مقالات مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

بازاریابی پیامکی چیستبازاریابی پیامکی چیست

اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه، برند خود را به مشتریان آینده‌تان معرفی کنید، اگر دلواپس میزان فروش و کاهش درخواست خدمات برندتان هستید و اگر می‌خواهید به گروه وسیعی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید، بازاریابی پیامکی را در صدر تبلیغات کسب‌وکار خود قرار دهید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نرخ بازشدن پیامک‌ها در کمپین‌های پیامکی 98 درصد است. اگر به این آمار تعداد 3.8 میلیارد نفر را بیفزایید که در سال 2021 صاحب گوشی‌های هوشمند بوده‌اند، گروه بزرگی از مخاطبان را پیش روی خود می‌بینید. به همین علت است که می‌گوییم برای ارتباط برندتان با هزاران هزار نفر، پیامک بهترین راه است.

بازاریابان خبره می‌دانند که تبلیغات پیامکی از پربازدیدترین و سریع‌ترین انواع بازاریابی است که حتی نیازی به وجود اینترنت ندارد. در این‌ که چنین روشی از بازاریابی، کارآمد و نتیجه‌بخش است صحبتی نیست؛ اما برای دانستن روش کار، مزایا و فوت‌وفن استفاده از پیامک برای بازاریابی، در این مقاله با ما همراه شوید.

بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی پیامکی به نوعی از بازاریابی می‌گویند که از طریق اس‌ام‌اس اجرا می‌شود. در این روش بیش از 90 درصد افراد پس از دریافت پیام، با سرعت آن را باز می‌کنند یا حداقل به تیتر آن توجه می‌کنند. همین مسئله راهکاری عالی را پیش روی کسب‌وکارها باز می‌کند.

اولین پیامک با محتوای کریسمس مبارک، در سال 1992 از رایانه‌ای رومیزی ارسال شد. از آن تاریخ تا به امروز، پیامک از یک وسیله ارتباط جمعی به ابزار قدرتمندی برای بازاریابی تبدیل شده است؛ به‌طوری که از پیامک‌ها برای تعامل سریع و مستقیم مخاطب با برندها استفاده می‌شود. طبق آمارهای سال 2021 ما به‌طور متوسط ​​96 بار در روز گوشی‌های خود را چک می‌کنیم. این بدان معناست که ما هر 10دقیقه یک بار به گوشی خود سر می‌زنیم.

با این اوصاف بازاریابی از نوع پیامکی راحت‌ترین روش به حساب می‌آید؛ به این دلیل که عموم مردم همواره به بازاریابان کمک می‌کنند تا پیامشان زودتر دیده شود.

مزایای بازاریابی پیامکی

هنگامی که پیامکی را با هدف بازاریابی ارسال می‌کنید، مزایای فراوانی شامل حال برندتان می‌شود که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. از مزایای بازاریابی پیامکی همین بس که بدون محدودیت است. هرکس در هر گوشه از دنیا کافی است فقط یک گوشی تلفن همراه، حتی با کمترین امکانات، داشته باشد تا بتواند پیامک دریافت کند؛ بنابراین شما به‌راحتی می‌توانید تمام مناطق ایران را در پوشش بازاریابی خود قرار دهید.
  2. هزینه ارسال پیامک به هر فرد در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی مقداری ناچیز است؛ این در حالی است که همان پیامک می‌تواند ده‌ها برابر بازگشت سرمایه برای سازمان شما به ارمغان بیاورد.
  3. پیام‌ها هر زمان که بخواهید ارسال می‌شوند. این ارسال در لحظهٔ پیامک به شما کمک می‌کند که اخبار یا پیشنهادهای مد نظرتان را در کمترین زمان به دست مخاطب برسانید. از طرف دیگر مطمئن هستید که احتمال باز شدن این پیامک‌ها در عرض چند دقیقه بعد از دریافت، زیاد است.
  4. با تهیه گزارش از میزان کلیک‌های کاربران می‌توانید از نتیجه‌بخشی روش خود در تبلیغ خبردار شوید. دانستن اینکه چه تعداد از کاربران روی لینک‌های دلخواه برند ما کلیک کرده‌اند، کد پیشنهادی ما را استفاده کرده‌اند یا پاسخ درخواست‌های ما را داده‌اند، برای برنامه‌ریزی‌های بعدی کمک خوبی است.
  5. تبلیغ پیامکی در عین مستقل بودن و نیاز داشتن به انواع دیگر بازاریابی، از آن‌ها حمایت می‌کند. به عنوان مثال، پیامک‌ها می‌توانند به مشتریان یادآوری کنند که ایمیل ارسال‌شده را بخوانند. این پیام می‌تواند از جمله‌ای به‌سادگی و کوتاهی «ایمیل ما را خوانده‌اید؟» تشکیل شود.
  6. پیامک راه مناسبی برای افزایش تعامل برند شما با مشتریان است. این تعامل از طرفی به بهبود ارتباط بین شما و مشتری کمک می‌کند و از طرف دیگر اطلاعات جدید برند را به آن‌ها می‌رساند.
  7. برای استفاده از قابلیت تبلیغات پیامکی نیاز نیست کاربران برنامه‌ای روی گوشی خود نصب کنند. کافی است که هر مخاطب یک موبایل، حتی از نوع غیر هوشمند داشته باشد.

مزایای بازاریابی پیامکی

مزایای بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی مناسب چه کسب و کارهایی است؟

با هر کدام از روش‌های تبلیغاتی قادر هستید فواید متفاوتی را به برند خود هدیه دهید؛ بنابراین با توجه به نوع هدفتان باید روش مدنظر خود را انتخاب کنید. روش تبلیغ از طریق پیامک نیز برای برخی از کسب‌وکارها نتایجی پررنگ‌تر و متمایز به همراه دارد. پیامک‌های تبلیغاتی برای مشاغل زیر اهمیت بسیاری دارند:

  1. مشاغلی که نیاز دارند مخاطبان را با برند خود آشنا کنند. در این موارد دیدن نام برند و آشنایی با آن اولین اولویت است که در پیام کوتاه می‌توان به خوبی به این هدف دست یافت.
  2. مشاغلی که همواره می‌خواهند مشتریان را از آخرین اتفاقات کسب‌وکار خود آگاه کنند. فروش ویژه یا تخفیف آخر فصل نمونه‌ای از این موارد است.
  3. مشاغلی که با مخاطبان در زمان مشخصی قرار دارند، برای یادآوری چنین قرارهایی استفاده از پیامک گره‌گشاست. به‌عنوان مثال می‌توانیم از قرار برای نوبت مشاوره نام ببریم.
  4. مشاغلی که با گروه گسترده‌ای از مخاطبان یا کارمندان در تعامل هستند، با استفاده از پیامک می‌توانند بسیاری از اتفاقات را بدون دردسر اطلاع دهند.
  5. مشاغلی که به طور مستقیم با مخاطبان خود سروکار ندارند. از این جمله می‌توانیم به آژانس‌های مسافرتی و فروشگاه‌های آنلاین اشاره کنیم.

جدای از این موارد هر کسب‌وکاری می‌تواند از این بازاریابی استفاده کند و از مزایای آن به بهترین نحو برای رسیدن به اهداف خود بهره‌مند شود. فقط مهم است که قبل از استفاده مخاطبان خود را به خوبی بشناسید و حتما با برنامه و هدفمند برای مشتریان و مخاطبان خود پیامک ارسال کنید.

اصول بازاریابی پیامکی چیست؟

درست است که تبلیغات پبامکی مزایای فراوانی دارند؛ اما استفادهٔ غیراصولی از آن‎ها می‌تواند منجر به بی‌نتیجه‌شدنشان شود. پس قبل از انجام تبلیغ، موارد زیر را رعایت کنید:

  • متنی کوتاه ارسال کنید.

با در نظر گرفتن طول پیامک (۷۰ کاراکتر)، متنی بنویسید و برای بهتر دیده‌شدن اصول نگارشی و محتوایی را رعایت کنید.

  • با توجه به شخصیت مخاطبان خود بنویسید.

مخاطب خود را بشناسید و با توجه به پرسونای او نوشته‌ای مخاطب‌پسند درج کنید. در این راه استفاده از قابلیت‌هایی چون نظرسنجی یا متون تعاملی و از این دست موارد، کمک خوبی است.

  • پیامک‌هایی را که حس دوستیِ مخاطب را برمی‌انگیزد، فراموش نکنید.

پیامک تبریک روز عید یا روز تولد به مخاطب شما می‌گوید ما همواره به یاد همراهان خود هستیم.

  • پیامک را به‌صورت اختصاصی ارسال کنید.

در این روش استفاده از نام کوچک مخاطب، احساس نزدیکی بیشتری به او می‌دهد.

  • با گروه‌بندی مخاطبان پیامک‌های منحصر به گروه خودشان ارسال کنید.

تقسیم‌بندی بر اساس جنسیت، سن، کشور و مواردی از این دست، به شما کمک می‌کند که برای هر گروه پیام متفاوتی ارسال کنید.

  • از مخاطب خود اجازه ارسال پیامک بگیرید.

با رعایت این نکته می‌توانید به مخاطب خود آرامش دهید که در صورت رضایت او پیام می‌فرستید. با این اوصاف به استقلال مخاطب خدشه وارد نمی‌شود و حتما به مخاطبانی که شماره آن‌ها را دریافت کرده‌اید پیام بفرستید.

  • پیامک را در زمان مشخصی ارسال کنید.

زمان ارسال پیامک را با توجه به نیاز مخاطب و عکس‌العمل او بسنجید. با توجه به این موضوع بهترین زمان را انتخاب کنید.

  • نوشته‌ای ارسال کنید که مشتری را به عمل دلخواه برند شما تشویق کند.

مخاطب باید احساس کند که با انجام کاری که شما می‌خواهید به فواید بی‌مانندی می‌رسد یا با انجام‌ندادنش چیزی را از دست می‌دهد.

چگونه بازاریابی پیامکی هدفمند داشته باشیم؟

برای داشتن راهکاری هدفمند در بازاریابی پیامکی، قبل از هرچیز باید هدف خود را تعیین کنید. پس از این مرحله بهتر است روش درست رسیدن به هدف را انتخاب کنید. این با ارسال پیامک‌های فراوان و بدون استراتژی کاملا متفاوت است.

بهتر است که برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی، پلتفرمی چون نجوا را انتخاب کنید. در این مجموعه سه ابزار پیامک، ایمیل و پوش نوتیفیکیشن ارائه می‌شود. سرویس ارسال پیامک نجوا امکانات و مزایای مختلفی چون گزارش کاملی از کمپین‌های ارسالی یا امکان ارسال 200 پیام رایگان به شما می‌دهد. به کارگیری چنین پلتفرم‌هایی کارتان را بیش از پیش آسان می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد که بیشترین بهره‌وری را از کمپین پیامکی خود داشته باشید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم بسیار کوتاه ولی کاربردی، به بازاریابی پیامکی بپردازیم. امیدواریم این مطالب بتوانند به دانش شما در این زمینه اضافه کنند.
هرگونه پیشنهاد، نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک گذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ تحریریه یکتانت

ارسال نظر کنسل کردن پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی* ایمیل* متن نظر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید