مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱

خط خدماتی چیستخط خدماتی چیست

وقتی در یک اپلیکیشن یا سایت ثبت‌نام می‌کنید و شمارهٔ همراه‌تان را وارد می‌کنید، یک پیامک حاوی نام کاربری یا رمز عبور برای شما می‌آید. هدف این پیامک اطلاع‌رسانی است و از خط خدماتی ارسال می‌شود. پیامک‌های واریز و برداشت پول از حساب بانکی، کد پیگیری، ارسال نام کاربری و رمز عبور، پاسخ‌گویی تیکت و پیگیری سفارش هم پیامک‌هایی هستند که از طریق این خط ارسال می‌شوند.

اما به چه خطی، خدماتی گفته می‌شود؟ چه کاربردهایی دارد؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نه‌تنها به پاسخ سؤال‌های خود برسید، بلکه با شرایط دریافت این نوع خط هم آشنا شوید. (چنانچه قصد اجرای تبلیغات پیامکی را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های یکتانت اطلاعات کسب کنید)

خط خدماتی چیست؟

زمانی که تعداد پیامک‌های تبلیغاتی زیاد شدند، بعضی از مشترکین این پیامک‌ها را مسدود کردند. با مسدودشدن پیامک‌ها، بعضی از پیام‌های مهم هم ارسال نمی‌شد؛ بنابراین شرکت ارتباطات سیار ایران تصمیم گرفت برای پیامک‌های اطلاع‌رسانی، خط دیگری را تعریف کند. در نتیجه، خط خدماتی با هدف ارسال اطلاعات ضروری و شرط رضایت کاربر به وجود آمد.

این خط در دستهٔ خطوط اختصاصی قرار می‌گیرد و پیامک با رضایت کاربر ارسال می‌شود. از آن می‌توانید برای اطلاع‌رسانی استفاده کنید؛ بنابراین با این خط نمی‌توانید پیامک کد تخفیف و تبریک تولد بفرستید.

شرکت‌های بیمه، فروشگاه‌های اینترنتی و بانک‌ها به خطوط خدماتی احتیاج دارند. حتی کسب‌وکارهای کوچک هم با استفاده از خطوط خدماتی اختصاصی می‌توانند فرایند ثبت‌ سفارش و ارسال محصول را به اطلاع کاربر برسانند. مثلا یک شیرینی‌فروشی آنلاین می‌تواند زمان ارسال و تحویل محصول را با کمک این نوع خط به مشتری اعلام کند.

برای ارسال چه پیام‌هایی، باید از خطوط خدماتی استفاده کرد؟

اطلاع‌رسانی زمان شروع کلاس‌ها در دانشگاه‌ها، پیامک مربوط به سررسید بیمه، اعلام ثبت‌ سفارش مشتری، اعلام زمان تحویل محصول، ارسال کد پیگیری خرید، تغییر وضعیت سفارش، ارسال نام کاربری و رمز عبور، ارسال پیامک یادآوری رمز عبور و پیامک‌هایی از این دست، موضوعاتی هستند که با خطوط خدماتی ارسال می‌شوند.

وقتی از خطوط خدماتی برای فرستادن این پیام‌ها استفاده می‌کنید، کاربر متوجه می‌شود که این پیامک تبلیغاتی نیست و به اهمیت بیشتری برای آن قائل می‌شود. فراموش نکنید که ارسال هر نوع تبلیغی با این خط ممنوع است. شما نمی‌توانید با این خط، محصول جدیدتان را تبلیغ کنید یا کد تخفیف بفرستید.

شما دیگر می‌دانید به چه خطی، خدماتی می‌گوییم و برای ارسال چه پیام‌هایی، می‌توانیم از آن استفاده کنیم؛ بنابراین وقت آن شده است که شما را با انواع خطوط خدماتی آشنا کنیم.

انواع خط خدماتی و شرایط دریافت آن‌ها

به‌طور کلی، سه نوع خط خدماتی وجود دارد:

  • اشتراکی
  • سامانتل
  • اختصاصی

در ادامه، هر کدام را به تفکیک توضیح می‌دهیم و شرایط خطوط خدماتی پیامک را هم می‌گوییم:

خط اختصاصی

موسسه‌ها و سازمان‌های حقوقی می‌توانند برای گرفتن خط خدماتی اختصاصی اقدام کنند. شرط گرفتن آن هم، انجام مراحل ثبت شرکت است. با ارائهٔ مدارک لازم، بعد از ۲ تا ۶ ماه، خط اختصاصی شما آماده می‌شود.

بعد از اینکه خط اختصاصی خودتان را دریافت کردید، نباید با آن پیامک تبلیغاتی بفرستید. اگر با این خط، کد تخفیف بفرستید و مسابقه‌ای را اعلام کنید، خط شما مسدود می‌شود. فراموش نکنید که اگر بیشتر از سه بار به تعهدات خود در رابطه با خطوط خدماتی عمل نکنید و پیامک انبوه بفرستید، تمام شماره‌های شما از لیست سفید حذف می‌شوند.

خط اشتراکی

اگر کسب‌وکار کوچکی هستید شرکت ثبت‌شده ندارید، برای ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی می‌توانید از خط خدماتی اشتراکی استفاده کنید. کسانی که سایت و اپلیکیشن دارند و صاحبان کسب‌وکارهای خانگی می‌توانند خط اشتراکی داشته باشند. خط اشتراکی به شما اجازه می‌دهد که برای لیست سیاه مخابرات هم پیامک بفرستید.

در خط‌های خدماتی اشتراکی، فقط می‌توانید به مشترکین خودتان پیامک بفرستید؛ همچنین محتوای پیامک هم باید طبق قوانین ذکرشده در تعهدنامه باشد و امکان لغو پیامک را در محتوای آن بگذارید. سرعت ارسال پیامک با خط اشتراکی هیچ فرقی با خط اختصاصی ندارد و اپراتور می‌تواند در یک ثانیه، صدها پیامک بفرستد.

خط اشتراکی به این معنا است که پیامک شما همراه با پیامک سایر کسب‌وکارها از طریق یک شمارهٔ یکسان ارسال می‌شود؛ بنابراین باید مراقب باشید که از شماره‌ای استفاده نکنید که رقبای شما هم از آن استفاده می‌کنند.

خط سامانتل

خطوط سامانتل همان خطوط خدماتی بدون سفته هستند و اشخاص حقیقی می‌توانند از این خط استفاده کنند. با استفاده از این خط می‌توانید به لیست سیاه مخابرات پیام بفرستید. فراموش نکنید که نمی‌توانید شمارهٔ خود را انتخاب کنید و یک شمارهٔ تصادفی به شما داده می‌شود. در بخش بعدی، شرایط دریافت خطوط خدماتی بدون سفته را توضیح می‌دهیم.

شرایط دریافت خط خدماتی بدون سفته

خط خدماتی بدون سفته نوع سوم از گروه خطوط خدماتی است و به سفته احتیاجی ندارد. این خط شرایط کمتری دارد و اشخاص حقیقی می‌توانند از آن استفاده کنند. این خطوط با پیش‌شماره ۹۹۹۹ ارائه می‌شوند و اشخاص حقوقی هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

دارندگان جواز کسب، نماد اعتماد و جواز صنفی هم امکان استفاده از خطوط بدون سفته را دارند. خط بدون سفته یک فرصت خوب برای استارتاپ‌ها است. استارتاپ‌ها می‌توانند با ارائهٔ مدارک کمتر، یک خط اختصاصی برای اطلاع‌رسانی داشته باشند.

شیوه تبدیل خط تبلیغاتی به خدماتی

برای اینکه خط تبلیغاتی را به خدماتی تبدیل کنید، به شناسهٔ ثبت ملی و کد اقتصادی احتیاج دارید. در مرحلهٔ اول، به شما یک فرم تعهدنامه می‌دهند. بعد باید فرم تکمیل‌شده را همراه با سفته و مدارک به آدرس شرکت ارسال کنید.

کاربرهای حقیقی نمی‌توانند با شماره‌های همراه اول، خط خدماتی بگیرند. کاربرهای حقوقی هم به شناسهٔ ملی و شمارهٔ ثبت احتیاج دارند و باید تعهد دهند که با این خط، پیامک تبلیغاتی نمی‌فرستند.

علاوه‌‌ بر تعهدنامه، باید فایل اکسل شماره‌های مشتری‌ها را هم ارسال کنید. در نهایت و بعد از انجام تمام مراحل، خدماتی‌شدن خط شما در یک پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود. در تکمیل تعهدنامه خطوط خدماتی و ارسال مدارک نکات زیر را رعایت کنید:

  • تعهدنامه به مهر و امضا احتیاج دارد. برگه‌های سفته و کپی روزنامه رسمی را هم مهر و امضا کنید.
  • امضای شما را باید اسناد رسمی تایید کند. برای دریافت گواهی امضا، به دفترهای اسناد رسمی مراجعه کنید. سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی به گواهی امضا نیازی ندارند.
  • فایل مشترکین را حتماً همراه با تعهدنامه بفرستید. این فایل حاوی شماره است و نیاز نیست اطلاعات دیگری در آن ارائه کنید.
  • اگر جزو شرکت‌های بورسی، صندوق‌های قرض‌الحسنه و سازمان‌های بانکی هستید، برای دریافت خط اختصاصی به مجوز بانک مرکزی احتیاج دارید.
  • شرکت‌هایی که نمایندگی‌های متعددی دارند، نمی‌توانند از فایل‌های مشترک و یکسان استفاده کنند.
  • سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برای دریافت خط اختصاصی به سفته احتیاجی ندارند و کافی است معرفی‌نامه رسمی سازمان را بفرستند.
  • پیامک خطوط خدماتی دسته‌بندی مشخصی دارند. باید دسته‌بندی پیامک را مشخص کرده و نمونه پیامکی مانند «کاربر گرامی خرید شما انجام شد» را هم بفرستید.

با خطوط خدماتی، کسب‌وکارتان را متمایز کنید

با خطوط خدماتی و ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی به مخاطب، نشان می‌دهید که برای مخاطبین احترام قائل هستید و با رضایت آن‌ها پیامک می‌فرستید. قبل از دریافت خط خود، شرایط و مدارک آن را مطالعه کنید. فرم‌ تعهدنامه را به دقت بخوانید و پیامکی غیر از اطلاع‌رسانی به مخاطب نفرستید. در این مقاله، نکات مربوط به خط خدماتی بیان شده است، اگر سؤالی در این زمینه دارید، با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ تحریریه یکتانت برچسب ها: بازاریابی پیامکی

ارسال نظر کنسل کردن پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی* ایمیل* متن نظر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید