال ورود افراد هم بیشتر می‌شود. وقتی لایو را شروع می‌کنید، برای فالوورهایی که نوتیفیکیشن لایو را فعال کرده باشند، یک نوتیفیکیشن ارسال می‌شود و بعد لایو شما به اول ردیف استوری‌ها می‌رود.

آموزش لایو در اینستاگرام به صورت مرحله به مرحله

۱. اگر در پروفایل خودتان هستید، روی دکمهٔ «+» در سمت راست صفحه کلیک کنید. با کلیک روی این دکمه، گزینهٔ لایو همراه با گزینه‌های دیگر ظاهر می‌شود. در صورتی که در صفحهٔ فید هستید، به بخش استوری بروید یا صفحه گوشی خود را به سمت چپ بکشید تا دوربین استوری ظاهر شود. اسکرول کنید تا کلمهٔ Live را در پایین صفحه ببینید.

لایو گرفتن در اینستاگراملایو گرفتن در اینستاگرام

۲. با فشار دادن دکمهٔ لایو، ارتباط زنده با مخاطبان شروع می‌شود.

ضبط لایو در اینستاگرامضبط لایو در اینستاگرام

۳. قبل از شروع، روی آیکون چشم (Audience) در سمت راست صفحه کلیک کنید. پس از آن، می‌توانید مخاطبان را انتخاب کنید. با انتخاب گزینهٔ «Public»، اعلانی برای تمام مخاطبانتان ارسال می‌شود و همه می‌توانند لایو شما را ببینند؛ ولی می‌توانید با کمک گزینهٔ «Practice» لایو تمرینی را تجربه کنید. در این حالت، به کسی اطلاع داده نمی‌شود.

تعیین مخاطب در لایو اینستاگرامتعیین مخاطب در لایو اینستاگرام

۴. چند دقیقهٔ اول را با مخاطبان سلام و احوال‌پرسی کنید. کامنت‌های شرکت‌کننده‌ها در پایین صفحه نشان داده می‌شوند.

نظر بینندگان در لایو اینستاگرامنظر بینندگان در لایو اینستاگرام

۵. با استفاده از قسمت تنظیمات می‌توانید کامنت‌های توهین‌آمیز را پنهان کنید یا کامنت‌های حاوی کلمات خاص را نشان ندهید. برای این کار به بخش تنظیمات اینستاگرام بروید. در قسمت Privacy، گزینهٔ Hidden words را انتخاب کنید.

پنهان کردن نظرات توهین آمیز در لایو اینستاگرامپنهان کردن نظرات توهین آمیز در لایو اینستاگرام

۶. حالا گزینه Hide comments را فعال کنید. برای فیلترکردن کامنت‌ها، روی Manage list کلیک کنید و سپس کلمه‌های مورد نظرتان را وارد کنید. به صفحهٔ قبلی برگردید و گزینهٔ Hide comments را در این بخش فعال کنید.

لیست کلمات و نظرات توهین آمیز در لایو اینستاگراملیست کلمات و نظرات توهین آمیز در لایو اینستاگرام

۷. اگر موبایلتان آیفون است، روی آیکون دوربین در پایین سمت راست کلیک کنید. می‌توانید حین لایو، عکس و ویدیوی خاصی را نمایش دهید. بعد از اضافه‌کردن عکس و ویدیو، ویدیوی لایو به بالا سمت راست صفحه نمایش می‌رود.

اضافه کردن تصویر به لایو اینستاگراماضافه کردن تصویر به لایو اینستاگرام

۸. بعد از تمام‌شدن لایو، روی گزینه ضربدر در بالا سمت راست کلیک کنید. برای انتشار آن، روی گزینهٔ Share کلیک کنید. با این کار، ویدیوی لایو به‌صورت یک پست منتشر می‌شود و سایر فالوورهایتان هم می‌توانند آن را مشاهده کنند.

تمام کردن لایو و به اشتراک گذاری آنتمام کردن لایو و به اشتراک گذاری آن

۹. ویدیوی لایو به مدت ۲۴ ساعت در استوری می‌ماند. زمانی که ویدیو را در گالری ذخیره کردید، می‌توانید دوباره آن را در استوری، صفحهٔ فید و آی جی تی وی ذخیره کنید. در این بخش، امکان انتخاب کاور، کپشن، اضافه‌کردن لوکیشن و تگ‌کردن دیگران هم وجود دارد.

آموزش لایو در اینستاگرام، نکات قبل از برگزاری

  • لایو گرفتن را تمرین کنید

قبل از شروع، حتما فرایند لایو را در یک حساب آزمایشی بررسی کنید تا با شروع و مراحل لایو آشنا شوید. علاوه‌ بر این، اینستاگرام امکان تمرین‌ کردن لایو هم دارد. وقتی صفحهٔ لایو در گوشی نشان داده می‌شود، روی گزینهٔ چشم در سمت راست صفحه کلیک کنید. در این بخش، گزینهٔ Practice را فعال کنید.

لایو تمرینیلایو تمرینی

  • فالوورها را از زمان برگزاری لایو مطلع کنید

اگر می‌خواهید افراد را از قبل، از برگزاری لایو مطلع کنید، حتما چند روز قبل به فالوورها بگویید و از استیکر Countdown در استوری استفاده کنید.

می‌توانید خبر برگزاری لایو را در پست هم بگویید و زمان آن را اعلام کنید. بعد از گذاشتن اولین لایو، یک برنامهٔ هفتگی برای برگزاری آن تنظیم کنید. با این کار، فالوورها در روزهای خاصی منتظر لایو شما می‌مانند.

آموزش لایو در اینستاگرام، نکات حین برگزاری

  • با همکارها یا طرفداران خودتان لایو بگذارید و با آن‌ها صحبت کنید.

وقتی با فرد دیگری لایو می‌گذارید، برای فالوورهای او هم نوتیفیکیشن ارسال می‌شود. با این کار مخاطبان جدید جذب می‌کنید. حین صحبت‌ کردن با یا فیلم‌ گرفتن از فالوورها سوال بپرسید.

  • برای ایجاد تجربهٔ بهتر، بخش کامنت را فعال کنید.

فالوورها می‌توانند سوال‌هایشان را در کامنت‌ بپرسند یا نظراتشان را بگویند. اگر با گوشی آیفون لایو می‌گیرید، از دکمهٔ Media sharing در سمت راست صفحه استفاده کنید. این بخش به شما اجازه می‌دهد که فیلم یا تصویری را با فالوورها به اشتراک بگذارید.

نکات پایان لایو

بعد از اینکه لایوتان تمام شد، آن را در بخش آی‌جی تی‌وی منتشر کنید. اگر Post with preview هم فعال باشد، ویدیو در بخش فید و پروفایل هم منتشر می‌شود. طبق آخرین آپدیت‌های اینستاگرام در اکتبر ۲۰۲۱، ویدیوهای لایو قابل دانلود کردن هستند؛ بنابراین می‌توانید آن را در گوشی هم دانلود کنید.

چگونه کسی را به لایو دعوت کنیم؟

حین برگزاری لایو، می‌توانید فالوورها یا یکی از دوستانتان را دعوت کنید. بعد از شروع لایو، در پایین صفحه روی آیکونی که در تصویر زیر مشخص شده است، کلیک کنید و سپس نام کاربری (Username) شخص دوم را جست‌وجو کنید. در انتها، روی گزینهٔ «Invite» کلیک کنید تا درخواست شما برای شخص مورد نظر ارسال شود.

در صورتی که نتواند وارد لایو شود یا دعوت را رد کند، نوتیفیکیشن decline یا قبول‌ نکردن لایو را می‌بینید.

نحوه دعوت کردن افراد به لایو اینستاگرامنحوه دعوت کردن افراد به لایو اینستاگرام

چگونه لایو دیگران را ببینیم؟ (نحوه مشاهده لایو در اینستاگرام)

وقتی یک نفر از فالووینگ‌های شما لایو می‌گذارد، عکس پروفایل او در بالای صفحه فید با یک حلقه‌ی رنگی ظاهر می‌شود و کلمه Live هم در پایین آن وجود دارد. برای دیدن لایو، روی عکس پروفایل کلیک کنید تا وارد شوید. با رفتن به پروفایل او هم می‌توانید لایو را ببینید.

دیدن لایو دیگران در اینستاگرامدیدن لایو دیگران در اینستاگرام

امکان تماشای لایو در اپلیکیشن و نسخهٔ وب اینستاگرام هم وجود دارد. برای کامنت‌گذاشتن، روی گزینهٔ Comment در اپلیکیشن یا Add a comment در سایت کلیک کنید. با کلیک روی گزینهٔ قلب، پایین هر کامنت، می‌توانید آن را لایک کنید. علاوه‌ بر این، می‌توانید به کامنت بقیه فالوورها پاسخ دهید و ویدیو را برای دیگران هم بفرستید.

چگونه لایو اینستاگرام دونفره برگزار کنیم؟

فرایند برگزاری لایو دو‌نفره درست مانند فرایند ساده آن است. نفر اول ویدیو را روشن می‌کند و بعد نفر دوم را دعوت می‌کند. برای این کار، روی آیکون دو تا ایموجی صورت در پایین صفحه نمایش و نزدیک قسمت کامنت‌ها کلیک کنید. در اینجا، لیست تماشاچی‌ها ظاهر می‌شود؛ حالا از بین کاربران حاضر، فرد مورد نظر را انتخاب کرده و او را به لایو دعوت کنید.

نحوه شرکت در لایو اینستاگرام

وقتی یکی از دوستانتان لایو می‌گذارد، به‌راحتی می‌توانید درخواست حضور در لایو بفرستید. با اجرای مراحل زیر نحوهٔ شرکت در لایو اینستاگرام را یاد بگیرید.

۱. حین تماشای لایو، یک نوار صورتی رنگ پایین صفحه ظاهر می‌شود. با کلیک روی Request می‌توانید درخواست شرکت در لایو بفرستید.

۲. برگزارکننده درخواست شما را قبول می‌کند و وارد لایو می‌شوید.

شرکت در لایو دیگرانشرکت در لایو دیگران

نحوه گذاشتن لایو با کامپیوتر

شاید دوست دارید با کامپیوتر با مخاطبان خود در ارتباط باشید؛ بنابراین در آموزش لایو در اینستاگرام به نحوهٔ گذاشتن آن با کامپیوتر هم اشاره می‌کنیم. با کمک بعضی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، می‌توانید این کار را انجام دهید. معروف‌ترین سایت برای این کار، سایت Loola.tv است.

سایت loolaسایت loola

اول از همه، وارد سایت شوید و آدرس جیمیلتان را وارد کنید. این سایت، نام و رمز عبور اکانت اینستاگرام را هم از شما می‌خواهد. می‌توانید با استفاده از امکانات سایت، ویدیو را در یوتیوب هم نشان دهید.

گرفتن لایو اینستاگرام با کمک loolaگرفتن لایو اینستاگرام با کمک loola

بعد از ورود به سایت، استودیوی پخش لولا نمایش داده می‌شود. ویدیو در وسط صفحه و چت‌های مخاطب‌ها در سمت راست نمایش داده می‌شود. دکمهٔ شروع لایو را هم می‌توانید در سمت راست ببینید. در ادامه، هر‌کدام از مراحل را به تفکیک توضیح می‌دهیم.

۱. وارد سایت Loola.tv شوید. روی دکمهٔ شروع کلیک کنید. در مرحلهٔ بعد، با اکانت گوگل وارد سایت شوید.

۲. سایت Loola از شما اجازه می‌گیرد که به اکانت‌های شما در یوتیوب و اینستاگرام دسترسی پیدا کند. برای ایجاد دسترسی و ادامه، روی گزینهٔ Allow کلیک کنید. سایت به دسترسی میکروفون و دوربین هم احتیاج دارد. در این مرحله، هم روی گزینهٔ Allow کلیک کنید.

دادن دسترسی به سایت loolaدادن دسترسی به سایت loola

۳. در سمت راست و بالای صفحه، روی آیکون تنظیمات کلیک کنید. گزینهٔ اینستاگرام را انتخاب کنید. در این مرحله، وارد بخش لایو می‌شوید.

۴. با رفتن به بخش تنظیمات در پایین صفحه، می‌توانید مشخصات دوربین و میکروفون را انتخاب کنید.

گرفتن لایو در loolaگرفتن لایو در loola

۵. روی آیکون Go live کلیک کنید تا لایو شروع شود.

۶. در پایان هم روی آیکون End کلیک کنید. سایت Loola خلاصه‌ای از اطلاعات لایو را به می‌دهد؛ همچنین می‌توانید ویدیوی لایو را هم دانلود کنید.

چگونه لایو را ذخیره کنیم؟

با ذخیره‌کردن ویدیو، فالوورها دوباره به محتوای آن دسترسی خواهند داشت. برای ذخیرهٔ ویدیو، اول روی گزینهٔ end video کلیک کنید. حالا، سه انتخاب در صفحه نمایش ظاهر می‌شود:

  • View in Live Archive
  • Discard video
  • Share

همان طور که بالاتر گفته شد، گزینهٔ Share را برای ذخیره‌کردن در آی‌جی تی‌وی انتخاب کنید. حالا نوبت انتخاب کاور، عنوان و توضیحات است. وقتی همه‌ی بخش‌ها را کامل کردید، ویدیو را پست کنید.

ذخیره کردن لایو اینستاگرامذخیره کردن لایو اینستاگرام

مدت زمان لایو

مدت‌زمان لایو ۶۰ دقیقه است؛ اگر بیشتر از یک ساعت می‌خواهید ویدیو بگیرید، باید دوباره آن را فعال کنید.

علت غیرفعال بودن لایو اینستاگرام چیست؟

اگرچه الان همه از امکان لایو اینستاگرام می‌توانند استفاده کنند؛ ولی ممکن است در این فرایند با مشکلاتی مواجه شوید و گزینهٔ ویدیوی زنده گرفتن در اپلیکیشن شما غیرفعال باشد. شاید اپلیکیشن شما آپدیت نیست یا گوشی تلفنتان با این قابلیت سازگار نیست.

در صورتی که امکان ضبط ویدیوی آنلاین ندارید، بررسی کنید که حتما اپلیکیشن شما به‌روزرسانی شده باشد. می‌توانید از حساب کاربری خود خارج شده و دوباره وارد شوید. گاهی اوقات غیرفعال‌بودن لایو به دلیل مشکل خود اینستاگرام است و باید صبر کنید.

جمع‌بندی

اگر در اینستاگرام کسب‌وکار شخصی خودتان را دارید، معلم یا مربی هستید، حتما به لایو احتیاج دارید. ما در این مطلب، سعی کردیم این فرایند را کامل توضیح دهیم. امیدواریم با اجرای مراحل، لایو موفقیت‌آمیزی را تجربه کنید. آیا تا به‌حال از لایو اینستاگرام برای گفت‌وگو با مخاطبان خود بهره برده‌اید؟

منابع:

Instagram Help Center | Instagram Business Blog | HubSpot

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ تحریریه یکتانت برچسب ها: بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

ارسال نظر کنسل کردن پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی* ایمیل* متن نظر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید